Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
En tiedä liittyykö tämä millään tavalla tähän, mutta lähikaupan hyllyillä oli muuten olutta tarjolla, paitsi kaikki Coronat oli loppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
uusia kavereita kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa!
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006392425.htmlOho! Venäjä esti mutta Suomi päästi kilttinä kuoropoikana. Tervetuloa täällä on tilaa!
Olisiko ollut parempi antaa koneen tippua ja koko koneellisen kuolla?
Kone kävi maassa ainoastaan tankkaamassa lisää polttoainetta ja jatkoi taatusti matkaa niin pian kuin mahdollista eli kaikki matkustajat pysyivät sisällä koneessa.
Jotain rajaa pelkäämiseen.
Lentäjät ja matkustamohenkilökunta vaihtuivat eli Wuhanista tulleet jäivät tänne hotelliin lepäämään. Toivottavasti matkustamohenkilökunta on ollut suojautunut sillä lennolla...No toisaalta Finnair lennättää edelleen viikon verran 3 koneellista kiinalaisia tänne ja joukossa varmasti myös wuhanilaisia joita pakeni kaupungista yli 5 miljoonaa ennen kuin kaupunki suljettiin.
3 koneellista/päiväss. Tarkennus.
Lentääkö ne päivittäin sinne ja kolmesti?! Huhhuh...
Tänään on Finavian mukaan saapunut jopa 2 lentoa Shanghaista ja 2 lentoa Hong Kongista, sekä lisäksi 1 lento pekingistä. Finnair näyttäisi ottaneen siis jopa extralentoja Kiinasta. 2 extralentoa ovat tulleet aamulla viiden aikoihin kun Finnairin normaalit Kiinan lennot tulevat Helsinkiin iltapäivällä. Onkohan ollut niin paljon kysyntää kilpailijoiden lopetettua että nyt kannattaa lisätä tarjontaa...
Voi ei!!! Eikö tähän kukaan puutu? Noihin airbus 350 siin menee 297-336 henkilöä. Ne kuuluisi kaikki laittaa Suomessa 14 vrk karanteeniin, kiitos!
Jos oletetaan että koneet ovat täynnä (luultavasti, kun ylimääräisiäkin lentoja) niin tänäänkin on helsinkiin tullut keskimäärin 1500 kiinalaista ilman mitään terveyskontrollia. Helsingissähän ei vaivauduta edes kuumetta mittaamaan matkustajilta.
Vai lentävätkö ne täysinä Kiinaan ja tyhjinä takaisin?
Kauhea huuto, että kaikkien kiinalaisten olisi nyt poistuttava Suomesta, mutta lentoja sinne ei kuitenkaan saisi järjestää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku noissa Kiinan luvuissa ei nyt ihan täsmää. Hubein maakunta missä suurin osa sairastuneista on, on väkiluvultaan 58miljoonaa. Ilmoitettuja tapauksia siellä on reilu 7k. Se on 0,0012%. Että niinkun miten hemmetissä ton kokoisella maakunnalla ei riitä kapasiteetti hoitamaan sitä 10-20% jotka ovat sairastuneet vakavasti? Tätä mä olen tässä jo pari päivää miettinyt. 🤔
Koska siellä tietenkin sairastetaan myös normaalisti koko ajan - on sydänkohtauksia, välttämättömiä leikkauksia, synnytyksiä, dialyysihoitoja ja niin edelleen, kaikki tämä vaati henkilökuntaa ja sairaspaikkoja. Onnettomuuksia toki lienee paljon vähemmän kun ihmiset ovat kotonaan, mutta jotkut niistä vähemmistäkin vaativat sairaalahoitoa. Ei mitään sairaanhoitojärjestelmää voi rakentaan isojen pitkäaikaisten kriisitilanteiden varalta, niitä varten on sitten hätäsuunnitelmia, vaikka muiden tilojen käyttämistä kenttäsairaaloina.
Niin, Kiinan väestön kokoon suhteutettuna tämän ei pitäisi olla mikään iso kriisitilanne, 12 000 sairastunutta joista vain 10-20% tarvii sairaalahoitoa ei ole edes v***u promillen sadasosaa Kiinan väestöstä. Ymmärtäisin jos siellä ei olisi sairaaloita ollenkaan. Suomen kokoon suhteutettuna tuo tarkottaisi esim Uudenmaan alueella 200 sairastunutta ja 20-40 vakavasti sairastunutta jotka tarvitsevat välitöntä sairaala- tai tehohoitoa.
Sanna Marin, tuo naamasi tv-ruutuihin ja sano selkeästi että olet käskenyt lennot keskeytettäviksi heti.
Helsinkiläiset, ymmärrätekö miten varovaisia teidän pitää olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä varma, että testataan, jos sanoo, että on kuume ja hengenahdistusta. Jos soittaa lääkäriin ennen menoa päivystykseen tai terveysasemalle, niin eiköhän joku suojavarusteinen henkilö ota vastaan ja joudu odottamaan erillisessä odotustilassa.
Sinällään olisi kiinnostsvaa kuulla, jos sä tänne kirjoittanut sv mamma menet sinne, että miten toimittiin!Voin melkein lyödä vetoa, ettei testata mitään. Esim. ne Wuhanista joululomalta palanneet Vaasan opiskelijat jututtaa terveydenhoitaja. Asiantuntijalääkäri kertoo ylen haastattelussa, että "mitään testejä ei aleta tekemään" ja kyse on lievästä infektiosta, joka parenee "kotihoidolla". Höpsöt kiinalaiset laittaa kaupunkeja karanteeniin ja testaa ihmisiä.
Juu ihan höpöhöpötouhua maailmalla. Kyllä me suomalaiset tiedetään parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärretään. Alan kulkemaan nyt ulkona vain prätkäkypärä päässä, ja ajohanskat kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri maissa alaan perehtyneet virologit yrittää ratkoa, mikä nitistäisi viruksen. Tällä hetkellä tilanne on se, että kun yhdessä näytteessä virukseen toimii joku asia, niin toisessa kohteessa sama asia ei toimikaan. Tässä menee vielä viikkoja, ennen kuin joku yleispätevä lääke keksitään. Ja voi mennä pidempääkin.
Toistaiseksi taitaa olla toimivin tapa verenvaihto potilaaseen.
Tästä tuli mieleen, että mites verenluovutus. Jos oireeton tartunnan saanut käy luovuttamassa verta, joka sitten valutetaan potilaaseen...
Jep, kusessa ollaan. Mietin myös että voiko toi virus antaa false negatives?
Vierailija kirjoitti:
Sanna Marin, tuo naamasi tv-ruutuihin ja sano selkeästi että olet käskenyt lennot keskeytettäviksi heti.
Ei, hän keskittyy vaan tweetailemaan kuinka sopivat tasa-arvoisista perhevapaista. Kun muut maat julistavat hätätiloja ja sulkevat rajojaan. No, onpahan pienempi pääluku pian perheissä, siinä voi sit suunnitella vapaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku noissa Kiinan luvuissa ei nyt ihan täsmää. Hubein maakunta missä suurin osa sairastuneista on, on väkiluvultaan 58miljoonaa. Ilmoitettuja tapauksia siellä on reilu 7k. Se on 0,0012%. Että niinkun miten hemmetissä ton kokoisella maakunnalla ei riitä kapasiteetti hoitamaan sitä 10-20% jotka ovat sairastuneet vakavasti? Tätä mä olen tässä jo pari päivää miettinyt. 🤔
Koska siellä tietenkin sairastetaan myös normaalisti koko ajan - on sydänkohtauksia, välttämättömiä leikkauksia, synnytyksiä, dialyysihoitoja ja niin edelleen, kaikki tämä vaati henkilökuntaa ja sairaspaikkoja. Onnettomuuksia toki lienee paljon vähemmän kun ihmiset ovat kotonaan, mutta jotkut niistä vähemmistäkin vaativat sairaalahoitoa. Ei mitään sairaanhoitojärjestelmää voi rakentaan isojen pitkäaikaisten kriisitilanteiden varalta, niitä varten on sitten hätäsuunnitelmia, vaikka muiden tilojen käyttämistä kenttäsairaaloina.
Nyt oikeasti järki käteen. Pelkästään Wuhanissa on useita kymmeniä sairaaloita. Vaikka nuo 700 vakavasti sairastunutta jotka tarvitsevat sairaalahoitoa jaettaisiin niihin, niin se olisi parikymmentä ylimääräistä potilasta per sairaala. Koko provinssin alueella sairaaloita on moninkertainen määrä. Ja muissa maakunnissa sairastuneet ovat virallisten lukujen mukaan jääneet 100-200, ja siellä sairaalahoitoa vaativien osuus on vielä pienempi. Näillä luvuilla siis kiinan terveydenhuolto on kaatunut ja tarvikkeet on loppu. 🙄
Hei. Katso se video, jossa nuorimies wuhanista kertoo tilanteesta. Linkki löytyy tästä ketjusta muutamia sivuja taaksepäin.
Muutti mun katsonta kannan. Suosittelen, että katsot ilman ennakkoluuloja.
Tilanne on paha, eikä noi kiinan luvut voi pitää paikkaansa."Nuorimies Wuhanista" saattaa myös hieman liioitella saadakseen oman kansainvälisen julkisuutensa, johon on aina tavalla tai toisella toivonut pääsevänsä, kuten niin moni muukin someaktiivi tänä päivänä. Mitä kauhistuttavampi sisältö, sen varmempi saada kunnon näkyvyys.
Kunnon näkyvyys tietää Kiinassa vankilaa tai jopa teloítusta tämän asian suhteen. Ihmisiä on pidätetty kun on yritetty puhua tästä. Joutuvat käyttämään vpn palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Hengityssuojain hamstraajat, laittakaa ainakin 20 suojainta päällekkäin ja pitäkää niitä 24/7, niin saatatte ehkä olla jollain lailla turvassa hetken aikaa.
No meillä ainakin hankittiin siksi, että on jonku verran riskiä joutua tekemisiin Kiinasta saapuneiden kanssa eikä haluta sairastuttaa jo valmiiksi heikossa kunnossa olevia läheisiä.
Vaikka asiahan ei sulle toki kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ainakin varautunut suojapuvulla, useilla naamareilla, laseilla ja hengityssuojaimilla, säilykkeillä sekä pakasteilla. En pidä tätä lainkaan liioiteltuna. Pakko varautua itse kun maan johto ei tee mitään kansan suojelemiseksi. Niinistöstä ei ole johtajaksi, hän tulee puhumaan aina vaan kun voi kerätä pisteet kotiin. Marin ei tee mitään. Ministeriöille asia ei ole "poliittinen".
Kuinka todennäköistä on saada koronavirus lennolta:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kuinka-todennakoista-on-saada-koron…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, Kiinan väestön kokoon suhteutettuna tämän ei pitäisi olla mikään iso kriisitilanne, 12 000 sairastunutta joista vain 10-20% tarvii sairaalahoitoa ei ole edes v***u promillen sadasosaa Kiinan väestöstä. Ymmärtäisin jos siellä ei olisi sairaaloita ollenkaan. Suomen kokoon suhteutettuna tuo tarkottaisi esim Uudenmaan alueella 200 sairastunutta ja 20-40 vakavasti sairastunutta jotka tarvitsevat välitöntä sairaala- tai tehohoitoa.
Jos olet seurannut uutisia, niin kyllähän leviämisen estämiseksi halutaan Kiinassa tehdä kaikki mahdollinen, eli kaikki tapaukset pyritään hoitamaan sairaalassa.
Moni jo Suomessakin pelkää taudin saaneensa kun yskää ja kuumetta pukkaa, joten tuolla Kiinassa niitä varmuuden vuoksi itseään tarkistuttavia on nyt taatusti valtavasti tungeksimassa sairaaloihin.
Siihen päälle kaikki, joiden epäillään altistuneen ja vaativat eristystä ja seurantaa.
Huomioitava on myös ne kaikki muut sairaudet, jotka yleensäkin pitävät sairaalat täysinä.
Tuskin siellä yksikään sairaala on ollut tyhjänä odottelemassa potilaita vaan sairaalat on olleet jo ennestään täynnä muita kuin näitä viruspotilaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelitko, että sairaaloilla ei siellä normaalisti ole mitään käyttöä vaan seisovat tyhjän panttina ja henkilökunta pyörittää peukaloitaan?
Tai että kaikki muut sairaan- ja tehohoitoa vaatineet potilaat paranivat kuin taikaiskusta ja kaikki potilaspaikat on nyt pelkästään uusien koronaviruspotilaiden käytössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärretään. Alan kulkemaan nyt ulkona vain prätkäkypärä päässä, ja ajohanskat kädessä.
Mä pidän aina hansikkaita kaupassa asioidessa. Toki hedelmiin en koske hanskoilla mutta kahvoihin, ostoskoreihin ja niihin pahimpiin kyllä. Toki yritän ottaa puhtaammat hanskat mukaan.
Kotiin saapuessa pesen vielä käden ennen ostosten purkamista (ennen kuin kosken jääkaapin kahvaan) ja joskus myös jälkikäteen vielä. Yleensäkin suositellaan että aina ulkoa muualta kotiin saapuessa pestäisiin ensimmäisenä kädet. Näin teen aina.
Lisäksi jos perheessä sairastellaan jotai ikävämpää, pidetään omat pyyhkeet tai lapsille talouspaperia käsien kuivaukseen ja pyyhkeiden vaihto päivittäin, lisäksi kahvat pyyhkii äkkiä. Mitään kuppeja ei käytetä tuolloin uudelleen päivän aikana jne.
Viimeksi vain 1 hlö (lapsi) sairastui influenssaan kun desinfioitiin ja varottiin. Samoin aiemmin vatsatauti tarttui vain yhteen lapseen. Lapsia pyöri yhdessä kuitenkin useampi.
Kyllä hygienia on tärkeää, vaikka ei estä täysin.
Näin olen aina tehnyt välttääkseni edes osan taudeista. Kaikkea en ole toki välttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Videolla USA:n CDC:n henkilö kertoo, ettei ole olemassa mitään testiä, joka 100% varmasti kertoisi ihmisellä olevan juuri tämä virus. Ei lähellekään. Testi näyttää välillä puhdasta ja välillä positiivista. Tauti tarttuu myös oireettomana, joten peli on menetetty. Tästä tulee globaali pandemia, ellei liikkuvutta rajoiteta HYVIN RAJUSTI. Missä on Suomen hallitus? Mitä sanottavaa olisi lähihoitaja-terveysministerillämme?
Öyh öyh, liikkuvuus on peruuttamaton ihmisoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset usein ajattelevat uhkia pahimman mahdollisen tapahtumasarjan kautta. Pahimpaan kannattaa toki varautua, mutta myös pitää mielessä mahdollisten tapahtumaketjujen laaja kirjo: ei kannata panikoida, eikä vaipua epätoivoon. Tässä yksi skenaario koronavirukseen sairastumisesta ja siitä mahdollisesti selviämisestä (nykytiedon valossa):
Altistut taudinkantajalle. Saatko tartunnan? Asioita, jotka vaikuttavat tähän:
a) Kuinka kauan altistus kesti?
b) Onko taudinkantaja supertartuttaja vai tavanomaisempi tapaus?
c) Missä kunnossa oma immuniteettisi on (pystyykö torjumaan viruksen; perussairaudet, mahdollinen aikaisempi infektio päällä ym.)?
d) ? Faktorit, joita emme vielä tiedä. Esim. sairastuvatko lapset vähemmän herkästi? Ovatko jotkut geneettisesti alttiimpia/vastustuskykyisempiä? Miten taas elämäntavat vaikuttavat?
Sanotaan, että saat taudin. Mitä sinulle tapahtuu?
a) Saat taudin lievänä ja toivut muutamassa päivässä, viikossa tms.
b) Sairastat taudin kohtalaisena mutta ilman sairaalahoidon tarvetta, toipuminen kestää mahd. joitakin viikkoja (Emme tiedä lainkaan, kuinka paljon Kiinassa on näitä ja a-kohdan tapauksia; uutisointi kohdistuu diagnosoituihin ja/tai sairaalahoitoa vaatineisiin potilaisiin. Kukaan ei tilastoi kotona taudin sairastaneita ja toipuneita, jos ei myöskään kotona kuolleita).
c) Saat taudin vakavana ja tarvitset sairaalahoitoa.
Huom. Kaikissa näissä tapauksissa voit tartuttaa myös muita ihmisiä, vaikkapa läheisiäsi.
Oletetaan, että joudut sairaalahoitoon, saat esimerkiksi keuhkokuumeen. Mikä tässä tapauksessa vaikuttaa taudista selviämiseen?
a) Sairaalahoidon taso ja saatavuus alueella (Suomessa lähtökohtaisesti melko hyvät ainakin tällä hetkellä)
b) Hoitohenkilökunnan asiantuntemus ja toimintakyky (ensimmäinen mahd. huonompi epidemian alussa ja parempi lopussa, toimintakyvyn kanssa taas toisinpäin; väsymys ja oma sairastuminen koettelevat hoitohenkilöstön resursseja)
c) Elimistösi kyky taistella ja toipua. Jälleen perussairaudet, etenkin keuhkosairaudet, oletko tupakoitsija, mikä on ikäsi ja kuntosi.
Huom. Wuhanissa kohdat a, b ovat tällä hetkellä niin huonolla tolalla sairastuneiden suuren määrän takia, että siellä kuolee potilaita, joita paremmilla resursseilla voitaisiin parantaa. Lisäksi Kiinassa tupakoidaan melko paljon ja siellä on runsaammin ilmansaasteita kuin Suomessa, jossa ilmanpuhtaus on huippuluokkaa. Rasittuneemmat keuhkot = vaikeampi toipua keuhkokuumeesta.
Emme vielä tiedä, kuinka suuressa määrin mikäkin tekijä vaikuttaa sairastumiseen ja selviytymiseen, mutta onneksi tietoa tulee koko ajan lisää.
No tota.. suurin osa altistuu varmaankin koko työpäivän verran (15min riittää?). Suomessa tunnetusti kituutetaan töissä sairaana.
Suht monella on jokin perussairaus, nuorillakin ja lapsilla.
Suomessakaan ei ole tehohoitopaikkoja montaa. Ei tämmöiseen ole varauduttu.
Lisäksi luin jostain että tää virus säilyis 4 asteessa pinnoilla jopa 28 päivää eli tykkäisi viileästä? En tiedä pitääkö paikkansa, mutta näin saunakansana ois hyvä tieto tuhoutuuko tämä virus nimenomaan kuumassa vai onko pakastaminen ok. Ymmärsin että toi säilyisi viileässä kauemmin kun jostain luin. En nyt muista mikä sivusto. Mut Suomen talviolosuhteet on tällä hetkellä melko lämpimät että.. toivotaan ettei se edistä viruksen säilymistä.
Mitä tulee huolestumiseen, niin yleensä huolestujalla on jokin syy olla huolissaan. Itse olen ns. "perusterve" nuori ihminen, mutta toivun flunssista huonosti ja saan astmalääkkeitä niiden ajaksi. Olen saanut lähes poikkeuksetta jälkitauteja, myös keuhkokuumeen olen sairastanut. Lisäksi olen allerginen osalle antibiooteista ja olen saanut välillä useita niitä peräkkäin tai yhtäaikaa. Läheisistä yksi menossa sydänleikkaukseen (ikää on) ja muutenkin sairaita.
Et sä näe kuka on riskiryhmää, ainakaan päältäpäin. Nuorikin voi olla. Mä en virallisesti edes ole, mutta koska tiedän oman sairaushistoriani niin toivoisin että ihmiset lopettaisi tällä asialla vitsailun.
Teksti johon vastasit oli erittäin hyvin ja asiallisesti kirjoitettu.
Itse en ainakaan nähnyt sitä vitsinä.
Onko mielestäsi siis mukavampi lukea mahdollisimman pitkälle kehiteltyjä kamalia uhkakuvia, joita useat viestit tässä ketjussa ovat?
Tuo on sinun omaa tulkintaasi. En viitannut vitsailulla kyseiseen viestiin vaan ylipäätään asenteeseen, johon olen itse törmännyt. Myös lähipiirissä näitä "ei kiinnosta"-tyyppejä on. Se on olen kyllä tosin tiennyt aina, ettei heitä mun hyvinvointi kiinnosta. Jo lapsena tiesin tämän, lääkäriin vietiin vasta keuhkokuumeessa. Muistan vieläkin miltä tuntui virua yksin siellä. :/
Mun näkemys on, että ainut mitä me voidaan oikeasti tälle taudille tehdä, on yrittää olla itse tartuttamatta eteenpäin. Se on paljon. Jossain oli että yksi ihminen saattaa tartuttaa mahdollisesti jopa 4 muuta..
Kyllä mä mielummin mietin sen pahimman kaavan mukaan. Enempi mua ärsyttää jälkikäteen ihmettelijät "ohoh miten tässä nyt näin kävi". Pidän loogisesta päättelystä. Aika usein olen itse päätellyt jonkin ennalta ennen noita ihmettelijöitä.
Ei se ole kauhukuva vaan realismia tajuta että jos kuolleisuus on mahdollisesti 20-kertainen (fox news) influenssakauden kuolleisuuteen verrattuna niin tää on riskiryhmille vakavasti otettava riski eikä sitä pidä silloin verrata tavalliseen influenssaan.
Voin vakuuttaa, etten itse ole lainkaan hälläväliä-asenteella liikkeellä, ja todellakin minua kiinnostaa suuresti myös perussairaiden kohtalo. Ja ehdottomasti myös pahin uhkakuva tulisi aina ottaa kriisitilanteissa huomioon ja siihen pitäisi varautua. Toisaalta haluaisin silti, että voisimme pitää mielemme avoimena uudelle tiedolle, jotta saataisiin muodostettua mahdollisimman hyvä kokonaiskuva viruksesta, sen taudinkuvasta ja tarttuvuudesta. Ja jos on jo päättänyt valmistautua ja reagoida vain pahimman skenaarion mukaan, on tavallaan sulkenut mielensä muilta vaihtoehdoilta, joten kaikki informaatiotulva saattaa näyttäytyä synkempänä kuin onkaan (etenkin näinä shokki- ja klikkiuutisoinnin aikoina). Sama pätee tietysti niihin, joilla on yltiöpositiivinen tai vähättelevä asenne uuteen koronavirukseen liittyen. Varaudutaan pahimpaan mutta toivotaan parasta, sitä kai haluaisin painottaa. Itseäni ainakin auttaa tällaisessa aika uhkaavassa tilanteessa miettiä asiaa mahdollisimman monelta eri kannalta ja kokonaiskuvan huomioiden, ja siksi olen tähän ketjuun muutaman tällaisen summaavan kommentin kirjoittanutkin, kun olen uutisia lukenut eri lähteistä ja näitä asioita päässäni pyöritellyt.
Se skenaariokirjoittaja
Tästä tuli mieleen, että mites verenluovutus. Jos oireeton tartunnan saanut käy luovuttamassa verta, joka sitten valutetaan potilaaseen...