Varmaan iuto kysymys, mutta kysyn kumminki.. pahoinpitely vs lääkärin toimenpide
Eli voiko lapselle jäädä samankaltaiset traumat esim. pahoinpitelystä, mitä erittäin kuvuliaasta ja pitkäkestoisesta kanyloinnista. (esim 30 min kestävä, yli 10 pistoa, paljon paikallaan pitäjiä).
Tämä toistuu esim. yli 60 kertaa eri kerroilla.
Aikuinenhan asian ymmärtää ja osaa käsitellä, mutta miten jää lapsen mieleen/alitajuntaan. Esim ikähaarukalla 0-5v
Kommentit (8)
Voi hyvinkin jäädä. Eihän lapsi voi tajuta että kyse on auttamisesta.
Voisko miettiä nukuttamista ensi kerralla? Lapsethan usein nukutetaan sellaisissa leikkauksissa, joissa aikuiset puudutetaan, ettei ne pelkäis ja panikoisi.
Onko tämä AP tapahtunut sinulle? Näin kerran dokumentin, jossa selkäydinpunktio tms otettiin lapselta puuduttamatta kymmeniä kertoja, monta ihmistä joutui pitämään kiinni ja lapsi huusi. Joskus 70-80-luvulla, Suomessa! Ihan kauheaa.
Mulle jäi ikuiset seksuaaliset traumat lääkärikäynnistä jolla kajottiin alapäähän kun olin pikkukoululainen. Jos tilanne siirrettäisiin mihinkään muuhun tilanteeseen se olisi raiskaus mutta eihän lääkärissä käynti voi tuntua lapsesta samalta kuin raiskaus. Osasin yhdistää vasta lähemmäs nelikymppisenä.
Kiitos. Kyse lapestamme. Hän joutunut äärettömän paljon kokemaan sairaalassa kipua tuottavia tai muuten epämieluisai toimenpiteitä.
Mutta koska hänen oireilu rauhottunut, ei terapiaa aloteta ja se huolettaa kovasti.
Ap
Terapiassahan voi käydä itse maksaen myös. Itselläni auttoi traumaan jo kolme juttelukertaa. Ylipäätään sekin voi jo auttaa että sinä juttelet siitä lapsen kanssa, mutta joskus ammattilainen osaa johdattaa keskustelua paremmin. Puhumisella on ihmeellinen voima. Jotenkin se että sai puhua ääneen ne asiat ja toinen vain kuuntelee täydellisesti hyväksyen, ei yritä selittää tapahtumaa pois vaan myöntää tapahtuneen.
siis otsikossa pitäisi olla outo