Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Onko meillä muita Iranista palanneita tartunnan saaneita kuin se Oulun, eli Pohjois-Pohjanmaan tapaus perjantailta?
Iranista? Onko meillä yhtäkään?
Veikkaan että viikon päästä mennään vasta jossain 100-120 virallisesti todetun tartunnan saaneen tienoilla ja ensimmäiset kuolonuhrit on ehkä tulleet (perussairaita ja/tai vanhuksia). Siitä vielä viikko-pari niin alkaa jo THL:kin todeta että tauti on täysin lähtenyt käsistä ja alkaa tulla hallitukseltakin jotain reaktiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika käsittämätöntä, että minua kehotetaan jäämään karanteeniin, vaikka se tarkoittaisi, etten saa maksettua vuokraa.
Kun Kela ei maksa nollatuntisopimuslaisille, niin mistä minä rahani saan, jos en mene töihin?
Tiedän että saatan tartuttaa muita, mutta jäisittekö muka itse ilman rahaa?
Mitä nyt sekoilet oikein. Jokainen on oikeutettu tartuntatautipäivärahaan, jos joutuu karanteeniin. Se on kuin sv-päiväraha, mutta nimi vain on eri koska on kyse karanteenista.
Ja sairauspäivärahahan menee nollatuntisopimuksissa niin, että Kela maksaa sairauspäivärahan, jos työntekijä ei saa palkkaa työnantajaltaan sairaana ollessaan.
Soita vaikka itse Kelaan ja kysy, jos ei usko.
Kuinkahan paljon on lapsia maailmassaj otka ei voi käydä kouluja, kuolee aliravitsemukseen jne
Vierailija kirjoitti:
Tuli vaan mieleen, että ovatkohan koronan alkuvaiheen oireet aika lieviä, jos Kangasalan opettajakin oli töissä 2 päivää sairaudesta huolimatta.
Näin ainakin koronaa sairastaneet kertoivat haastattelussa. Lisäksi suurin osa Suomen tapauksista on lieviä ja alkuvaiheessa. Veikkaan, että oireet pahenevat vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työterveydestä ei saa saikkua millään ja siellä hoitajat itsekin on sairaana töissä. Huomenna buranan voimin taas avokonttorille palvelemaan asiakkaita puhelimessa. Meillä jollakin jo epäilty koronaa, mutta yksityisyydensuojan vuoksi ei kerrota jos on todettu.
Kauhea tilanne.
Meillä avokonttorissa tuli jo viikko sitten sääntö, että jos on MITÄÄN flunssan oireita, jäädään etätöihin jos mahdollista.
Lisäksi sääntö että epidemia -alueilla matkustaneet jäisi etäilemään ja tarkat ohjeet miten sairastuessa otetaan yhteyttä puhelimella. Lisäksi esimiehille lupa antaa sairauslomaa.
Onpas teillä paska firma. Mikset saa jäädä sairaana pois? Voihan sä liioitella oireita ja sanoo vaikka että on ripuli / oksennustauti myös tms.
Ei saa olla saikulla omalla luvalla. Sairauslomaa saa 2 päivää kerrallaan ja silloin käsketään mennä tokana päivänä töihin jos olo parempi. Lisäksi hoitajat yskii siihen malliin, etten halua sinne työterveyteen mennä hankkiutumaan kipeäksi. Tekisi mieli irtisanoutua, sillä palkkakin paska. Meillä on työntekijöitä 16 eri maasta saman katon alla ja reissaavat paljon. Olen 99% varma että koronan saan töistä vielä.
Ei kannata irtisanoutua itse. Jos työnantaja irtisanoo, niin saa työttömyyskorvauksen heti. Jos itse irtisanoutuu, niin tulee 3 kk karenssi. Vasta viikon luvaton poissaolo on irtisanomisperuste. Sitä lyhyempi on varoitusasia.
Siitä viikon luvattomasta poissaolosta annetut potkut on loppupeleissä ihan sama asia kuin se, että itse irtisanoisi itsensä. Itseaiheutettu syy joten sama karenssi napsahtaa.
Kyllä kausi-influenssa on Italiassakin vaarallisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä virus mielestänne on? Monenlaista teoriaa löytyy kuten "An Iranian military leader has suggested that the coronavirus is not a naturally occurring disease, and that it is a manmade bioweapon cultivated and released against China and Iran by a ‘hostile state" https://summit.news/2020/03/05/iranian-general-coronavirus-is-a-manmade…, myös taiwanilaisen proffan mielestä kyseessä bioase
https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3880475
Toisaalta varoitellaan tahallisista salaliittoteorioista ja vakuutellaan että on vain uudenlainen virus. Mutta nuo massiiviset karanteenit muualla ja suojautumiset kyllä saa miettimään kerrotaanko meille kaikkea..
Mikä maa se sellaisen bioaseen laittaisi liikkeelle mihin ei omassa maassakaan ole lääkettä? Nyt sitten seuraamaan missä maassa ei ole tartuntoja. Pohjois-Korea, Venäjä, Naurun Saari?
Nauru, tuo pieni mutta pippurinen yllättäjä. Kyllä ne vaan onkin kieroja siellä. Pohjois-Koreassa ja Venäjällä taitaa kummassakin löytyä jo koronaa, siitä päätellen että P-Koreassa desinfioidaan ahkerasti junia ja juodaan takiaisteetä, Venäjälllä taas karkaillaan karanteenista.
Tuo huolestuttaa, että Husissa on 35 v mies osastolla koronan takia? Tämänhän piti mennä nuorehkoilla olankohautuksella ohi, lähes huomaamatta. Taneli lupasi.
Vierailija kirjoitti:
Lahden seudulla ensimmäinen koronatartunta! https://www.ess.fi/paikalliset/810697
Oikeastiko tälläinen uutinen maksumuurin takana? No nyt on mautonta.
Taas lukee väärää tietoa ko.viruksesta Suomen uutisissa joiden mukaan virus elää pinnoilla vain korkeintaan pari minuuttia, luin jo muutama päivä sitten dailymailista että tutkijoiden mukaan coronavirus saattaa elää pinnoilla (ovenkahvat jne.) kolme päivää, tässä ei ole kyse jostain helposta flunssaviruksesta joka lähtee tuosta noin vaan pois kaikilta ja kaikesta
Vierailija kirjoitti:
Jättäkää kauppaan kuppisuojaimet. Tartunta voi tulla silmien kautta, joten tarvitset kokomaskin tai kunnon suojalasit(harvat suojaa)/ uimalasit. Sille joka kaipaa kohtuuhintaista suojainta suosittelen hankkimaan M/71 kaasunaamarin ja siihen suodattimen scott pro 2000 pf10 P3.
https://www.hastur.fi/fi/tuote/18026683 (tuolla hinta 21,90 €).
Suodattimia löytyy useammasta verkkokaupasta hintaan ~6 €.
Postikuluineenkin kokonaisuus alle 40 €. Suodattimia voit ostaa pari varalle, mutta tuskin tarvitset, sillä 1 suodatin kestää pitkään ja voit käyttää uudelleen ja uudelleen niin kauan kuin ilma kulkee.
Paitsi että noita vanhoja ei suositella oikeaan käyttöön kun se voi olla vaurioitunut/hapertunut.
Ja tuo suodatin on vaihdettava joka päivä kun suojaudutaan viruksia vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni vinkki tilanteeseen valmistautuville - ruoan ja muun tarpeellisen lisäksi kannattaa varautua ostamalla ihan myös vaatteita ja elektroniikkaa ja muuta peruskulutustavaraa. Kyseessä eivät toki ole elintärkeät kulutushyödykkeet, eli ilmankin varmaan pärjää aika pitkälle. On kuitenkin hyvä ottaa huomioon, että mm. vaatteiden ja elektroniikan hinnat tulevat luultavasti nousemaan radikaalisti tulevien kuukausien aikana, koska koko Kiinan tehtaat ovat olleet kiinni jo hyvän aikaa, ja luultavasti ovat vielä pitkän aikaa, ja pian virus jo leviää muihin elektroniikkaa ja tekstiilejä tuottaviin maihin, joissa myös luultavasti otetaan samat keinot käyttöön, kuin Kiinassakin. Itselläni esimerkiksi on kaksi kasvavaa lasta, joille tein juuri ison vaatetilauksen H&M:n alesta, josta riittää vaatetta luultavasti seuraavaksi kahdeksi vuodeksi. Vaatteitahan he tarvitsevat joka tapauksessa. Kenkiä pitää tilata vielä.
Jos olet harkinnut vaikka uuden TV:n ostamista, uutta älypuhelinta tai tietokonetta, niin nyt voisi olla hyvä sauma ostaa, ennen kuin hinnat pomppaavat.
Tämä nyt ei ole ollenkaan niin selvä asia. Tulossa on myös lama, ja jokainen muistaa ehkä vuoden 2009 huikeat alennusmyynnit ja kauppojen epätoivon saada asiakkaita.
Lisäksi monilla ihmisillä on menossa laman myötä työpaikat alta, joten nyt kannattaa säästää ne rahat.
En tarkoittanutkaan, että viimeisetkin rahat kannattaa laittaa menemään, vaan että suhteellisen välttämättömiä tarpeita (kuten lapsille vaatteita ja muita välttämättömiä tarvikkeita) kannattaa hankkia nyt kun niitä vielä edullisesti saa. Tilanne ei tule olemaan sama kuin vuonna 2009. Tällä kertaa on nimittäin todennäköistä, että sitä tavaraa ei pian yksinkertaisesti ole saatavilla tarpeeksi. Miksikö? Koska about koko maailman tehtaat ovat kiinni muutamia kuukausia, mahdollisesti jopa vuoden. Tämä johtaa siihen, että tarjonta on minimaalista kysynnän ollessa korkeampaa, kuin ikinä. Ja jokainen kai tietää, mihin se johtaa.
