Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näköruoka (see-food) saa meidät lihomaan ja se vaikuttaa etenkin ylipainoisiin!

Vierailija
13.01.2020 |

Näköruoka tarkoittaa ympärillämme koko ajan olevia ruoan kuvia ja todellista ruokaa, joka vaikuttaa ruoanhimoomme sitä lisäävästi.

Alla olevassa tekstissä hormoni- ja aineenvaihduntasairauksien erikoislääkäri Pertti Mustajoki kertoo, kuinka näköruoka motivoi ihmistä syömään yli energiantarpeensa. Kaikista voimakkaimmin ruoan näkeminen vaikuttaa ylipainoisiin. Mustajoki korostaa, ettei kohtuullinen syöminen ole kaikille yhtä helppoa. On selvää, että jokaisella on vastuu terveydestään ja ihminen lihoo syödessään liikaa. Aivotutkimukset kuitenkin osoittavat, että joidenkin ihmisten aivoissa dopamiinin aktiivisuus lisääntyy huomattavasti enemmän kuin toisilla. Evoluution eri vaiheissa kehittyneitä impulsseja vastaan on vaikea taistella, mitä sellaiset ihmiset eivät ehkä ymmärrä, joiden aivot eivät tuota tällaisia reaktioita.

https://www.perttimustajoki.fi/see-food-nakoruoka-houkuttelee-syomaan/

Yhtä kaikki, näköruoan vaikutuksen minimointi on tärkeää kaikille, jotka haluavat säästää itseään ylimääräisiltä kiusauksilta. Kirjoituksessa siteerattiin tutkimusta, jonka mukaan työpöydällä olevasta karkkiastiasta syötiin 50 % enemmän, kun astiassa oli läpinäkyvä kansi. Paitsi, ettei kotiin kannata ostaa herkkuja, jos ei haluaisi syödä niitä, myös muu ruoka kannattaa pitää kaapeissa ja laatikoissa katseilta piilossa. Televisiosta ei kannata katsoa kaikkia kokkiohjelmia eikä selata Instagramin ruokakuvia kovin pitkään, jos toiveena on syödä vähemmän.

Onko jollain omakohtaisia kokemuksia, miten esim. ruoan kanssa jatkuvasti tekemisissä ollessa on vaikeuksia pitää ruokavalionsa kohtuullisena? Muita esimerkkejä?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on keittiössä esillä pullaa tms. lasikuvun alla, niin kyllähän ne siitä tulee syötyä päivässä parissa. Jos pakastaa heti ja sulattaa halutessaan yhden, niin sama satsi kestää kuukauden. Enkä ikinä mene kauppaan nälkäisenä, silloin täytyy kärry juuri noilla suolaisilla ja makeilla herkuilla helposti. Ihan oma kohtaista kokemusta on... :)

Vierailija
2/12 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta. Työskentelen kokkina ja lisäksi vastaan kotona ruoan laitosta. Tykkään myös leipoa. Olen hoikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Mielummin tuoksu. Olen lihava, enkä ole tänään viitsinyt edes aamupalaa syödä. Pullaakin olisi pussi keittiössä. Ei kuvat saa minua syömään. Tuoksu saa nälkäiseksi ja ruuan ajatteleminen. Taidan mennä aamupalalle tästä.

Vierailija
4/12 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on herkkukaappi, johon korjaan kaikki avatut herkut, joissa on vielä jotain jäljellä. Hämmennyin, kun se ihan oikeasti vähensi herkkujen syömistä. Muistin, että siellä oli jotain, mutta niitä juttuja ei tehnyt niin paljon mieli. Nyt mulla oli avaamaton keksipaketti pöydällä ja aina ohimennessäni olen katsellut sitä ja miettinyt, että kyllä tekee mieli keksejä. Otin äsken teetä ja keksipaketista onkin syöty jo puolet.

On tuossa näköruoassa jotain perää, vaikka minusta ei aluksi siltä tuntunutkaan.

Vierailija
5/12 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vastuu on itellänsä jokaisella. Siitä mitä suuhunsa laittaa.

Vierailija
6/12 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, riittävästi ravitseva ruoka pitäisi muuttaa pieneksi värittömäksi kuutioksi.

Vierailija
7/12 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vastuu on itellänsä jokaisella. Siitä mitä suuhunsa laittaa.

Näin se on, mutta siitä ei tässä tainnut olla kyse vaan siitä, kuinka näköärsykkeet vaikuttavat ihmisiin.

Vierailija
8/12 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, riittävästi ravitseva ruoka pitäisi muuttaa pieneksi värittömäksi kuutioksi.

Ei, vaan kun tietää, miten aivot toimivat niin hyödyntää sitä ja pitää esimerkiksi kotona houkuttelevasti esillä hedelmiä ja vaikka kuorittuja ja viipaloituja porkkanoita naposteluhimoon. Ja lisäksi täyttää kaapit terveellisellä ruoalla, joka saa tietysti olla myös hyvää!

Vierailija
9/12 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pysty katsomaan kokkiohjelmia kun rupeaa tekemään ruokaa ihan hirveästi mieli. Oon ylipainoinen.

Vierailija
10/12 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kokemusta. Työskentelen kokkina ja lisäksi vastaan kotona ruoan laitosta. Tykkään myös leipoa. Olen hoikka.

Voi olla, että yhdistät ruoan näkemisen työntekoon eikä nautintoon. Uskon kyllä että aloituksessa on pointti. Usein en ole nälkäinen, mutta kun näen vaikka videolla jonkun syövän pitsaa, hampurilaista tai donitseja, niitä alkaa tehdä mieli. En ole ylipainoinen enkä sellaiseksi halua, joten pyrin pitämään herkuttelun kohtuuden rajoissa ja tiedostamaan näitä asioita. Jotenkin se vaan menee alitajuntaan kun jatkuvasti näkee jotain ja sitten alkaa tehdä mieli ja tulee uusia tapoja ja tottumuksia, jotka ei välttämättä ole hyväksi. Onneksi toimii myös toisinpäin!

Vierailija
11/12 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin, että aloin syömään vähemmän kun muutin asuntoon, jossa ei ollut avokeittiötä. Aikaisemmassa asunnossa kävelin koko ajan avokeittiön ohi tai istuin sen lähistöllä olkkarissa ja ruoka oli koko ajan mielessä. Kävin vähän väliä napsimassa kaapeista jotain. Kun muutimme asuntoon, jossa keittiö oli oma erillinen huoneensa, johon ei ollut näköyhteyttä, jatkuva napostelu loppui. Joten uskon (vaikka ei ne aivotutkimukset mun uskosta olekaan riippuvaisia, vaan toki ihan faktaa).

Vierailija
12/12 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on aina käden ulottuvilla namia, herkkuja ja limssaa. Olen silti hoikka ja hyväkuntoinen, ehkä hieman lihaksikas. Bmi 36.