Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennuksen taustalta paljastuivat fyysiset syyt

Vierailija
10.01.2020 |

Mä olen jo jonkin aikaa ollut todella alakuloinen ja masentunut. Mikään ei kiinnosta, en saa mitään aikaiseksi ja tulevaisuus tuntuu ankealta. PMS-oireet ovat henkisellä tasolla yhtä tuskaa. Olen ollut itkuinen enkä saa ahdistuksen vuoksi nukuttua kunnolla. Saamattomuuden vuoksi on jatkuvasti morkkis ja olen inhonnut ja syyllistynyt itseäni - tuloksena kunnon noidankehä. Masennukseni on rasittanut myös parisuhdetta ja kumppani on ihmetellyt mussa tapahtunutta muutosta.

Tuo kaikki on tuntunut omituiselta, koska mulla on elämässä ainakin suurinpiirtein kaikki hyvin. Näihin oireisiin mielellään määrätään mielialalääkkeitä ja nukahtamislääkkeitä, mutta nyt multa otettiin kilpirauhaskokeet ja siellä arvot olivat pielessä. Naisillahan kilpirauhasarvot vaikuttavat suoraan hormonitoimintaan (mun arvoilla esim. raskaus ei onnistuisi) ja mä uskon, että noilla on suora yhteys myös mielialaan sekä henkiseen hyvinvointiin. Helposti kuitenkin tällaiset asiat jäävät tutkimatta, psyykelääkkeet vain kouraan ja näkemiin, mikä musta on melko huolestuttava suuntaus.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhanen tuottaa 24 eri hormonia joista Suomessa korvataan yhtä. Minullakin on masennus ja kilpirauhasen vajaatoiminta, eikä se tyroksiini ainakaan anna enempää jaksamista.

Vierailija
2/14 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on ollut masennusta parikymppisestä saakka ja olen syönyt masennuslääkkeitä. Kilpirauhasen vajaatoiminta paljastui kolmekymppisenä, kun lasta ei yli vuoteen alkanut kuulumaan ja lapsettomuustutkimusten alussa otettiin verikokeet. En käsitä, miksei noita voida testata psykipuolen kautta. Omaa vajaatoimintaani ei kukaan osannut aiemmin epäillä, kun en ole missään vaiheessa lihonut tai ollut ylipainoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormoneiden osuus on tiedetty pitkään. Esimerkiksi https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4828243/ eli https://fi.wikipedia.org/wiki/Kortikotropiini on täysin selvä yhteys, joka selittyy stressihormoneilla, eli kortikosteroideilla. Kilpirauhasen tuottaman tyroksiinin ja masennuksen yhteydestä tässä https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3246784/ The Link between Thyroid Function and Depression ja se alkaa "The relation between thyroid function and depression has long been recognized."

Meillä ei kuitenkaan tarkoituksella tutkita kilpirauhasen toimintaa, sillä ensinnäkin levotyroksiini on liian halpaa ja rikastuttaa vääriä firmoja ja toiseksi, tutkimus voisi viedä asioita juurisyiden selvittelyyn, kuten autoimmuunisairauksien lähteille.

Vierailija
4/14 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsashiilihydraattinen ruokavalio ei ainakaan oloa paranna.

Vierailija
5/14 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joistakin lisäravinteista voi olla hyötyä kilpirauhaseen ja energiaan. Ilmiselvimpänä tyrosiini ja sitten esim.ashwagandha. Rypäleuutetta (grape seed extract) on myös käytetty. Kaikki eivät pidä esim.tyrosiinia hyvänä ideana, koska uskovat sen voivan rasittaa lisämunuaisia yms.

Peruskokeissa ei välttämättä näy kuin T4. T3 hormonilla on hyvinvoinnin kannalta väliä, joten kannattaa pyytää koe, jossa näkyy myös se. 

Vierailija
6/14 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta tutkittiin mm. kilpirauhasarvot ennen kuin laitettiin lähete psykiatrille. Tosin tk-lääkäri yritti tyrkyttää masennuslääkkeitä jo ennen sitä. Sanoin, että haluan ensin tietää, mistä tässä nyt oikeasti on kyse, ennen kuin alan mitään lääkkeitä syömään. Kun fyysisiä syitä oli ensin suljettu pois, sain lähetteen psykiatrialle.

Vierailija
7/14 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuoutettiin monta vuotta masennuslääkettä&uni lääkkeitä ym.

Sitten sattumalta selvisi kilpirauhas syöpä&ferritiini 15. Kas kummaa, ne hoidettiin niin katosi masennuksin.

Mutta aina siihen masennukseen vedotaan jos jotain tulee..

Vierailija
8/14 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuoutettiin monta vuotta masennuslääkettä&uni lääkkeitä ym.

Sitten sattumalta selvisi kilpirauhas syöpä&ferritiini 15. Kas kummaa, ne hoidettiin niin katosi masennuksin.

Mutta aina siihen masennukseen vedotaan jos jotain tulee..

Mitä oireita sun kilpirauhassyövässä oli?

Minulla on ferritiini 2 ja valkosolut matalalla, kilpirauhasarvoja ei mitattu mutta masennuslääkkeet sain

Vierailija
9/14 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasarvothan otetaan öbaout ekaks kun menet valittamaan väsymystä/masennusta.

Vierailija
10/14 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään tuntuu olevan Suomessa trendi, että lääkärit tuputtaa jokaiselle potilaalle kaikkiin oireisiin syyksi masennusta mielummin kuin tutkii yhtään mitään. Kai he pääsevät sillä itse helpolla. Kuinkahan moni siihen väärään masennusdiagnoosiin on jo Suomessa kuollut. Eikös tämä syöpään kuoleva Janitakin oltu ensin diagnosoitu masentuneeksi ja sen takia hoidot viivästyi ja kuolee nyt.

Vierailija
11/14 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi voi. Palataan asiaan sitten kun on oikeita ongelmia.

Vierailija
12/14 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasarvothan otetaan öbaout ekaks kun menet valittamaan väsymystä/masennusta.

No ei kyllä oteta ainakaan terveyskeskuksessa, ellet itse tiukasti vaadi. Väsymys ja aloitekyvyttömyys rinnastetaan laiskuuteen ja velttouteen ja ehkä masennukseen. Minulla aikoinaan gynekologi aloitti tyroksiinilääkityksen ja tk:ssa oltiin vihaisia, kun joutuivat sitten uusimaan reseptiä.

Vierailija
13/14 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä oteta ainakaan terveyskeskuksessa, ellet itse tiukasti vaadi. Väsymys ja aloitekyvyttömyys rinnastetaan laiskuuteen ja velttouteen ja ehkä masennukseen. Minulla aikoinaan gynekologi aloitti tyroksiinilääkityksen ja tk:ssa oltiin vihaisia, kun joutuivat sitten uusimaan reseptiä.

Tk:ssa taidetaan olla iloisia vain silloin kun potilas suostuu siirtymään psykiatrian polin asiakkaaksi tai kuolee. Kaikki muu herättää vihaa.

Vierailija
14/14 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mun väsymyksen ja apatian syiksi löytyi paha anemia ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Olisi kai pitänyt itse tietää esimerkiksi, että on anemia. Vaan kun ei koskaan aiemmin ole ollut. Ehdin rouhia Venlafaxiinia monta lootaa ennen kuin sattumalta otin ja menin verikokeisiin yksityiseen labraan.

Tähystysten avulla löytyi muun muassa helikobakteeri. Olin pitänyt vatsavaivoja normaaliin elämään kuuluvina riesoina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi