Miksi Kelan maksama elatusapu on pienempi kuin elatustuki?
Ilahduin, kun Kela uutisoi elatustuen 8,27 euron korotuksesta (5,2%). Sehän on jo ihan mukava summa. En vain tajunnut, että korotus ei koske minua, koska saan Kelasta elatusavun enkä elatustukea. Elatustukea korotettiin ainoastaan 0,77 %. Minun kohdallani se tarkoittaa yhden euron korotusta/kk.
Minä saan elatustuen Kelasta sen vuoksi, että lapsen isä on jättänyt sen maksamatta. Elatustuen määräksi sovittiin aikoinaan lastenvalvojalla sama summa, joka sillloin oli Kelan "minimi", koska en jaksanut tapella. Isä maksoikin sen aluksi, mutta jo vuosia olen saanut tuen Kelasta. Isän maksukyvystä minulla ei ole tietoa. Aiemmin sekä elatustuki että elatusapu on noussut vuosittain samassa suhteessa, mutta näköjään ei enää. Minusta se tuntuu vähän epäreilulta!
Kommentit (8)
Miksi saat elatusapua kelalta?
Minä saan elatustuen kuukausittain kelalta, koska isä ei maksanut elatusapua minulle. Kela perii koko summan isältä, ja maksaa minulle sitten kuun lopussa elatusavun ja elatustuen erotuksen.
Siis mitä? Kela ei maksa elatusapua, vaan elatustukea. Elatusapua maksaa elatusvelvollinen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi saat elatusapua kelalta?
Minä saan elatustuen kuukausittain kelalta, koska isä ei maksanut elatusapua minulle. Kela perii koko summan isältä, ja maksaa minulle sitten kuun lopussa elatusavun ja elatustuen erotuksen.
Minäkin saan elatusavun Kelalta sen vuoksi, että isä lakkasi maksamasta sitä. Elatustuen määrä oli aluksi Kelan elatustuen suuruinen, mutta indeksikorotusten vuoksi summa on joka vuosi noussut hiukan. Nyt korotukset ovatkin erisuuruiset. Ilmeisesti lakia on jotenkin muutettu.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Kela ei maksa elatusapua, vaan elatustukea. Elatusapua maksaa elatusvelvollinen.
Minä saan elatusavun Kelalta, koska elatusvelvollinen ei maksa sitä.
Kelan maksama on elatustuki nimeltään.
Olipa sekavaa, apu tuki välillä nimi vaihtui. Sen pitäisi olla nimeltään elatustuki ja se ei nouse kaikille, koska aikoinaan sossu on täyttänyt ne laput väärin.
No on sekavaa, avut ja tuet menee näköjään minulla sekaisin. Pahoittelen! Ilmeisesti joku kuitenkin ymmärsi mitä ajan takaa.
Eli saan tuen Kelasta, mutta uuden korotuksen myötä sen määrä on nyt pienempi kuin esim. silloin, kun tuki maksetaan sen vuoksi, että isyyttä ei ole vahvistettu. Sitä ihmettelin. Meillä elatussopimuksen vahvisti aikoinaan lastenvalvoja, enkä usko että sitä olisi mitenkään väärin täytetty, kuten joku ehdotti.
-ap
Mutta lapsilisän yksinhuoltajakorotus nousi. Lakkaa valittamasta nainen.