Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaveri saattaa olla autistinen - neuvoja?

Vierailija
21.01.2020 |

Hänen kanssaan on todella hankalaa ja raskasta tehdä töitä. En tiedä, onko autistinen, mutta toimii kyllä ihan sillä tavoin.

En vain oikein tiedä, mitä tehdä. Yhteistyö on todella raskasta. Onko kenelläkään kokemuksia? Mitä olette tehneet?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä olisi autisti linjoilla! Millä perusteella epäilet autismia? Jos hän esimerkiksi haluaa tehdä tietyt työtehtävät tietyllä tapaa, onko mahdollista ihan vaan antaa hänen tehdä ne niin? Tai jos ei halua small talkata, niin annat hänen olla enemmän omissa oloissaan ja small talkaat neurotyypillisten työtovereiden kanssa?

Vierailija
2/38 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavoin on raskasta? Kerro nyt vähän esimerkkejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisen elämään yt valitettavasti kuuluu se, että työkavereiden kanssa pitää pystyä työskentelemään. Ilman että keksii heistä kyökkidiagnooseja.

Vierailija
4/38 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.autismiliitto.fi/autismikirjo

Se ongelma on sulla,ei autistilla. Lue tuolta ja opettele asioita.

Esim huumori on vaikeaa ja sarkasmi,autisti ei ymmärrä välttämättä.

(itellä piirteitä autismista niin tiedän,esim herjanheitto on sellaista että saatan suuttua,en aina ymmärrä"veistelyä")

Vierailija
5/38 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin oma assi-kollegani on huipputyyppi. Keskittyy työhönsä eikä puhu potaskaa. Samaten olen huomannut että arvostaa työtovereitaan ja pitää heitä tasavertaisena. Työyhteisössä eniten närää aiheuttaa se, että kyseinen henkilö ei osallistu kuppikuntiin.

Vierailija
6/38 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos oletkin itse autisti?

Vierailija
7/38 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa tapa on kai keskustella asiasta hänen kanssa. Mikä siinä haittaa itse työntekoa? Se on se pääasia.

Mulla on asperger eli lievä autismi. Jos jollain on joku ongelma, niin tykkäisin eniten siitä, että mulle sanottaisiin se suoraan, niin voidaan kehittää jotain ratkaisuja.

Vierailija
8/38 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kuvitella itseni putoavan tähän kategoriaan työkaverien silmissä - olen lehmänhermoinen lähes päivittäisistä solvauksista ja vähättelyistä huolimatta ja en hakeudu kuppikuntiin, joita työyhteisössäni näyttää olevan enemmän kuin kaksi.

Vierailija
9/38 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ollut mikään loukkaus, vaan yritän ymmärtää.

Olemme tutkijoita yliopistossa, missä tämä ei ole kovin erikoista. Yleensä siitä on näissä töissä jopa enemmän hyötyä. Kyseinen henkilö on huippulahjakas matemaattisesti.

Haasteet ovat keskeisesti kyvyttömyys tavalliseen sosiaaliseen viestintään mutta varsinkin obsessiivisuus, mikä tekee yhteistyöstä raskasta.

Ongelma tulee keskeisesti silloin, kun meidän pitää ryhmässä tehdä jotain, niin että kaikkien pitäisi neuvotella ja sopia asioista yhdessä ja löytää kompromissi. Hän on jotenkin niin jumissa oman obsessionsa kanssa, että häntä ei saa tekemään mitään muuta tai puhumaan muusta. Eli vaikka kuinka yritämme selittää, että nyt pitäisi tehdä jotain hieman muuta, niin häntä ei vain saa pois siitä lempiaiheestaan. Silloin yhteisten tavoitteiden saavuttaminen on haastavaa, kun häntä ei saa ymmärtämään, että pitää tehdä kompromisseja.

Ap

Vierailija
10/38 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli selkeästi autistinen opiskelijakaveri ja ryhmätyöt tämän kanssa oli yhtä painajaista. Ei suostunut kuuntelemaan mitään ehdotuksia vaan kaikki oli tehtävä kuten hän halusi. Eikä saanut edes suunvuoroa koska hänen oli jatkuvasti selitettävä kuinka tehtävät ratkaistaan. Jos yritin sanoa jotain alkoi heti puhumaan päälle.

