Gallup: Kuinka usein joudut vaihtamaan keittiön roskapussin? Ihmettelen tätä jätteen syntymisen määrää.
Meidän taloudessa päivässä täyttyy yksi roskapussi eli joka päivä on vaihdettava uusi ja 2 henkilön talous kyseessä. Mites teillä?
Kommentit (24)
Mikä roskapussi? On palava sekajäte, muoviroskat, biojäte, pahvi ja kartonki, metalli ja lasi, nuo nyt ekana tuli mieleen. Eniten tulee muoviroskaa ja biojätettä.
Neljä henkeä ja koira. Lajittelen jätteet, joten ei sitä sekajätettä tule paljon. Ennemmin joudun viedä puolityhjän pussin pois, kun olen pannut sinne jotain, joka alkaa haista. Kyllä mulla menee yleensä viikkoja siihen, että pussi täyttyy, ellei ole jotain erityistilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Mikä roskapussi? On palava sekajäte, muoviroskat, biojäte, pahvi ja kartonki, metalli ja lasi, nuo nyt ekana tuli mieleen. Eniten tulee muoviroskaa ja biojätettä.
Meillä samoin, mutta kissanhiekka pitää laittaa sekaroskiin....
Vierailija kirjoitti:
Meillä on suunnilleen sama kuin tuossa viestissä (paitsi lisäksi on sellainen roska, joka poltetaan omassa lämmityskattilassa, lähinnä pienet paperiroskat, lattialta lakaistut jutut, puunpalaset, pieni kartonkisilppu jne), ja samoin eniten tulee muoviroskaa ja biojätettä.
nro 3
Meidän viisihenkiseltä perheeltä kertyy sekajätettä pussillinen viikossa. Kierrätetään muovi, pahvi, lasi, metalli ja biojäte erikseen.
5 hengen talous, 2 pussia viikossa. Kartongit, alumiinit ja lasit kierrätetään eli pussissa on muovia ja biojätettä.
Kaksi henkeä, käytetään pääsääntöisesti leipäpusseja sekajäteroskiksena. Sen joutuu viemään noin kerran viikossa. Joskus kun käytettiin sellaisia "normaaleja" parinkymmenen litran pusseja, sen piti viedä suunnilleen kerran kuussa.
Sekajätettä tyhjennetään pari kertaa kuussa. Muoviroskis pitää tyhjentää päivittäin, kuten biojätekin.
2+2, koira.
2 aikuisen talous ja sekajätettä kertyy suunnilleen kaupan hedelmäpussillinen viikossa. Paperi, pahvi, metalli, lasi, muovi, biojäte, palautuspullot, lääkkeet ja paristot viedään tietysti asianmukaisiin keräyspisteisiin.
Puoliso hoitaa, mutta
- paperinkeräykselle on oma laatikkonsa
- biojätteelle tietysti oma kannellinen astia
- muovit kerätään huuhdottuina isoon koriin
- kartongit menevät paperikassiin ja siitä pahvinkeräykseen
- palautuspullot menevät omaan pussiinsa ja lasi omaansa
- lääkkeet kerätään yhteen paikkaan ja viedään aikanaan apteekkiin
- patterit, foliot yms laitan koriin, jonka puoliso sitten lajittelee ja vie asianmukaisiin keräyspisteisiin
Luulen, että "keittiön roskapussi" eli sekajätepussi täyttyy max kerran viikossa.
Ei tarvitsisi ihan joka viikko viedä sekajätepussia roskikseen, ellei se kävisi vähän tunkkaiseksi. Sinne kun päätyy vain muovi, joka ei kelpaa kierrätykseen ja esim. postien osoitelaput, joissa on liimaa. Kaiken kierrätän minkä voi. 2 henkeä.
Bioskan poltan uunissa n. kerran viikossa. Viikossa sitä kertyy noin litra. Sekajätettä kertyy hyvin pienin pussillinen kuukaudessa pääasiassa muovia ja pari säilykepurkkia.
Yksi hlö ja pari pussukkaa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitsisi ihan joka viikko viedä sekajätepussia roskikseen, ellei se kävisi vähän tunkkaiseksi. Sinne kun päätyy vain muovi, joka ei kelpaa kierrätykseen ja esim. postien osoitelaput, joissa on liimaa. Kaiken kierrätän minkä voi. 2 henkeä.
Mitä ihmettä? Kyllä ne postien osoitelaput menevät ihan paperinkeräykseen, vaikka niissä on liimaa!
Einesten käyttö on meillä suurin syy, miksi roskis täytyy niin nopeasto. Eineksissä on valtaisa määrä muovia. Paljon menee muovista tehtyjä kertakäyttöisiä rasioita ja purkkeja roskiin, kun niille ei ole mitään kierrätystä olemassa. Esim. ihan älytöntä muovin tuhlausta ovat nykyään nämä juotavat 100 ml pienet jogurtit.
Vierailija kirjoitti:
Einesten käyttö on meillä suurin syy, miksi roskis täytyy niin nopeasto. Eineksissä on valtaisa määrä muovia. Paljon menee muovista tehtyjä kertakäyttöisiä rasioita ja purkkeja roskiin, kun niille ei ole mitään kierrätystä olemassa. Esim. ihan älytöntä muovin tuhlausta ovat nykyään nämä juotavat 100 ml pienet jogurtit.
Huuhtelu => muovinkeräyspussi => muovinkeräysroskis joko taloyhtiössä tai lähikaupalla tai muualla lähistöllä.
Ja ihan ensimmäinen sääntö: lakatkaa ostamasta niitä! Oikeasti ei ole olemassa mitään sellaista tilannetta, missä olisi välttämätöntä kerrasta toiseen ostaa desin kokoisia juotavia jugurtteja.
Omakotitalossa asujat, onko kaikilla kompostit? Itse olen ihan hyvä kierrättämään muuten paitsi biojätteen laitan sekajätteeseen koska minulla ei ole aikaa eikä halua hoitaa kompostia.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa asujat, onko kaikilla kompostit? Itse olen ihan hyvä kierrättämään muuten paitsi biojätteen laitan sekajätteeseen koska minulla ei ole aikaa eikä halua hoitaa kompostia.
Ei meilläkään mitään kompostia ole, mutta biojäte kerätään omaan biojätesäiliöön, jonka jätehuolto käy tyhjäämässä. Ei tarvitse sekajätteeseen laittaa.
Vit..ku löytyiskin alhaalta kaikki erikseen mihin voi laittaa kävellen en lähde roudaa mihinkään Nevadaan!!
Kaksi henkeä ja sekajätepussi täyttyy noin neljässä päivässä.
Muovihan se on mikä tilaa vie, ja se tietty jaotellaan erikseen.