Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tekemisissä yhden todetun sairastuneen kanssa juuri ennen hänen sairastumistaan. Nyt on flunssan oireita, soitin terveyskeskukseen ja kerroin tilanteen, ei kuulema ole syytä testiin tai karanteeniin, epäili normaalia kausiflunssaa. Joten meiltä lähtee oireettomat lapset huomenna kouluun ja harrastuksiin, puoliso menee töihin, samoin minä jos vointi on hyvä. Voin tehdä muutaman etäpäivän tai toki jään saikulle jos olo pahenee.
Mietityttää tottakai, että jos tämä onkin koronaa, tartuttaako lapset /puoliso/minä tätä nyt eteen päin? Mutta tämä oli ohjeistus, joten kotiin lukittautuminen tuntuu ylireagoinnilta ja hysteeriseltä, jos terveydenhuolto ei sellaista ohjetta anna. Voiko lapsia edes pitää kotona ja kuinka pitkään, jos eivät ole kipeitä? Puoliso ei ainakaan voi jäädä kotiin siksi, että minä olen vähän flunssainen!
Menkää vain töihin ja kouluun ja tartuttakaa kaikki ympärillänne. Näin varmistat, että sinua ja perhettäsi tullaan vihaamaan ja syyttämään mahdollisista kuolemaan johtaneista tapauksista.. Haluatko sitä?
No joo. Jos eivät mene töihin ja kouluun, niin se on sitten hysteeristä ylireagointia. Lastensuojelu puuttuu nopeasti tilanteeseen ja työpaikkakin saattaakin lähteä alta.
Itse varmaan menisin töihin ja patistaisin lapset kouluun. Ihan vaan sillä perusteella että ei täällä kukaan voi alkaa sooloilemaan. Samat säännöt koskevat kaikkia.
Ei yksittäisiä ihmisiä tai perheitä voida alkaa syyttelemään. Viranomaiset laativat säännöt ja niitä tulee jokaisen noudattaa.
Samaa mieltä. Ehkä kuitenkin henkilökohtaisesti välttelisin ylimääräistä liikkumista enkä tapaisi ainakaan lasten isovanhempia, ihan vaan varmuuden varalta.
Eikö virusten estäminen ole parasta lastensuojelua? Jos soitat pomollesi, että minulla on mahdollinen korona virus tartunta, niin mistä vetoa, että hän käskee sinun jäädä kotiin?
Ei tässä nyt muuta isompaa kun se että laiskuttaa siivota.
Opetin lapsille käsien pesua. Meidän 3-vuotias innostui niin, että jo vähän riitaa, pitääkö koko ajan pestä käsiä saippualla.
Ei kouluikäisiä lapsia voi pitää kotona vain siksi että äiti on vähän hysteerinen!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. It is unclear ei tarkoita samaa kuin aiempi väite "Tutkijat ovat huomanneet tämä leviää oikeasti ilmateitse"
Olen samaa mieltä, mutta tässä vaiheessa tilanne on vielä se, että näkemys riippuu siitä, ketä haluaa uskoa tai minkälaisen näkemyksen kuulee ensimmäisenä. Valitettavaa on, että tässä vaiheessa annetaan ymmärtää varmasti olevan joko niin tai näin.
Henkilökohtaisesti pidän liiallista paniikin lietsontaa (“joo, kyllä se tarttuu hyttystenkin kautta”) ikävänä asiana, mutta silti parempana kuin toisen ääripään “varmaa tietoa”, ettei varmasti voi tarttua ilman että toinen yskii pisaroita suoraan kasvoille.
Mutta nämä ovat henkilökohtaisia preferenssejä. Toiset tykkäävät turvallisuudesta, ja toiset saavat kiksejä riskeistä ja sen tuomasta adrenaliinista.
Itse taas mietin, että kaikilla ihmisillä ei ole kykyä pohtia dataa analyyttisesti, miettiä syitä ja seurauksia ja oikeasti vetää perusteltuja johtopäätöksiä tiedosta. Tällainen ihminen nappaa helposti jonkun "Faktan" ja kehittelee sen ympärille kauhuskenaarioita ja oikeasti menee hysteeriseen paniikkiin. Minusta ihmisillä, jotka osaavat punnita erilaisia vaihtoehtoja ja ymmärtävät lähdekritiikin, on tietty velvollisuus suojella muita eikä levittää mitään hyvin epävarmaa spekulaatiota, jopa suoranaista vääristelyä tai esittää vain pahimpia mahdollisia skenaarioita.
Olen pitkälti samaa mieltä, mutta kumpi on pahempi asia, esittää vain pahimpia skenaarioita vai esittää vain parhaimpia skenaarioita? Voin olla väärässä, mutta minusta näyttää siltä, että monet “hyssyttelijöistä” ovat tutustuneet aiheeseen liian pintapuolisesti, tai sitten vetoavat omaan elämänkokemukseen (ebolat, SARS:it jne eivät lopulta uhanneetkaan Suomea peloista huolimatta), tai ihan vaan siihen, että ikävät asiat halutaan kieltää.
Ehkä ylipäätään ymmärtää ja tuoda esiin myös se, että varmaa ja tutkittua tietoa on aika vähän, eikä sitä voikaan olla paljoa tässä vaiheessa. Mielipiteitä taas onkin sitten paljon, on jos jonkin alan asiantuntijaa, on viranomaisia, on somekiehuntaa ja kaikkea siltä väliltä. On leiri joka vaatii sulkemaan koko maailman, toinen leiri jota ei voisi vähempää kiinnostaa ja kaikkea siltä väliltä.
Omia mielipiteitään ei pidä esittää faktoina, eikä edes yksittäisen asiantuntijan, vaikka tämä olisi kuinka luotettavan oloinen, koska ihan oikeasti sitä faktaa ei vaan ole. Moni myös pyrkii hyötymään ihmisten kauhulla, sokea luottaminen mihinkään yksittäiseen tahoon on lyhytnäköistä, vaikka se kuinka vahvistaisi omaa mielipidettä.
Hyvä esimerkki tästä on, että muutama viikko sitten yksi ruotsalaislääkäri esitti, että juuri nyt ei ehkä ole paras aikaa matkustaa Thaimaahan. Hän saattoi olla oikeassa, aika näyttää tuleeko Thaimaan suunnalta tartuntoja isoissa määrin ainakaan, mutta tuota sitten vääristeltiin täälläkin että ruotsalaislääkärit ja viranomaiset kehottavat kansalaisia pysymään poissa Thaimaasta. Eihän siitä ollut kyse ollenkaan.
Tiedonmuruset lähtevät elämään omaa elämäänsä niin helposti ja vääntyvät jos mihinkin muotoon, jos ei ymmärretä kokonaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tekemisissä yhden todetun sairastuneen kanssa juuri ennen hänen sairastumistaan. Nyt on flunssan oireita, soitin terveyskeskukseen ja kerroin tilanteen, ei kuulema ole syytä testiin tai karanteeniin, epäili normaalia kausiflunssaa. Joten meiltä lähtee oireettomat lapset huomenna kouluun ja harrastuksiin, puoliso menee töihin, samoin minä jos vointi on hyvä. Voin tehdä muutaman etäpäivän tai toki jään saikulle jos olo pahenee.
Mietityttää tottakai, että jos tämä onkin koronaa, tartuttaako lapset /puoliso/minä tätä nyt eteen päin? Mutta tämä oli ohjeistus, joten kotiin lukittautuminen tuntuu ylireagoinnilta ja hysteeriseltä, jos terveydenhuolto ei sellaista ohjetta anna. Voiko lapsia edes pitää kotona ja kuinka pitkään, jos eivät ole kipeitä? Puoliso ei ainakaan voi jäädä kotiin siksi, että minä olen vähän flunssainen!
Menkää vain töihin ja kouluun ja tartuttakaa kaikki ympärillänne. Näin varmistat, että sinua ja perhettäsi tullaan vihaamaan ja syyttämään mahdollisista kuolemaan johtaneista tapauksista.. Haluatko sitä?
No joo. Jos eivät mene töihin ja kouluun, niin se on sitten hysteeristä ylireagointia. Lastensuojelu puuttuu nopeasti tilanteeseen ja työpaikkakin saattaakin lähteä alta.
Itse varmaan menisin töihin ja patistaisin lapset kouluun. Ihan vaan sillä perusteella että ei täällä kukaan voi alkaa sooloilemaan. Samat säännöt koskevat kaikkia.
Ei yksittäisiä ihmisiä tai perheitä voida alkaa syyttelemään. Viranomaiset laativat säännöt ja niitä tulee jokaisen noudattaa.
Samaa mieltä. Ehkä kuitenkin henkilökohtaisesti välttelisin ylimääräistä liikkumista enkä tapaisi ainakaan lasten isovanhempia, ihan vaan varmuuden varalta.
Eikö virusten estäminen ole parasta lastensuojelua? Jos soitat pomollesi, että minulla on mahdollinen korona virus tartunta, niin mistä vetoa, että hän käskee sinun jäädä kotiin?
Nyt on liikkeellä lunssaa. Eihän siitä tule mitään jos itse arvelee että mulla on korona. Pitää olla väsynyt ja hengenahistusta ja kuumetta ja soitto terv.kesk.
Ottakaa huomioon, että ihmisissä elää nytkin viruksia. Uinuvia sellaisia. Herpes simplex 1 ja 2, lisäksi monia erilaisia papilloomaviruksia, jotka aiheuttavat naisille kohdunkaulansyöpää ( osa näistä) itse terveydenhuolotoalan ihmisenä en mene päivystyksiin, yleensäkään sairaalaan, jos ei ole aivan pakko, vältän väkijoukkoja, pesen käsiäni. Tässä tilanteessa vihonviimeinen asia on mennä ruuhkaiseen päivystykseen hakemaan esim. Sitä kuuluisaa maanantai saikkua... siellä olette eniten riskissä saada tartunta. Väittäisin myös joukkoliikennettä, mikäli vain mahdollista. En koske portaikkojen kaiteisiin, hissinappeihin ( portaita voi käyttää hissien sijaan, kuntokin kasvaa samalla) en ota luokseni nyt vieraita, ainakaan matkailijoita, en mene yleisötapahtumiin, enkä myöskään matkusta. En laivalla, enkä lentokoneella. Valistakaa nuorisoa tästä taudista, opettakaa käsihygieniaa, sekä avaamaan ovenkahvoja kyynärpäätaktiikalla. Puhelimet desinfioin aina kun tulen jostain kotiin. Käytän kaiutinta, etten laita puhelinta paljon kasvoille. Opetelkaa olemaan näpräämättä kasvoja. Desinfioikaa näppäimistöjä, kaukosäätimiä sekä kahvinkeittimen nappeja, valokatkaisimia, WC:tä... mitä mieleenne tulee. Kengät eteiseen esim. Sanomalehden päälle. Hyödyntäkää höyrypesuria sekä silitysrautaa, mielikuvitus rajana, mihin kaikkeen sitä voi käyttää.. mm. Mattoihin. ( käsitelkää vaatteet ym. Näin) paljon hyötyä ihan lukemalla kihomatotartuntaan liittyviä ohjeita. Kuuma tuhoaa virusta. Itse olen lisännyt saunomista myöskin. Ruoasta virukset kuolee kuumassa, eli en osta nyt hedelmiä kauheasti. Huh.. tässä vinkkejä. Lisää saa miettimällä itse, lukemalla. Improvisoimisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut pari päivää aivan jäätävässä flunssassa. En muista näin pahaa sairastaneeni koskaan.
Se pisti miettimään, että kuinka koronalta edes voi suojautua? Perheessä on hyvä käsihygienia, käsidesiä käytetään.
Silti lapsi sairastui koulussa 3 päivää hiihtoloman loppumisen jälkeen ja 2 päivää myöhemmin olin itse ihan kanttuvei.
Lapsen huoneessa käymisen, lasiin tms. Koskemisen jne. Jälkeenkin käden on pesty hyvin.
Ei apua, tartunta tuli.
Korona tarttuu paljon helpommin kuin tämä "flunssa"
Mulla sama, olen koko viikonlopun ollut ihan hirveässä flunssassa. Pelkkä ajatuskin koronasta tuntuu tosi tuskalliselta, kun olo on valmiiksi ihan kauhea.
Itse aloin oireilemaan pe-iltana, palelu alkoi aivan silmänräpäyksessä mutta ihme kyllä, kuumetta ei noussutkaan vaan lämpö on joko normi tai hieman alilämpöinen. Kurkku on kipeä ja päätä särkee, mutta yskää tai nuhaa ei ole. Olo on kaikkinensa todella voipunut ja oikeastaan erikoisin, ja ikävin "oire" on tässä flunssassa/koronassa/whatever tämä erikoinen syyllisyyden tunne. Käsihygienia on siis ollut normiakin parempaa ja ihan taatusti en ole tehnyt mitään millä olisin itseäni erityisesti altistanut edes sille kuuluisalle talviflunssalle mutta niin vaan nyt joku lentsu iski ja ensimmäistä kertaa ikinä koen siitä syyllisyyttä. Että oma vika vaikka toimitkin just niin kuin kuuluu.
Se siitä ohjeesta kuinka hyvä käsihygienia suojaa monelta vaaralta. Haista vee, katri koo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HUS:issa 2 uutta tartuntaa.
Ks. Yle.Toinen on koululainen, onkohan ehtiny koulussa tartuttaa jo jonku7n toisenkin ☹️
Voi hel*etti!!! Nyt pitäis kertoa missä koulussa lapsi on ollut!! Husin alue on laaja!
