Mikä laulu saa sinut aina liikuttumaan?
Kommentit (2247)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maan korvessa kulkevi lapsosen tie.
Tämä.
Soitettiin veljeni hautajaisissa. Hän kuoli vain 17 vuotiaana. Vieläkin itkettää, vaikka aikaa niin kulunut.
Sama. Olin sunnuataina kirkossa Järvenpäässä kun Kauhajoen koulusurma oli ollut viikolla. Tämä laulu soitettiin ja samalla sytytettiin kynttilä jokaiselle menehtyneelle. Aurinko poistoi vinosti karhean harmaaseen seinään. Moni muukin itki, vaikkei vainajissa olisi läheisiä ollutkaan. Tosi harras hetki. Kauniisti soi urut.
Joan Baez - Diamonds and Rust
Vierailija kirjoitti:
Varpunen jouluaamuna
Tuokin on hyvä, mutta paras on Veteraanien iltahuuto. Aina tulee silmähiki, kun tuota kuuntelee.
Peppi Pitkätossun jäähyväislaulu. Takuuvarmat kyyneleet. Eero Järnefeltin Kehtolaulu, Händelin Largo instrumentaaliesityksenä ja sama laulettuna aariana Ombra Mai Fu, Paimenpoika (Jäi toiset aamulla nukkumaan...), Veteraanin Iltahuuto, irlantilainen balladi Danny Boy.
Paljon vaikuttaa tilanne ja mielentila. Viimeksi minut sai kyyneliin teiniaikojen biisi, The Mamas & The Papas yhtyeen California Dreamin´. Olin tehnyt ruumiillista työtä, käynyt suihkussa ja syönyt hyvin. Loikoilin sohvalla silmät ummessa suorastaan euforisessa tilassa, kun radiosta alkoi kuulua tuo California Dreamin´. Olin ajatuksissani välittömästi teiniajoissa ja upea M & P soundi meni suoraan sydämeeni. Kyyneleet valuivat valtoimenaan enkä edes yrittänyt pidätellä niitä. Ajattelin, mihin kaikki nämä kymmenet vuodet ovat menneet? Eletyt vuodet liukuivat kuin filminauhana ja tuntui kuin sielu avautuisi pohjia myöten. Se oli hieno, kummallinen ja puhdistava hetki.
Saimaan rannalta kirjoitti:
Peppi Pitkätossun jäähyväislaulu. Takuuvarmat kyyneleet. Eero Järnefeltin Kehtolaulu, Händelin Largo instrumentaaliesityksenä ja sama laulettuna aariana Ombra Mai Fu, Paimenpoika (Jäi toiset aamulla nukkumaan...), Veteraanin Iltahuuto, irlantilainen balladi Danny Boy.
Paljon vaikuttaa tilanne ja mielentila. Viimeksi minut sai kyyneliin teiniaikojen biisi, The Mamas & The Papas yhtyeen California Dreamin´. Olin tehnyt ruumiillista työtä, käynyt suihkussa ja syönyt hyvin. Loikoilin sohvalla silmät ummessa suorastaan euforisessa tilassa, kun radiosta alkoi kuulua tuo California Dreamin´. Olin ajatuksissani välittömästi teiniajoissa ja upea M & P soundi meni suoraan sydämeeni. Kyyneleet valuivat valtoimenaan enkä edes yrittänyt pidätellä niitä. Ajattelin, mihin kaikki nämä kymmenet vuodet ovat menneet? Eletyt vuodet liukuivat kuin filminauhana ja tuntui kuin sielu avautuisi pohjia myöten. Se oli hieno, kummallinen ja puhdistava hetki.
KORJAUS: Armas Järnefelt (Eero oli hänen taidemaalariveljensä).
Vierailija kirjoitti:
työn orjat sorron.... liikutun aika vilkkaasti eri porukoihin.
Jotkut ei näköjään ymmärrä mitä on liikuttuminen ja haluaa väen vängällä pilata koko ketjun.
Antti Ketonen: Tähän matkaan tarvitaan kaksi
Kanssasi on niin hyvä olla
Viimeisellä rannalla...Sir Elwoodin Hiljaiset Värit-tekemä.....saman niminen on joku muukin laulu, ei kuitenkaan sama.
Evakon laulu, vaikea kuunnella ilman itkua. Isä ja isovanhemmat evakkoja. Kun olin pieni isovanhemmat usein puhuivat, jopa itkivät, kaipuusta Viipuriin.
Toinen on Mauno Kuusiston, hänelle se kertokaa.
Sulle laulan neiti Kesäheinä….
Juha Tapion Ohikiitävää
En edes diggaa erityisemmin Juha Tapiosta tai ylipäänsä kuuntele mitään kotimaista iskelmää... Tämän kappale saa vain takuuvarmasti kyyneleet silmiin. Lyriikka kolahtaa sisimpään.
Kenny Roges Lady ja Lionell Richie Hello. Kauneimmat rakkauslaulut ikinä.
Oi,kallis Suomenmaa.
Evakon laulu.
Mun sydämeni tänne jää.
Ja Veikko Lavin monetkin laulut.
J Karjalainen - Mä käännyn hiljaa pois
Jarkko Aholan esitys Tähdet Tähdet -ohjelmassa Puccinin ooppera-aariasta Nessun Dorma kirvoitti kyynelvirran poskille. Saman vaikutuksen teki samassa ohjelmassa Jarkko ja Laura Voutilainen, kun he lauloivat duettona Sun Särkyä Anna Mä En. Sama biisi itkettää myös Johanna Kurkelan laulamana.
Sain lapseltani äitienpäivänä viestin, jossa oli liitteenä edesmenneen amerikkalaisräppärin Tupac Shakurin biisi Dear Mama. Käsittämättömän koskettava juttu joka repii edelleenkin vuosien jälkeen kyynelkanavat auki.
Usein joulun aikaan soitettava kaunis Mary Did You Know kuuluu tähän sarjaan. Useat artistit ovat levyttäneet sen, mutta yksi parhaista on ollut Koop Arposen ja The Flute of Shame ryhmän versio.
Joku tässä ketjussa nimesi liikuttavaksi Rollareiden Angien. Kotimainen versio tuosta biisistä on Petri Petterssonin ja samalla tavalla liikuttaa.
Samuli Edelmanin esittämä ja isänsä säveltämä Armaan Läheisyys ansaitsee kuulua tähän sarjaan. Sanat on J. W. von Goethen ja koskettava suomennos Uuno Kailaan.
Liikuttavaa kauneutta tihkuu myös Sammy Babitsinin Kukat Kauniit Aamuin Sulle Toisin.
Suomalainen kansanlaulu On Suuri Sun Rantas Autius varsinkin kuoron (esim.Tapiolan Kuoro) esityksenä nostaa esiin suuret tunteet.
Baritoni Aarne Pelkosen tulkinnat ovat timanttia. Tunteet pintaan nostaa esimerkiksi Yö Väistyy.
Edu Kettunen - Lentäjän poika
Martti Innasen Tallirakastaja
työn orjat sorron.... liikutun aika vilkkaasti eri porukoihin.