Mitä nämä opettajan sanat tarkoittavat käytännössä?
Lapsellani on kaveri, jolla on selvästi jotain impulssinhallintaongelmaa tai vastaavaa. Tämä kaveri on käynyt lapseni päälle jokusen kerran ja hänellä on vaikeuksia kunnioittaa toisen henkilökohtaisia rajoja (on koko ajan lapseni kimpussa fyysisesti tai sanallisesti, ei osaa jättää rauhaan). Viimeisin episodi sattui tällä viikolla. Juttelin opettajan kanssa asiasta, ja opettaja sanoi, että jos tämä lapsi ei ala ymmärtämään käyttäytymissääntöjä, hän ei voi tulla ip-kerhoon eikä kouluun. Mietin, mitä tämä tarkoittaa käytännössä – määräaikaista erottamista vai mitä?
Luin rivien välistä, että opettaja on turhautunut siihen, miten tuon lapsen kotona asiaan suhtaudutaan.
Kommentit (16)
Sitä, että sun lapsi erotetaan koulusta.
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä, jos lukisit avauksen kunnolla läpi!
Onko todella näin, että lapsia voidaan erottaa koulusta tällaisen käytöksen perusteella? Ovatko ne määräaikaisia erottamisia vai miten? Tuntuu aika voimakkaalta keinolta, kun on pienistä koululaisista kyse. Tietysti tässä on se juttu, etten tiedä, onko näitä tilanteita sattunut muidenkin kuin minun lapseni kanssa.
Tunnen tämän lapsen jotenkuten, ja hän on yleensä melko rauhallinen, vaikka olen kyllä itsekin nähnyt yhden väkivaltakohtauksen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko todella näin, että lapsia voidaan erottaa koulusta tällaisen käytöksen perusteella? Ovatko ne määräaikaisia erottamisia vai miten? Tuntuu aika voimakkaalta keinolta, kun on pienistä koululaisista kyse. Tietysti tässä on se juttu, etten tiedä, onko näitä tilanteita sattunut muidenkin kuin minun lapseni kanssa.
Tunnen tämän lapsen jotenkuten, ja hän on yleensä melko rauhallinen, vaikka olen kyllä itsekin nähnyt yhden väkivaltakohtauksen.
Ap
Luin läpi. Mutta ope tuskin keskustelee lapsen ongelmista kenenkään muun kuin tämän vanhempien kanssa.
Kyllä, lapsi voidaan erottaa määräajaksi koulusta. Yleensä viikko tai kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuskinpa kyse oli vain väliaikaisesta erottamisesta koska se on vain hyvin lyhytaikainen toimenpide. Luultavasti vireillä lapsen siirto pienryhmään tai johonkin mukautettuun opetukseen, mahdollisesti toiseen kouluun jos sellaista ei teidän koulussanne mahdollista järjestää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, lapsi voidaan erottaa määräajaksi koulusta. Yleensä viikko tai kaksi.
Ok! En ole alakoulun kontekstissa tästä koskaan kuullut, muistan kyllä, että kun itse olin yläasteella, siellä oli joku erotettu edellisenä vuonna, kun kouluun tulin.
Kiva kyllä, että opettaja ottaa tämän asian vakavasti. Mä oon aiemmin ajatellut, että no, kyllähän lapsille sattuu välillä näitä käsikähmätilanteita, mutta kun näitä on nyt tässä eskarista asti säännöllisesti ollut, alkaa jo mietityttää, että mitä jos jotain vakavaa sattuu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuskinpa kyse oli vain väliaikaisesta erottamisesta koska se on vain hyvin lyhytaikainen toimenpide. Luultavasti vireillä lapsen siirto pienryhmään tai johonkin mukautettuun opetukseen, mahdollisesti toiseen kouluun jos sellaista ei teidän koulussanne mahdollista järjestää.
Koulussa on nk. kuntoutusluokka. Mutta opettaja käytti niitä sanoja, että ei voi tulla kouluun tai ip-kerhoon. Lapsi poistettiin ip-kerhosta tuon viimeisimmän tapahtuman jälkeen, ja ilmeisesti ip-kerhosta ainakin voi saada kokonaan "potkut".
Ap
Luulisin, että lapsi siirrettäisiin erityiskouluun. Siitä oli oman lapseni kohdalla puhe, kun hänellä oli impulssikintrollin kanssa ongelmia. Lapseni tosin ei puhu ilkeästi eikä satuta muita ikinä. Hän meinasi sännätä koulusta pois, huusi opettajille yms. Ongelmat loppuivat, kun lapseni kihdistuva koulukiusaaminen loppui(!) ja nykyään hänellä menee samassa tavallisessa luokassa hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Luin läpi. Mutta ope tuskin keskustelee lapsen ongelmista kenenkään muun kuin tämän vanhempien kanssa.
Käytit mielikuvitustasi. Ei tietenkään opettaja keskustellut tuon lapsen ongelmista minun kanssani, sehän se pointti olikin! VOin vain arvella. Mutta kun kysyin, että miten tämä asia nyt menee eteenpäin, hän sanoi noin.
Ihan muuten läpilukemiseen vinkkejä, että jos kyse olisi siitä, että minun lapseni olisi tuo väkivaltainen, niin eiköhän se opettaja olisi minulle aika seikkaperäisesti selostanut, miten nyt tässä toimitaan, eikä minun tarvitsisi nyt miettiä, mitä tämä tarkoittaa. Enkä mä nyt oikein koe mukavaksi kysyä tätä asiaa opettajalta, kun se tosiaan koskee tätä toista lasta, ei omaani.
Jos muuten haluat vielä lukea läpi omia asioitasi, niin jätäpä vastaamatta.
Ap
Jos kyse ei ole sun lapsesta, miksi sun pitäis toimia mitenkään?
Vierailija kirjoitti:
Luulisin, että lapsi siirrettäisiin erityiskouluun. Siitä oli oman lapseni kohdalla puhe, kun hänellä oli impulssikintrollin kanssa ongelmia. Lapseni tosin ei puhu ilkeästi eikä satuta muita ikinä. Hän meinasi sännätä koulusta pois, huusi opettajille yms. Ongelmat loppuivat, kun lapseni kihdistuva koulukiusaaminen loppui(!) ja nykyään hänellä menee samassa tavallisessa luokassa hyvin.
Kerroinkin tuossa ylempänä, että koulussa on kuntoutusluokka!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että itselleni oli koko ajan selvä asia, että ongelmat johtuvat koulusta, mutta lapsen luokanopettaja haki syytä lapsestani ja korilloista ja vähätteli kiusaamista. Koulupsykologista ja rehtorista oli apua asioiden selvittämisessä.
korilloista
oli hyvä😊
Ap, löysää vähän sitä pipoa...
Vierailija kirjoitti:
korilloista
oli hyvä😊
Ap, löysää vähän sitä pipoa...
Mitä pipoa? Jos sun lapsesi joutuu säännöllisesti toisen lapsen fyysisten hyökkäysten kohteeksi, niin onko se sulle ihan ok?
Ap
Ei pikkulapsia eroteta koulusta. Joku teini voidaan joskus panna jäähylle mutta sekin on harvinaista. Kyse on esimerkiksi viikosta, joten se ei ratkaise mitään.
Opettaja ei voi päättää lapsen siirrosta eikä välttämättä edes ole mitään paikkaa, mihin hänet siirtää. Hän kyllä varmaan oppilashuollon, rehtorin ja huoltajien kanssa yrittää keksiä jotain.
Opettaja ei voi keskustella näistä asioista muiden kanssa. Hän on jo nyt sanonut liikaa.
T. Ope
Onpas ap agressiivinen. Epäilen, että kertoo omasta lapsestaan. Millainen äiti sellainen lapsi.
Et sitten voinut kysyä siltä opettajalta, että mitä tarkoittaa käytännössä.