Älykäs kyllä oli mutta muistan jo silloin ajatelleeni että kuinka ihmeessä tämä voi koskaan tehdä yhteistyötä kenenkään kanssa työelämässä.

Täytti siis myös monta muuta autismin oireita, ei katsonut silmiin,  sosiaalisesti kömpelö jne. joten en "diagnosoi" pelkästään tuon ryhmätyön takia. Ihan selkeä tapaus.

Vierailija
11/38 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista, ei diagnooseja tarvitse kertoa muille työssä, työnantaja tietää kuitenkin. Etkä todellakaan mene kysymään, koita hyväksyä hänen tapansa ja esimiehen kautta voi hoitaa ne ongelmat, varsin jos oikeasti niitä diagnooseja on, niin "negatiivinen" palaute pitää antaa tavalla, jota ei ymmärrä väärin esim. ota kiusaamisena.

Vierailija
12/38 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööö kuulostaa aika oudolta? Jos jollakulla autismi on sen verran lievää/saa kompensoitua muilla ominaisuuksilla, niin yleensä ne ei ala keskustelemaan siitä junankeruuharrastuksestaan töissä. Esimerkiksi itselläni on ollut "obsessiona" tässä jo jonkin aikaa yksi bändi, mutta kertaakaan en ole alkanut puhumaan siitä opinnoissani.

Toki voi vaan olla, että Porvoon yliopistoon kannattaisi palkata ihmisiä, joilla on vähän harvinaisempi diagnoosi. Muutenhan kaikenlaiset kanssa-autistit kuten minä voi tulla huutelemaan, että ei kuulosta ollenkaan tutulta ei.

Vierailija
13/38 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa tapa on kai keskustella asiasta hänen kanssa. Mikä siinä haittaa itse työntekoa? Se on se pääasia.

Mulla on asperger eli lievä autismi. Jos jollain on joku ongelma, niin tykkäisin eniten siitä, että mulle sanottaisiin se suoraan, niin voidaan kehittää jotain ratkaisuja.

Kiitos. Vastasinkin jo pidempään siitä, mistä ongelma tulee. Eli ei tietenkään autismi itsessään, vaan tuo obsessiivisuus yhteen asiaan. Mikä on hankalaa kun pitäisi tehdä ryhmässä jotain ja hän kulkee vain sitä omaa polkuaan eikä jotenkin ymmärrä, että jotta voimme tehdä yhteistä työtä, niin hänen pitäisi kyetä poikkeamaan siitä obsessiivisimmasta aiheestaan ja tehdä sitä, mitä ryhmässä juuri silloin tarvitaan.

On todella arvokas osa työyhteisöä ja huippulahjakas.

Ap

Vierailija
14/38 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman mielipiteen ja oikeassa olemisen järkkymätön puolustus ainoaksi oikeaksi, ei välttämättä tarkoita mitään autismia, ei ollenkaan.

Samantyyppisiä ovat narsistiset ihmiset, ja ihmiset, joilla on jokin persoonallisuushäiriö;

ylimitoitettu käsitys omasta osaamisestaan, tms.

Vierailija
15/38 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä olisi autisti linjoilla! Millä perusteella epäilet autismia? Jos hän esimerkiksi haluaa tehdä tietyt työtehtävät tietyllä tapaa, onko mahdollista ihan vaan antaa hänen tehdä ne niin? Tai jos ei halua small talkata, niin annat hänen olla enemmän omissa oloissaan ja small talkaat neurotyypillisten työtovereiden kanssa?

Kiitos.

Asiat sujuvat parhaiten niin, että hän saa tehdä asioita yksin, itse päättäen ja omalla tavallaan.

Mutta haluaa itse suuresti osallistua myös työryhmissä tehtävään tutkimukseen. Ja haluamme tehdä hänen kanssaan töitä, koska on huipputyyppi ja lahjakas.

Mutta miten saisimme tämän toimimaan? Kun ei kykene sopeuttamaan omaa toimintaansa muihin.

Vierailija
16/38 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman mielipiteen ja oikeassa olemisen järkkymätön puolustus ainoaksi oikeaksi, ei välttämättä tarkoita mitään autismia, ei ollenkaan.

Samantyyppisiä ovat narsistiset ihmiset, ja ihmiset, joilla on jokin persoonallisuushäiriö;

Joo, munkin mielestä kuulosti enemmän narsismilta tai sit vaativalta persoonallisuushäiriöltä (OCPD). Itselläni epäiltiin OCPD:tä ennen kuin tuli ilmi, että oli kyse autismista.

