Mies valehtelee rahasta ja hyväksikäyttää minua taloudellisesti - miten toimisit tilanteessani?
Sain selville, että mies käyttää satoja euroja kuukaudessa rahaa, sanotaan nyt vaikka nettipelien pelaamiseen. Tämä ei periaatteessa ole ongelma, rahat kun ovat hänen omiaan ja hän osallistuu talouden yhteisiin juokseviin kuluihin. Mitään velkaantumistakaan ei ole syntynyt, eikä sellaista vaaraa ole. Ongelma tämä on kuitenkin siinä mielessä, että mies on hyväksikäyttänyt hyväuskoisuuttani. Mies haluaisi esimerkiksi kovasti ostaa paremman auton ja onkin saanut minut säästämään avoimesti sitä varten. Hän voisi itsekin säästää, mutta kuluttaa salaa rahojaan toisaalla. Mitä ihmettä tässä pitäisi tehdä? Mitä sinä tekisit? En tiedä, että onko tämä nyt mikään avioeron arvoinen asia, vaikka se satuttaakin. Vein meidät mm. syntymäpäiväni syömään (minä siis maksoin), kun miehellä "ei ollut rahaa", ja ostan hänelle vaatteita yms. hemmotellakseni häntä. Tyhmänä hän varmaan minua ainakin pitää ja kieltämättä olen sitä ollutkin, kun en ole tajunnut tätä iilimato-kuviota aiemmin. Mies ei vielä tiedä, että tiedän. Haluan saada ajatukseni järjestykseen ennen kuin otan asian puheeksi.
Ja ei siis olla mitään superrikkaita. Olisi todellakin käyttöä noille miehen tuhlaamille euroille. Omat säästöni menevät yhteiseen hyvään, esim. nyt siihen autoon, josta on ollut puhetta. Tai no. Ehkä eivät enää menekään.
Kommentit (35)
Jotain en nyt tästä kuviosta tajua. Miksi sinä ap olet alun perinkään alustavasti suostunut siihen että vain sinä maksaisit sen auton? Kai miehesi tulotaso on koko ajan ollut tiedossasi, ja se että lainojen ja laskujen jälkeen sille jää se 1000 euroa. Mihin mies sanoo sen käyttäneensä jos ei ole pelaamista myöntänyt? Tonni on iso raha, etkö voi vaan ihan sillä perusteella jo sanoa, että maksatte tasapuolisemmin jatkossa näitä; pelaamista ei välttämättä tarvitse mainitakaan.
hyvä että kerrankin näin päin,aina saa lukea ja kuulla ja nähdä kuinka naiset hyväksikäyttää miestä taloudellisesti .
kaikki pisteet miehelle!
Lopetat makselemasta asioita miehen puolesta. Jaatte ruokakulut puoliksi tai omat ruuat molrmmilke. Älä maksa autosta enempää kuin puolia. Näin yksinkertaista.
Unohdit mainita sen, että miehesi laittaa 1000 euroa YHTEISIIN lainan lyhennyksiin ja laskuihin kk rahaa ja sinä et yhtään. Tuollainen pieni unohdus.
Mä en jaksais katsella mitään peliriippuvaista enkä todellakaan sponssais sille mitään autoa.
Vierailija kirjoitti:
Unohdit mainita sen, että miehesi laittaa 1000 euroa YHTEISIIN lainan lyhennyksiin ja laskuihin kk rahaa ja sinä et yhtään. Tuollainen pieni unohdus.
Täh?
Minä kyllä ymmärsin niin, että kumpikin nimenomaan maksaa niistä yhtä paljon. Sen päälle mies loisii ap:n rahoilla.
Yhteinen taloustili, josta maksetaan asuminen ja ruoka. Molemmat tallettavat sinne saman summan kuukaudessa. Yhteinen autotili, jos kerran yhteistä autoa ollaan hankkimassa. Molemmat tallettavat sinne saman summan kuukaudessa. Loppu on omaa rahaa, jolla saa tehdä mitä haluaa. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa pariskunnalla olla juteltavaa illalla :D
Vierailija kirjoitti:
hyvä että kerrankin näin päin,aina saa lukea ja kuulla ja nähdä kuinka naiset hyväksikäyttää miestä taloudellisesti .
kaikki pisteet miehelle!
Ai, mies siis hoitaa kotihoidon tuella parin yhteistä lasta. Enpä huomannut tuota aloituksesta, taisin lukea huonosti.
Kysyt siltä iha suoraan, että mihin raha menee. Jos tiedät paljonko saa palkkaa, mitä menee lainoihin ja paljonko osallistuu yhteiseen talouteen niin ei muuta kun kissi pöydälle. Ei tähän tarvita mitään juonta tai systeemiä vaan keskustelua. Jos ei halua kertoa, valehtelee, syyttelee tms paskaa niin sitten vaan alat säästämään vastaavan summan johonkin sivutilille omaa, uutta elämää varten koska ero on tulossa.
Ennankuin me erottiin miehen kanssa niin mies otti lyhennysvapaata asuntolainasta (tiesin tämän) muka remonttiin tai reissuihin tai joku hyvä selitys sillä oli.... Eron jälkeen tajusin että se oli jemmannut ylimääräiset. Hävisin siis kämpän osituksessa koska laina ei ollut lyhentynyt melkein vuoteen kun ukko oli varautunut eroon.
Näin peliriippuvaisen läheisenä sanoisin, että todennäköisesti miehelläsi on jonkinasteinen riippuvuus, jos käyttää 500 euroa kuussa peleihin, vaikka ilmeisesti rahalle olisi tarvetta myös muussa elämässä (esim. auto). Teillä on kuitenkin ilmeisesti sen verran hyvät tulot, että riippuvuus ei ole vielä päässyt vaikuttamaan pahasti talouteenne. Kannattaa puuttua tuohon tilanteeseen nyt!
Läheiselläni nettipelaaminen johti pikavippikierteeseen ja myös puolison rahojen pelaamiseen. Pyrki piilottelemaan ongelmaa mahdollisimman pitkään, oli häpeissään, mutta ei myöskään pystynyt lopettamaan. Me kaikki luulimme, että pelaaminen on satunnaista pikkusummilla leikkimistä ja hallinnassa. Valitettavasti riippuvaisen sanaan ei voi luottaa.
Itse voin entisenä rahapeliriippuvaisena sanoa, että ei herää tuosta ennen kuin vahinkoa syntyy tai joku ravistelee hereille. 25% palkasta EI ole normaali summa käyttää rahapeleihin. Itsellä meni suunnilleen sama summa noin vuoden ajan. Nyt olen työttömänä, ja kyllä vi tuttaa oma tyhmyys ja heikkous. Eikä siis pelkästään se raha. Vaan se siihen käytetty aika. Ura katkolla, ja vaan itseä voin syyttää.
Vähän sama tilanne. Mies maksoi vahingossa velkojaan yhteiseltä taloustililtä, ja ihmettelin maksua. Siinä sitten selvisi, että luottokortilla on enemmän velkaa mitä oli minulle kertonut. Vaikka summat ovat pieniä, ihan periaatteessa ärsyttää valehtelu ja että miehellä ei ole koskaan varaa maksaa esim. lasten harrastuksia. Omiin harrastuksiin riittää aina rahat, vaikka joutuisi ottamaan velkaa.
Ei tässä ole kysymys siitä, kenen nimiin auto menisi tai onko avioehtoa. Tai millä kikkailulla saisi rahat säästöön salakäytön sijasta.
Kuten ap sanoi, ongelma on se, että mies käyttää puolisonsa hyväuskoisuutta hyväksi. Toisen hyväksikäyttäminen - varsinkin parisuhteessa, jossa toisen pitäisi olla se luotettavin ihminen - on sellainen asia, mikä kannattaa ottaa vakavasti. Haluatko todella elää elämäsi ihmisen kanssa, joka kusettaa sinua? Mieti onko se sinun käsityksesi rakkaudesta.
Tuossa tilanteessa se yhteinen taloiústili olisi hyvä. Ja samalla teidän pitäisi sopia, mitä siltä tililtä maksetaan, ja mitä ei makseta.
Ja siihen älä lähde, että sinä yksin säästät johonkin, mikä tulee loppupeleissä miehesi käyttöön/nimiin.