Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunsitko itse minkä kokoinen vauvasi oli mahassa?

Vierailija
19.01.2020 |

Ja etenkin jos sinulla on useampia lapsia niin tunsitko mikäli joku oli isompi/pienempi kun muut?

Täällä rv 37 menossa ja ahdistusta pukkaa tän mahan kanssa. Tuntuu suuremmalta kun aiemmista kahdesta. Vai onko tän tukaluuden vaan unohtanut muutamassa vuodessa.

T. Jättivauvaa pelkäävä

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekasta en tuntenut kun ei ollut mitään kokemusta (3200 g).

Tokasta tunsin että samaa kokoa (3400 g).

Kolmannesta tunsin että suurempi , mutta neuvola ei uskonut. Sen vaan tuntee (4000 g).

Vierailija
2/31 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3900g painaneeseen esikoiseen verrattuna 4300g painanut kuopus tuntui selkeästi isommalta. Kätilö arveli vatsaa tunnustelemalla kuopusta alle 4-kiloiseksi, mutta minä arvasin oikein, että yli 4 kg oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tuntenut todellakaan. Ensimmäinen oli 4.1 kg. Polilla arvioivat kooksi viikkoa ennen syntymää 3,6 kg eli puoli kiloa alakanttiin. Ihan hyvin olisi voinut olla, en osannut arvata yli nelikiloiseksi. Toinen lapsi oli 3,7 kg. Maha oli huomattavasti isompi kuin esikoisen syntymää ennen, mutta lapsivettä oli runsaasti ja muutenkin olin turvonnut. Olisin luullut, että syntyy todella kookas vauva.

Kolmas lapsi oli ”vain” 3,5 kg, eli kaikkein pienin. Olin ihan varma, että on isoin, koska tunsin vatsanpeitteiden läpi ison pepun. Minun mahani ja kaikki kudokset oli jo niin venyneet, että tuon kuopuksen odotuksessa maha suorastaan roikkui valtavana pallona alempana kuin ennen.

Vierailija
4/31 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tuntenut todellakaan. Ensimmäinen oli 4.1 kg. Polilla arvioivat kooksi viikkoa ennen syntymää 3,6 kg eli puoli kiloa alakanttiin. Ihan hyvin olisi voinut olla, en osannut arvata yli nelikiloiseksi. Toinen lapsi oli 3,7 kg. Maha oli huomattavasti isompi kuin esikoisen syntymää ennen, mutta lapsivettä oli runsaasti ja muutenkin olin turvonnut. Olisin luullut, että syntyy todella kookas vauva.

Kolmas lapsi oli ”vain” 3,5 kg, eli kaikkein pienin. Olin ihan varma, että on isoin, koska tunsin vatsanpeitteiden läpi ison pepun. Minun mahani ja kaikki kudokset oli jo niin venyneet, että tuon kuopuksen odotuksessa maha suorastaan roikkui valtavana pallona alempana kuin ennen.

Voi oispa mullakin näin. Kolmatta ootan kans ja tuntuu niiiin isolta verrattuna aiempiin vaikka esim. Sf mitta on ihan samoissa kun ennenkin. Mäkin tunnen vauvan pehvan jättimäisenä möykkynä kylkiluiden alla...

Ap

Vierailija
5/31 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vain yksi lapsi, mutta arvelin hänet isoksi vatsan koon perusteella, ja iso hän olikin (4,5 kg). Hänen kokoarvionsa heitti kilolla, joten minut pakotettiin synnyttämään alakautta.

Uskon siihen, että usein äiti itse tietää parhaiten, kun hän on ainot joka tuntee vauvan koko ajan.

Vierailija
6/31 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen vauva oli 3775 g ja viimeisillä viikoilla olo oli tukala. Toinen vauva oli 4245 g ja olo oli yhtä tukala, mutta maha selkeästi isompi. Myös synnärillä ollessa, kätilöiden vuoron vaihtuessa kokenut kätilö vain vilkaisi mahaani ja sanoi ”mahasta päätellen yli 4-kiloinen vauva tulossa”.

Vierailija
7/31 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vauvat ovat olleet 3,5kg, mutta kokoarviot ovat vaihdelleet. Esikoista väitti suuremmaksi kuin oli ja osasin epäillä, että ei ole niin suuri. Toista kasta väitti pienrmmäksi, mutta arvasin suuremmaksi, koska tuntui kuitenkin samankaltaiselta kooltaan kuin esikoinen aikoinaan ja näin olikin. Nyt odotan kolmatta ja hänkin tuntuu olevan samaa kokoluokkaa kuin aiemmat sisaruksensa. Saa nähdä, kun hän syntyy, että miten on. Kaikki ovat tyttöjä, ehkä saman sukupuolen vuoksi on vähemmän kokoeroa.

Vierailija
8/31 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuntunut erilaiselta. Eka oli isohko (alle 4 kg kuitenkin), toinen pienehkö (mutta ei alle 3 kg). Toki ero noissa on sen verran pieni, että senkään takia ei voi sanoa. Toisen lapsen kohdalla raskaus oli tukalampi, joten sikiön koko ei vaikuttanut asiaan. Toisessa raskaudessa maha usein kasvaa nopeammin kuin ekassa.

Vierailija
9/31 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuntunut erilaiselta. Eka oli isohko (alle 4 kg kuitenkin), toinen pienehkö (mutta ei alle 3 kg). Toki ero noissa on sen verran pieni, että senkään takia ei voi sanoa. Toisen lapsen kohdalla raskaus oli tukalampi, joten sikiön koko ei vaikuttanut asiaan. Toisessa raskaudessa maha usein kasvaa nopeammin kuin ekassa.

Ai niin, ekan lapsen kohdalla tehtiin kokoarvio (koska olin käynnistyksessä) ja se heitti 500 g.

Vierailija
10/31 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tuntenut. Lapsiveden määrä vaikuttaa myös. Oma mahani oli valtava viikkoihin nähden, mutta vauva syntyi melkein grammalleen keskipainoisena. Lapsivettä oli kai hillittömästi. Olo helpotti kokonaisuudessaan, kun vesi alkoi loiskua kalvon repeämästä. Kävelin viimeisen vuorokauden käynnistymistä odotellessani nopeammin ja kevyemmin kuin koko vikalla kolmannekselle sitä ennen. Miestä huvitti, miten kevyellä askeleella tanssahtelin sairaalaan.

Vierailija
11/31 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vauva mahassa kasva

Vierailija
12/31 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla monta lasta, en tuntenut. Yhdestä oli aivan valtava vatsa, sellainen kaksosraskauskokoinen. Vauva sisällä oli normaali, lapsivettä oli kolminkertainen määrä koska istukan häiriö tuotti lapsivettä liikaa. Vatsa voi olla iso muustakin kuin vauvasta.

Lapset olleet 3,6-4,5 kg.

Vierailija
13/31 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva tuntui aivan valtavalta. Sf mitta huiteli käyrien yläpuolella. Olo oli karmea. Terveydenhoitaja lähetti painoarvioon, koska tuntui että vauva kasvaa liian nopeasti. Arvion tulos oli että Vauva oli keskivertoa pienempi. Korkea sf-mitta johtui siitä että lapsi seisoi kohdussa jalat suorana. Oli syntyessään 1600g ja 40cm. Eli en tuntenut yhtään että minkä kokoinen lapsi on. Ainoa mistä pystyi päättelemään ettei sf-mitasta huolimatta mitään jättiläistä ole tuloss oli että vatsa oli todella pitkulainen. Ei levinnyt yhtään sivuille eikä juuri eteenpäinkään.

Vierailija
14/31 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekasta en tuntenut kun ei ollut mitään kokemusta (3200 g).

Tokasta tunsin että samaa kokoa (3400 g).

Kolmannesta tunsin että suurempi , mutta neuvola ei uskonut. Sen vaan tuntee (4000 g).

Itsekin tunsin jo esikoisesta että siellä on todellinen jytky, mutta lääkärit eivät uskoneet. Sanoivat että reippaasti alle 4kg ja melkein 5kg 55cm sieltä pukkas (kiirellisellä sektiolla... yllättäen) Ei ollut sokerivauva. Olin kyllä sellainen keskikokoisen valaan kokoinen, eikä vauva koskaan mahtunut edes laskeutumaan, tosin sillä taisi olla enemmän tekemistä oman lantioni kanssa.

Vierailija
15/31 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, että olisin pohtinut asiaa itse juutikaan.

Neuvolassa kokenut terveydenhoitaja sanoi, että arvelee lapsen olevan 3,5 kg. Oli juuri sen.

Vierailija
16/31 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lapsi on, ja sf-mitat huiteli omissa korkeuksissaan. 4400 grammaa painoi syntyessään. Lääkäri mittasi pojan ultrassa, ja arvio meni silti alakanttiin. Kyllä kannatti pyytää synnytyksen käynnistystä, kun la tuli ja meni. Oli järjettömän tukala olo kuukausia, ja vilkas poika potki kylkiluita. Kiireellisellä sektiolla syntyi lopulta. Ei ollut raskausdiabetesta enkä itse ole kovin iso nainen, mutta vauva päätti kasvaa kokoa.

Vierailija
17/31 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi lapsi on, ja sf-mitat huiteli omissa korkeuksissaan. 4400 grammaa painoi syntyessään. Lääkäri mittasi pojan ultrassa, ja arvio meni silti alakanttiin. Kyllä kannatti pyytää synnytyksen käynnistystä, kun la tuli ja meni. Oli järjettömän tukala olo kuukausia, ja vilkas poika potki kylkiluita. Kiireellisellä sektiolla syntyi lopulta. Ei ollut raskausdiabetesta enkä itse ole kovin iso nainen, mutta vauva päätti kasvaa kokoa.

Oliko lapsen isä iso? Meillä mies on lähes 2m niin vauvakin oli 55cm vaikka itse en ole kovin pitkä.

Vierailija
18/31 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut harmaata aavistusta vauvan koosta, sen sanottiin olevan tosi pieni, annettiin mennä yli, että ehtii kasvaa. Sitten kun vauvan olin puntannut maailmaan, niin painoi 3980 g.

Näinkin voi käydä ja tämä tapahtui 1970-luvun lopulla, eivät olleet ultralaitteet silloin kovin luotettavia :D

Vierailija
19/31 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko lapsen isä iso? Meillä mies on lähes 2m niin vauvakin oli 55cm vaikka itse en ole kovin pitkä.

Oman sukuni miehet ovat 180-195 cm pitkiä.

Vierailija
20/31 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko jollain vielä kokemuksia? :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan