Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2v ja 5v keskenään kotiin kauppareissuksi

Miissa
13.01.2020 |

Naapurini jättää 2- ja 5-vuotiaat lapsensa keskenään kotiin n puoleksi tunniksi. On yksinhuoltaja. 2-vuotias ei osaa vielä puhua. Itse en kyllä jättäisi omiani yksin kotiin.. Mitä mieltä olette?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoudu vahdiksi.

Vierailija
2/40 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi edes 5-vuotiasta yksinään, saati 2-vuotiaan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jättänyt 5- ja 7-vuotiaan kaupoareissun ajaksi keskenään. En jättäisi edes 5-vuituasta yksin.

Vierailija
4/40 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan noin oikeasti tee. Jos tekee, niin se on heitteillejättö ja poliisiasia.

Vierailija
5/40 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kouluikäisiä lapsia en jättäisi missään nimessä yksin hetkeksikään. Viisivuotias ei voi olla nuoremmistaan vastuussa eikä hoitaa heitä. Mielestäni olisi lastensuojeluilmoituksen paikka, koska perhe voi tarvita apua ja tukea arkeen. Selkeästi äidillä ei ole kaikki hyvin jos noin pienet lapset jättää keskenään.

Vierailija
6/40 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan. Koin huonoa omaatuntoa kun jätin 6-vuotiaan 9-vuotiaan kanssa vartiksi :/.

Vierailija
7/40 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan noin oikeasti tee. Jos tekee, niin se on heitteillejättö ja poliisiasia.

Uskaltaako täällä av palstalla sitten kukaan kertoa totuutta, jos poliisit on kohta ovella? Itse olen jättänyt 5 vuotiaan yksin n. 30 min kauppareissujen ajaksi. Katsonut että sillä on ollut hyvin viihdykettä ja varmistanut että haluaa olla kotona eikä tulla mukaan ja tietää milloin tulen takaisin.

Vierailija
8/40 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt lasua, mutta en haluaisi kiusata häntä enempää. On kuulemma aika raskasta hänellä. Itse en ole hänen kanssaan tekemisissä. Naapureilta olen kuullut asiasta ja tämä äiti on itse kertonut jättävänsä lapsia hetkeksi..

Ap

Vierailija
9/40 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No periaatteessa 2-vuotiaan jättäminen on heittelejättö.

Ja 5-vuotiaan myös; en tiedä missä menee ikäraja, jolla lapsen voidaan olettaa selviävän yksin.

On ihmisiä, jotka jättävät nukkuvan vauvan autoon käydessään kaupassa - onhan se valtava riski vauvan psyykkiselle hyvinvoinnille, siinä tapauksessa että hän herää, ja tajuaa hylkäämisen.

En osaa sanoa tuosta juuta enkä jaata, kai se on tapauskohtaista.

Vierailija
10/40 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskaltaako täällä av palstalla sitten kukaan kertoa totuutta, jos poliisit on kohta ovella? Itse olen jättänyt 5 vuotiaan yksin n. 30 min kauppareissujen ajaksi. Katsonut että sillä on ollut hyvin viihdykettä ja varmistanut että haluaa olla kotona eikä tulla mukaan ja tietää milloin tulen takaisin.

Miksi lapsi ei voisi tulla mukaan?

Oletko myös varmistanut, että lapsi tietää miten toimia myös yllättävissä tilanteissa? Esim. jos ovikello soi tai sattuu tulipalo tai ihsn mitä tahansa poikkeavaa? Pieni lapsi hätääntyy herkästi eikä pysty toimimaan tilanteessa ilman aikuisen apua.

Vierailija
11/40 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle kouluikäisiä lapsia en jättäisi missään nimessä yksin hetkeksikään. Viisivuotias ei voi olla nuoremmistaan vastuussa eikä hoitaa heitä. Mielestäni olisi lastensuojeluilmoituksen paikka, koska perhe voi tarvita apua ja tukea arkeen. Selkeästi äidillä ei ole kaikki hyvin jos noin pienet lapset jättää keskenään.

No ihan hyvä ohje mutta apua ja tukea ei saa.

Nimim. Kokeiltu on

Vierailija
12/40 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miissa kirjoitti:

Olen miettinyt lasua, mutta en haluaisi kiusata häntä enempää. On kuulemma aika raskasta hänellä. Itse en ole hänen kanssaan tekemisissä. Naapureilta olen kuullut asiasta ja tämä äiti on itse kertonut jättävänsä lapsia hetkeksi..

Ap

Lasu ei ole kiusaamista jos sen tekee aiheesta. Perhe selkeästi tarvitse apua, eikä äiti sitä itse osaa tai halua pyytää. Ehkä äiti jopa toivoo että joku puuttuisi tilanteeseen ja perhe saisi apua?

Vierailija
13/40 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miissa kirjoitti:

Ap

Tarkoitushan lastensuojelulla on (ainakin pitäisi olla) auttaa, eikä hankaloittaa lapsiperheiden elämää.

Vierailija
14/40 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miissa kirjoitti:

Ap

Niin että tämä perustuikin juoruiluun.

Vierailija
15/40 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miissa kirjoitti:

Ap

Avun tyrkyttäminen on aina viimeinen vaihtoehto, koska  kaikki ylilyönti/turha painostaminen on henkilöä loukkaavaa. Fiksumpaa on ensin jutella, ja kannustaa hakemaan tukea, jos sen katsoo tarpeelliseksi; vaikeudet eivät ole Suomessakaan kiellettyjä. Jos näyttää siltä että lapset ovat sellaisessa akuutissa vaarassa, jossa ulkopuolinen apu olisi realistinen asia, niin ehdota ensin että hän itse sitä hakee. Silloin se voi toimia paremmin, kun se vaihtoehto että sinä haet lasten puolesta.

Vierailija
16/40 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miissa kirjoitti:

Ap

No ei voi jättää, vaikka olisi kuinka raskasta. On ihan lastensuojelun asia, jos elämänhallinta on noin hukassa.

Vierailija
17/40 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit vaikka tarjota lastenhoitoapua kauppareissujen ajaksi. Tämä auttaisi näista varmasti paljon enemmän kuin lastensuojeluilmoitus eikä lisäisi stressiä ja huonommuuden tunnetta. Kaupassa kun pitää käydä ja väsyneelle äidille voi olla ylivoimaista ottaa mukaan kaksi pientä lasta kun pitäisi sitten tehdä vielä ruokaa ja pestäpyykkiä, jne.

Jos lasun tekee tästä, voi miettiä onko lopputulemana se että lastensuojeluviranomaise tulevat joka päivä lastenvahdeiksi kauppareissujen ajaksi vai jotakin ihan muuta.

Vierailija
18/40 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan hyvä ohje mutta apua ja tukea ei saa.

Nimim. Kokeiltu on

Joka tapauksessa lasu on oikea ratkaisu kun vanhemmat eivät selviä arjesta lasten kanssa. Lastensuojelun velvollisuus on nimensä mukaan auttaa ja valvoa lapsien oikeuksia.

Vierailija
19/40 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisit vaikka tarjota lastenhoitoapua kauppareissujen ajaksi. Tämä auttaisi näista varmasti paljon enemmän kuin lastensuojeluilmoitus eikä lisäisi stressiä ja huonommuuden tunnetta. Kaupassa kun pitää käydä ja väsyneelle äidille voi olla ylivoimaista ottaa mukaan kaksi pientä lasta kun pitäisi sitten tehdä vielä ruokaa ja pestäpyykkiä, jne.

Jos lasun tekee tästä, voi miettiä onko lopputulemana se että lastensuojeluviranomaise tulevat joka päivä lastenvahdeiksi kauppareissujen ajaksi vai jotakin ihan muuta.

Ei ole muiden asia lähteä laupiaiksi samarialaisiksi. Jos perheellä ei ole omia tukiverkkoja, on sossun hyvä käydä tarkistamassa tilanne.

On ihan pöhköä jättää lasu tekemättä jos siihen on aihetta. Jos vanhempi ei voi taata lapsilleen hyvää hoitoa ja turvaa, on se yhteiskunnan tehtävä. Eikä naapurien.

Vierailija
20/40 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut ja pikkusisarukseni jätettiin kerran yksin kotiin juurikin kun oltiin 2 ja 5v, tai 3 ja 6v, en ihan tarkkaan muista. Oli kuitenkin tuttu eläköitynyt naapurintäti samassa rapussa ja tieto että sinne saisi mennä jos tulee jokin hätä.

Ylläripylläri että oli asunto tyhjänä kun äiti tuli kaupasta. :D Oltiin siellä naapurilla kurkkimassa sohvan alla piilottelevaa kissaa.

Että joo oma kokemus on ettei noin nuoria kannata jättää yksin, ei ole kovin turvallinen olo kummallakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi