Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imettävän äidin harrastaminen

Vierailija
24.01.2020 |

Haaveilen imettäväni tulevaa vauvaa, mutta mietityttää imettämisen sitovuus. Haluaisin kuitenkin välillä omaa aikaa esimerkiksi kuntosalilla tai lenkillä ja päästä vaikka käymään jossain, joten onko se mahdollista äidille, joka imettää? Montako tuntia imettävä äiti voi olla erossa vauvasta? En tiedä kuulostaako tämä nyt siltä, että haluaisin olla erosta vauvastani, joka ei tietenkään pidä paikkaansa. En itse vain ole kovin avoimin mielin imettämässä julkisella paikalla, joten myös kotoa pois liikkuminen voisi olla hankalaa.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva huolii pullon, voit olla tuntejakin pois. Edellyttää tosin ehkä sitä, että kuskaan pumppua mukana.

Vierailija
2/29 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva kasvaa ja voit olla ajan myötä pidempiä aikoja poissa. Kun lapseni oli 1v3kk imetin edelleen ja aloitin työt, jolloin olin noin 5-6h erossa hänestä päivisin. Silti imetys jatkui. Ekat kuukaudet on melko sidottu vauvaan, ihan vaikka syöttäisi pullollakin. Ei se lapsi ole vauva kovinkaan pitkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille asiallisista vastauksista. Tuttavani ovat lähteneet hyvinkin aikaisessa vaiheessa pois vauvan luolta ihan jopa muutamaksi tunniksikin, joten mietin, että ehkä siis myös harrastaminen saattaisi onnistua.

Ap

Vierailija
4/29 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
5/29 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että joku harrastaa imettäviä äitejä. Olen aiemmin kuullut harrastettavan puhallettavia beibejä.

Ei ollutkaan kyse siitä genrestä.

Ja hei, tuttipullo on vanha keksintö.

Vierailija
6/29 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin että joku harrastaa imettäviä äitejä. Olen aiemmin kuullut harrastettavan puhallettavia beibejä.

Ei ollutkaan kyse siitä genrestä.

Ja hei, tuttipullo on vanha keksintö.

Oletpas sä vitsikkäällä tuulella. Ja tuttipullo ei ole välttämätön. En ole kolmella lapaella tarvinnut sellaista koskaan ja silti on elämä jatkunut. Vauvat oppivat itseasiassa melko varhain juomaan ihan mukistakin. Tuttipulloa pitäisin vaihtiehtona vain, jos erossa olo on hyvin pitkä ja vauvalla on suuri imemisen tarve.

Vierailija
7/29 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en myöskään pidä imettämisestä julkisillä paikoilla. Pumppasin maitoa muutenkin, joten aina oli jääkaapissa saatavilla. Jos lähdin jonnekin vauvan kanssa, esim kahvilaan, laitoin maidon termariin jääkaapista ja mukaan. Kannattaa hankkia pullo, josta on "hankalampi" saada, niin ei tule rintaraivareita. Itse koin hörpyttämisen ja ruiskun avulla antamisen hankalana.

Vierailija
8/29 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari-kolme kuukautta menee monesti synnytyksestä toipuessa, vauvaan tutustuessa ja imetys on alkuun todella sitovaa. Suositellaan että vauvasta olisi erossa Max yhtä monta tuntia kuin vauvalla on ikää; kuukauden vanhasta tunnin erossa, 2kk vanhasta max kaksi tuntia, jne, vuoden ikäisenä yhden yön. Tämä siis jotta vauva muistaa äidin - vauvoilla on pienenä aika lyhyt muisti, erityisesti ekojen kuukausien aikana.

Imetys sinänsä riippuu paljon vauvasta. Jos maitoa tulee reilusti (kuten itselläni alkuun), voi olla hankalaa olla yksikin imetysväli pois (rinnat alkavat tuntua epämiellyttävältä kun ovat täynnä maitoa). Pääsääntöisesti vauvat syövät 2-3h välein, aluksi voivat olla tunninkin rinnalla kerrallaan mutta yleensä aika vähenee aika nopeasti niin että 30min ja sitten vähän myöhemmin 15-20min on tavallinen ruokailuhetki. Säännöllisesti vauvalla on tiheän imun kausia, mikä tarkoittaa että vauva ”asuu tissillä” - imee siis useammin ja pidempään hetken verran, jotta maitoa tilaantuu lisää - kun vauva kasvaa niin maitoa tarvitaan vähitellen lisää. Tiheän imun kaudet kestävät n 2-6 päivää kerralla. Imetyksen tuen sivuilta voit lukea lisää.

Jotkut vauvat tuntuvat olevan tissillä koko ajan muutenkin. Silloin kannattaa harkita tuttia. Vauvat ovat kuitenkin persoonia ja jotkut ovat erilaisia kuin toiset, etukäteen on mahdotonta tietää millaisen lapsen saat.

Harrastaa siis todennäköisesti voi, itse aloin käydä itsekseen harrastuksissa kun vauva oli pari kuukautta. Sitä ennen olin kyllä käynyt asioilla yksinään useamman kerran, mies vauvan kanssa. Pumppasin ennen harrastukseen lähtöä (ja varuiksi vähän pakkaseen) maitoa ja mies syötti jos harrastus osui ruoka-ajalle. Korviketta sai myös pariin kertaan kun aina pumppaus ei onnistu, sitäkin söi hyvin.

Nyt vauva on 10kk ja käyn joka viikko harrastamassa 2-3 iltaa, olen 2-3h kerrallaan pois. Välillä ollut pidempäänkin pois, pisin taisi olla 7 tuntia. Voisin olla pidempäänkin jos harrastus vaatisi. Vauva on syönyt kiinteitä ruokia jo pitkään (kaikki vauvat syövät 6kk iästä eteenpäin) ja silloin vaikka yksi tai kaksi imetyskertaa jäisi ruokailun yhteydestä pois, saa vauva silti ihan tarpeeksi maitoa päivän aikana.

Vierailija
9/29 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en myöskään pidä imettämisestä julkisillä paikoilla. Pumppasin maitoa muutenkin, joten aina oli jääkaapissa saatavilla. Jos lähdin jonnekin vauvan kanssa, esim kahvilaan, laitoin maidon termariin jääkaapista ja mukaan. Kannattaa hankkia pullo, josta on "hankalampi" saada, niin ei tule rintaraivareita. Itse koin hörpyttämisen ja ruiskun avulla antamisen hankalana.

Hyviä vinkkejä. Kiitos niistä. Täytyykin tutustua nuo hörpyttämiset ja ruiskulla antamiset ovat itselleni vielä vieraita termejä.

Ap

Vierailija
10/29 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No katso nyt ensin, miten synnytys sujuu. Voi olla, että saat toipua puolikin vuotta, ennenkuin pääset treenaamaan vatsalihasten erkaumaa. Voinnin mukaan aloitat pikkuhiljaa ihan vaikka vaunulenkeillä. Varaudu siihen, että ensimmäiset kuukaudet ovat todellakin pesimisaikaa pienen vauvan kanssa. Itselleni se tuli yllätyksenä, kuinka kuluttavaa pelkkä imetys on kropalle. Kilot karisi samalla kun söi suklaata ja oli kauhea nälkä koko ajan. Toki sitä liikkui ulkona ja pikkuhiljaa sai maitoakin sen verran talteen, että pääsi hyvillä mielin ulos ihan yksin.

Keskivartalon lihakset ovat kuitenkin keskeisessä osassa ihan jokaisen lihasryhmän treenaamisen kanssa, joten kannattaa käydä erkaumiin erikoistuneella fysioterapeutilla, jolta saat oikeat ohjeet kuntoutukseen. Lääkärit eivät jostain syystä tunnista tätä kunnolla, vaikka ne aina jälkitarkastuksessa katsotaan. Mikä on mun mielestä omituista.

