Tervehdittekö kassaa?
Itse en tervehdi ihan periaatteen vuoksi. He ovat töissä siellä ja heille maksetaan asiakkaiden palvelemisesta! Tervehtiikö joku teistä?
Kommentit (45)
Parasta on, että tervehtimiskäytännössä pysytään. On paljon ihmisiä, joille tämä on ainoa ystävällismielinen kontakti toiseen ihmiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tervehditte? Siinähän menee turhaa aikaa :D
Öö... Minä se olen niin monipuolinen osaaja, että pystyn sanomaan "Hei" ja latomaan ostoksia hihnalle samaan aikaan.
nro 7 ei ilmeisesti pysty näin monimutkaisiin toimintoihin samanaikaisesti.
Tervehdin. Sen lisäksi tervehdin naapureita, tuttuja, joskus tuntemattomiakin, bussikuskeja ja ylipäätään ihmisiä joita tapaan. Antaa jotenkin pösilön kuvan aikuisesta ihmisestä, jos tämä ei tervehdi.
Ei saa, kun kassa luulee, että asiakas on ihastunut tähän.
Olen kasvanut kovilla alueilla. Jossa pelkkä ulosmeno vaatii sitä että on hyvissä väleissä alueen toimijoiden kanssa, muuten olisi tullut ryöstetyksi tai puukotetuksi jo nuorena.
Eli tervehtiminen hoidetaan kuntoon. Omilla alueilla on omat tarvehtimisrituaalit.
Tervehtiminen on aina kaikkialla melkein samalaista. Rituaalit on erit ja käsimerkit.
Isäni joka on suomalainen kertoi että täällä riittää kun ojentaa käden merkiksi ettei ole puukkoa ja kätellään. Tämä on länsimainen tapa.
Yleensä alussa kun tutustutaan vaikka naapuriin niin tehdään selväksi naama ja ettei ole vaaraksi.
Naama sen takia että jos alueella on murtomiehiä niin tiedetään että uusi asukas ei ole murtovaras.
Normaalisti tervehtiessä heilautetaan kättä tai sanotaan moi tai terve. Se kertoo että on rauhanomaisilla aikeilla ja tunnustaa toisen alueelleen. Yleensä naapureita tervehditään ja tällä tunnistetaan ulkopuoliset.
Tämä on aika sama kuin äitini syntymäalueen rituaali. Ulkopuolisilla ei yleensä ole asiaa alueelle.
Kannattaa ottaa aina selvää eri alueiden tervehtimistavat, niin niillä voi jopa säilyttää terveytensä ja omaisuutensa. Toki pohjoismaissa on aika turvallista siinä mielessä ja ei välttämättä tarvitse edes tervehtiä.
Hyvät tavat ja paikalliset tavat on kuitenkin aika tärkeä oppia että sopeutuu paremmin.
Missä paljon ihmisiä, siellä ei jouda tervehtimään, paitsi aspoja työssään. Metsäpolulla vastaantulevia tuntemattomia tervehdin aina. Vähän sadistisesti nautin, kun vastaaminen on joillekin vaikeaa.
En tietenkään. Olen opettaja enkä myöskään tervehdi oppilaita tai huoltajia. Olen töissä opettamassa ja arvioimassa, en tervehtimässä.
Kyllä.
Itse toimin siivoojana. Käyn useassa kiinteistössä päivän aikana. Eräässä paikassa on yksi vanhempi mies joka ei koskaan vastaa huomenta. Mykkä tai kuuro se ei ole, olen nähnyt puhuvan työkavereilleen. Jäännyt koko yrityksestä todella huono kuva :(
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään. Olen opettaja enkä myöskään tervehdi oppilaita tai huoltajia. Olen töissä opettamassa ja arvioimassa, en tervehtimässä.
Sinä, opettaja? XD Ja mitähän opetat? Käytös- ja tapatietoa varmaan ainakin.
Sanon aina kaikille parikybäsille pojille MoRoOOOoo ja sitten 30+ ja vanhemille Hyvää Päivää.
Vierailija kirjoitti:
Mä tervehdin kassalla olevaa aspaa aina tottakai. Omassa vakiokaupassani onkin eräs oikein hilpeä tapaus; jos saavumme kassalle mieheni kanssa, niin tämä rouvaa tervehtii miestäni, muttei minua. Ja tämä siis aina, jos olemme yhdessä ostoksilla ja satumme kyseisen rouvan kassalle. Aluksi se nauratti, mutta nyt tuollainen moukkamaisuus ja tervehtimisestä kieltäytyminen on ruvennut ärsyttämään siinä määrin, etten mene enää kyseiselle kassalle. Valitsen viereisen vaikka jono olisi pidempikin.
Sinulla on väärä lähestymistapa: Jos joku kassa ei tervehdi minua, kysyn: "Miksi et tervehtinyt minua?" Siitä seuraa yleensä kassahenkilön "herääminen" ja alkaa punastellen sanomaan, ettei huomannut tai oli ajatuksisssaan ym ym.
Mutta ensi kerralla hän tervehtii, AINA. Joskus jos on ollut oikein törkeä tapaus, olen valittanut hänestä esimiehelleen ja olen saanut nähdä ihmeen tapahtuvan:
TULOS: seuraavaalla kerralla tuo ihminen on itse sydämellisyys ja ystävällisyys.
Eli valitus oli kohdallaan ja palvelee kaikkia asiakkaita.
Aina. Ja joskus kassa ei tervehdi takaisin ja on ihan fine. Kaikkea ei kannata ottaa niin tosissaan.
Miten tervehtiminen liittyy siihen, että joku on jossain työssä? Huono provo.
Vierailija kirjoitti:
Olen akateeminen eli en tervehdi
Kuvitteletko olevasi jotenkin parempi ihminen, vai miksi et tervehdi?
Vai tarkoittaako akateeminen ehkä nykyään jotain muuta kuin ennen?
Ap:sta tuli mieleen nuori mies, joka tänään nousi bussiin. Mitään sanomatta hän ojensi kuskille rahaa. Kuski yritti kysyä, että "X-kaupunkiin?" (lähin kaupunki, jossa on kaupat, koulut, työpaikat ym). Nuorukainen tuijotti hetken ja sen jälkeen murahti, siis todellakin murahti, jotain mikä oli ehkä ymmärrettävissä myöntäväksi vastaukseksi.
Mikä tuollaista ihmistä vaivaa? Mihin on kadonnut normaali kommunikaatiokyky?
Vierailija kirjoitti:
Tervehdin. Sen lisäksi tervehdin naapureita, tuttuja, joskus tuntemattomiakin, bussikuskeja ja ylipäätään ihmisiä joita tapaan. Antaa jotenkin pösilön kuvan aikuisesta ihmisestä, jos tämä ei tervehdi.
No kieltämättä vähän antaa. Vaikka omassa mielessään jättäisi tervehtimättä sen takia, että on omasta mielestään vähän parempi, niin ei se oikein sellaista mielikuvaa muissa herätä vaan lähinnä juuri sen, että onko tuo raukka kuuro tai mykkä. Tai sitten vain yksinkertainen junttieinari, jolle ei koskaan kukaan ole vaivautunut opettelemaan normaaleja käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Parasta on, että tervehtimiskäytännössä pysytään. On paljon ihmisiä, joille tämä on ainoa ystävällismielinen kontakti toiseen ihmiseen.
Juurikin näin! Olen itsekin jo eläkeläinen eikä joka päivälle välttämättä ole ihmiskontakteja niin piristävää jutella suuren marketin jo tutuiksi tulleen kassahenkilön kanssa. Pienet asiat joskus yllättävän tärkeitä. Talossamme asuu minua n. 20v vanhempia ihmisiä. Kerran juttelin erään heistä kanssa kun valitti yksinäisyyttä ja kerroin juuri noista pienistä kohtaamista. Hän kysyi,että mistä tiedän ,että kassahenkilö juttelee muuta kuin hein? Valitsen aina tutun jos vaan mahdollista :) Hymy päivässä pitää mielen virkeänä! Kyse yhdestä Suomen suurimmista Cittareista.olen antanut modesti palautetta hyvästä rekrystä. Lähikauppa on myös kuin "kotonaan kävisi" <3
Ei kuulu käytöstapoihin. En.
Zinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin! Olen itsekin jo eläkeläinen eikä joka päivälle välttämättä ole ihmiskontakteja niin piristävää jutella suuren marketin jo tutuiksi tulleen kassahenkilön kanssa. Pienet asiat joskus yllättävän tärkeitä. Talossamme asuu minua n. 20v vanhempia ihmisiä. Kerran juttelin erään heistä kanssa kun valitti yksinäisyyttä ja kerroin juuri noista pienistä kohtaamista. Hän kysyi,että mistä tiedän ,että kassahenkilö juttelee muuta kuin hein? Valitsen aina tutun jos vaan mahdollista :) Hymy päivässä pitää mielen virkeänä! Kyse yhdestä Suomen suurimmista Cittareista.olen antanut modesti palautetta hyvästä rekrystä. Lähikauppa on myös kuin "kotonaan kävisi" <3
Ja meitä vtuttaa jonottaa siellä takana kun te läpätätte tyhjää siellä ja viivytätte raskaan päivän jälkeen kotiin pääsyä.
Zinccis
Tietty, en ole idiootti. Ja kuten jo joku aiemminkin mainitsi, pystyn samaan aikaan tekemään ja puhumaan eli aikaa ei kulu. Hyvä minä!!!