Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvatustieteen kandit! Älkää suostuko esiopetusryhmään töihin!

Vierailija
11.01.2020 |

Pienillä pääsette paljon helpommalla! Ei ole turhaa paperihommaa liikaa eikä tuokioita vejettävinä. Ei tarvitse tehdä jatkuvasti yhteistyötä alkuopetuksen, erityisopettajan, koulun laaja-alaisen erityisopettajan, puheterapeuttien, toimintaterapeuttien ym kanssa. Työ on PALJON helpompaa, palkka vai 60€/kk pienempi.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun työaika on klo 6.30-17.15 välillä. Ryhmän esiopetusaika on klo 9-13. Kaikki lapset ovat kokopäiväisiä eli tulevat aamulla, lähtevät iltapäivällä/illalla.

Mielekästä, vasuun perustuvaa toimintaa täytyy olla tarjolla koko päivän ajan.

Monesti kotiin lähtiessä tuntuu siltä, kuin olisin tehnyt useamman työpäivän yhden päivän aikana.

T. vakaope

Lisään vielä, että olen mukana joka päivä ruokailuissa, ulkoilussa, siirtymissä, lukuhetkellä vuorollani.

Erikoisia käsityksiä teillä opettajien ja lastenhoitajien työnjaosta.

Vierailija
42/54 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä neljästä tunnista kyllä hyvin usein se opettaja pitää vain sen noin puolen tunnin tuokion. Siihen aamupäivän neljään tuntiinhan sisältyy myös ulkoilu sekä ruokailu että siirtymistilanteet :D Eli hoitaja yleensä vastaa sitten sen 3,5 tuntia.

:D :D :D Ai mikä hoitaja?

Vedin vuoden yksin eskaria, ei ollut mitään hoitajaa kaverina. Ryhmässä oli 12 lasta, joista ensimmäinen saattoi tulla hoitoon klo 6.15 ja viimeinen lähteä klo 17. Jos olin töissä, vastasin automaattisesti eskari-ikäisistä + usein monista muistakin lapsista. Tapana oli tuoda ihan pieniä vaippapöksyjä muka eskareiden kanssa yhdessä touhuamaan. Tsiisus.

Työaikani oli 38h 40min /viikko. Siitä olisi kuulunut olla muistaakseni 3,5h suunnittelua /viikko (nykyään tuo tuntimäärä on enemmän). En saanut useinkaan pitää kuin murto-osan siitä, koska minun piti mieluummin mm. siivota ja vaihtaa vaippoja muiden "kaverina", kun "meillä kaikki tekee kaikkea". Jännästi kylläkään kukaan muu ei pitänyt yhtään eskarin toimintatuokiota, leops-keskustelua tai osallistunut palavereihin yhteistyötahojen kanssa. Tosin en päässyt edes kaikkiin kaupungin edellyttämiin palavereihin (mm. tiedonsiirto eskarista ekalle), koska oli tärkeämpää että olin jakamassa välipalaa kertakäyttömyssy päässä.

Kestin yhden lukuvuoden, kunnes siirryin jonnekin jossa asemaani tai velvollisuuksia no opettajana ei katseltu halveksuen, vaan pääsin tekemään koulutukseni mukaista työtä.

Kyllä, olin yksityisellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kiusaatte lapsianne niillä kuriksilla? Miksette vain osta sellaista talvipukua, joka pitää vettä?? Minä aina ihmettelen kun vien lapsen päikkyyn ja lapset huutaa lokerollaan etteivät laita kuravermeitä ja hoitaja selittää sadatta kertaa että on märkää, kastuu ilman niitä.

Minun lapsella on suojasäälle oma puku, kumia alaosa, ei tarvita kurahousuja päälle.

Miten vaikea on kasvattaa lapset niin, että osaavat pukea kelin mukaiset vaatteet ilman, että pitää huutaa ja kiukutella? Ei ne kurikset oikeasti voi olla niin kamalat, se on vain opittu juttu, että pitää kiukutella.

Kyllä minä olen onnistunut kasvattavamaan lapset niin, että kuravaatteet aiheuttaa suunnilleen yhtä vähän dramatiikkaa kuin esim. se että pakkasella laitetaan toppavaatteet ja uimahallissa uimapuku. Mitä te sitten teette toisin, joiden lapset huutaa ja kiukkuaa? Vanhin on meillä just esikouluikäinen ja välillä itsekin pihalle mennessä saattaa kysyä, että äiti, laitanko kurikset.

Vierailija
44/54 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa kunnassani eskarit ovat koulujen yhteydessä ja ovat sitä olleet jo 90-luvulla. Koen eskarin opettajana olemisen paljon parempana kuin päivähoidon puolella olemisen ihan OVTES vs. KVTES syistä. Koulut ovat ympäristöinä muutenkin mukavampia kuin ainakin tämän kunnan pk:t. Lisäksi ero eskarituntien ja ap/ip-tuntien välillä on selkeä. Myös lapsille siirtymä ykköselle on helpompi ymppäristön ollessa heille tuttu.

Vierailija
45/54 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kuussa minulla esiopettajana oli jälleen runsas 5 h ylitöitä, joita ei saa palkkana takaisin. Ne pitäisi ottaa työajalla pois, mutta se ei ei ole yleensä mahdollista, sillä jonkun on tarjottava hoitopalvelua myös iltavuorossa. Nämä ylityöt muodostuvat pääasiassa muusta, kuin esiopetuksessa tapahtuvasta ajasta. Kun sen jonkun pitää venyttää päivää, se olen minä, esiopettaja. Ei siinä ole tittelistä kiinni vaan samoja hommia tehdään iltapäivisin lastenhoitajien kanssa, jotka turhaa korostavat täällä somessa omaa tärkeyttään. Miksi muilla aloilla ihmiset yhdistävät voimavaransa yhteisen hyvän eteen? Tällä alalla työntekijät purevat toisiaan ja uskovat saavansa siitä jonkin erinomaisen palkkion, kun kaveri kituu työtaakkansa alla. Esimiehet voisivat mennä itseensä. Hajota ja hallitse ei ole tätä päivää.

Vierailija
46/54 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun työaika on klo 6.30-17.15 välillä. Ryhmän esiopetusaika on klo 9-13. Kaikki lapset ovat kokopäiväisiä eli tulevat aamulla, lähtevät iltapäivällä/illalla.

Monesti kotiin lähtiessä tuntuu siltä, kuin olisin tehnyt useamman työpäivän yhden päivän aikana.

T. vakaope

Joo 9-13. Siihen mahtuu yhden tunnin lepoaika, tunnin ulkoilu, puolen tunnin ruokailu, puoli tuntia siirtymisiin. Näähän usein hoitaa hoitaja. Jäähän siinä sitten tunti johonkin esiopetustehtäviinkin.

Ei meillä ainakaan ole eskarissa lepoaikaa ja aika liioiteltua on myös tuo väite puolen tunnin siirtymistä. 6-vuotiailla harvemmin menee puolta tuntia siihen, että käyvät vessassa ja pukevat ulkovaatteet. Esiopetus"tehtäviä" tehdään meillä myös ulkoilun aikana, esim. toiminnallista matematiikkaa, tai luonnon tutkimista, tai liikennemerkkien opettelua, tms.

Meillä ei myöskään järjestetä yhtään palaveria esiopetusaikana, vaan eskariaika pyhitetään lasten kanssa olemiselle ja palaverit, keskustelut, sak-ajat ja muut kirjaamiset hoidetaan aamulla tai iltapäivällä, ja tällöinkin ryhmään tulee resurssihenkilö paikkaamaan yhden kasvattajan poissaoloa. 

Vierailija
47/54 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. vakaope

Joo 9-13. Siihen mahtuu yhden tunnin lepoaika, tunnin ulkoilu, puolen tunnin ruokailu, puoli tuntia siirtymisiin. Näähän usein hoitaa hoitaja. Jäähän siinä sitten tunti johonkin esiopetustehtäviinkin.

Kylläpäs sitä ollaan ihan pihalla käytännöistä. Tässä siis rautalangasta väännettynä: ryhmässä on 24 lasta, 8 lasta yhdelle aikuiselle. 3 aikuista siis. Syömään mennessä ja esimerkkiruokaillessa, ulos pukiessa, siirtymät jne jokainen aikuinen vastaa omasta kahdeksikostaan, enemmän ei saa edes olla. Opettaja on yhtä lailla mukana arjessa kuin hoitajakin. Palavereita ei kyllä ole niin paljon kuin mitä jotkut näyttävät luulevan. Sitä paitsi miten luulisit sellaisen ryhmän pyörivän, j8ssa on kaksi opettajaa ja yksi hoitaja? Niinpä.. et ole tullut ajatelleeksi? Yhtä lailla vuorottelemme aikuisten kesken lukulevolla kirjan lukuvuorot. Että en näe kyllä yhtään työtehtävää jonka vain hoitaja tekisi, eikä opettajat. Ainakaan meillä.

Vierailija
48/54 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole suostunut enää pitkään aikaan, eikä onneksi ole tarvinnutkaan. Meillä esiopetusryhmissä on sosionomit, itse olen 4 v ryhmässä, enkä missään tapauksessa vaihtaisi osia. He tykkäävät olla siellä ja minä en.

Vierailija
49/54 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole suostunut enää pitkään aikaan, eikä onneksi ole tarvinnutkaan. Meillä esiopetusryhmissä on sosionomit, itse olen 4 v ryhmässä, enkä missään tapauksessa vaihtaisi osia. He tykkäävät olla siellä ja minä en.

Valehtelet! Eivät sosionomit ole eskaripäteviä!

Vierailija
50/54 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelet! Eivät sosionomit ole eskaripäteviä!

ei edes epäpätevänä!

Vierailija
51/54 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaipoojen ja kurahousujen sijaan valitsen ehdottimasti esiopetuksen.

Palkka kylläkin sama aina.

Kyl eskarissakin on kurikset käytössä, mutta vaippoja ei...

Kurikset on jotenkin hyvin vastenmielinen lyhenne. Kurikset.

Vierailija
52/54 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai jotkut sosionomit ovat? Ainakin meidän talossa.

Vierailija
53/54 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä.

Vierailija
54/54 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. vakaope

Lisään vielä, että olen mukana joka päivä ruokailuissa, ulkoilussa, siirtymissä, lukuhetkellä vuorollani.

Erikoisia käsityksiä teillä opettajien ja lastenhoitajien työnjaosta.

Johtunee siitä, että vanhempana näin eskarinopea ainoastaan näissä vasu tyyppisissä tilaisuuksissa. Lapsen otti aamuisin vastaan lastenhoitaja, kuten myös luovuttivat hoitopäivän päättyessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän