Inhoan vanhempia mieslääkäreitä kollegoina!
Olen nuori nainen ja asiantuntijatyössä terveydenhuollon liepeillä. Joudun välillä olemaan tekemisissä vanhempien mieslääkäreiden kanssa ja h i t t o en voi sietää sitä arroganssia! Miten ne kehtaavat suhtautua niin itsetietoisesti ja vähättelevästi muiden alojen asiantuntijoihin?!
Kommentit (22)
Ne on kyllä potilaillekin jotenkin tosi ylmielisiä. Siitä n. 55 v. alkaen.
Ymmärrätkö että heillä on varaa ollakkin. Ovat kokeneita ja viisaita elämässä. Sinä vain nuori tyttönen joka luulee tietävänsä paljon mutta et tiedä vielä mitään elämästä.
Pysy erossa niistä irstaista sioista!
Vanhat naislääkärit ovat vittumaisempia ja omanarvontuntevampia kuin miehet.
Kuinka usein seuraat heiän työskentelyään asiantuntijan kanssa?
Ymmärräthän ettei ilman kokemusta olla asiatuntijoita vaikka sellaisissa tehtävissä toimisikin... Saatika nuori tyttö oikeissa töissä.... hah!
Vierailija kirjoitti:
Vanhat naislääkärit ovat vittumaisempia ja omanarvontuntevampia kuin miehet.
Eivät ole. Naislääkäri vanhetessaan paranee vaan. Heistä tulee helposti lähestyttäviä, taitavia kuuntelijoita ja empaattisia työmyyriä.
Mieslääkärit nyt on muutenkin huonompia kaikessa kuin naislääkärit. Vanhoja mieslääkäreitä ottaa varmaan koville olla sekundaa.
Eläkkeelle jäi aika vasta aivan loistava mieslääkäri joka huomioi ja kuunteli. Oli silti todella tehokaskin.
En sitten tiedä, miten suhtautui kollegoihinsa, mutta vaikea kuvitella, että hän olisi ap:n kuvaama.
Eiköhän lääkärin ammatissa kokemus luo sitä itsevarmuutta. Varsinkin jos ap on nuori ja he eivät jaksa keskustella joistain asioista joita ovat pohtineet ja käsitelleet jo muutaman kymmenen vuotta, saattaa syntyä ristiriitoja nuoremman monet asiat tietävän kanssa joka haluaa perusteluja.
Eihän ne mukavia tosiaan ole. T. potilas
Minkä muiden alojen asiantuntijoiden? Lääketieteen sisällä vai ulkopuolella? Oletko it-hallinnossa vai kemian tai vastaavan alan asiantuntija?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö että heillä on varaa ollakkin. Ovat kokeneita ja viisaita elämässä. Sinä vain nuori tyttönen joka luulee tietävänsä paljon mutta et tiedä vielä mitään elämästä.
En ymmärrä, että heillä olisi varaa huonoon ja loukkaavaan käytökseen. En ymmärrä miten voi olla, kovinkaan viias, jos ei kykene ns. käyttäytymään asiallisesti. - Ja, jos tai kun on tarpeeksi kokenut, niin ymmärtää yleensä jo senkin, että kaikki eivät ole.
Sinkkumies
Nuori asiantuntija kuulostaa äkkiseltään amk-koulutuksen saaneelta vasta valmistuneelta sijoitusneuvojalta joilla oli asiantuntija jokaisella käyntikortissa.
Mikä tekee sinusta asiantuntijan? Oletko tutkijana yliopistolla valmistelemassa väitöskirjaasi joltain alalta vai ”asiantuntija”?
Luulen, että monet jotka on vähemmän opiskelleet aliarvioi lääkärien koulutusmäärää. Moni on oman lääketieteen koulutuksensa lisäksi lukenut pitkälle joitain ihan muita tutkintoja, eivät vaan laita sitä nimikylttiinsä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä muiden alojen asiantuntijoiden? Lääketieteen sisällä vai ulkopuolella? Oletko it-hallinnossa vai kemian tai vastaavan alan asiantuntija?
Lääketieteen sisällä olen itse törmännyt. - Niin vanhemmissa kuin nuoremmissa lääkäreissä on joukko heitä, jotka ovat sairastuneet ns. jumaluus tautiin.
Sen piirteitä voidaan jakaa esimerkiki seuravasti, niin, että siitä kantavalla on mm. kuvitelma siiä että itse on erehymätön ja kaiken osaava ja tietävä, eiväkä kettkään muu osaa mitään. Hän voi olla mahtaileva, huomionhakuinen, ylemmyydentuntoinen, röyhkeä, sosiaalisesti hurmaava huolimatta siitä, että hän ohittaa muiden tarpeet, ihmissuhteissaan räjähtelevä ja erittäin itsekeskeinen. Yhteys päihteidenkäyttöön ja epäluuloisuuteen on koholla.
Toiset sen kaajista ovat levottomia, hypersensitiivisiä muiden arvostelulle, jatkuvasti kateellisia toisille ja erittäin itsekeskeisiä. Omanarvontunne heillä perustuu vertailuun. Pitäen itseään salaa (ai julkisesti) ylivertaisena. Ihmissuhteissaan ujo, pinnallisesti vaatimaton ja yliherkkä luokkaantumaan. Yhteys masennukseen ja ahdistuneisuuteen on koholla.
Kolmas on ns huomionhakuinen tyyppi: itsenäinen, mahtaileva, kilpailullinen, seksuaalisesti provokatiivinen, käyttää narsistisia piirteitään menestymiseen. Harvemmin näyttäytyy ensivaikutelmaltaan narsistisena persoonana. Hyvän toimintakykynsä vuoksi nämä yksilöt tunnistetaan harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääketieteen sisällä olen itse törmännyt. - Niin vanhemmissa kuin nuoremmissa lääkäreissä on joukko heitä, jotka ovat sairastuneet ns. jumaluus tautiin.
Sen piirteitä voidaan jakaa esimerkiki seuravasti, niin, että siitä kantavalla on mm. kuvitelma siiä että itse on erehymätön ja kaiken osaava ja tietävä, eiväkä kettkään muu osaa mitään. Hän voi olla mahtaileva, huomionhakuinen, ylemmyydentuntoinen, röyhkeä, sosiaalisesti hurmaava huolimatta siitä, että hän ohittaa muiden tarpeet, ihmissuhteissaan räjähtelevä ja erittäin itsekeskeinen. Yhteys päihteidenkäyttöön ja epäluuloisuuteen on koholla.
Toiset sen kaajista ovat levottomia, hypersensitiivisiä muiden arvostelulle, jatkuvasti kateellisia toisille ja erittäin itsekeskeisiä. Omanarvontunne heillä perustuu vertailuun. Pitäen itseään salaa (ai julkisesti) ylivertaisena. Ihmissuhteissaan ujo, pinnallisesti vaatimaton ja yliherkkä luokkaantumaan. Yhteys masennukseen ja ahdistuneisuuteen on koholla.
Kolmas on ns huomionhakuinen tyyppi: itsenäinen, mahtaileva, kilpailullinen, seksuaalisesti provokatiivinen, käyttää narsistisia piirteitään menestymiseen. Harvemmin näyttäytyy ensivaikutelmaltaan narsistisena persoonana. Hyvän toimintakykynsä vuoksi nämä yksilöt tunnistetaan harvemmin.
Perfektionisteja ja vaativaa persoonallisuutta saattaa seuloutua opiskelija-ainekseen enemmän, jos vain huippupistein otetaan lukemaan alaa. Narsismia en usko sen enempää esiintyvän kuin muuten. Tuskin kuitenkaan erot on sukupuolten välillä.
Kaikki miehet ovat potentiaalisia raiskaajia.
Tulta munille kirjoitti:
Plaah. - Älä leiki tulitikuilla.
Tulta munille kirjoitti:
Mitä se nyt tähän liittyy?
Monenlaisia ihmisiä löytyy joka ammatista. Itse tunnen kyllä myös hyvin asiallisia vanhempia mieslääkäreitä. Jos toistuvasti kokee tällaista raivoa ja turhautumista, kannattaa joskus katsoa peiliin ja miettiä omaa käytöstään, asennettaan ja suhtautumistaan. Ja esim. omaa suhdetta auktoriteetteihin/isähahmoon. Onko jotain purkamatta omassa aikuistumisessa? Oletko itse epävarma ja käännät sen vihaksi muita kohtaan? En väitä, että näin on mutta joskus kannattaa miettiä, etenkin jos "kaikki vanhemmat mieslääkärit" on sinusta aina hankalia. Joukkoon varmasti kun mahtuu sekä mukavia että ärsyttäviä tyyppejä.