2v ja 5v keskenään kotiin kauppareissuksi
Naapurini jättää 2- ja 5-vuotiaat lapsensa keskenään kotiin n puoleksi tunniksi. On yksinhuoltaja. 2-vuotias ei osaa vielä puhua. Itse en kyllä jättäisi omiani yksin kotiin.. Mitä mieltä olette?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Voisit vaikka tarjota lastenhoitoapua kauppareissujen ajaksi. Tämä auttaisi näista varmasti paljon enemmän kuin lastensuojeluilmoitus eikä lisäisi stressiä ja huonommuuden tunnetta. Kaupassa kun pitää käydä ja väsyneelle äidille voi olla ylivoimaista ottaa mukaan kaksi pientä lasta kun pitäisi sitten tehdä vielä ruokaa ja pestäpyykkiä, jne.
Jos lasun tekee tästä, voi miettiä onko lopputulemana se että lastensuojeluviranomaise tulevat joka päivä lastenvahdeiksi kauppareissujen ajaksi vai jotakin ihan muuta.
No yhyy. Lasten hyvinvointi on kyllä tärkeämpää kuin äidin tunteet.
Eihän tuo nykypäivänä ole hyväksyttävää. Itse olen vuosikymmeniä sitten ollut viiden vanhana jatkuvasti yksin kotona monta tuntia, kun äiti oli töissä. Ei ollut päivähoitoa silloin. Naapurissa jossain vaiheessa sisarukset 6 ja 1 v olivat useasti kahdestaan. Kaikista meistä tuli aikuisia.
Ei ole olemassa suomen laissa ikärajaa siihen minkä ikäisen lapsen voi jättää yksin tai pienemmän kanssa, koska yksinjättäminen riippuu aina siitä lapsen kehityksestä. Joku voi jäädä hetkeksi yksin jo pienenä, kun joku toinen saa siitä trauman. 2-vuotiasta ei kuitenkaan voi jättää 5-vuotiaan kontolle missään nimessä, se on ilman muuta tuomittavaa. Itse olen lähtenyt siitä että 5-vuotias alkaa harjoittelemaan itsenäisesti oloa ulkona itsekseen, ja sisällä itsekseen niin että vanhempi on koko ajan saatavilla muttei välittömästi läsnä, esim. pihapiirissä tai pyykkituvalla, roskia viemässä miten nyt missäkin asumismuodossa sitä voi harjoitella, ja eskarilainen voi jäädä jo lyhyeksi kauppareissuksi kotiin puhelimen kanssa kun tietää miten toimitaan hätätilanteessa. Meillä kun ekaluokkalainen joutuu kuitenkin koulun jälkeen olemaan välillä muutaman tunnin yksin, niin pakko sitä on harjoitella etukäteen.
Minä olen jättänyt vauvoista asti yksinään monta kertaa päivässä pieneksi hetkeksi. En todellakaan raahaa mukana jos haen vaikka puita tms. Nyt 4v lapsi jää usein katsomaan videoita kun käyn tekemässä tallityöt ja mulla menee noin puoli tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miissa kirjoitti:
Olen miettinyt lasua, mutta en haluaisi kiusata häntä enempää. On kuulemma aika raskasta hänellä. Itse en ole hänen kanssaan tekemisissä. Naapureilta olen kuullut asiasta ja tämä äiti on itse kertonut jättävänsä lapsia hetkeksi..
ApLasu ei ole kiusaamista jos sen tekee aiheesta. Perhe selkeästi tarvitse apua, eikä äiti sitä itse osaa tai halua pyytää. Ehkä äiti jopa toivoo että joku puuttuisi tilanteeseen ja perhe saisi apua?
Lapsia ei voi äidin kautta auttaa, ellei äiti sitä halua - sellainen yritys todennäköisesti pahentaisi tilannetta. Äidin stressin kautta lapset kärsisivät entistä enemmän. Pitää ottaa huomioon koko perhe, eihän lapset ole siitä irrallisia. Tietysti jos avun tarve on kiireellinen, silloin täytyy tehdä jotain radikaalimpaa, ja muu hoidetaan ajallaan.
Edelleen, äidin stressi on ihan toissijainen asia lasten oikeuksien toteutumisen rinnalla. Jos perheellä asiat ei ole hyvin sossu puuttuu tilanteeseen. Jos ei ole mitään mihin puuttua, niin perhe voi jatkaa elämää ennallaan.
Turhaa puolustella.
Siihen aikaan kun olin itse lapsi, lapsia jouduttiin useinkin jättämään hetkeksi yksin tai keskenään. Jos oli pakko. Ei siitä mitään ongelmia seurannut. Nykyaika on kyllä naurettavaa liioittelua ja lasu-vouhotusta. Ajatelkaa nyt eikö lastensuojelulla olisi ihan tarpeeksi oikeitakin asioita hoidettavana? Kamalia akkoja olette.
Ihme selittelijöitä tässä ketjussa. Äidin huonoja ratkaisuja puolustellaan milloin milläkin verukkeella. Lasten heitteille jättö ei ole milloinkaan stressillä tai elämän raskaudella selitettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Siihen aikaan kun olin itse lapsi, lapsia jouduttiin useinkin jättämään hetkeksi yksin tai keskenään. Jos oli pakko. Ei siitä mitään ongelmia seurannut. Nykyaika on kyllä naurettavaa liioittelua ja lasu-vouhotusta. Ajatelkaa nyt eikö lastensuojelulla olisi ihan tarpeeksi oikeitakin asioita hoidettavana? Kamalia akkoja olette.
Ennen myös ruumiillinen kurittaminen, heitteillejättö ja moni muu kyseenalainen tapa on ollut ihan hyväksyttävää.
Nykyään ymmärretään onneksi paremmin.
Ennen ei taidettu ymmärtää mitään esimerkiksi lapsen psyykkisen kehittymisen vaiheista.
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien heitteillejättö on ollut hyväksyttävää?
Mistä lähtien kaksivuotias on pärjännyt omillaan?
ilmoitus lastensuojeluun, todella vaarallista jättää noin nuoria yksin
Olen muutaman kerran jättänyt 4,5-vuotiaan kotiin kauppareissun (lähikauppa 70m päässä) ajaksi jollei lapsi ole halunnut tulla mukaan. Lapsi osaa kellonajat, on sovittu että olen max 15min pois kotoa, on katsonut telkkaria tai piirtänyt sen ajan.
Toki on vähän eri, kun aloittajan yhtälössä on myös 2v.
Vierailija kirjoitti:
Alle kouluikäisiä lapsia en jättäisi missään nimessä yksin hetkeksikään. Viisivuotias ei voi olla nuoremmistaan vastuussa eikä hoitaa heitä. Mielestäni olisi lastensuojeluilmoituksen paikka, koska perhe voi tarvita apua ja tukea arkeen. Selkeästi äidillä ei ole kaikki hyvin jos noin pienet lapset jättää keskenään.
Älä ole hysteerinen! Väitäkö ettei eskarilaista voi jättää yksin, jos vie roskat tai pyykit? Nyt valoja päälle!
Vierailija kirjoitti:
Olen muutaman kerran jättänyt 4,5-vuotiaan kotiin kauppareissun (lähikauppa 70m päässä) ajaksi jollei lapsi ole halunnut tulla mukaan. Lapsi osaa kellonajat, on sovittu että olen max 15min pois kotoa, on katsonut telkkaria tai piirtänyt sen ajan.
Aja 70 km
Tee ostokset
Aja 70 km
Max 15 min :)
Kaikki me vanhemmissa sukupolvissa olemme joutuneet tämän "kaltoinkohtelun" uhreiksi koska se oli silloin valtavirtaa kasvatuksessa. Asiat on toki paljon muuttuneet mutta nyt liioittelun puolelle mennään helposti. Nuorissa ikäpolvissa tuntuu vaan mielenterveyden ongelmat lisääntyvät vaikka olette niin paljon paremmin heidät kasvattaneet.
Edelleen olen sitä mieltä ettei viranomaisia pidä olla huutamassa apuun jos äiti jättää kauppareissun ajaksi lapset kotiin keskenään. Se on ihan normaalia elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle kouluikäisiä lapsia en jättäisi missään nimessä yksin hetkeksikään. Viisivuotias ei voi olla nuoremmistaan vastuussa eikä hoitaa heitä. Mielestäni olisi lastensuojeluilmoituksen paikka, koska perhe voi tarvita apua ja tukea arkeen. Selkeästi äidillä ei ole kaikki hyvin jos noin pienet lapset jättää keskenään.
Älä ole hysteerinen! Väitäkö ettei eskarilaista voi jättää yksin, jos vie roskat tai pyykit? Nyt valoja päälle!
Tässä kyseisessä tilanteessa on myös kaksivuotias. Häntä ei voi jättää allekouluikäisen vastuulle.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki me vanhemmissa sukupolvissa olemme joutuneet tämän "kaltoinkohtelun" uhreiksi koska se oli silloin valtavirtaa kasvatuksessa. Asiat on toki paljon muuttuneet mutta nyt liioittelun puolelle mennään helposti. Nuorissa ikäpolvissa tuntuu vaan mielenterveyden ongelmat lisääntyvät vaikka olette niin paljon paremmin heidät kasvattaneet.
Edelleen olen sitä mieltä ettei viranomaisia pidä olla huutamassa apuun jos äiti jättää kauppareissun ajaksi lapset kotiin keskenään. Se on ihan normaalia elämää.
Tämä ei ole totta. Isovanhempani antoivat potkut kotiapulaiselle, kun selvisi että hän oli jättänyt pienet lapset yksin.
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmia on ihmisillä ollut aina, nykyään niitä vain tunnistetaan ja diagnosoidaan paremmin. Enben kiellettiin ongelmien olemassaolo, laitettiin vain päätä pensaaseen.
Kaksivuotias on liian nuori jäämään viisivuotiaan valvontaan, siitä on ihan turha lähteä inttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aja 70 km
Tee ostokset
Aja 70 kmMax 15 min :)
Mistä revit 70 kilometriä, kun puhe oli metreistä?
5-vuotiaan voisin jättää kotiin kauppareissun ajaksi, jos lapsi on reipas ja nokkela. Arkaa ja hömelöä en jättäisi yksin tuon ikäisenä. Ja 2-vuotiaan voisin jättää fiksun teinin kanssa kotiin kauppareissun ajaksi.
Esikoiseni alkoi kävellä itse eskarista kotiin eskarivuoden tammikuussa. Oli juuri täyttänyt 6 vuotta ja oli siis vain puolipäiväinen eskari, itse olin vauvan kanssa kotona silloin. Oli kyllä saanut jäädä kotiin lähikauppareissujen ajaksi 5-vuotiaana.
Lapsia ei voi äidin kautta auttaa, ellei äiti sitä halua - sellainen yritys todennäköisesti pahentaisi tilannetta. Äidin stressin kautta lapset kärsisivät entistä enemmän. Pitää ottaa huomioon koko perhe, eihän lapset ole siitä irrallisia. Tietysti jos avun tarve on kiireellinen, silloin täytyy tehdä jotain radikaalimpaa, ja muu hoidetaan ajallaan.