- 13

Vierailija
17/38 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Mutta jos näin on, niin miten silloin asia saataisiin ratkaistua?

Henkilö ei kuitenkaan jotenkin vaikuta narsistilta, siksi yritän ymmärtää mistä muusta voisi johtua, jotta osaisimme miettiä tapoja saada yhteistyö toimimaan.

Neuvoja?

Vierailija
18/38 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä helvetin obsessiosta te höpäjätte😂

Vierailija
19/38 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ollut mikään loukkaus, vaan yritän ymmärtää.

Olemme tutkijoita yliopistossa, missä tämä ei ole kovin erikoista. Yleensä siitä on näissä töissä jopa enemmän hyötyä. Kyseinen henkilö on huippulahjakas matemaattisesti.

Haasteet ovat keskeisesti kyvyttömyys tavalliseen sosiaaliseen viestintään mutta varsinkin obsessiivisuus, mikä tekee yhteistyöstä raskasta.

Ongelma tulee keskeisesti silloin, kun meidän pitää ryhmässä tehdä jotain, niin että kaikkien pitäisi neuvotella ja sopia asioista yhdessä ja löytää kompromissi. Hän on jotenkin niin jumissa oman obsessionsa kanssa, että häntä ei saa tekemään mitään muuta tai puhumaan muusta. Eli vaikka kuinka yritämme selittää, että nyt pitäisi tehdä jotain hieman muuta, niin häntä ei vain saa pois siitä lempiaiheestaan. Silloin yhteisten tavoitteiden saavuttaminen on haastavaa, kun häntä ei saa ymmärtämään, että pitää tehdä kompromisseja.

Ap

No, tuossa pitää ehkä kai vain olla mahdollisimman selkeä. Tehkää vaikka jotain muistiinpanoja kaikkien näkyville ja vaikka kirjoittakaa jonnekin selvästi kokouksen aihe ja sen tarkoitus. Eli mitä teidän nyt pitää päättää ja saavuttaa ja miksi. Kirjoittajaa ylös niitä juttuja vaikka liitutaululle tai minne vain, että on selkeää. Jos on mahdollista, niin ilmoittajaa etukäteen esinm. sähköpostilla, mitä hänestä oikein halutaan ja mitä asioita pitää päättää ja sopia.

Olen itse autistinen ja vastasinkin tuossa aiemmin. Neuvottelutilanteet ja kokoukset on haastavia. En ainakaan itse osaa tehdä päätöksiä tai edes hitto ajatella, jos en saa olla yksin. Osaan puhua puuta heinää tai olla vain hiljaa, koska yhtään mitään päätöksiä on vaikea tehdä, kun ei pysty siinä tilanteessa ajattelemaan niitä kunnolla läpi.

Vierailija
20/38 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Mutta jos näin on, niin miten silloin asia saataisiin ratkaistua?

Henkilö ei kuitenkaan jotenkin vaikuta narsistilta, siksi yritän ymmärtää mistä muusta voisi johtua, jotta osaisimme miettiä tapoja saada yhteistyö toimimaan.

Neuvoja?

Autismin obsessiot ei yleensä toimi niin, että henkilölle annetaan työtehtävä ja hän alkaa obsessaamaan sen työtehtävän yhdestä osasta. Jos kyse tosiaan on autismin kirjolla olevasta henkilöstä, tällainen jankkaaminen todennäköisesti johtuu siitä, että hän ei ole ymmärtänyt jotain. Esim. että se kohta ei ole niin tärkeä, tai että se ei ole hänen osa-aluettaan, tai ihan vain että miten se kuuluu tehdä. Hän ei välttämättä ymmärrä, että tämä kohta on muille selvä, vaan yrittää palata siihen koska kuvittelee kaikkien olevan yhtä pihalla.

Kuulostaa kuitenkin kovasti siltä, että henkilö ei välttämättä ole autistinen, vaan häiriö on enemmänkin persoonallisuuspuolella. Siihen mä en osaa auttaa, ei ole kokemusta kuin epävakaasta persoonallisuushäiriöstä (ystävällä), ja heihin tepsii neuvo "ota etäisyyttä kun et kestä".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi