Työkaverin avioliitto huolestuttaa
Tuossa viime viikonloppuna vietimme työporukan kanssa yhteistä iltaa ja joimme viiniä hyvän ruuan kanssa. Työkaverini vähän humaltui ja alkoi avautumaan aviomiehestään. Olen itsekin tavannut tämän miehen ja pitänyt häntä aina mukavana, huomioon ottavana ja rehtinä työmiehenä. Ilmeisesti kukaan meistä ei tiennyt mitä neljän seinän sisällä tapahtuu. Työkaveri näytti ylhäällä käsivarressaan olevia mustelmia ja kertoi miehen silloin tällöin olevan kovakuorainen. Mies usein myös korottaa ääntänsä ja tavarat saattavat siinä sivussa lennellä samalla.
Nyt tämän viikon aikana olen kiinnittänyt työkaveriini huomiota ja hän käytös on ollut todella arkaa, ja vessan aulassa kiinnitin huomiota mustelmaan, joka sijaitsi hänen ohimossaan. Sitä oltiin yritetty meikillä peittää. Varovasti mustelmasta häneltä kysyin ja hän purskahti itkuun, ja käveli pois. Myöhemmin lähestyin häntä työpaikkamme autotallissa ja kysyin voinko jotenkin auttaa. Hän vain puristeli päätänsä ja meni autoon.
Kysymys nyt kuuluukin mitä voin tehdä? Olenko tukena, kuuntelen jos on tarve? Eniten minua jännittää hänen aviomiehensä kohtaaminen tulevana viikonloppuna. En tiedä pystynkö kohtaamaan tätä miestä ja olemaan "normaali". Olen yrittänyt työkaverilleni vihjata, jos hän menisi työterveyteen... Voinko itse olla yhteydessä johonkin? Voinko tehdä jossain nimettömänä ilmoituksen? En ole koskaan elämässäni kohdannut tälläistä ja huoli on suuri.
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
No et voi tehdä mitään, jos toinen ei uskalla lähteä. Mitään ei ole tehtävissä, jos aikuinen ihminen ei itse halua.
Mutta sano nyt hyvä ihminen suoraan, että menee sinne työterveyteen tai johonkin lääkärille, ja jos on tarpeen niin turvakotiin. Sano suoraan, kerralla, silmiin katsoen, mutta älä jää jankkaamaan aiheesta tai vaatimaan mitään avautumisia sinulle. Sano sanottavasi ja anna olla, jos toinen ei tee aloitetta enempään. Vihjailut on vielä kaikkea muuta hyödyttömämpiä ja jopa vahingollisia, koska ne saavat uhrin tuntemaan häpeää (kaikkihan tietää) mutta ei kuitenkaan luo kunnollista tilaisuutta keskustella ja purkaa asiaa oikeasti, tai anna sysäystä toimintaan. Vihjaileminen, sen sijasta, että sanoisi suoraan, voi pitkittää avun hakemista ja masentaa/pelotella/ uhria ennestään.
En tiedä, miksi sinun pitäisi tämä puoliso kohdata viikonlopulla. Mutta jos kohtaat niin muista, ettet sinä oikeasti toisaalta tiedäkään asiasta mitään. Sulla on huumalaisen puheita ja aihetodisteita, mutta oikeaa tietoa sinulla ei ole. Ota huomioon, että epäilysi voivat olla oikeita tai vääriä.
Miehen joudun kohtaamaan viikonloppuna työn puolesta, sillä työskentelemme samassa yhtiössä mutta eri rakennuksissa. Suoraan puhumista olen miettinytkin, mutta itsekin olen vähän kuutamolla miten lähestyn häntä ilman, että hän pakenisi paikalta. Nyt kun olen asian ottanut esille niin hän on aina lähtenyt pois ja työpaikalla en viitsi peräänkää lähteä. Todella harvoin kohtaamme vapaa-ajalla. Av
Puhuisin suoraan ja sanoisin, että hänen on hyvä tietää, että olen tietoinen. Tätä ennen varoittaisin hakattua, että voisi siirtyä turvataloon, jos pelkää, että puoliso hakkaa, kun saa tietää, että näin mustelmat. Hakkaajalle tiedoksi, että on todistajia häntä vastaan, jos mennään oikeuteen. Elämän käännekohta menossa, kun kertoo ulkopuolisille? Auttakaa työkaveri turvaan! Onko lapsia? Jos on, niin ilmoitus lastensuojeluun, jos ei poistu hakkaajan luota.
Mitäs jos ap keskittyisit omaan elämääsi ja työaikana niihin töihisi? Jos se kaveri tulee sinulle puhumaan asioistaan, niin SITTEN voit ottaa asiaan kantaa.
1. Kerro että olet huolissasi hänestä.
2. Kerro ettei hänen tilanteessaan ole mitään hävettävää.
3. Laita jollekin lapulle ylös kriisipuhelimen tai naisten linjan numero ja anna se samalla hänelle.
4. Kerro että väkivalta raaistuu ajan mittaan
5. Kerro että olet tarvittaessa hänen tukenaan.
Mieheen suhtaudut asiallisen neutraalisti. Hänen suhteen sun ei kannata tehdä mitään siirtoja. Riskinä nimittäin on, että mies hakkaa naisensa kostoksi, jos epäilee tämän puhuneen.
Kyse on kahden aikuisen ihmisen suhteesta, joten kannattaa harkita tarkkaan, ennen kuin puuttuu asiaan. Tuossa edellä on pari hyvää neuvoa, että voit kertoa työkaverille huomanneesi hänen mustelmansa ja luvata tukea häntä tilanteessa, jos hän haluaa pois suhteesta. Mutta valkohaarniskaisena pelastavana ritarina et voi ryhtyä esiintymään. Osa mustelmista on voinut syntyä vahingossakin. Et voi painostaa työkaveriasi mihinkään, jos hän ei halua puhua asiasta.
Miehelle et hiiskahda sanallakaan että jotain tiedät. Tukena olet naiselle. Tommosen äijät hakkaa kahta kauheammin jos epäilevät että vaimo on kertonut jollekin.
Annat tuolle ihmiselle lapulla puhelinnumerosi ja sanot että voi soittaa ihan milloin vain (vaikka keskellä yötä) jos tarvitsee apua tai jos haluaa jutella.
Hienoa, että näytti mustelma sinulle.
Asia muuttuu todeksi, siihen on helpompi tarttua.
Ammattilaiselle ohjaaminen on neutraalia ja hyödyllistä.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos ap keskittyisit omaan elämääsi ja työaikana niihin töihisi? Jos se kaveri tulee sinulle puhumaan asioistaan, niin SITTEN voit ottaa asiaan kantaa.
Kuten kerroin vapaa-aikaa olimme viettämässä, kun hän mustelmia näytti. Vessassa olimme ruokatauolla, joka on vapaa-aikaani ja palkatonta. Myös parkkihallissa tapaaminen tapahtui työpäivän päätteeksi. Oliko muuta? Av
Vierailija kirjoitti:
1. Kerro että olet huolissasi hänestä.
2. Kerro ettei hänen tilanteessaan ole mitään hävettävää.
3. Laita jollekin lapulle ylös kriisipuhelimen tai naisten linjan numero ja anna se samalla hänelle.
4. Kerro että väkivalta raaistuu ajan mittaan
5. Kerro että olet tarvittaessa hänen tukenaan.Mieheen suhtaudut asiallisen neutraalisti. Hänen suhteen sun ei kannata tehdä mitään siirtoja. Riskinä nimittäin on, että mies hakkaa naisensa kostoksi, jos epäilee tämän puhuneen.
Kiitos kommentistasi, laitoinkin tuon kriisipuhelimen numeron ylös ja sovinkin työkaverini kanssa, että mennään huomenna yhdessä lounaalle. Otan asian hänen kanssaan puheeksi.
Minusta olet ihana kun yleensä kysyit häneltä. Näytit että välitit, että hänellä on väliä, että et hyväksy olenkaan moista.
Et ole mikään raukkis joka kääntää päänsä pois kun näkee että toista on vedetty turpiin.
Arvostan kaltaisiasi ihmisiä todella korkealle.
Vierailija kirjoitti:
Annat tuolle ihmiselle lapulla puhelinnumerosi ja sanot että voi soittaa ihan milloin vain (vaikka keskellä yötä) jos tarvitsee apua tai jos haluaa jutella.
Jos mies saa vihiä, on vaara että vaimo menettää ainoan liittolaisensa mistä mies ei tiedä.
Kannattaa olla nokkela, ja käyttää hyödyksi sitä, että hakkaavat miehet ovat luontaisesti tyhmiä.
Heidänlaistensa hulluutta ei kuitenkaan kannata aliarvioida, muistakaamme kauppakeskus sellon tragediaa.
Älä jätä tätä naista yksin, vaan ole sinnikkäästi hänen kanssaan yhteydessä. Väkivaltaiset miehet yrittävät yleensä katkaista kaikki ulkopuoliset yhteydet alistetun elämästä.
Kysy onko hänellä olemassa suunnitelma sen varalle, jos tilanne pahenee (paikallinen MARAK-työryhmä voi laatia esim. talosta poistumissuunnitelman yhdessä uhrin kanssa). Sovi että tämä nainen voi tarvittaessa soittaa sinulle ns. signaalipuhelun, josta tiedät soittaa hänen kotiinsa poliisin. Se voi olla esim. puhelu, jolloin hän ei puhu mitään, vaan yskäisee kerran. Neuvo häntä pakkaamaan valmiiksi reppu, jossa esim. vaihtovaatteet ja prepaid-kännykkä hätätilanteiden varalle. Toinen vaihtoehto voisi olla myös piilottaa prepaidkännykkä esim. sidepakettiin vessaan, jolloin hätätilanteessa voisi lukkiutua vessaan ja soittaa signaalipuhelun. Näin mies ei saa tietää naisen itse hälyttäneen apua, vaan jää käsitys, että hälytyksen on tehnyt naapuri.
No et voi tehdä mitään, jos toinen ei uskalla lähteä. Mitään ei ole tehtävissä, jos aikuinen ihminen ei itse halua.
Mutta sano nyt hyvä ihminen suoraan, että menee sinne työterveyteen tai johonkin lääkärille, ja jos on tarpeen niin turvakotiin. Sano suoraan, kerralla, silmiin katsoen, mutta älä jää jankkaamaan aiheesta tai vaatimaan mitään avautumisia sinulle. Sano sanottavasi ja anna olla, jos toinen ei tee aloitetta enempään. Vihjailut on vielä kaikkea muuta hyödyttömämpiä ja jopa vahingollisia, koska ne saavat uhrin tuntemaan häpeää (kaikkihan tietää) mutta ei kuitenkaan luo kunnollista tilaisuutta keskustella ja purkaa asiaa oikeasti, tai anna sysäystä toimintaan. Vihjaileminen, sen sijasta, että sanoisi suoraan, voi pitkittää avun hakemista ja masentaa/pelotella/ uhria ennestään.
En tiedä, miksi sinun pitäisi tämä puoliso kohdata viikonlopulla. Mutta jos kohtaat niin muista, ettet sinä oikeasti toisaalta tiedäkään asiasta mitään. Sulla on huumalaisen puheita ja aihetodisteita, mutta oikeaa tietoa sinulla ei ole. Ota huomioon, että epäilysi voivat olla oikeita tai vääriä.