Ex käyttää lapsia lyömäaseena
Olemme päättäneet erota pitkästä liitosta. Huonosti on mennyt jo vuosikausia, suhde kuivunut olemattomiin jo lähes 5 v sitten. Jostain syystä kiituutettiin rakkaudettomassa liitossa, kunnes aloin lopulta voida niin pahoin, että ehdotin eroa.
Mies pitää minua syypäänä eroon, kun otin asian esiin. Todellisuudessa hän on ollut hyväntuulisen ja helpottuneen oloinen, vaikka on muka ”jätetty” osapuoli. Ei ole samallakaan ilmaissut halua jatkaa tai pyytänyt jäämään. Pidän siis eropäätöstä yhteisenä. Oma oloni on kurja: fyysisesti oksettaa, en nuku ja purskahtelen itkuun. Mies vaan iloisesti porskuttaa toiveikkaana kohti sinkkuelämää.
Mutta ilmeisesti kuitenkin kokee haluavansa kostaa. Ja kostaa lasten kautta. Molemmat haluaisivat jäädä asuntoon. Minä omistan suuremman osan, mutta mies on päättänyt, että hän jää. Olemme sopineet tarkkaan huoltajuudesta 50/50, mutta nyt ex sanoo, että jos ei saa asuntoa, hän muuttaa äitinsä lähelle toiseen kaupunkiin ja hakee yksinhuoltajuutta.
Tänään aamulla hän sanoi lapsille, että ”pojat, te joudutte nyt muuttamaan pois kotoa kun äiti häätää meidät pois!” Uskomatonta julmuutta sanoa näin 4-vuotiaalle, varsinkin kun lapset nimenomaan saavat jäädä asumaan tuttuun kotiin - lunasti sen isä tai äiti.
Matkalla tarhaan 4-vuotias sitten alkoi lohduttomasti itkeä. Sanoi, ettei halua pois kotoa.
Muutenkin kuulen, kun ex puhuu lapsille minusta rumasti ja selittää, että ero on äidin syy.
Olen niin poikki, että luovutan asuntoasiassa. Hankin väliaikaisen vuokra-asunnon. Antaudutaan poikien kanssa siihen pieneen, kalliiseen kaksioon, koska muutakaan ei voi. Nykyinen asuntomme on todellinen löytö: halpa ja hyvällä sijainnilla. Vastaavanlaiseen ei minulla ole varaa. Asuminen Helsingissä on järjettömän kallista kun tarvitaan vähintään kolmio. Lasten koulun ja tarhan takia sen on vielä oltava tietyllä alueella, muuten el ehdi töihin ajoissa.
Miten ihmeessä jaksan: muuton yksin, asumisen siinä ankeassa vuokra-asunnossa? Ja ennen kaikkea yksinäisyyden? Lähdin, koska olin yksinäinen avioliiton kulisseissa. Tiesin, että uuden löytäminen on vaikeaa, mutta taitaa olla pikemminkin mahdotonta.
Kommentit (14)
Kannattaisiko kysyä lakimiehen apua, ennen kuin olet vyötäröä myöten suossa? Älä nyt ainakaan muuta hätiköiden ennen kuin osituksesta, huoltajuudesta ja lasten elatuksesta on sovittu.
Toivottavasti on kevyitä ja pehmeitä lapsia.
Älä muuta pois kotoasi. Takaisin et enää pääse, miehellä saattaa jo olla uusi nainen kassit pakattuna odottamassa. Lopeta se parkuminen ja hoida asiat järkevästi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko kysyä lakimiehen apua, ennen kuin olet vyötäröä myöten suossa? Älä nyt ainakaan muuta hätiköiden ennen kuin osituksesta, huoltajuudesta ja lasten elatuksesta on sovittu.
Minun on nimenomaan PAKKO muuttaa pois, en pysty jäämään tappelemaan asioista. Voin jo niin huonosti. Voimat meneet täysin. Pian olen niin rikki etten pysty hoitamaan lapsiani ja töitäni. Tänään mietin jopa hetken, että mitä jos minua ei olisi? Lohduttomalta tuntuu tulevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun on nimenomaan PAKKO muuttaa pois, en pysty jäämään tappelemaan asioista. Voin jo niin huonosti. Voimat meneet täysin. Pian olen niin rikki etten pysty hoitamaan lapsiani ja töitäni. Tänään mietin jopa hetken, että mitä jos minua ei olisi? Lohduttomalta tuntuu tulevaisuus.
Lohduttomalta?! Sinullahan alkaa uusi elämä, johon ei kuulu enää huono suhde. Keskityt lapsiisi, töihin ja lapsivapailla teet mitä haluat.
Hae ositusta ja yhteiselämän purkua ja pistä äijä mäkeen. Voit majailla väliaikaisesti muualla, mutta älä missään nimessä tee osoitteenmuutosta!
Vierailija kirjoitti:
Älä muuta pois kotoasi. Takaisin et enää pääse, miehellä saattaa jo olla uusi nainen kassit pakattuna odottamassa. Lopeta se parkuminen ja hoida asiat järkevästi.
Enhän minä takaisin haluakaan. Ja ero oli minun toiveeni, tuskin miehellä uutta on odottamassa. Ja miten hoidan asian järkevästi? Mikään laki ei pakota miestä luopumaan tavoitteestaan. Ja kyllä, voin vaatia asunnon myyntiä, mikä ei ole järkevää. Lapsilta menee silloin koti. On järkevää, että toinen jää. Omat rahani saan kyllä pois, omaisuus on selkeästi erikseen hänen ja minun, eikä olla naimisissa.
Silti se, että lapset itkevät kun isä uhkailee lähtöpasseilla..
Ja jos epäilet miehen tekevän jatkossakin lapsille henkistä väkivaltaa, niin älä ihmeessä suostu 50-50!
Äijä voi muuttaa äitinsä tykö ja uhitella mitä haluaa, ei hän mitään yksinhuoltajuutta saa.
Pää kylmänä nyt.
Yhteiselämän purku. Jompikumpi joutuu lähteä.
Tee lastensuojeluilmoitus, jos lapsiasi kohdellaan kaltoin henkisesti.
Isä pelaa likaista peliä. Tee sinä toisin ja luo lapsille turvaa. Aseta lapset etusijalle aina. Isä vaikuttaa ilkeältä ja haluaa ilmeisesti saada sinulle tukalat olot eikä ymmärrä puheiden luovan turvattomuutta. Voi tulla aika, jolloin joudut huoltamaan lapset yksin, kun isää ei kiinnosta. Kokemusta on.
Maksaako mies siis sinut ulos asunnosta? Vai miten saat oman osasi? Omasta kokemuksesta tiedän, ettei kiristykseen kannata suostua. Yleensä se on vain alkusoittoa, kun toinen huomaa sen tehoavan... valitettavasti.
Hei camoon!! Nyt vähän selkärankaa!! Haet nyt heti apua itsellesi, että jaksat. Älä missään nimessä anna tollasen k...pään kävellä ylitses!
Sä et oo tehnyt mitään väärää. Exäsi on kamala ihminen, joka ei ymmärrä näköjään yhtään miten järkyttävällä tavalla käyttäytyy.
Älä anna hänelle periksi !!!
Tsemppiä ! <3 Sä selviät kyllä.
Itse lähdin, ja lapset jäi isänsä kanssa omakotitaloon. Kerrostalo - vuokra-asunto tuntui heti kodilta. Elämäni muuttui täysin ja parempaan. Lapsetkin muuttivat luokseni aika pian. Ei isästä ollut huolehtiaksi. Naiset kiinnosti enemmän.