Rekrytoiva yritys googlettaa tietoja
Tietojen googlaus on ainakin tietääkseni ollut kiellettyä. Linkedinnissä tästä vielä jää merkintä. Itselläni meni ainakin maku tällaisesta tulevasta esimiehestä. Jos rikkoo lakia pienissä asioissa niin varmaan myös isommissa. Eri asia, jos laittaa hakemukseen Linkedin-profiilin osoitteen.
Onko teillä vastaavia kokemuksia ja miten olette suhtautuneet?
Kommentit (23)
Jokaisen pitäisi tietää, ettei laita esim. someen mitään törkyjuttuja, sillä ne tulevat kyllä esiin. Kaikki työnantajat todellakin googlettaa tiedot työnhakijasta.
Millä tuotakaan estät tai valvot.
Eikös se ole jo ysärillä opittu, että mitä nettiin laitat, on kaikkien saatavilla.
Miten niin ei saisi googlettaa? Eikö se ole ihan perusjuttu, jonka jokainen rekrytoija tekee?
Mitä kummallista tuossa on.
Jokainenhan kaivelee taustatietoja ihmisistä, miksei sitten työhönottajat?
Jos olet Linkedinissä, niin tottakai tietosi haetaan esille rekrytoinnissa, sitä vartenhan ne on siellä!
Onko googlettaminen lain rikkomista?
Mistä nuo tyypit sitten tietää, kuka kaikista samannimisistä on se oikea? Samassa kaupungissakin voi olla monta samannimistä. Ikävää, jos joku asiallinen hakija jää ilman haastattelukutsua, jos joku samalla nimellä varustettu jakelee tissikuvia tai kuuluu kyseenalaisiin fb-ryhmiin.
Oletko ap aivan toope?
Jos siis olet Linkedinissä, olet siellä just työnhakua varten. Miksi siis tietojasi sieltä ei voisi hakea ja katsella?
Eikö huorasivu linkedinissä ole juuri tätä varten
Kaikkihan noin tekevät, vaikka se onkin kiellettyä. Ihan sen takia, että monilla voi olla hyvä CV ja ovat olleet hyviä haastattelussa, mutta some onkin sitten täynnä ryyppäyskuvia tai muuta törkyä. Haluaisitko itse palkata jonkun, joka paljastuisi liivijengiläiseksi, tai olisi puhunut huonosti entisistä työnantajistaan?
Mitä laitonta? Julkista tietoa on tasan kaikki, mitä netistä löytyy. Vai luulitko että internetti on jotenkin sinun yksityisomaisuuttasi?
Jokainen fiksu työnhakija googlettaa omaa nimeään aina silloin tällöin niin näkee mitä sieltä tulee.
Jos siellä on jotain, joka ei pidä paikkaansa, niin googlelle voi lähettää anomuksen, että se tieto poistetaan hakutuloksista. Olen kerran tehnyt niin ja ihme ja kumma se asia todellaki poistui sieltä hakutuloksista. Mutta se homma ei toimi sillä lailla, että valikoit itse mitä et halua siellä olevan vaan pitää olla selkeä peruste sillä, että jotain poistavat.
Jokainen rekrytoija kyllä tietää että Ville Niemisiä tai Maria Saarisia on vaikka kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kummallista tuossa on.
Jokainenhan kaivelee taustatietoja ihmisistä, miksei sitten työhönottajat?
Ei kaivele. Osa ihmisistä arvostaa omaa ja muiden yksityisyyttä. Esimerkiksi minä en ole koskaan kaivellut tietoja kenestäkään.
Googlaaminen ei ole kiellettyä, mutta löytyvät tulokset eivät saa vaikuttaa valintaan. https://www.hs.fi/talous/art-2000005290340.html
Ei se laitonta ole. Miksi niin luulette?
Ainoastaan on kiellettyä käyttää epäspesifeitä tietolähteitä tai vääriä varmistamattomia tietoja henkilöstä. Jos itse olet facebooktilin perustanut niin ei se mitään väärää ja epäasiallista toetoa ole vaan saa sen katsoa.
T. HR
Mikä ala tässä on? Teen itsekin osana työtä rekryä, mutta minun tulokulmani asiaan on kyllä se, että en jaksa yksittäiseen hakijaan käyttää tällaista ekstravaivaa. Jos hakija ei jaksa toimittaa kaikkea tarvittavaa hakemuksessa, mielenkiintoni lopahtaa aika pian, koska tuskin oma työnantajani haluaa minun käyttävän palkallista aikaa surffaamisen. Eli ihmiset satsatkaa niihin hakupapereihin. Ainakaan minä en jaksa lukea mitään muuta.
Miten niin googlettaminen on laitonta? Ihan julkinen ja laillinen palvelu se on.
Totta kai työnantajat katsovat potentiaalisen työnhakijan instan ja FB:n. Jos siellä on jotain pyllykuvia, niin voihan sitä vähän miettiä, miten fiksun kuvan tuollaisella antaa itsestään. Tai jostain päihde- tai mt-ongelmista avautuminen julkisesti.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala tässä on? Teen itsekin osana työtä rekryä, mutta minun tulokulmani asiaan on kyllä se, että en jaksa yksittäiseen hakijaan käyttää tällaista ekstravaivaa. Jos hakija ei jaksa toimittaa kaikkea tarvittavaa hakemuksessa, mielenkiintoni lopahtaa aika pian, koska tuskin oma työnantajani haluaa minun käyttävän palkallista aikaa surffaamisen. Eli ihmiset satsatkaa niihin hakupapereihin. Ainakaan minä en jaksa lukea mitään muuta.
Kunpa saisikin hakea paperein, mutta kun lähes järjestään pitää täyttää aivan idioottimaisia ja huonosti laadittuja sähköisiä hakulomakkeita, joista vielä joku robotti tekee esikarsinnan perusteilla, joita ei tietenkään kerrota.
Jo hakemuksessa on linkedin-osoitteeni. Ja vieläpä ihan sillä tarkoituksella, että sieltä voi katsella lisää.
Kaikkihan tuota tekee.
Se on erittäin yleistä.