Rauhotu, sekopää. Korona ei tapa lapsia mitenkään todennäköisesti.
Ei tapa, mutta tekee heistä hedelmättömiä. En sellaista tuskaa haluaisi lapselle vain siksi, että itsekkäät lomailijat saa matkustaa ja päättäjät vähättelee ongelmaa.
TÄH????
Mistä tällainen fakta, että aiheuttais lapsettomuutta????
Voi v##u mikä virus 😭🤬
Jotain hyviä uutisia välillä. Paavi on palannut näkyville ja näyttää tervehtyneeltä. Vatikaani on kommentoinut koronavirusepäilyyn, että kyseessä on ollut ihan tavallinen kausinuha. Hyvä uutinen tietenkin paaville, mutta myös kaikille heille sadoille ja tuhansille jopa, joita paavi kosketteli yskien ja nenää niistellen ja joiden seurassa tai läheisyydessä hän oli silloin kun epäilyt koronaviruksesta nousi uutisiin paavin oireiden ollessa ilmeisiä.
https://www.vaticannews.va/en/pope/news/2020-03/pope-francis-angelus-fi…
Tämä artikkeli ja sen todella naiivi otsikointi vei lopunkin uskottavuuden kyseiseltä lehdeltä:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4b1bc1aa-beb1-48f5-8d86-dfeefa6a6adf
Koska näitä uusia virusepidemioita tulee aina silloin tällöin niin paras valmistautuminen on itsestään huolehtiminen.
- Syö mahdollisimman puhdasta ruokaa (vältä lisäaineita)
- Vältä liiallisen rasvan ja sokerin käyttöä
- Liiku
- Vältä ylipainoa
- Alkoholia kohtuudella
Jos virus iskee niin paska homma mutta hyvä fyysinen kunto antaa ainakin paremmat mahdollisuudet.
Maailman väestömäärä on tällä hetkellä YK:n mukaan n. 7.8 miljardia.
Jos epidemiaa ei saataisi talttumaan eikä rokotetta tai lääkitystä tautiin ehditä ottaa käyttöön vaan esim. jopa kolmasosa maailman väestöstä eli n. 2.57 miljardia ihmistä sairastuisi koronavirukseen ja heistä 3.5% kuolisi tautiin, kuolleiden määrä olisi 90 miljoonaa ihmistä.
Jos oletetaan että sairastuneiden määrä maailman väestöstä olisikin vain 10% ja sairastuneista 780 miljoonasta ihmisestä vain 2% kuolisi tautiin, kuolleiden määrä olisi silti n. 15.6 miljoonaa.
Huolestuttavaa tilanteessa on se että jos koronavirus leviää väestömäärältää erittäin suuriin terveydenhuolloltaan heikkotasoisiin valtioihin, kuolleisuus voi olla paljon suurempi kuin 2-4 prosenttia sairastuneista, ehkä jopa 10%.
Jos koronaviruksesta tulee pandemia, kuolleiden määrä maailmassa on lähes väistämättä 7-numeroinen tai jopa 8-numeroinen koska aasialaisen influenssankin tapauksessa kuolleiden määrä maailmanlaajuisesti oli 1-4 miljoonaa vaikka Suomessa siihen kuoli vain alle 0.3 promillea väestöstä ja siis alle promille sairastuneista.
Vierailija kirjoitti:
Tämä artikkeli ja sen todella naiivi otsikointi vei lopunkin uskottavuuden kyseiseltä lehdeltä:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4b1bc1aa-beb1-48f5-8d86-dfeefa6a6adf
Mikä vika tässä artikkelissa on, kun tätä niin paljon herjataan?
Jos kertoo pomolle että terveydenhuollon ammattilaiset eivät ole nähneet mitään syytä testeihin menoon tai kotiin jäämiselle niin töihin sitä on mentävä. Joka toisella alkaa kohta löytyä koronan oireita jos sillä saa pari viikkoa ylimääräistä vapaata vain pomolle soittamalla.
Lisäys, hiukset kiinni, ei liehuvia helmoja, ei seksiä, jos riski että parterilla tartunta ( ei kaikki puolisotkaan ole uskollisia, muistakaa tämä) , tämä virus kun tulee eritteistä. Suihku kerran päivässä, hiukset pestään hyvin ym. Ja ne kengät. Ei kengillä sisälle. Kenkien koskema alue ja kengät kannattaa puhdistaa, varoen. Älkää pöllyttäkö vaatteita riisuessa, suoraan koneeseen ja käsittely silitysraudalla. Onhan tämä kova homma, mutta kannattaa. Ei ravintoloita nyt ehkä enää, sinne tulee ihmisiä mistä tahansa, jotka ovat voineet matkustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.worldometers.info/
Coronvirus deaths this year 2994
Seasonal flu deaths this year 80641
Vieläkään en ymmärrä, että jos korona on sama kuin kausi influenssa, miksi WHO on määritellyt sen samaan tartuntatautiluokkaan kuin tuhkarokko ja ebola?
Ihan oikeasti todella moni fiksu ihminen Suomessa on vakuuttunut, että kyseessä on sama asia kuin kausi-influenssa. Husin ylilääkäri sanoi juuri samaa että enemmän pitäisi olla Suomessa kausi-influessasta huolissaan.
WHOn ja muiden maiden toiminta on ihan naurettavaa! Miksi Suomen hallitus ei voi mennä näihin kokouksiin tai tuoda EU tasolla esille että tämä on ihan perus influenssa? Mielestäni Suomen pitäisi toimia tässä asiassa nyt edelläkävijänä. On uskomatonta, että WHOn ja muiden valtioiden on annettu pelotella ihmisiä turhaan näin.
Minä luotan suomalaisen terveydenhuollon arviointikykyyn ja tutkimukseen. Tulee tuosta WHOn johtajasta ihan mieleen, että tahallaan luo hysteriaa.
Jos Suomen viranomaiset tietäisivät että kyseessä on tuhkarokon tapaan vaarallinen tartuntatauti, toimet olisivat erilaisia. Suomessa tiedetään ettei näin ole. Miksi Suomi ei voi valistaa muuta maailmaa näistä asioista?!
Ottaa päähän ihmisten turha pelottelu. Ylimitoitetut toimet luo pelkoa. Kiinassa tehty aivan älyttömiä , perustettu sairaaloita jne. Miksi ihmisten ei annettu vaan ihan rauhassa kotona sairastaa vaan pakotettiin sairaaloihin yms? Perusinfluenssasta toipuu kotioloissakin suurin osa ja tauti on lievä. Kiina alkoi hoitaa tätä väärin alusta alkaen tehdessään karanteenia jne. Kun olisi antanut ihmisten sairastaa itse omalla tavallaan kotonaan eikä olisi tehnyt tästä haloota jolla on nyt saanut WHOnkin kuvittelemaan ties mitä!
Järjen köyhyyttä puhua koulujen karanteeneista jne ja on tosi hyvä että näihin toimiin ei Suomessa ryhdytä.
Miten saadaan tätä tietoa eteenpäin myös muualle maailmalle?! Miten WHO voi olla näin väärässä?! En kestä.
No siis kun WHO ei ole väärässä.
Eikö Suomi ole WHOn jäsen?
Minun on vaikea uskoa että suomalaiset järkevät poliitikot ovat väärässä. En vaan pysty uskomaan. Heillä on tästä muuta tietoa.
Suomella on tästä tilanteesta parempaa tietoa. En ymmärrä tätä pelon lietsontaa.
Suomella ei ole mitään syytä olla kuuntelematta WHOn suosituksia, paitsi jos on varma tieto että who on väärässä.
pliis sano nyt että tämä on vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HUS:issa 2 uutta tartuntaa.
Ks. Yle.Toinen on koululainen, onkohan ehtiny koulussa tartuttaa jo jonku7n toisenkin ☹️
Voi hel*etti!!! Nyt pitäis kertoa missä koulussa lapsi on ollut!! Husin alue on laaja!
Rauhotu, sekopää. Korona ei tapa lapsia mitenkään todennäköisesti.
Ei tapa, mutta tekee heistä hedelmättömiä. En sellaista tuskaa haluaisi lapselle vain siksi, että itsekkäät lomailijat saa matkustaa ja päättäjät vähättelee ongelmaa.
TÄH????
Mistä tällainen fakta, että aiheuttais lapsettomuutta????Voi v##u mikä virus 😭🤬
Lopettakaa nyt jakamasta tällaista vääristeltyä paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta provoaminen! Ei kukaan "vihaa ja syytä" koronasta ketään yksittäistä henkilöä tai perhettä. Ainakaan kukaan täysjärkinen.
Kyllä syyttää, jos on ollut juuri todetun kanssa tekemisissä ja itse lievissä oireissa.
Oslossakin lääkärillä oli Lievät oireet ja hän oli töissä. Altisti 100 ihmistä.
Ei se selviä kun vasta viikkojen päästä levittyään. Tartuntoja pidetään influenssana, kun eihän niitä testata...