Keskenmeno. Kaavinta vai lääkkeillä tyhjennys
Kommentit (12)
Kaavinta on ehdottomasti helpompi, nopeampi ja tuskattomampi. Tämän sanon yhden lääkkeellisen ja yhden kaavinnan kokeneena. Lääkkeellinen riistäytyi kokonaan käsistä ja kieriskelin tuskissani viisi ja puolituntia ilmanettä kohdun suulla tapahtui MITÄÄN edistystä. Lopulta sain kaavinnan. Seuraava keskenmeno kaavittiin suoraan ja se oli oikein.
Siinä tilassa (keskenmenon juuri kokeneena) ei todellakaan kaipaa mitää lisätuskaa ja riepottelua.
Taidan valita kaavinnan. Varsinkin kun kesä on tulossa. Haluaisin päästä jossain vaiheessa uimaankin.
niin ja sen voin vielä lisätä, että kaavinnan jälkeen olen nyt saanut yhden terveen pojan ja raskaus lähti toisesta kierrosta kaavinnan jälkeen. Eli ainakaan minulla se ei aiheuttanut mitään pysyviä vammoja limakalvolle!
Tsemppiä!!!
Mulla takana kaavinta (rv 11+3) oli tosi helppo ja nopea toimenpide (henkinen puoli oli eri juttu) ja toipuminen kaavinnasta oli nopeaa.
Lääkkeelliststä tyhjennyksestä ei kokemuksia ole (onneksi), joten siitä en voi sanoa mitään, mutta monestihan olen kuullut, että joudutaan kaikesta huolimatta turvautumaan kaavintaan.
joten näin kesällä en suosittelisi sitä ainakaan, itselläni kokemuksia kaavinnasta ja siitä toivuin tosi nopeasti ja raskaaksi tulin yhden kierron jälkeen :)
Se on paljon riskittömämpi (etenkin jos vielä on tarkoitus hankkia lapsia) ja luonnollisempi vaihtoehto (ei riksiä kohdun limaklvon arpeutumisesta tai kohdun puhkeamisesta). Kivut Olivat kyllä aikamoiset hetken aikaa, mutta kipulääkettä kun pyysin niin johan lähti. Kipulääkitystä saa vaikka epiduraalipuudutukseen asti jos tarvitsee. Toimenpide tehtiin minulle sairaalassa, menin sinne aamulla, jolloin sain kipulääkettä (panacod) ja sitten laitetiin Cytotecit 4 kpl emättimeen. N. tunnin kuluttua alkoi vuoto, ei kipuja vielä. Parin tunnin pääsät sain suun kautta 2 Cytotecia sekä Litalgin-kipulääkettä, kivut vastasivat kuukautiskipuja. Sain vielä siitä parin tunnin päsäät viimeiset kaksi Cytotecia, sitten kivut yltyivät todella koviksi, tuli myös pahoinvointia, sain 2 piikkiä Tramalia ja piikin pahoinvointilääkettä (Metoparamia luulusin). Raskausmateriaali tuli ulos noin puoli seitsemän aikaan illalla(jolloin myös kivut loppuivat), ja koska olo oli kumminkin väsynyt ja heikko, sain jäädä sairaalan yön yli. Hoitajat olivat todella ihania! Minulla siis ihan positiivinen kokemus kaiken kaikkiaan, kivun pelkäämisen takai ei ainakaan kannata valita kaavintaa, sillä kipulääkkeitä saa kyllä riittävästi kun pyytää.
Jälkivuoto kesti 2 viikkoa, niukempaa kuin normaali kuukautisvuoto.
Olin rv 12+
Meinasin myös itse valita kaavinnan ensin, mutta sitten tuo lääkkeellinen hoito tuntui jotenkin luonnollismmalta, en osaa oikein selittää, ja päädyinkin siihen. Henkiseltä kantiltakin koin sen hyväksi, sillä olin itse koko ajan tietoinen mitä tapahtuu, hoitajat juttelivat kanssani ja lähes hemmottelivat, toivat sitä syötävää mitä sain alas etc. Ymmärrän kyllä että jos kotiin lähetetty lääkkeiden saannin jälkeen niin ei varmasti hyviä kokemuksi voinut jäädä, sairaalassa on apu ja tarpeeksi voimakkaat kipulääkkeet lähellä. Jotenkin tuntui paremmalta se että kroppa saa itse hoitaa loppuun sen minkä on aloittanutkin.. Mutta jos käytäntö on paikkakunnallasi ap, se että kitoon mennään kärsimään kun lääkkeet saatu, niin varmaan valitsisin silloin kaavinnnan. Ja myös kaavinnan jälkeen voi vuotaa useita viikkoja. Voimia sinulle!!
odottelin jonkin aikaa, muutamia päiviä ja keskenmeno tapahtui täydellisesti kotioloissa. Yleensä aina huhkin vähän, että sain vuodon runsastumaan ja supistukset liikkeelle. Kaavinta pelotti riskeineen liikaa.
Tietenkään kaikilla ei tyhjene itsekseen, mutta sellainenkin mahdollisuus on, että tulee itsestään pois.
itselläni sikiö kuollut jo muutamaa viikkoa aiemmin, eikä vaan tullut pois. Kauan kesti vaikka lääkketkin sain.
on hellävaraisempi varsinkin jos vaikeuksia saada lasta. Vuotoa tulee kummassakin, on yksilöllistä kauanko kestää, ei siis toimenpiteestä rippuvaista. Kaavinnassa suuremmat riskit, ja myös kaavinnan jälkeen voidaan joutua kaapimaan uudestaan. Kaavinta on toimenpiteenä kivuton, koska tehdään kevyessä nukutuksessa, mutta lääkkeellisessä saa kipulääkkeitä niin paljon kuin tarvitsee.
Otin lääkkeet kotona, kivut ja vuoto olivat runsasta. Kipulääkkeitä sain 4 kappaletta, eivät riittäneet alkuunkaan. Vieläkin tulee vuotoa, vaikka nyt kulunut aikaa jo 5 viikkoa. Pitäisi varmaan käydä tarkistuttamassa tilanne lääkärissä (raskaustestin olen tehnyt jo: nega-> ei pitäisi olla materiaalia kohdussa jäljellä). Pelottaa, että jos joudutaan vielä lisäksi kaapimaan :( Eli tämän tiedon valossa valitsisin kaavinnan. Olisipahan sitten kerralla hoidettu. Multa kuitenkaan ei kysytty, että kumman vaihtoehdoista olisin halunnut.
ja voin sanoo, et se oli aika helvettiä.. Kamalat kivut ja kotona kärsin sen kaiken. Sairaalassa sen aikaa, kun vuoto alkoi. Onhan toki lääkkeellinen hellävaraisempi kohdulle kuin kaavinta mut kaavinta olis hetkessä ohi..