Toki jos on paljon rahaa tai kultaa tms. jemmassa niin voi näin tehdä. Mä silti ainakin ei-varakkaana säästän mieluummin kaiken mitä voin, ja ne rahat mitä käytän, käytän ruokaan ja muuhun välttämättömyyteen.
Uus tv tai puhelin tai edes vaatteet ei oo millään tavalla välttämättömyyksiä mun mielestä.
Kasvavalle lapselle voi pidentää hihat ja lahkeet yhdistelemällä parikin vuotta.
Toki ulkovaatteissa voi tulla ongelma, talvihaalarin ja -kengät ehkä ostaisin jos siltä näyttäisi että kannattaa.
Väännetään rautalangasta. Alkuperäisen viestini pointti oli tiedottaa, että mitä todennäköisimmin kulutustavaran hinta tulee nousemaan seuraavien kuukausien aikana. Jos olet siis harkinnut ostaa jotakin, niin nyt voisi olla hyvä aika ostaa, ennen kuin hinnat nousevat. Jokainen toki harkitsee asiaa oman rahatilanteensa, tulevaisuudennäkymiensä ja tarpeidensa mukaan. Jos sinulle puhelin ei ole tärkeä juttu, niin älä toki osta uutta puhelinta. Jos sen sijaan puhelin on sinulle todella tärkeä, ja vanhasi vetelee viimeisiään, niin kannattaisi ehkä harkita ostaa uusi nyt. Ellei sinulla ole niin huono rahatilanne, ettei sinulla siinä tapauksessa olisi varaa ruokaan ja muuhun elintärkeään. En myöskään suosittele ostamaan vaippoja, jos sinulla ei ole vauvaa. Äläkä osta lasten talvihaalaria, jos sinulla ei ole lasta. Anteeksi kaikille, joita loukkasin viestilläni. Ei ollut tarkoitus.
Päivän uudet lottovoittajat:
Onneksi olkoon Päijät-Häme!
Onneksi olkoon Varsinais-Suomi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika käsittämätöntä, että minua kehotetaan jäämään karanteeniin, vaikka se tarkoittaisi, etten saa maksettua vuokraa.
Kun Kela ei maksa nollatuntisopimuslaisille, niin mistä minä rahani saan, jos en mene töihin?
Tiedän että saatan tartuttaa muita, mutta jäisittekö muka itse ilman rahaa?
Mitä nyt sekoilet oikein. Jokainen on oikeutettu tartuntatautipäivärahaan, jos joutuu karanteeniin.
Minä soitin. Koska olen soitettaessa paikalle tuleva, niin ei Kela suostu maksamaan mitään. Esimerkiksi huomenna on töitä, joista sain tietää tänään. Ei minulla ole mitään vuorolistoja tai sellaisia, vaan saatan mennä aamuksi, olla keskipäivän poissa, mennä taas iltaan, olla seuraavan päivän poissa ja mennä sitten taas ihan tarpeen mukaan.
Mihin Kela laskelmansa perustaisi.
Viime kuussa en olisi pystynyt edes maksamaan vuokraa ilman säästöjä. Nyt on pakko tehdä joka ikinen tunti jonka saan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä virus mielestänne on? Monenlaista teoriaa löytyy kuten "An Iranian military leader has suggested that the coronavirus is not a naturally occurring disease, and that it is a manmade bioweapon cultivated and released against China and Iran by a ‘hostile state" https://summit.news/2020/03/05/iranian-general-coronavirus-is-a-manmade…, myös taiwanilaisen proffan mielestä kyseessä bioase
https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3880475
Toisaalta varoitellaan tahallisista salaliittoteorioista ja vakuutellaan että on vain uudenlainen virus. Mutta nuo massiiviset karanteenit muualla ja suojautumiset kyllä saa miettimään kerrotaanko meille kaikkea..
Mikä maa se sellaisen bioaseen laittaisi liikkeelle mihin ei omassa maassakaan ole lääkettä? Nyt sitten seuraamaan missä maassa ei ole tartuntoja. Pohjois-Korea, Venäjä, Naurun Saari?
Suomessahan on todettu näön vuoksi vasta 20 tartuntaa ja kaikki potilaat hyväkuntoisia. Olisko SA-Int kehitelly vähän ärtsympää juttua mahdollisia tulevia puolustussotia varten...?
Paljon näitä nyt on yhteensä? 25?
Vierailija kirjoitti:
Tuo huolestuttaa, että Husissa on 35 v mies osastolla koronan takia? Tämänhän piti mennä nuorehkoilla olankohautuksella ohi, lähes huomaamatta. Taneli lupasi.
Mistä tiedät iän? Uutisessa sanottiin, että "sairaalahoidossa", ei "tehohoidossa".
Minä en laita vaan järjestän kotiopetuksen.