Kirjoita jotain koulussa oppimallasi pakkoruotsilla
Aloitan:
Klofton, besta tittare ok baskakokkare!
De va alt föri kvel. Kunat o soov got.
Kommentit (281)
Jag talar tvungensvenska ganska bra.
Jag skall tala vieraita kieliä, ettei alla andra ymmärrä.
Jag är en runkande spårvagnschaufför från Malmö.
Jag heter Helmut.
utfart = se ilmiö, kun veliruotsalaisen taakse tippuu kumi välittömästi, kun "ulospieru" ulostyöntää sen.
Hag det sku ha till et på nappen?
Jag älskar svenska! Ja drömmer om att ja skulle jobba i Sverige och lära mig min svenska bättre. Jag har glömmt så mycket eftersom jag behöver inte svenska i mitt vardagslivet. Men ibland jag tänkar på svenska! Eller försök...
Hejssan alla. Jag heter Börje. Jag ska fira Julen hela ensam i detta år (tjugotjugo). Jag har inte skickat julkorter eller köpt presenter. Jag hoppade att jag kunde fira en lillajul med min kompisar, men vi kan inte gör det därför att vi har korona här i Finland. Helvetes sjutton! Men vi hoppas att tjugotjugoett ska vara bättre.
Jag heter Olle. Vad heter du?
Jag har en hund. Han heter Luffe.
Nu måste jag gå hem. Sjutton också. Varför inte?
Hur mår du?
Jag har ont i magen och utfarter klockan runt. :(
Opin koulussa ruotsia hyvin, eikä silloin vielä puhuttu pakkoruotsista. Olen iloinen, että sain oppia ja siitä on jatkuvasti paljon hyötyä. Nimittäin ymmärtämisestä. Kun ei tarvitse itse kieltä tuottaa, ei oikein osaakaan enää sitä virheittä tehdä. Och just därför skrev jag detta på finska.
För mig, musik är viktigare än ren natur!
Tuolla taidolla sai ruotsista kasin yläasteella. Enempää en osaa edelleenkään.
Tre små troll
de leker med en boll
och bollen är av gul
de heter Trip Trap Trull
Uskoisin, että tämäkin on väärin kirjoitettu. Inhosin ruotsinkieltä ja inhosin myös saksankieltä, jota alettiin muistaakseni opiskella yläasteella (peruskoulussa 70-luvulla).