Hiljaista kiusaamista työpaikalla - Miten toimin fiksusti?
Olen töissä tiiminvetäjän roolissa. Olen ollut tässä asemassa vuoden verran.
Muuten kaikki sujuu mainiosti, mutta yksikössäni on ihminen (parikymmentä vuotta talossa ollut, työhönsä kyllästynyt ja kaikkeen tyytymätön & katkera, joka puhuu koko ajan lähtemisestä, mutta ei kuitenkaan lähde), jonka koen välillä suorastaan sabotoivan omaa työtäni. Hän ei kerro minulle työtehtäviensä etenemisestä, ei toimita minulle tarvitsemiani papereita, lähes säännönmukaisesti kieltäytyy jollakin verukkeella työtehtävistä joita hänelle tarjoan, kaikki oma-aloitteisuus puuttuu täysin...
Muun tiimin kanssa minulla on mutkattomat välit ja ilmapiiri on oikein hyvä, mutta tämän yhden ihmisen käytöksen koen tämänkin aamun tapahtumien jälkeen lähes kiusaamisena. Hän on hiljainen ja vetäytynyt, joten mistään asiattomasta käytöksestä on tosi vaikea syyttää. Kiusanteko on hiljaista ja hyytävää ignooraamista, silmien pyörittelyä ja tiedon pimittämistä, jonka näen vain minä ja ehkä ihan lähimmät työtoverit. Luulen, että aika monet tyttöporukoissa kasvaneet tunnistavat, mitä tarkoitan.
Keskustelunaloittaminen tuntuu todella vaikealta. Fiksulle esimiehellemme puhuminen on mielessäni, mutta en haluaisi leimautua kantelijaksi. Miten tässä on järkevintä toimia?
Kommentit (18)
Voisiko hänelle järjestää ei vaativampia mutta uudenlaisia tehtäviä? Työhönsä leipiintynyt voisi virkistyä, kun saisi uutta opittavaa edes hetkeksi. Pois tiimistä? Liikkuvaksi yleismieheksi/naiseksi? Oma vastuualue, josta näkee heti, niin pystyy puuttumaan paremmin? Jämäkkyyttä. Jos työt ovat tekemättä, töistä pois?
Vierailija kirjoitti:
No eikö teillä ole esimiehesi kanssa mitään väliaikaraportteja? Ei hiljaisuus ole mitään kiusaamista.
Kyllä on.
"Henkisen väkivallan tunnistaminen on huomattu erityisen vaikeaksi.
Eräs yleinen henkisen väkivallan muoto on sukulaisten ja ystävien tapaamisen rajoittaminen. Henkistä väkivaltaa on myös se, kun toinen lannistaa ja syyttää asioista, joita toinen osapuoli ei ole tehnyt. Muita henkisen väkivallan muotoja ovat haukkuminen, uhkailu, nöyryyttäminen, leimaaminen huonoksi, mustasukkaisuus, määräileminen, alistaminen, mykkäkoulu, nukkumisen estäminen ja itsemurhalla uhkaaminen. " Ja niin edelleen!
MYKKÄKOULU on kiusaamista!
Osoita ensin kiusaajallesi, että olet huomannut asian. Kysy ihan ystävällisesti, että "voitko toimittaa heti ne tiedot minulle, joita jo tiistaina kyselin..."
Jos mitään parannusta ei tapahdu parin viikon sisällä, puhu asiasta esimiehenne kanssa.
Kokemuksesta tiedän, että tuollainen hiljainen kiusaaminen ja toisen töiden näkymätön haittaaminen ja jarruttaminen on henkisesti todella kuluttavaa. Olen itse kokenut tuon vanhassa työpaikassa ja silloin tuloksena oli loppuun palaminen ja parin kuukauden sairausloma, jonka jälkeen vaihdoin työpaikkaa.
En halua olla negatiivinen, mutta rehellisyyden nimissä on sanottavana, että ei kannata odottaa mitään mullistavaa muutosta ja ihmeparantumista kiusaajan käytöksessä. Kuvailit itsekin, että hän on työhönsä kyllästynyt, vetäytynyt, katkera ihminen, joka haluaisi lähteä, mutta ei lähde. Ties mitä mielenterveysongelmia siellä on taustalla. Sinä vain osuit huonoon aikaan paikalle, hänen tielleen.
Sillä se lähtee milä tullutkin , ignooraat, et jaa tietoa ja jaat työt muille. Jos kävisi niin että nostaa asian esiin, otat puolestasi esiin sen että hän on ilmaissut halunsa lähteä eikä sitoudu yritykseen, sekä kaikki tekosyyt millä on vältellyt hommia. Pyydät kaiken viime tipassa ja nakitat tuurauksia jne arseilua.
Tuttu tilanne. Meillä vain tiiminvetäjä on tuollainen. Välillä kaikkia kohtaan, välillä kohdistamalla yhteen tai muutamaan. Passiivisaggressiivista käytöstä.
Itse väsyin ihan burnoutin partaalle, kunnes tajusin että en voi muuttaa häntä, mutta voin muuttaa omaa suhtautumistani. En enää laskenut asioita hänen varaansa. Laitoin tiedoksi asioita ja jos hän ei reagoinut, niin ainakin pystyin osoittamaan tarvittaessa että olin oman osuuteni hoitanut.
Tiiminvetäjänä voit tehdä kuten edellä ehdotettiinkin. Älä laske tämän työntekijän varaan mitään. Keskustele asiasta oman esimiehesi kanssa ja pyydä jokaiseen ongelmatilanteeseen hänen kantansa selustasi turvaamiseksi. Kyse ei ole oikeastaan kiusaamisesta vaan yleisesti epäasiallisesta käytöksestä. Pystytkö suoraan ilmaisemaan tälle henkilölle, että hänen asenteensa on epäasiallinen. Esimerkiksi työtehtävistä kieltäytyminen on asia, joka sinun täytyy ottaa esiin oman esimiehesi kanssa.
On keskusteltava, itse tein väärin aikoinani kun en näin tehnyt, koska aina tyrmättiin. Syy on myös vaikenijan silti.
Hankalan tyypin esimiehen pitää keskustella tyypin kanssa erittäin selkeästi, että ko. käytös ei ole hyväksi tiimille. Niin monesti, että käytös paranee. Tai hankala tyyppi siirretään muihin tehtäviin/irtisanotaan.
Ethän sinä esimiesasemassa voi edes hyväksyä tuollaista. Pyydätkö samat tiedot muilta tiimiläisiltäsi ja saatko ne? Silloin asia koskee tätä yhtäkin. Anna tehtävät ja niiden raportointiohjeet kirjallisesti ja selkeällä deadlinella. Jos ei toteudu, pyydä kerran niitä vielä kirjallisesti ja sitten kun vieläkään ei kuulu, asia esille oman esimiehen kanssa. Koska jos odotat samaa panosta kaikilta ja yksi ei hommiaan tee, kohtelet muuta porukaa epätasa-arvoisesti. Ja, sen lisäksi että se on laitonta, saat nopeasti rapautettua muun porukan työmoraalin.
Tiimin vetäjänä olet esimiesasemassa, joten sinulla on oikeus olettaa, että työtehtävät tulevat tehdyiksi. Puhu ensin asianosaisen kanssa konkreettisten esimerkkien kautta. Turvaa selustasi dokumentoimalla (sovitut työtehtävät kirjataan palaverimuistioihin tai vahvistetaan sähköpostitse). Kun muutama esimerkki kasassa, kutsut henkilön keskusteluun ja kerrot huomanneesi, että tehtävät ovat tekemättä. Kerrot selkeästi odotuksesi (työtehtävä konkreettisesti, aikataulu, raportointi jne) ja kerrot myös, että odotat hänen jatkossa hoitavan tehtävät ajallaan. Dokumentoit keskustelun, kirjaa muistio ja mailaa se. Ellei auta, kasaat näyttösi ja puhut omalle esimiehellesi, jonka työtä on hoitaa juuri tällaisia asioita.
ei mykkäkouluu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö teillä ole esimiehesi kanssa mitään väliaikaraportteja? Ei hiljaisuus ole mitään kiusaamista.
Kyllä on.
"Henkisen väkivallan tunnistaminen on huomattu erityisen vaikeaksi.
Eräs yleinen henkisen väkivallan muoto on sukulaisten ja ystävien tapaamisen rajoittaminen. Henkistä väkivaltaa on myös se, kun toinen lannistaa ja syyttää asioista, joita toinen osapuoli ei ole tehnyt. Muita henkisen väkivallan muotoja ovat haukkuminen, uhkailu, nöyryyttäminen, leimaaminen huonoksi, mustasukkaisuus, määräileminen, alistaminen, mykkäkoulu, nukkumisen estäminen ja itsemurhalla uhkaaminen. " Ja niin edelleen!
MYKKÄKOULU on kiusaamista!
Mikä ihmeen mykkäkoulu?
Vierailija kirjoitti:
Sillä se lähtee milä tullutkin , ignooraat, et jaa tietoa ja jaat työt muille. Jos kävisi niin että nostaa asian esiin, otat puolestasi esiin sen että hän on ilmaissut halunsa lähteä eikä sitoudu yritykseen, sekä kaikki tekosyyt millä on vältellyt hommia. Pyydät kaiken viime tipassa ja nakitat tuurauksia jne arseilua.
Kukahan se kiusaaja tuossa on? Vinkki, kuten myös rasismissa, se jolla on ylempi asema, on se kiusaaja. Työntekijä ei kiusaa esimiestä, esimies voi toki kiusata, ja kiusaakin, työntekijää.
Työterveyteen, ei hän välttämättä tee ilkeyttään tätä, kun jo tuolla kuvasit että on työhön kyllästynyt, niin taustalla voi olla vaikka masennus.
Esimiehelle tai työsuojeluvaltuutetulle juttele. Pyydä esimiestä järjestämään yhteinen kehityskeskustelu sinun ja mainitsemasi työntekijän kesken
Terv. Oman yksikköni 1. Varatyösuojeluvaltuutettu
Vierailija kirjoitti:
Tiimin vetäjänä olet esimiesasemassa, joten sinulla on oikeus olettaa, että työtehtävät tulevat tehdyiksi. Puhu ensin asianosaisen kanssa konkreettisten esimerkkien kautta. Turvaa selustasi dokumentoimalla (sovitut työtehtävät kirjataan palaverimuistioihin tai vahvistetaan sähköpostitse). Kun muutama esimerkki kasassa, kutsut henkilön keskusteluun ja kerrot huomanneesi, että tehtävät ovat tekemättä. Kerrot selkeästi odotuksesi (työtehtävä konkreettisesti, aikataulu, raportointi jne) ja kerrot myös, että odotat hänen jatkossa hoitavan tehtävät ajallaan. Dokumentoit keskustelun, kirjaa muistio ja mailaa se. Ellei auta, kasaat näyttösi ja puhut omalle esimiehellesi, jonka työtä on hoitaa juuri tällaisia asioita.
Tiiminvetäjä on esimiesasemassa vain siinä tapauksessa, että todella on sen statuksen saanut. Ap:lla ja tällä hiljaisella on sama esimies, joten kummalliselta tuntuu, että ap ei ole omalle esimiehelle kehityskeskustelussa kertaakaan kertonut, millaiseksi tilanteen kokee.
Tiiminvetäjä on todellisuudessa pelkkä etenemisen seuraaja ja töiden jakaja. Se varsinainen pomo päättää, kuka tässä on väärässä: omia töitään muille tunkeva ap vai se, joka ei suostu niitä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko hänelle järjestää ei vaativampia mutta uudenlaisia tehtäviä? Työhönsä leipiintynyt voisi virkistyä, kun saisi uutta opittavaa edes hetkeksi. Pois tiimistä? Liikkuvaksi yleismieheksi/naiseksi? Oma vastuualue, josta näkee heti, niin pystyy puuttumaan paremmin? Jämäkkyyttä. Jos työt ovat tekemättä, töistä pois?
Tämä on johtajuutta. Jos haluat joskus olla hyvä esimies, niin ajattele juuri näin. Kuinka saisit henkilön loistamaan omilla ansioillaan? Millä häntä voisi motivoida? Tilanne on hankala ja koita asettua sen yläpuolelle. Kyllä sinä sen silti pystyt ratkaisemaan ja jälkikäteen olet iloinen, että näit paljom vaivaa ja sait aikaan kokonaisvaltaisesti paremman tilanteen. Kun ylennystä kohdallasi mietitään, niin ota esille tämä tilanne.
Toinen tie on tietenkin täälläkin ehdotettu välinpitämättömyys, kantelu ja kostaminen. Mutta sellainen ei ole aidosti hyvä johtaja.
On aika outoa, jos teillä ei ole ennestään selkeää seurantajärjestelmää ja vielä oudompaa on se, että joudut pyytämään jotain papereita. Eikö teillä ole kuultu ICT:stä? ATK:sta? Digitaalisista järjestelmistä?
Vaikuttaa vahvasti siltä, että et osaa omaa työtäsi. Tiiminvetäjällä harvoin on tarvetta jollekin erityiselle paperille, joten etkö pysty sitä itse järjestelmästä etsimään?
Hiljainen työntekijä ei ole huono työntekijä. Oma-aloitteisuutta on sekin, että tekee omat työnsä sillä aikaa kun te muut pidätte kimppakivaa.