Te joilla on asuntolainaa yli 350000, paljonko lyhennätte kuukaudessa?
Eli meillä on tilanne että saatais lainaa 380000. Minä olen kotiäiti jonka tarkoitus olisi alkaa osakkaaksi mieheni firmaan. Mieheni itse tienaa nettona 3500-5000 €/kk riippuen kausista. Tarkoitus olisi rakentaa okt. Mielenkiinnosta kyselen että paljonko te samassa tilanteessa olevat lyhennätte lainaa, tällä budjetilla saisimme unelmien talon mutta kyllähän tuo on valtava summa maksettavaksi... Toki kerryttää omaisuutta meille ja jälkeläisille.
Kiitos vastauksista etukäteen :)
Kommentit (38)
Minulla lainaa 260 000 e. Lyhennän 1150 e.
Vierailija kirjoitti:
Yksin? Minkälaiset kk-tulot?
Vierailija kirjoitti:
Noin hirveä laina noilla nettotuloilla?
Meillä on osakkeita yli 150000 edestä, vaikka asutaan vielä halvassa vuokra-asunnossa ja ahtaasti. Lisäksi vanhemmat takaa. -ap
Onnea vaan ja menestystä valitsemallanne polulla. Mikä pankki myöntää moisen lainan noilla tuloilla?
Pankit tuputtaa lainaa. Sitten lyhennysten päälle, kiinteistövero, lämmityskulut, hulevesimaksu, jätemaksut yms yms
Itse en nukkuisi yhtään yötä jos olis 400 000 e VELKAA!
Asun omakotitalossa, mutta yritetään päästä tästä eroonkun lapset isompia.
Ap. Älkää ainakaan rakentako kolmikerroksisia taloa. Rappuset minimiin ja talo muutenkin sellaiseksi, että vanhempanakin pärjää.
Aivan sairaita velkasummia.... kun kaikki pitää saada hetinyt...
Vähän riippuu minkälaisia tuloja sulle olisi sit jatkossa tiedossa?
Mutta kuulostaa kyllä aika suurelle toi lainamäärä noihin tuloihin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on osakkeita yli 150000 edestä, vaikka asutaan vielä halvassa vuokra-asunnossa ja ahtaasti. Lisäksi vanhemmat takaa. -ap
Hölmöläisten hommaa luottaa osakkeisiin velan vakuutena.
Vierailija kirjoitti:
Onnea vaan ja menestystä valitsemallanne polulla. Mikä pankki myöntää moisen lainan noilla tuloilla?
Ei ole mitenkään tavatonta että tuollaisia lainoja saa, jos tosiaan on muuta varallisuutta ja takaajia.
Eri asia on se, haluaako maksaa noin suurta lainaa hautaan asti. Se on jo melkein sama kuin asuisi vuokralla aina...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitenkään tavatonta että tuollaisia lainoja saa, jos tosiaan on muuta varallisuutta ja takaajia.
Eri asia on se, haluaako maksaa noin suurta lainaa hautaan asti. Se on jo melkein sama kuin asuisi vuokralla aina...
Itse ainakin ajattelen, että vuokralla asumisessa ja oman omistamisessa on isoin ero lähinnä siinä, että oman saa tehdä juuri sen näköiseksi ja niillä materiaaleilla kuin haluaa, etenkin okt:n.
Kannattaa miettiä miten pärjäätte, jos firma menee nurin suhdanteiden muuttuessa, tai jos jompikumpi sairastuu vakavasti? Kykenettekö maksamaan lainaa, vai joutuvatko vanhenpanne maksajiksi? Hieman hämmästelen että noilla nettotuloilla edes herkitsette tuollaista lainaa.
150k omaisuutta, mutta silti ottamassa 400k lainaa, just näitä perinteisiä av-palstan ongelmia 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksin? Minkälaiset kk-tulot?
Jep yksin. Tilanne oli vähän eri. Sain lainan, ennen kuin myin vanhan asuntoni. En vain koskaan myynyt vanhaa, kun se on vuokralla. Eli toisesta asunnosta lainaa on 210 000 ja vanhasta 50 000.
Brutto 4500 e.
Noilla tuloilla ette kyllä tuollaista lainaa saa. Vai onko teillä takaajia, vakuuksia?
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
No ihan tavan perus okt autotallilla maksaa rakennetettuna 380 ke. Ja ihan maakunnissa, ei helsingissä. Itsekib juuri sellaisen 380ke projektin rakennuttanut.
Hintaa kauhistelee ne jotka asuu jossain 80-luvun talossa. Nykytalotekniikka on vähän erilaista ja kalliimpa.
Mietin myös sitä, että jos se talo ei ole todella hyvällä sijainnilla, ette tule myydessä saamaan omianne pois siitä. Varallisuutta teille siis ei kerry vaan talo voi olla huono sijoitus.
Kannattaa miettiä myös asumiskuluja, millainen lämmitys teille tulee? Jos lämmitätte sähköllä, sähkölasku voi olla talvisin 500€/kk.
Vierailija kirjoitti:
150k omaisuutta, mutta silti ottamassa 400k lainaa, just näitä perinteisiä av-palstan ongelmia 🤣
Eihän nykyisillä lainan koroilla ole mitään järkeä myydä tuottavia osakkeita..
Se omaisuuden kertyminen tuolla tavalla riippuu ihan siitä MIHIN sitä pytinkiä rakentaa ja vähän suhdanteistakin. Jos sijainti ei ole hyvä takkiin voi tulla.
Jos talo on muualla kuin Helsingissä hyvällä paikalla, niin siitä tuskin saa myydessä yli 380 000.
Täällä pk-seudulla kehyskunnissa jo on vaikeuksia saada ok-taloja kaupaksi, saati jossain landella....