Sairas työpaikka
Aloitin noin kuukausi sitten uuden työn, joka vaikutti todella kivalta ja olin ensin ihan innoissani. Nyt on karu totuus iskenyt ja aion itse hakeutua muualle töihin. Olen kuitenkin huolissani tuolla pidempään olleista, jotka ovat ihan lopussa ja eivät ehkä itsekään kykene hahmottamaan tilannetta.
Työpaikalla jokaista liikettä tarkkaillaan, sinua arvostellaan, pisteytetään ja vertaillaan muihin. Porkkanaa ei ole tarjolla, mutta keppi viuhuu. Minun aikanani, eli kuukauden sisällä, on 3 irtisanoutunut burn outin takia. Vain 1 ihminen on ollut tuolla yli vuoden töissä mikä kertoo minusta paljon. Moni on yrittänyt saada aikaan muutosta työkulttuuriin tai työntekijöistä huolehtimiseen, mutta tuloksetta. Työterveydestä syytetään työntekijöitä ja käsketään vaihtamaan työpaikkaa. Työpaikalla myös kaikki pistetään omaksi syyksi ja valitetaan, miten nuoret ei kestä nykytyöelämän paineita.
Itsellä ikää lähes 40 enkä ole koskaan noin hirveässä paikassa ollut töissä vielä. Miten on oikeasti mahdollista, että nuoria ihmisiä palaa kymmenittäin loppuun ja irtisanoutuu karenssille, eikä ketään kiinnosta? Luulisi työterveyden heräävän, mutta ei, syytetään henkilökuntaa.
Onko jotain instanssia mihin voisi vinkata tästä? Luottamusmies on toimarin perhetuttuja ja hänelle ei kannata puhua mistään, se tuli itsellekin selväksi jo alusta. Onneksi itsellä varaa vaikka olla työtön hetki, mutta miten nuo nuoret perheelliset ja toki perheettömätkin pärjää :S
En tiedä onko tämä joku keski-suomalainen tapa työskennellä ja johtaa, kun aiemmin olen tuolla etelässä ollut töissä ja ei ollut tämmöstä.
Kommentit (21)
ErkkiS kirjoitti:
Kiinnosti minkä alan työpaikka tuommoinen voi olla, et maininnut?
Itse en ole kohdannut mitään tuommoista, mutta eipä työsuhteitakaan ole kovin paljon ollut.
Asiakasneuvontaa. Kotimaisille yrityksille ulkoistettuna. Työstä raskainta tekee se, että kaikki pitää jaksaa kuunnella. Asiakkaille ei saa antaa luureja korvaan, ei saa sanoa vastaan vaan kaikki huuto ja muu pitää ottaa ystävällisesti vastaan. Talossa ei ole esimiehiä avuksi, vaan kaikki pitää hoitaa itse ja se on todella raskasta. Jos on vaikeampia asiakkaita, pitää heti olla hymyssä suin palvelemassa seuraavaa, eikä saa "jäädä märehtmään edellistä". Ei, vaikka asiakas menee henkilökohtaisuuksiin.
PK-seudulla olen vastaavassa työssä ollut ja työntekijöiden jaksamisesta huolehdittiin. Oli koulutusta sen varalle, jos joku uhkailee tai on inhottava. Täällä pitää vaan kestää ja kestää ja kestää. Jos uupuu, niin ihan oma vika. Ei ole mielestäni.
Nykynuoret ei jaksam itään. Ei ole töyönantajan vika ja sääliksi käy
Ei ennen ollut burn outteja ja masennuksia eikä porukka ollut saikulla. Silloin tuli kenkää jos ei hommat luistanut. Työnantaja joutuu nykyään käyttämään paljon rahaa saikuttajiin ja mt-vikaisiin eikä niistä pääse eroon. Sitten itketään kikystä, vaikka koko Suomi yrittäjineen on konkurssin partaalla. Ei yritykset ole hyväntekijöitä. Jos ei työ maistu niin ulos.
Call centre jossa mitataan jokaisen puhelun pituus ja niiden pitää pysyä tietyissä rajoissa sekä niitä pitää ottaa yhtä paljon tai enemmän kuin muut... Olen tehnyt tuota työtä taannoin, ja voin kertoa että kukaan ei saa tietoon jos löyt luurin korvaan niille huutajille. Annat väärän nimen, teidänkin annetaan varmaan olla vaan etunimillä? Valkkaa joku jota ei teillä ole töissä. Tosin jos jokainen puhelu nauhoitetaan, sitten lähden menemään.... Mä menesin vaikka laivasiivoojaksi mieluummin kun tuon tyyppiseen asiakaspalveluun ikinä enään.
