Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Ainakin meidän koulussa tuli juuri Wilmassa ohjeistukseksi Oulun kaupungin linjaus: kouluun tullaan huomenna, vaikka olisi lomaillut epidemia-alueella.
Seuraava suurempi epidemia on odotettavissa siis Oulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkauksia, milloin Suomessa aletaan sulkea julkisia paikkoja, kuten museoita? Veikkaan huhtikuun 1. viikkoa.
Paljon nopeamminhan tämä etenee. Selvästi muuten on jo väkijoukkojen välttäminen päällä armeijassakin, kun peruivat sen Norjan harjoituksen.
Ensin siis suurelle yleisölle tulee varmaan kehotus välttää ylimääräistä pyörimistä väkijoukoissa. Sitten jonkun ajan päästä ihan sulkuja kouluihin, museoihin jne. Parin viikon päästä sanoisin, että ollaan tässä kohdassa jo. Tartunnat ovat kasvaneet eksponentiaalisesti, joten kehitys on nopeaa lähiviikkoina.
Samaa mieltä. Aiemmin esitin arvauksen, että koulut suljetaan 23.3. lähtien, samalla myös museot yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan ajatellut että millainen syöpä maailmalle kiina on. Ensin se huolimattomuudellaan saa aikiseksi korona viruksen ja sitten kun se ei riitä ilmastosta piittaamattomana laskee kaiken maailman saasteet puhdistamattomina taivaalle jonka seurauksena ilmasto lämpenee ja loputkin elin mahdollisuudet tällä maapallolla häviää. Olen ollut useamman kerran kiinassa työmatkalla. Ensimmäisen kerran vuonna 1997 ja toistaiseksi viimeisen kerran 5 vuotta sitten. Aina kun olen siellä käynyt niin kiinalaiset ovat suhtautuneet todella ylimielisesti pitkänokkiin. Toivottavasti ei enää ikinä milloinkaan minun tarvitse siihen maahan astua jalallani. Minä vihaan sitä maata ja sen ihmisiä ja tämän koronavirusepidemian jälkeen vielä enemmän.
Enkä ole yksin mielipiteeni kanssa. Toimin kansainvälisen yrityksen palveluksessa ja meilläkin on valitettavasti alihankkijoita kiinassa joidenka tuotteita toimitamme asiakkaillemme ympäri maapalloa. Viimeeksi kuluvalla viikolla asiakkaamme täällä Brasiliassa ilmoitti että yhtään anoata osaa toimitamaamme koneseen ei saa tulla kiinasta koska kiinalaisten laatu on niin surkeaa. Samaan asiaan törmäsin 2 vuotta sitten USA:ssa jossa asiakas sanoi että vain hänen kuolleen ruumiinsa yli tähän laitokseen toimitetaan mitään osia kiinasta. Eli summa summarum, kuten alussa mainitsin kiina on maailman syöpä joka saralla.No nyt on helppo haukkua syöväksi, kun ensin on itse siirretty sinne tuotanto jotta saadaan mahdollisimman halvalla, halvalla, halvalla kaikki. Ehkä vähän kaikkien olisi pitänyt havahtua jo aikaisemmin pohtimaan tämän kulutusrakennelman mielekkyyttä.
Tietyille ihmisille se Kiinan haukkuminen nyt vaan on elämäntapa, jota eivät faktatkaan häiritse. Joillekkin kaikki on muiden syy. Nämä ihmiset eivät myöskään kehity, koska eivät edes näe virheitään, joissa voivat parantaa toimintaansa.
Kiina nyt on tämän viruksen eristämisen toistaiseksi hoitanut kaikkein parhaiten. He eivät edes saaneet valmistautua tulevaan epidemiaan. Länsimaissa on nähty mitä on tulossa, ja silti hoidetaan homma huonommin kuin Kiinassa.
Ei voi kyllä sanoa että Kiina on parhaiten hommansa hoitanut. Tekivät kuten viime SARS:inkin kanssa eli viimeiseen asti piilottelivat ja vähättelivät, kunnes tilanne oli siinä pisteessä ettei ollut enää vaihtoehtoja. Sen jälkeen pistivät toki töpinäksi.
Singapore ja Etelä-Korea ovat esimerkkejä maista joissa hommaa on hoidettu alusta lähtien mallikkaasti.
Jättäkää kauppaan kuppisuojaimet. Tartunta voi tulla silmien kautta, joten tarvitset kokomaskin tai kunnon suojalasit(harvat suojaa)/ uimalasit. Sille joka kaipaa kohtuuhintaista suojainta suosittelen hankkimaan M/71 kaasunaamarin ja siihen suodattimen scott pro 2000 pf10 P3.
https://www.hastur.fi/fi/tuote/18026683 (tuolla hinta 21,90 €).
Suodattimia löytyy useammasta verkkokaupasta hintaan ~6 €.
Postikuluineenkin kokonaisuus alle 40 €. Suodattimia voit ostaa pari varalle, mutta tuskin tarvitset, sillä 1 suodatin kestää pitkään ja voit käyttää uudelleen ja uudelleen niin kauan kuin ilma kulkee.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meidän koulussa tuli juuri Wilmassa ohjeistukseksi Oulun kaupungin linjaus: kouluun tullaan huomenna, vaikka olisi lomaillut epidemia-alueella.
Niinpä ja oikeastaan ihan joka puolella :'(
Italiassa talviaan viettävän suomalaisnaisen haastattelu: "Kukaan ei enää tervehdi minua poskisuudelmilla. Ihana elämä on hetkessä muuttunut aivan kauheaksi."
Mitäs läksit sinne. Aivan oma vika.
italia kuolleita 366, tartuntoja 7375
ranska kuoleita 19, tartuntoja 1126
Lähde France24
Vierailija kirjoitti:
Aika käsittämätöntä, että minua kehotetaan jäämään karanteeniin, vaikka se tarkoittaisi, etten saa maksettua vuokraa.
Kun Kela ei maksa nollatuntisopimuslaisille, niin mistä minä rahani saan, jos en mene töihin?
Tiedän että saatan tartuttaa muita, mutta jäisittekö muka itse ilman rahaa?
Ei voi mennä niin. Tuntityöntekijöillekin kuuluu korvaus, siitä uutisoitiin juuri. Ja vaikka nollasopimuksesta ei tulisikaan, niin sinun täytyy saada jotain rahaa. Sillä sairaana et voi mennä muita tartuttamaan, piste.
Onko meillä muita Iranista palanneita tartunnan saaneita kuin se Oulun, eli Pohjois-Pohjanmaan tapaus perjantailta?
Kaukoidän maissa ei välitetä mielensäpahoittajista. Jos epidemia uhkaa, niin yhteisö menee aina yksilön edelle. Samaa ei valitettavasti voi sanoa Euroopasta.
Ja THL:n Saneen mukaan on käsittämätöntä pitää ruokavarastoa ja ostaa varastoon. Sama tilanne täällä 1-2kk viipeellä kuin Italiassa:
https://twitter.com/alvertoas/status/1233677695608905733?s=12&fbclid=Iw…
Vierailija kirjoitti:
Jos on vähänkään oiretta, nuha tai yskittää, ei kouluun mennä, pelkkä päänsärkykin on oire.
Porissa odottelen viestiä Wilman kautta. Laitoin toki itse viestiä jo kaarisillan koulun rehtori Johanna Siitarille. Koulun pitää taata turvallinen oppimisympäristö lapsille, nyt mikään koulu ei sitä voi tehdä, joten otan lapseni kotiopetukseen loppuvuodeksi. Kaarisillan koulussa on nytkin oppilaita matkalla mm. Dubaissa...
Tutkijoilla viitteitä että leviäisi nyt myös ilmastointi kanavien kautta,
laivoilla leviäisi siinä tapauksessa nopeasti ja hotelleissa?
https://www.telegraph.co.uk/news/2020/03/06/air-conditioning-systems-co…
Jos Italiassa tulee päivässä melkein 1500 uutta tartuntaa, täytyy testejäkin olla tehty aivan valtava määrä. Onko mitään tietoa siitä kuinka monta testiä Italiassa tehdään päivässä?
Vierailija kirjoitti:
Uskallatko laittaa lapsesi kouluun huomenna?
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä virus mielestänne on? Monenlaista teoriaa löytyy kuten "An Iranian military leader has suggested that the coronavirus is not a naturally occurring disease, and that it is a manmade bioweapon cultivated and released against China and Iran by a ‘hostile state" https://summit.news/2020/03/05/iranian-general-coronavirus-is-a-manmade…, myös taiwanilaisen proffan mielestä kyseessä bioase
https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3880475
Toisaalta varoitellaan tahallisista salaliittoteorioista ja vakuutellaan että on vain uudenlainen virus. Mutta nuo massiiviset karanteenit muualla ja suojautumiset kyllä saa miettimään kerrotaanko meille kaikkea..
Mikä maa se sellaisen bioaseen laittaisi liikkeelle mihin ei omassa maassakaan ole lääkettä? Nyt sitten seuraamaan missä maassa ei ole tartuntoja. Pohjois-Korea, Venäjä, Naurun Saari?
Vierailija kirjoitti:
Jättäkää kauppaan kuppisuojaimet. Tartunta voi tulla silmien kautta, joten tarvitset kokomaskin tai kunnon suojalasit(harvat suojaa)/ uimalasit. Sille joka kaipaa kohtuuhintaista suojainta suosittelen hankkimaan M/71 kaasunaamarin ja siihen suodattimen scott pro 2000 pf10 P3.
https://www.hastur.fi/fi/tuote/18026683 (tuolla hinta 21,90 €).
Suodattimia löytyy useammasta verkkokaupasta hintaan ~6 €.
Postikuluineenkin kokonaisuus alle 40 €. Suodattimia voit ostaa pari varalle, mutta tuskin tarvitset, sillä 1 suodatin kestää pitkään ja voit käyttää uudelleen ja uudelleen niin kauan kuin ilma kulkee.
Sulla on varmasti taidot ja aineet sen desinfiointiin, ja varaa vaihdella niitä suodattimia siihen kaasunaamariisi, eikös?
Italiassa tänään melkein 1500 uutta Corona-tapausta, ja uusia kuolemantapauksia 133 (yht. 366 Corona- kuolemaa). Mitäs nyt sanotte!
Aika käsittämätöntä, että minua kehotetaan jäämään karanteeniin, vaikka se tarkoittaisi, etten saa maksettua vuokraa.
Kun Kela ei maksa nollatuntisopimuslaisille, niin mistä minä rahani saan, jos en mene töihin?
Tiedän että saatan tartuttaa muita, mutta jäisittekö muka itse ilman rahaa?