Hyvä elämänlaatu ilman rahaa/vähällä rahalla, auttakaa listaamaan keinoja!
Monesti huomaa (täälläkin) ihmisten ajattelevan, että jos ei ole rahaa, on elämä pakostikin tylsää, ankeaa, sisällötöntä, ilotonta, tapahtumaköyhää ja ikävää kituuttelua "minnekään ei voi mennä, eikä mitään tehdä".
Kuluttaminenko ainoa avain mukavaan, nautinnolliseen elämään? En suostu uskomaan asian olevan näin mustavalkoista.
Joten kootaan ideoita, miten elämään iloa, hemmottelua ja nautintoa ilman rahaa tai vähällä rahalla. Kyllä niitä pitäis löytyä :)
(Ankeuttajat jättäköön kommentoinnin väliin, kiitos)
Kommentit (75)
Riippuu ihan siitä mistä tykkää.
Itse rakastan hyvää ruokaa ja saan paljon tyydytystä tekemällä herkkuruokia pienellä rahalla. Leivon myös. Usein ystäviä syömässä
Koska työelämä ennen eläkkeelle jääntiä oli stressaavaa ja ahdistun helposti olen opetellut kuuntelemaan äänikirjoja. Osaan jo rentoutua tunnin parikin! Halpaa hupia!
Yhtenä kesänä kiersimme ystävättären kanssa uimassa lähijärvissä, eväät mukana. No, vaatii toki auton tai bussikortin
Maalaamisen olen aloittanut uudelleen
Koti jossa viihtyy ilman tarvetta olla kokoajan menossa jonnekin, edes sinne metsäretkelle.
Kokkailu ja nätti kattaus.
Minä lisään onkimisen(minusta se ainakin on kivaa), neulominen, roskien kerääminen ulkona(saan tyydytystä kun autan luontoa, tai ainakin kuvittelen niin), dyykkaus on myös mielenkiintoista, paljainjaloin kävely jossain turvallisessa paikassa, pyörällä ajelu, sienestys (tunnistan vain yhden syötävän ja katselen aina syksyisin pyöräillessä näkyykö)
Vierailija kirjoitti:
Kiinnitä huomiota pieniin, yksinkertaisiin hyviin asioihin - niitä riittää - ja pysähdy nauttimaan niistä. Puhtaat lakanat, linnunlaulu, hyvä kuppi kahvia, suihkunjälkeinen raikkaus, ystävän halaus. Kun joka päivälle löytyy ilonaiheita, elämänlaatu on hyvää.
Ei kukaan tuollaisiin jaksa koko elämäänsä tyytyä. Tuskin sinäkään. Itsekin jaksoin jokusen vuoden tyytyä simppeleihin "itsestäänselvyyksiin" ja olla niistä kiitollinen, mutta kun sama on jatkunut yli 5 vuotta, ettei ole muuta kuin nuo jokapäiväiset pikku kiitollisuudenaiheet, niin arvaapa saako noista enää tyydytystä niin monen vuoden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kirjasto, tv:n leffat. Välillä tulee ihan hyvääkin katsottavaa, vaikka olis vanhakin leffa. Teemalla klassikkoja. Luontodokkarit myös ihania.
Ja jos pienellä hintaa, niin harrastelijateatterit tuottaa mielenkiintoisia ja ihan tasokkaitakin esityksiä, pikkukaupungeistakin usein löytyy ja pääsee nauttimaan kulttuurista, täälläpäinkin 12 € /näytös. Taitaa olla halvempaa kuin elokuvateatterissa käyminen?
Että muut ihmiset aina vain olla toimijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ongelmana se, että tuntuu että työpäivän jälkeen ei jaksa enää mitään eikä ketään. Muuta kuin istua sohvalla, katsella telkkaa tai nettiä.
Päiväunet? Hyvien päikkäreiden jälkeen jaksaa paremmin.
Mutta menee yöunet ja sitten väsyttää kahta kauheammin.
Miten niin menee? En ymmärrä
Lopetat vauvapalstalla roikkumisen.
Minulla loppuisi lähes kaikki keskustelu ihmisten kanssa, jos lopettaisin palstailut.
Vaikka saan suuni auki täysin tuntemattomienkin kanssa, niin ei sellaisten kanssa nokatusten kauan jaksa puhua mistä vain aiheista. Pätee molempiin osapuoliin oman kokemukseni mukaan. Minä en jaksa small talkia kovin kauan ylläpitää ja se toinenkin tuntuu aika äkkiä kyllästyvän, koska keskustelua käydään lähinnä kohteliaisuussyistä.
Mutta täällä voi paasata kauankin ja kaikenlaisista aiheista. Olisin varmaan jo jossain pöpilässä, jos ei olisi keskustelupalstoja.
Omassa pikkukaupungissa on kaikki ilmainen jo nähty ja koettu. Täytyy olla vähän simppeli, jos vielä uudestaan samat viitsii kiertää läpi, ruikuttamatta kyllästymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Harrastukset. Kansalaisopistot tarjoavat pienemmilläkin paikkakunnilla liikunnasta teatterin tekemiseen ja yksinlaulusta puutöihin ja kaikkea siltä väliltä. Varsin edullisesti. Kannattaa tutustua tarjontaan.
Oletko keinoäly? Ei köyhillä ole varaa kansalaisopistojen kursseihin.
Vierailija kirjoitti:
Joskus käynyt mielessä, kun konsertteihin ei varaa, että olisi hauskaa perustaa kavereiden kanssa oma bändi. Siis ei millään esiintymistavotteilla, mutta kokoonnuttais yhessä laulamaan ja säestämään kukin taitojensa mukaan, jos ei muuta niin vaikka nokkahuilulla tai itseaskarrelluilla marakasseilla. Vähän, tai paljon leikkimielisyyttä, huumoria ja itseironiaa mukaan, niin voisi olla jopa hauskempaa kuin maksetuissa konserteissa :D
Merkityksellinen elämä on hyvää elämää. Uskonto, vapaaehtoistyö, arjen hyvät teot ym. auttaa tekemään elämästä merkityksellistä.
No itse kävin aamulla juoksemassa viisi kilsaa metsässä ja eipä paljon muuta tälle päivälle tarvitse.
Toki rahaa menee kunnon polkujuoksukenkiin.
Vähävaraisen täytyy toki tarkkaan miettiä, mihin rahansa laittaa. Itse valitsen kerran kuussa prioriteettikohteen, johon "törsään". Tässä kuussa se on juurikin uudet juoksukengät.
Vierailija kirjoitti:
Tätä lukiessani en enää edes muista että mitä on sellaiset jutut mihin tarvitsee paljon rahaa :)
Itse oon ollut aina vähävaraisesta perheestä ja opiskelijana nyt. Mutta koen eläväni oikein hyvälaatuista elämää, nautin juurikin edellämainituista asioista, kirjastoista, kansalaisopiston kursseista ja kirppistely on myös n. 100x hauskempaa kuin "oikea" shoppailu.
Jopa edullinen matkustelu on mahdollista jos sellaista kaipaa. Ihan vaan naapurimaahan Viroon pääsee jopa muutamalla kympillä.
Köyhäily on kivaa, jos tietää, että se on väliaikaista. Ja opiskelijana saa alennusta vaikka mistä, ruokakin on halpaa kun syö koululla.
Geokätköily ei maksa mitään ja tulee mentyä paikkoihin, joihin ei muuten menisi
Itse tykkään työn vastapainoksi olla lähinnä kotona, joten en edes kaipaa hirveesti mitään sirkushuveja. Välillä on kiva kuitenkin käydä leffassa ja silloin hyödynnän alennuksia. Finnkinolla on välillä -50 % päiviä tai jopa vitosen päiviä. Vastailen netissä kyselyihin, palkintoina on mm. herkkuseteleitä Finnkinolle, näin saa ilmaiset leffaherkutkin!
Mulla on aina mennyt vähän rahaa elämiseen enkä ole ikinä kokenut elämääni mitenkään tylsäksi. Ehkä jonkun muun mielestä se voi sitä olla, mutta mun mielestä vähälläkin rahalla voi elää oikeinkin hyvää elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä lukiessani en enää edes muista että mitä on sellaiset jutut mihin tarvitsee paljon rahaa :)
Itse oon ollut aina vähävaraisesta perheestä ja opiskelijana nyt. Mutta koen eläväni oikein hyvälaatuista elämää, nautin juurikin edellämainituista asioista, kirjastoista, kansalaisopiston kursseista ja kirppistely on myös n. 100x hauskempaa kuin "oikea" shoppailu.
Jopa edullinen matkustelu on mahdollista jos sellaista kaipaa. Ihan vaan naapurimaahan Viroon pääsee jopa muutamalla kympillä.
Köyhäily on kivaa, jos tietää, että se on väliaikaista. Ja opiskelijana saa alennusta vaikka mistä, ruokakin on halpaa kun syö koululla.
Kouluruoka on halpaa vain toisen asteen opiskelijoille, jotka saa ilmaisen lounaan koululla. Korkeakouluopiskelija maksaa lounaasta yleensä 2,95 €. Halvemmalla pääsee, jos tekee ruokansa itse eli syö kotona tai ottaa omat eväät mukaan.
Lapseton korkeakouluopiskelija saa opintorahaa 279,38 €/kk, ja sillä täytyy maksaa myös osa vuokrasta. Luuletko että niillä tuloilla pystyy hyödyntämään paljonkin opiskelija-alennuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluruoka on halpaa vain toisen asteen opiskelijoille, jotka saa ilmaisen lounaan koululla. Korkeakouluopiskelija maksaa lounaasta yleensä 2,95 €. Halvemmalla pää
2,95 euroa siitä, että saa syödä rajattomasti terveellistä ruokaa, on minusta todella vähän. Ei tuolla hinnalla saa kaupasta juuri mitään.
Satsaus täysillä siihen, mitä päättääkin tehdä.
Esimerkiksi jos kaivaa Areenasta tai teeveestä tulee illalla hyvä elokuva, niin löhökatsomon järjestäminen perheelle, kivaa pikkupurtavaa, optimaalinen valaistus. Jälkeenpäin keskustelua lefffakokemuksesta.
Jos kylvää siemeniä ruukkuihin, niin kaikki tarvikkeet valmiiksi nätisti esille, tilaa ikkunalaudalle, puutarhurihuivi päähän, kasvuun houkuttelevaa musiikkia soimaan.
Mulla ainakin välillä tulee tehtyä asioita jotenkin puolihuolimattomasti tai jopa ankeasti, tästä pitäisi päästä eroon.