SF-mitta liian alhainen
Neuvolassa on muutaman viikon ajan seurattu liian alhaista Sf-mittaa. En ole vielä saanut lähetettä tarkempiin tutkimuksiin, joten huolestuttaa aivan älyttömästi. Paino on kuitenkin noussut joka viikko ainakin sen 200g. Vauvan koko vastasi viikkoja vielä rv 24. Sen jälkeen ei ole ultrattu. Vauva liikkuu kyllä paljon.
Jotenkin pitäisi saada itsestä karistettua nämä huolet. Tuntuu, että olo on ihan sumuinen kun huolestuttaa. Mahakin on niin pieni, etten tiedä minne sinne viikkoja vastaava vauva mahtuisi :( Nyt siis RV 33.
Onko täällä muilla kokemuksia ja vertaistukea asiasta?
Kommentit (29)
Sf mitta ei mielestäni kerro vielä mitään, riippuu paljon mittaajasta, omasta kropasta, vauvan asennosta jne. Oma Sf mitta kulki koko ajan keskikäyrällä tai vähän sen alapuolella ja lopulta tuli yli 4500g vauva.
Jos neuvolasta ollaan tosissaan huolissaan, niin kyllä ne lähettää jatkotutkimuksiin kokoarvioon.
Mene yksityiselle ultraan niin saat rauhan. Vaikka Väestöliittoon tai johonkin muuhun lapsettomuuden hoitoon erikoistuneelle klinikalle, niillä on neuvolapalvelut myös yleensä.
Sf-mitta on epäluotettava etenkin jos mittaaja ja käytetty mittanauha ei ole tasan sama. Hiukan sama kuin vauvan painoa mitatessa, eri tuloksia ei voi arvioida koska muuttujia on monia. Vauvan asento kohdussa, äidin asento pöydällä, vuorokaudenaika, mittaaja, mikä tahansa voi muuttaa tulosta. Vanhanaikainen ja suurpiirteinen tapa mitata kohdun kasvua.
Mulla myös sf-mitta matala, tai oikeastaan sen kasvu pysähtynyt. Ultrattu pari viikkoa sitten neuvolassa ja kaikki vaikutti olevan kunnossa. Nyt silti terkkari käynnit viikoittain, normaalisti tässä vaiheessa kahden viikon välein. Yritän olla luottavainen, ettei ne neuvolassa riskeeraa, vaan lähettävät äitiyspolille, jos epäilevät jonkin olevan vialla. Mulla myös painonnousu pysähtynyt. Esikoista odottaessa sf-mitta kuitenkin kasvoi koko ajan tasaisesti käyrällä. Rv37
Vierailija kirjoitti:
Sf mitta ei mielestäni kerro vielä mitään, riippuu paljon mittaajasta, omasta kropasta, vauvan asennosta jne. Oma Sf mitta kulki koko ajan keskikäyrällä tai vähän sen alapuolella ja lopulta tuli yli 4500g vauva.
Jos neuvolasta ollaan tosissaan huolissaan, niin kyllä ne lähettää jatkotutkimuksiin kokoarvioon.
Kokoarviosta on ollut puhetta jo pitkään, mutta vielä en ole lähetettä saanut. Seuraavaan neuvolaan ei ole pitkä aika ja puhetta oli, että sitten laittaa lähetteen jos ihmettä ei ole tapahtunut.
En tiedä saisiko sen lähetteen vaatimalla vai pitäisikö suoraan mennä yksityiselle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla myös sf-mitta matala, tai oikeastaan sen kasvu pysähtynyt. Ultrattu pari viikkoa sitten neuvolassa ja kaikki vaikutti olevan kunnossa. Nyt silti terkkari käynnit viikoittain, normaalisti tässä vaiheessa kahden viikon välein. Yritän olla luottavainen, ettei ne neuvolassa riskeeraa, vaan lähettävät äitiyspolille, jos epäilevät jonkin olevan vialla. Mulla myös painonnousu pysähtynyt. Esikoista odottaessa sf-mitta kuitenkin kasvoi koko ajan tasaisesti käyrällä. Rv37
Missä vaiheessa sinulla matala tai pysähtynyt kasvu huomattiin? Hyvä, että kaikki on kunnossa. Itsekin yritän luottaa, mutta silti mietityttää yrittääkö julkinen terveydenhuolto vain säästää ja pitkittää omia tutkimuksiin pääsyäni.
Peilistä katsomalla näyttää, että maha vain pienenee mitä terveellisemmin yritän syödä :/
Ap
Mulla oli koko ajan sf-mitta alhainen ja 30 viikon jälkeen se ei kasvanut oikeastaan ollenkaan. Olin tosi huolissani, mutta kaikki oli ihan hyvin. Riippuu kai tosi paljon vartalon mallista, kohdun asennosta jne. Toisessa raskaudesta meni ihan samalla tavalla, mutta silloin en enää huolestunut.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli koko ajan sf-mitta alhainen ja 30 viikon jälkeen se ei kasvanut oikeastaan ollenkaan. Olin tosi huolissani, mutta kaikki oli ihan hyvin. Riippuu kai tosi paljon vartalon mallista, kohdun asennosta jne. Toisessa raskaudesta meni ihan samalla tavalla, mutta silloin en enää huolestunut.
Onko sinulla minkä mallinen kroppa? Selvisikö syytä alhaiseen mittaan? Laittoivatko sinulle neuvolasta lähetteen tutkimuksiin?
Ap
Mulla sf-mitta molemmissa raskauksissa meni keskikäyrällä noin viikolle 30 asti, siinä kohtaa jyrkkä pudotus alakäyrälle. Painon nousu oli myös vähäistä, niin vauvan kasvua seurattiin ultralla ja tarkistettiin että istukka toimii normaalisti .
Molemmilla kerroilla vauva kasvoi hyvin ja kaikki oli kunnossa :)
Älä sitä kohdunpohjankorkeusmittaa liiaksi murehdi, stressi ei ole hyväksi raskaudelle. Sf-mitan alhaisuuteen vaikutti viime raskaudessani kaksi asiaa: mittaaja mittasi 2,5cm liian vähän (muutama päivä myöhemmin eri neuvolamittaaja sai täysin toisen tuloksen) ja sf-mitta oli pienehkö myös siksi että vauva oli poikittain vatsassa. Normaalikokoinen vauva syntyi rv.39 50cm 3200g
Mulla neljä lasta ja aina ollut pieni sf-mitta ja maha olematon. Viimeisillä viikoilla on ollut erittäin tukala olo, kun vauva on kasvanut sisäänpäin. Hyvä kun on pystynyt hengittää :D Synnytyksen jälkeen maha on samantien palautunut normitilaan eli se tosiaan oli pieni.
Mutta mene ultraan, jos huolettaa :)
Vauva on ollut pitkään jo pää alaspäin todella alhaalla. Mittaaja ollut aina sama.
En tiedä onko mitään ideaa mennä yksityiselle, kun seuraavaan neuvolaan on niin lyhyt aika. Pyydän sitten suoraan lähetettä ultraan, enkä halua enää vain seurata tilannetta. Mitenhän nopeasti sieltä reagoidaan lähetteeseen?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa sinulla matala tai pysähtynyt kasvu huomattiin? Hyvä, että kaikki on kunnossa. Itsekin yritän luottaa, mutta silti mietityttää yrittääkö julkinen terveydenhuolto vain säästää ja pitkittää omia tutkimuksiin pääsyäni.
Peilistä katsomalla näyttää, että maha vain pienenee mitä terveellisemmin yritän syödä :/
Ap
Taisi olla 30 viikon kohdilla, kun ensimmäisen kerran asiaan kiinnitettiin huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Taisi olla 30 viikon kohdilla, kun ensimmäisen kerran asiaan kiinnitettiin huomiota.
Samoja aikoja sitten kuin minulla.
Ap
Nosto