En itse tee enää ikinä asiakaspalvelua. Osa asiakkaista on aivan ihania, mutta sellainen sekopäiden joukko on räjähtänyt käsiin. Mikään ei riitä ja kaikesta pitää huutaa.
Vierailija kirjoitti:
Call centre jossa mitataan jokaisen puhelun pituus ja niiden pitää pysyä tietyissä rajoissa sekä niitä pitää ottaa yhtä paljon tai enemmän kuin muut... Olen tehnyt tuota työtä taannoin, ja voin kertoa että kukaan ei saa tietoon jos löyt luurin korvaan niille huutajille. Annat väärän nimen, teidänkin annetaan varmaan olla vaan etunimillä? Valkkaa joku jota ei teillä ole töissä. Tosin jos jokainen puhelu nauhoitetaan, sitten lähden menemään.... Mä menesin vaikka laivasiivoojaksi mieluummin kun tuon tyyppiseen asiakaspalveluun ikinä enään.
Jokainen puhelu nauhotetaan ja niitä kuunnellaan ja arvioidaan. Et saa olla liian nopea tai hidas, et liian mukava mutta et myöskään liian tyly. Kaikesta löytyy aina "kehitettävää". Luurien lyömisestä tulee ensin suullinen varoitus, kolmannesta eteenpäin kirjallista ja potkut. Luureista jää kiinni myös siksi, että ne asiakkaat soittaa vihaisena uudestaan.
Täällä myös tietyt ihmiset kyttää toisiaan ja raportoi kaikki pikkuvirheet ylimmälle tasolle. Nämä raportoijat saa kivoja palkankorotuksia, koska ovat "aktiivisa toimijoita tiimissä". Eli käytännössä juoruavat joka asian. Minusta olisi rakentavampaa kertoa virheestä sen tekijälle ja neuvoa toimimaan oikein.
Terveisin kiukkuinen AP. Joka taitaa pakata laukun ja palata Vantaalle :D
Kuulostaa ihan Accenturelta. Heikoin 10% pisteytetyistä savustetaan ulos tai jotain sellaista. Ohjeet suoraan Amerikasta.
Vierailija kirjoitti:
ErkkiS kirjoitti:
Itse en ole kohdannut mitään tuommoista, mutta eipä työsuhteitakaan ole kovin paljon ollut.
Asiakasneuvontaa. Kotimaisille yrityksille ulkoistettuna. Työstä raskainta tekee se, että kaikki pitää jaksaa kuunnella. Asiakkaille ei saa antaa luureja korvaan, ei saa sanoa vastaan vaan kaikki huuto ja muu pitää ottaa ystävällisesti vastaan. Talossa ei ole esimiehiä avuksi, vaan kaikki pitää hoitaa itse ja se on todella raskasta. Jos on vaikeampia asiakkaita, pitää heti olla hymyssä suin palvelemassa seuraavaa, eikä saa "jäädä märehtmään edellistä". Ei, vaikka asiakas menee henkilökohtaisuuksiin.
PK-seudulla olen vastaavassa työssä ollut ja työntekijöiden jaksamisesta huolehdittiin. Oli koulutusta sen varalle, jos joku uhkailee tai on inhottava. Täällä pitää vaan kestää ja kestää ja kestää. Jos uupuu, niin ihan oma vika. Ei ole mielestäni.
Mutta jospa se työ vain on tuollaista? Vai pitäisikö jokaisen ikävän puhelun jälkeen olla mahdollisuus saada purkautua esimiehelle tai mennä työterveyshuoltoon hakemaan muutaman päivän toipumislomaa?
Jos duuni on pas*kaa, lähde suoraan pois ja jätä muiden työntekijöiden murheet heidän itsensä ratkaistavaksi.
Vierailija kirjoitti:
ErkkiS kirjoitti:
En ole ollut puhelinmyyntityössä, mutta tiedän sen erittäin raskaaksi ja on viimeisiä vaihtoehtoja itselle. Siis tarkoitan asiakasneuvontaa, asiakaspalvelua, kyselyiden tekoa, kaupittelua, mitä tahansa liittyykin puhelimella toimintaan keskeisesti.
Hyvin kuvasit tuon asiakasneuvonnan työsi. Vaatii varmaan tiettyä luonnetta, että siinä viihtyy. Jos joka päivä kuuntelee asiakkaiden huutoja, on siinä kovilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ErkkiS kirjoitti:
Mutta jospa se työ vain on tuollaista? Vai pitäisikö jokaisen ikävän puhelun jälkeen olla mahdollisuus saada purkautua esimiehelle tai mennä työterveyshuoltoon hakemaan muutaman päivän toipumislomaa?
Eniten auttaisi se jos saisi lopettaa puhelun sellaisen asiakkaan kanssa, joka ei kykene millaiseen vastavuoroiseen kommunikaatioon. Jos joku huutaa 30 minuutta täyttä päätä eikä anneta minulle suunvuoroa, en koe, että siitä hyötyy kukaan. Puhelu poikki ja rouva soittaa kun on rauhoittunut, olisi minusta parempi.
Oon itsekin ollut call centressä töissä eikä ollut tuollaista. Päinvastoin, kuului asiaan että jos asiakas käyttäytyy asiattomasti, puhelun saa sulkea (toki tästä ystävällisesti asiakkaalle sanoen). Ja ihan ymmärrettävää jos sellaisen jälkeen joutuu hetken kasailemaan itseään, ei tässä kukaan liene saikusta puhunut vaan sellaisesta 5-10 minuutin hengähdyksestä jonka aikana saa tasaisemman olon lähteä seuraavaan puheluun. Eipä noita tilanteita asiallisten firmojen aspassa kyllä usein tule, sitten ehkä enemmän jos yrityksellä on huonot systeemit joille asiakkaat suuttuvat, eikä itse pysty tekemään asialle mitään. Mutta tosiaan ei ole jatkuvat burn outit alalla mikään normaalitila, varmasti löytyy parempia työnantajia!
Olen ollut itse tuollaisessa työpaikassa, jossa esimies tuli huutamaan, jos puhelu venyi liian pitkäksi, koska siellä oli linjalla muita asiakkaita odottamassa.
Kysyinkin, että jos on hyvin puhelias asiakas, niin mitä ihmettä mun pitäisi tehdä? Esimiehen neuvo oli, että siinä tapauksessa pistät "vahingossa" luurin korvaan.
Just joo!
Meillä esimiehen kanssa joutuu näyttelemään asiakastilanteita jos ei ole tarpeeksi nopea. Todella nöyryyttävää
Miksi teet työtä josta et pidä? Suomessa jokainen voi itse valita työnsä.
Työterveys olisi velvollinen ilmoittamaan aluehallintovirastolle (avi), jos irtisanomisia ja poissaoloja työolojen takia on merkittävästi. Teillä ilmeisesti on joku huonompi työterveyden toimija, jos näin ei tee. Työterveyttä voi myös pyytää ottamaan yhteyttä Aviin, jos ei muuten hoksaa.
Aluehallintovirastoon voi myös itse tehdä kantelun, ei tarvitse olla työterveys. Ongelma vaan on se, että Avi, niinkuin kaikki muutkin julkisen sektorin toimijat, ovat todella ylityöllistettyjä. Kanteluasian tutkimisessa voi hyvinkin mennä pahimmillaan se vuosi.
Tästä huolimatta kannattaa kantelu tehdä. Ap:n kuvaaman kaltaiset työnantajat tulevat yhteiskunnalle todella kalliiksi, sairauskulujen ja pahimmillaan työkyvyttömyyseläkkeiden aiheuttajana. Psyykkisestä kärsimyksestä nyt puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Työterveys olisi velvollinen ilmoittamaan aluehallintovirastolle (avi), jos irtisanomisia ja poissaoloja työolojen takia on merkittävästi. Teillä ilmeisesti on joku huonompi työterveyden toimija, jos näin ei tee. Työterveyttä voi myös pyytää ottamaan yhteyttä Aviin, jos ei muuten hoksaa.
Aluehallintovirastoon voi myös itse tehdä kantelun, ei tarvitse olla työterveys. Ongelma vaan on se, että Avi, niinkuin kaikki muutkin julkisen sektorin toimijat, ovat todella ylityöllistettyjä. Kanteluasian tutkimisessa voi hyvinkin mennä pahimmillaan se vuosi.
Tästä huolimatta kannattaa kantelu tehdä. Ap:n kuvaaman kaltaiset työnantajat tulevat yhteiskunnalle todella kalliiksi, sairauskulujen ja pahimmillaan työkyvyttömyyseläkkeiden aiheuttajana. Psyykkisestä kärsimyksestä nyt puhumattakaan.
Tämäpä juuri. Työterveydessä puhutaan vain siitä millainen kustannuserä työnantajalle on jokainen sairausloma ja käsketään ryhdistäytyä tai irtisanotua. AVI:n voisin olla yhteydessä jos se sitten auttaisi.