Soviteltu työttömyysetuus
Hei olisiko jollain kokemusta sovitellusta työttömyysetuudesta. Asia on minulle uusi ja olen googlannut siitä tietoa, mutta tunnen silti olevani vähän pihalla.
Ilmeisesti minulla on oikeus siihen( vaikka teen töitä viitenä päivänä viikossa) koska työtunteja minulle kertyy vain 20??
Haenko sitä vain täyttämällä työttömyysajan ilmoituksen ja laitan liitteeksi palkkatodistuksen?
Jos joku viitsisi auttaa olisin hirveän kiitollinen.
Kommentit (12)
Ei tarvi edes laittaa palkkatodistusta. Ne saa nykyään suoraan ne tiedot. Otat vaan sieltä valikosta että töissä ja laitat tunnit, seuraavalla sivulla kysytään työnantajan nimeä ja palkanmaksupäivää niin täytät ne ja muuta ei tarvi.
jos työtunnit on alle 80% alan normaaleista tunneista, olet oisa-aikaisessa työssä, ja oikeutettu soviteltuun päivärahaan.
Ihan ensin sinun tulee olla työtön eli kirjautua työttömäksi työnhakijaksi. Siellä on kohta, jossa kysytään viimeisimmästä työsuhteesta ja jatkuuko se yhä eli sinun tapauksessasi jatkuu. Lopuksi rastitat, että haet etuutta ja kerrot kassan nimen tai sen, että maksajana on Kela.
Ilmoittaudut työnhakijaksi, täytät hakemuksen, liität ensimmäisen hakemuksen mukaan työsopimuksen. Ennen ainakin tarvittiin myös palkkalaskelmat hakemuksien ajalta, en tiedä tarvitaanko nykyään. Tarkista maksavalta (Kela tai t-kassa). Luulen, että tarvitaan ainakin jälkikäteen.
Ansiotulorekisteristä saavat nuo palkkatiedot, joten niitä ei tarvitse erikseen enää lähettää. Jos eivät siellä näy niin soittavat kyllä perään ja pyytävät sitä liitteiden kautta (kokemusta on).
Huomioithan, että jos alat saada soviteltua etuutta, sinun tulee hakea ja olla valmis vastaanottamaan kokoaikatyötä. Eli jos työskentelet vaikka lastenhoitajana 20h/viikko ja saat TE-palveluilta työtarjouksen jossa tarjotaan kokoaikatyötä, sinun tulee hakea ko. paikkaa (koska kokoaikatyö menee aina osa-aikatyön edelle). Ihan vaan tiedoksi ettet vahingossa jätä hakematta koska olet jo työssä :) Karenssit on ikäviä.
Jos tekee alle 80 % niin sanotusta normaalista työajasta "ilman omaa haluaan", ja 20 h/vko on selkeästi alle, on yleisesti ottaen oikeutettu soviteltuun työttömyysetuuteen, ellei tuosta 20:stä tunnista jollain lailla saa jo esim. 2000 e/kk.
Oletko ilmoittautunut työkkärin listoille työnhakijaksi? Sitä edellytetään, että saa soviteltua työttömyysetuutta. Samalla mukaan tosin tulee vaatimus, että sun on haettava kokoaikatyötä tilalle. He eivät tosin sitä kovasti vahdi, oletko itse lähettänyt hakemuksia, mutta tosiaan jos tulee työtarjous, siihen on vastattava. Eli ei ole "sallittua" käydä vähän töissä olemassa hyödyksi ja loput ottaa yhteiskunnalta niin kauan kuin huvittaa. Työkkäri haluaa muistaakseni nähdä työsopimuksesi.
Sitten jos Kela maksaa etuuden eikä työttömyyskassa, muistaakseni pitäisi automaattisesti avautua Kelan nettipalveluihin mahdollisuus hakea työttömyystukea, kun työkkäri on lähettänyt tiedon Kelalle. Sieltä pitää rastia tieto, olen ollut hakemuksen aikavälin aikana töissä, että osa-aikatyö jatkuu (ennen oli valittava tässä tapauksessa, että työttömyys jatkuu), täytettävä ruudukkoon työpäivät ja -ajat, sekä nykyään kun on tulorekisteri käytössä, kertoa mikä päivä palkka maksetaan. Olen varmuuden vuoksi pyytänyt konttorista palkkakuititkin edelleen, mutta niitä ei ole kyselty.
Sinun täytyy todella ilmoittautua hakemaan kokoaikatyötä. Sitähän sinun ei tietenkään tarvitse ottaa vastaan, jos sattuu sellainen ihme, että oikeasti tarjotaan.
Mikä se raja on? Tuloraja? Jos teen 20 h vko ja saan jotain niin kuinka paljon saan ansaita, että saan vielä puolikkaasta sen kela tuen??
Mulla keskimäärin 20 tuntia viikossa. Palkka n
1100-1200. Soviteltua saan 300-400€. Saan soviteltua vähimmäismäärän. Laskukaava (palkka-300)*0.5/21,5. Tämä summa vähennetään 37,21 €:sta. Se on päiväraha per pv
Merkitse tekemäsi työtunnit hakemukseen ja palkkatodistus mukaan. Helppoa.