Mies osti lapsille kiinalaisesta verkkokaupasta lelun, joka haisee myrkyltä
Siinäpä se otsikossa on asian ydin. Kyseessä on koottava lelu, jonka osat haisevat todella voimakkaasti niin, että kun paketti avattiin ja lelua alettiin kokoomaan, koko kämppä on haissut aivan järkyttävälle. Silmät vuotaa ja ihoa kutittaa. Tämä tuli lapsille joululahjana ja ovat siitä innoissaan, mutta pelkään, että aiheuttaa allergiaa. Heittäisin roskiin, mutta mies on sellainen, jolle ei voi sanoa mistään mitään, vetää maailmalopun draaman jos yhtään kyseenalaistaa hänen tekemisiään. Hajua jo kommentoin, mutta mies ei ottanut kuuleviin korviinsa vaan vei vekottimen lasten makuuhuoneeseen ja aikoo pitää sen siellä jatkossakin. Olisko kellään ideaa, miten pääsen lelusta eroon ilman, että aiheutuu maailmanlopun draamaa miehen kanssa. Tiedän jo, että vaikka en sanoisi mitään mutta jos linkkaan vaikka tämän ylen artikkelin https://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/01/26/lelukemiaa tai tämän https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201809102201189200 tai tämän https://www.hs.fi/lastenuutiset/art-2000006026606.html hän ei tule ottamaan sitä hyvin.
Kommentit (25)
Pese se nyt ainakin.
Minä piilottaisin vähin äänin kun suurin alkuinnostus on ohi.
Asian vierestä, on kumma suhde jos tuota ei voi yhdessä miehen kanssa pohtia.
Juu, et ainakaan säilytä lastenhuoneessa jos haisee. Ja allergia on murheista pienin, niissä voi olla hermomyrkkyjä ja syöpävaarallisia aineita myös.
Joo, leluhan on saatava pois oli miten oli. Olet oikeassa, myrkkyjähän niissä on.
Saippuapesu ottaa osan muovin pintakäsittelyaineista pois, mutta en usko, että se auttaa noin voimakkaaseen aineeseen. Tuulettaminen voi auttaa myös.
Mikä ikäisiä ne lapset ovat, voiko niille puhua siitä, että voimakas haju voi olla myrkyn oire?
Mutta komppaan edellisiä, että kun alkuinnostus on mennyt ohitse, niin lelu vaan pois. Voisiko sen esimerkiksi ottaa ulos tai autoon, kun siellä ne lelut hajoa at nopeammin? Ulkona varsinkin. Siellä kun olisi näillä keleillä hanskat kädessä.
Roskiin. Niiden muovejen valmistuksessa voidaan käyttää mitä myrkkyjä vaan, kukaan ei tarkkaile laatua. Tekstiileitä oon uskaltanut käyttää, pesu tietysti ensin, enkä niitäkään silti suosi.
Se on vähän isompien lasten koottava lelu, jossa on sähköosia ja metallia, eli menee rikki jos pesee vedellä ja ei käy siksi ulkoleluksikaan.
Ja ihan relevantti kysymys tuo, että miksi ei voi miehen kanssa yhdessä pohtia. Mä jo mainitsin tuosta lelun hajusta ja hän ignoorasi sen täysin. Sitten sanoin, että mitä jos sen laittaisi vaikka ilmatiiviiseen pussiin, hän vastasi joo joo, eikä tee asialle mitään, siellä se haisee edelleen lasten makkarissa, kun lapset nukkuu.
Jos minä menen nyt laittamaan sen pussiin, sieltä tulee seuraavaksi, että miksi minä puutun asioihin, joita hän lasten kanssa tekee ja että kyllä hänellä on oikeus tehdä asiat omalla tavallaan. Niikun toki onkin paitsi silloin jos siitä on lapsille potentiaalista terveydellistä haittaa. Ja sitten hänen mielestään ylireagoin ja ei ne ole oikeasti niin vaarallisia, kuin väitetään. Sitten jos laitan noi linkit, missä vaarallisuudesta puhutaan, hän ignooraa ne ja aloittaa viikkojen mykkäkoulun. Tää on se peruskaava miten nää meillä menee ja on mennyt jo 14 vuotta.
Laitat vaan vähin äänin tiiviseen pussiin tai laatikkoon. Jos kysyy, niin sano että hajusta tulee päänsärkyä.
Kaikki kiinan kamat on myrkyllisiä. Sama se on jos aikuinen itteensä niit myrkkyi haluaa mut pitäs sen verta älliä olla ettei lapsille niitä anna.
Pois vaan tavalla tai toisella. Riko se "vahingossa". Et anna lasten sillä leikkiä. Onko se ukko jotenkin vajaa kun ei tollasta ynmärrä vaikka suoraan sanotaan. .
Vierailija kirjoitti:
Pois vaan tavalla tai toisella. Riko se "vahingossa". Et anna lasten sillä leikkiä. Onko se ukko jotenkin vajaa kun ei tollasta ynmärrä vaikka suoraan sanotaan. .
Ymmärrä!
Kiinastahan ne kaikki lelut tulee riippumatta siitä mistä ne ostaa.
No hyvä kuitenkin, että sain nyt vahvistusta, että ne on muidenkin mielestä myrkyllisiä. Mies vääntää tän kohta kuitenkin niin, että olen vainoharhainen, että ei niissä mitään myrkkyjä oikeasti ole. Hyvä saada vahvistusta muilta, koska miehen reaktioiden jälkeen alan helposti epäillä, että ehkä se olen sittenkin minä joka on tässä asiassa väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Kiinastahan ne kaikki lelut tulee riippumatta siitä mistä ne ostaa.
Mutta isot tunnetut leluyritykset sentään tekevät laatukontrollia siellä Kiinassakin.
Mulla oli miehen kanssa vastaavaa vääntöä keittiöhygieniassa esim. sianliha ei saa olla yhtään raakaa, pakastevihannekset tai tuontimarjat pitää kuumentaa jne. Mies piti liioitteluna ja väitti vastaan mutta nostin sen verran suuren metelin että oli sen pakko uskoa. Terveysasioissa täytyy toimia tietyllä tapaa, etenkin lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrä!
Kyllä se ymmärtää mutta ei vaan ikinä halua myöntää olevansa väärässä tai sitä, että minä olisin oikeassa.
Minun on pitänyt laittaa pois osatamani matto, tyyny ja säilytyslaatokko hajun vuoksi. Jollain myrkkykemikaaleilla kyllästetty ja ihan Suomessa myyty. Hirveä päänsärky oli niin kauan kun olivat kotona. Koira haisi myrkkymatolle levättyään sen päällä.
Sano miehelle, että sinulle tulee päänsärkyä lelusta.
Onko lelun sähkötkään turvalliset...
Formaldehydiä noissa usein. Tekstiileistä lähtee pesemällä mutta eipä oikeen millään saa pois noista elektroniikkahärveleistä.
Onko isi ostanut lelun oikeasti itselleen? Siksi ei halua luopua siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrä!
Kyllä se ymmärtää mutta ei vaan ikinä halua myöntää olevansa väärässä tai sitä, että minä olisin oikeassa.
Just. No nyt olis kyllä syytä myöntyä. Lasten terveydestä kyse! En jankkais enää asiasta. Jos mies ei tee asialle mitään niin ota ja hävitä itse se lelu. Möykätköön ja mököttäköön sitten jos on niin typerä ja lapsellinen.
Pistä se laatikkoon ja vie heti ulos. Viimeistään huomenna selvität asian miehesi kanssa.
Tyttäreni heräsi aamulla silmät melkein umpeen muurautuneena ja nenä tukossa kun nukkui yhden yön kiinalahjan kanssa.
En ollut tutkinut lelua tarkemmin. Lahja tuli perheen ulkopuolelta. En tajunnut, että tuota roskaa tilataan lapsille lahjoiksi.
En ymmärrä yhtään miksi joku tilaa jotain Kiinasta? Varsinkaan leluja.
No vahinko tapahtui jo, heitä pois. Tuskin tappaa, mutta roskaahan se on.