Vierailija
11/29 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari-kolme kuukautta menee monesti synnytyksestä toipuessa, vauvaan tutustuessa ja imetys on alkuun todella sitovaa. Suositellaan että vauvasta olisi erossa Max yhtä monta tuntia kuin vauvalla on ikää; kuukauden vanhasta tunnin erossa, 2kk vanhasta max kaksi tuntia, jne, vuoden ikäisenä yhden yön. Tämä siis jotta vauva muistaa äidin - vauvoilla on pienenä aika lyhyt muisti, erityisesti ekojen kuukausien aikana.

Imetys sinänsä riippuu paljon vauvasta. Jos maitoa tulee reilusti (kuten itselläni alkuun), voi olla hankalaa olla yksikin imetysväli pois (rinnat alkavat tuntua epämiellyttävältä kun ovat täynnä maitoa). Pääsääntöisesti vauvat syövät 2-3h välein, aluksi voivat olla tunninkin rinnalla kerrallaan mutta yleensä aika vähenee aika nopeasti niin että 30min ja sitten vähän myöhemmin 15-20min on tavallinen ruokailuhetki. Säännöllisesti vauvalla on tiheän imun kausia, mikä tarkoittaa että vauva ”asuu tissillä” - imee siis useammin ja pidempään hetken verran, jotta maitoa tilaantuu lisää - kun vauva kasvaa niin maitoa tarvitaan vähitellen lisää. Tiheän imun kaudet kestävät n 2-6 päivää kerralla. Imetyksen tuen sivuilta voit lukea lisää.

Jotkut vauvat tuntuvat olevan tissillä koko ajan muutenkin. Silloin kannattaa harkita tuttia. Vauvat ovat kuitenkin persoonia ja jotkut ovat erilaisia kuin toiset, etukäteen on mahdotonta tietää millaisen lapsen saat.

Harrastaa siis todennäköisesti voi, itse aloin käydä itsekseen harrastuksissa kun vauva oli pari kuukautta. Sitä ennen olin kyllä käynyt asioilla yksinään useamman kerran, mies vauvan kanssa. Pumppasin ennen harrastukseen lähtöä (ja varuiksi vähän pakkaseen) maitoa ja mies syötti jos harrastus osui ruoka-ajalle. Korviketta sai myös pariin kertaan kun aina pumppaus ei onnistu, sitäkin söi hyvin.

Nyt vauva on 10kk ja käyn joka viikko harrastamassa 2-3 iltaa, olen 2-3h kerrallaan pois. Välillä ollut pidempäänkin pois, pisin taisi olla 7 tuntia. Voisin olla pidempäänkin jos harrastus vaatisi. Vauva on syönyt kiinteitä ruokia jo pitkään (kaikki vauvat syövät 6kk iästä eteenpäin) ja silloin vaikka yksi tai kaksi imetyskertaa jäisi ruokailun yhteydestä pois, saa vauva silti ihan tarpeeksi maitoa päivän aikana.

Kiitos kattavasta ja selventävästä vastauksesta :) Varmasti ensimmäiset kuukaudet menevätkin ihan vauvahumussa. En tiedä osaako harrastuksia vielä silloin edes kaivata.

Ap

Vierailija
12/29 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja piti vielä sanoa julkisella paikalla imettämisestä, että en minäkään aluksi ajatellut haluavani. Se on vaan niin helppoa, että päädyin ostamaan hyviä imetyspaitoja (katso esim mamalicious) - niiden avulla ei tarvitse avata paitaa kuin juuri sen verran kuin on pakko ja ovat tosi huomaamattomia. Monesti kun olen imettänyt niin läsnä olijat eivät ole huomanneet - ovat yrittäneet sanoa vauvalle jotain ja olen joutunut sanomaan että hetken päästä sopii kun hän on syönyt :D

Vierailija
13/29 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No katso nyt ensin, miten synnytys sujuu. Voi olla, että saat toipua puolikin vuotta, ennenkuin pääset treenaamaan vatsalihasten erkaumaa. Voinnin mukaan aloitat pikkuhiljaa ihan vaikka vaunulenkeillä. Varaudu siihen, että ensimmäiset kuukaudet ovat todellakin pesimisaikaa pienen vauvan kanssa. Itselleni se tuli yllätyksenä, kuinka kuluttavaa pelkkä imetys on kropalle. Kilot karisi samalla kun söi suklaata ja oli kauhea nälkä koko ajan. Toki sitä liikkui ulkona ja pikkuhiljaa sai maitoakin sen verran talteen, että pääsi hyvillä mielin ulos ihan yksin.

Keskivartalon lihakset ovat kuitenkin keskeisessä osassa ihan jokaisen lihasryhmän treenaamisen kanssa, joten kannattaa käydä erkaumiin erikoistuneella fysioterapeutilla, jolta saat oikeat ohjeet kuntoutukseen. Lääkärit eivät jostain syystä tunnista tätä kunnolla, vaikka ne aina jälkitarkastuksessa katsotaan. Mikä on mun mielestä omituista.

Se jää tosiaan nähtäväksi. Kauhea ikävä vain harrastamaan nyt, kun odottavan aika on pitkä. Jouduin raskauden takia vuodelepoon ja minulta on ylimääräinen liikunta kokonaan kielletty, joten ehkä haaveilen turhia :) Uskon, että into harrastamaan hälvenee, kunhan saan pikkuisen syliin.

Ap

Vierailija
14/29 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä tuosta liikunta-asiasta, että kannattaa investoida vähän itseensä ja käydä äitiysfysioterapeutilla jos haluaa aloittaa aikaisin treenit, niin saat hyvät ohjeet omaan kuntoosi nähden. On vaikea itse arvioida mitä liikkeitä salilla/kuntopiirissä saa tehdä missä vaiheessa, miten erkaumaa on ja missä kunnossa lantionpohjan lihakset ovat. Sain itse sieltä tosi hyvät ohjeet millä uskalsi aloittaa kotikuntopiiriä heti jälkitarkastuksen jälkeen :)

Vaunulenkit on ihan ehdottoman hyviä ja voit tehdä niitä vauvan kanssa kun vauva nukkuu tosi paljon alussa. Erityisesti ylämäkilenkeillä saa hyvän hien kun lykkää vaunuja ylös alas - koko vartalo saa siinä treeniä ja tekee keskivartalon palautumiselle hyvää.

Vierailija
15/29 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä tuosta liikunta-asiasta, että kannattaa investoida vähän itseensä ja käydä äitiysfysioterapeutilla jos haluaa aloittaa aikaisin treenit, niin saat hyvät ohjeet omaan kuntoosi nähden. On vaikea itse arvioida mitä liikkeitä salilla/kuntopiirissä saa tehdä missä vaiheessa, miten erkaumaa on ja missä kunnossa lantionpohjan lihakset ovat. Sain itse sieltä tosi hyvät ohjeet millä uskalsi aloittaa kotikuntopiiriä heti jälkitarkastuksen jälkeen :)

Vaunulenkit on ihan ehdottoman hyviä ja voit tehdä niitä vauvan kanssa kun vauva nukkuu tosi paljon alussa. Erityisesti ylämäkilenkeillä saa hyvän hien kun lykkää vaunuja ylös alas - koko vartalo saa siinä treeniä ja tekee keskivartalon palautumiselle hyvää.

Täytyy ottaa selvää, jos täällä päin olisi sellaisia. Voisi olla kyllä tarpeen. En varmaan ihan heti uskalla kuntosalia aloittaa, mutta saa nyt nähdä, kuinka synnytys sujuu ja kuinka palautuu :)

Ap

Vierailija
16/29 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntosali on huono koska painoilla treenaaminen rasittaa kovia kokenutta vatsaa ja luo helposti painetta lantionpohjaan (Varsinkin jos ei tiedä liikkeiden varmasti olevan turvallisia). Lisäksi nivelissä ym on hormonaalista löysyyttä niin kauan kuin imetät, eli esim juoksu voi olla monille liian rankkaa ja aiheuttaa ongelmia.

Kannattaa tehdä lantionpohjan treeniä ja kysyä fyssarilta/lukea netistä/kysyä kätilöltä synnärillä synnytyksen jälkeen mitä kehonpainoliikkeitä aluksi olisi hyvä tehdä että vatsalihakset alkaa palautua. Niitä liikkeitä saa alkaa tehdä tietyssä järjestyksessä sitä mukaa kun vahvistuu. Niistä alkaa sitten huomata kun pito on hyvä, että alkaa voida tukea esim käsipainoja jne. Menee varmaan 6-9kk että kannattaa alkaa edes miettiä painoja, hyvät kehonpainoliikkeet on ihan riittäviä sen aikaa. Pitää antaa kropalle aikaa toipua kun se on tehnyt ison ja hienon työn :)

Vierailija
17/29 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntosali on huono koska painoilla treenaaminen rasittaa kovia kokenutta vatsaa ja luo helposti painetta lantionpohjaan (Varsinkin jos ei tiedä liikkeiden varmasti olevan turvallisia). Lisäksi nivelissä ym on hormonaalista löysyyttä niin kauan kuin imetät, eli esim juoksu voi olla monille liian rankkaa ja aiheuttaa ongelmia.

Kannattaa tehdä lantionpohjan treeniä ja kysyä fyssarilta/lukea netistä/kysyä kätilöltä synnärillä synnytyksen jälkeen mitä kehonpainoliikkeitä aluksi olisi hyvä tehdä että vatsalihakset alkaa palautua. Niitä liikkeitä saa alkaa tehdä tietyssä järjestyksessä sitä mukaa kun vahvistuu. Niistä alkaa sitten huomata kun pito on hyvä, että alkaa voida tukea esim käsipainoja jne. Menee varmaan 6-9kk että kannattaa alkaa edes miettiä painoja, hyvät kehonpainoliikkeet on ihan riittäviä sen aikaa. Pitää antaa kropalle aikaa toipua kun se on tehnyt ison ja hienon työn :)

Kiitos, täytyy kysellä. Yritän etsiä tuon äitiys fysioterapeutin avuksi :)

Ap

Vierailija
18/29 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva ei välttämättä huoli äidiltä pulloa, että suosittelen imetysvaatteiden hankkimista, tai vaihtoehtoisesti sellaista vaatetusta, jossa on helppo imettää huomaamattomasti.

Vierailija
19/29 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva ei välttämättä huoli äidiltä pulloa, että suosittelen imetysvaatteiden hankkimista, tai vaihtoehtoisesti sellaista vaatetusta, jossa on helppo imettää huomaamattomasti.

Hankala hahmottaa näin imettämättömänä millaiset vaatteet olisivat tähän tarkoitukseen hyviä? En haluaisi vielä ostaa hirveitä vaatekerrastoja, kun ei ole varmuutta imetyksen onnistumisesta. Toki yritän parhaani.

Ap

Vierailija
20/29 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsella omalta alueelta myös synnyttäneille äideille tarkoitettuja ryhmäliikuntatunteja, ne ovat usein keskellä päivää ja sinne saa ottaa vauvan mukaan. Näillä tunneilla on otettu huomioon synnytyksestä palautumisen aiheuttamat vaatimukset treenille eikä kukaan katso kieroon, jos imettää vauvaa kesken tunnin (koska niin tekevät muutkin). Vetäjiä on tietysti kaikenlaisia, parasta olisi jos löydät fysioterapeutin ohjaaman ryhmän.

Ihan aluksi kannattaa toki keskittyä vauvan kanssa pesimiseen ja imetyksen hyvin käyntiin saamiseen ja miettiä treenejä kun vauva alkaa olla 2 - 3 kk vanha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan