Etävanhemman oikeudet
Luin äsken tuota tarhakeskustelua ja siitä saako lapsen antaa etävanhemmalle ilman lähivanhemman lupaa, vaikka nimi olisi hakulistassa ja hämmennyin miten monet kokivat apn olevan väärässä ja jotenkin yrittävän kontrolloida ja mennä vain oman pään mukaan. Minusta vaikutti, että yritti vain saada asiat sujumaan molemmat huomioonottavalla tavalla ja molempia sekä lasta kunnioittaen. Pitäähän sopimuksista pitää kiinni tai ainakin ilmoittaa, jos muutoksia tapahtuu.
Jäin miettimään asiaa omalla kohdallani. Olen lasteni lähivanhempi. Vanhemman lapsen isä näkee lasta säännöllisesti ja asiat sujuu ja tulemme toimeen. Nuoremman lapseni (3v) isän kanssa asioiden sopiminen ei mene yhtä hyvin. Hän on ulkomaalaistaustainen ja pelkästään jo kulttuurierot vaikeuttavat asioita. Sopimukseen emme ole päässeet sillä isä haluaisi ottaa lasta luokseen useiksi viikoiksi kerrallaan ja se ei ole minusta hyvä ajatus. Koska ei saa tahtoaan läpi niin ei suostu lasta tapaamaan. Jaamme huoltajuuden ja isän nimi om edelleen tytön tarhan hakulistassa, sillä haki silloin vielä, kun olimme yhdessä. Pitääkö mimun siis ymmärtää, että jos lapseni isä saisi päähänsä huomenna hakea tytön tarhasta, niin minulle ei tarvitsisi edes ilmoittaa ja jos he siitä suoraan suuntaisivat rajan yli ja miehen kotimaahan, niin se olisi ok, koska huoltajana hänellä on oikeus siihen? Kuka siitä silloin olisi vastuussa? Minäkö, kun annan isän nimen olla hakulistassa, kum edelleen toivon, että saamme asiat sovittua molemmille sopivaan pisteeseen?
Sanokaahan raati
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sanonut, että hän niin tekisi, mutta ihmiset voivat yllättää. Eihän itsemurhan tehneiden perheetkään ole aina aavistaneet mitään.
Mutta kyse ei ole siitä etteikö isä saisi hakea, vaan siitä, että pitäisikö hakemisesta olla tieto etukäteen annettuna. Äitini esim. On listalla hätätapauksia varten, joista olen aina ilmoittanut tarhalle etukäteen, mutta voiko lapsen siis tarhasta luovuttaa äidilleni, jos hän sinne vaan ilmestyisi ja en olisi asiasta mitään infonnut? Ap
Periaatteessa jos varahakija perustelisi hakemisen niin kyllä. Mutta yleensä tieto pitäisi olla pöiväkodissa jos joku muu hakee vaikka nimi olisikin listassa. Esim jos mummo hakisi säännöllisesti muulloinkin, niin asiaa tuskin ihmeteltäisiin. Isä on kuitenkin eri asia, koska hän on lapsen toinen huoltaja.
Mutta mitä sillä huoltajuudella on tekemistä asian kanssa. Olen juoppo exäni kanssa huoltajia pojallemme ja mies ei ole missään tekemisissä pojan kanssa. Jos miehen nimi olisi sinne listalle joskus jäänyt, niin hän siis tuolla nojalla saisi lapsen käydä hakemassa vai? Pitää huomenna kysyä ja varmistaa onko miehen nimi listassa. En ole varma poistinko ikinä.
Miksi ihmeessä et hae yksinhuoltajuutta jos isä ei ole missään tekemisissä lapsen kanssa? Miten saat pankkiasiat ym hoidettua tulevaisuudessa jos papereissa roikkuu joku turhake mukana. Esim pankkikorttia lapselle hakiessa joudut ottamaan yhteyttä tuohon ns isään jonka läsnäolo tai verkkopankissa tehty kuittaus vaaditaan jotta lapsi saa kortin. Joka vuosi koulun alkaessa lapsen tietojen päivitys koulun tietoihin - paperi johon tarvitaan molempien vanhempien allekirjoitus mahdollisimman nopeasti, jne. Passinhaku ym viralliset asioinnit - oltava kaikkeen toisen huoltajan kirjallinen lupa tai sit paikalla mukana. Vaikeuttaa lapsenkin elämää ja on tosi outoa hänelle hiukan isompana jos ihan vieraalla ihmisellä pääsy hänen terveystietoihin ym. Toki jos koet ettei mitään ongelmaa ole ja kaikki ok niin hyvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni tässä ei yritetä tehdä kiusaa. Etävanhemmalla oikeus hakea lapsi, jos huoltajuus, mutta kai sillä etävanhemmalla on joku velvollisuus ilmoittaa sille lähivanhemmalle, että haki lapsen tarhasta, jos asiasta ei ole mitään sovittu? Puolustellaan sen etähuoltajan oikeuksia, mutta entä sen lähivanhemman oikeudet tietää missä lapsi kulkee, kenen kanssa ja milloin, jos oletus kuitenkin on, että lapsi asuu 90% ajasta lähivanhemman luona ja tarkoitus on ollut tulla kotiin ja etä käynytkin lapsen noukkimassa ilman puhetta mistään? Onko tuo muka sen lapsenkaan edun mukaista. Jos kyseessä on siis ihan sellainen tilanne, että lähivanhemmalla ei mitään sitä vastaan, että että lasta näkee, mutta etä itse tekee asioista vaikeita.
Itse sovin aina exän kanssa etukäteen, jos haen lasta tarhasta ylimääräistä ja hän kertoo tarhaan. Ei tulisi mieleenkään käydä hakemassa lasta tarhasta ja olla infoamatta exää. Ja olisi kyllä outoa, jos harvoin kävisin ja exän olisi ollut tarkoitus tulla ja minä ilmestyisin ja lapsi annettaisiin mukaan ilman kysymyksiä. Kannattaako päiväkoteihin lapsia laittaakaan, jos asiat hoidetaan vähän sinne ja tänne?
T. Etä-äiti
Tällaisia tilanteita varten toimittaisin päiväkotiin vahvistetun tapaamissopimuksen. Sen noudattaminen on lain mukaan pakollista ja päiväkotiin voi sanoa että jos etä tulee hakemaan ilman että olen itse ilmoittanut että tulee, minulle pitää soittaa. Huoltajuus ei tarkoita etteikö tapaamissopimusta tule noudattaa. Lapsen hakuyritys muulloin kuin sopimuksessa kirjattuna aikana on sopimusrikkomus. Tällaiset asiat on nykyään päiväkodeissa ihan arkipäiväisiä. Oman lapseni toisella vanhemmalla ei ole huoltajuutta vaan tiedonsaantioikeus. Hänellä on lupa kysyä lasta koskevia asioita päiväkodista mutta olen esim kieltänyt kertomasta mitään lapsen hoitoajoista, lomista, terveysasioista. Hänellä on oikeus virallisiin tietoihin mutta ei perheemme henkilökohtaisiin kuulumisiin. Jos etä ottaa yhteyttä päiväkotiin, minulle ilmoitetaan siitä heti kun mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sanonut, että hän niin tekisi, mutta ihmiset voivat yllättää. Eihän itsemurhan tehneiden perheetkään ole aina aavistaneet mitään.
Mutta kyse ei ole siitä etteikö isä saisi hakea, vaan siitä, että pitäisikö hakemisesta olla tieto etukäteen annettuna. Äitini esim. On listalla hätätapauksia varten, joista olen aina ilmoittanut tarhalle etukäteen, mutta voiko lapsen siis tarhasta luovuttaa äidilleni, jos hän sinne vaan ilmestyisi ja en olisi asiasta mitään infonnut? Ap
Periaatteessa jos varahakija perustelisi hakemisen niin kyllä. Mutta yleensä tieto pitäisi olla pöiväkodissa jos joku muu hakee vaikka nimi olisikin listassa. Esim jos mummo hakisi säännöllisesti muulloinkin, niin asiaa tuskin ihmeteltäisiin. Isä on kuitenkin eri asia, koska hän on lapsen toinen huoltaja.
Mutta mitä sillä huoltajuudella on tekemistä asian kanssa. Olen juoppo exäni kanssa huoltajia pojallemme ja mies ei ole missään tekemisissä pojan kanssa. Jos miehen nimi olisi sinne listalle joskus jäänyt, niin hän siis tuolla nojalla saisi lapsen käydä hakemassa vai? Pitää huomenna kysyä ja varmistaa onko miehen nimi listassa. En ole varma poistinko ikinä.
Miksi ihmeessä et hae yksinhuoltajuutta jos isä ei ole missään tekemisissä lapsen kanssa? Miten saat pankkiasiat ym hoidettua tulevaisuudessa jos papereissa roikkuu joku turhake mukana. Esim pankkikorttia lapselle hakiessa joudut ottamaan yhteyttä tuohon ns isään jonka läsnäolo tai verkkopankissa tehty kuittaus vaaditaan jotta lapsi saa kortin. Joka vuosi koulun alkaessa lapsen tietojen päivitys koulun tietoihin - paperi johon tarvitaan molempien vanhempien allekirjoitus mahdollisimman nopeasti, jne. Passinhaku ym viralliset asioinnit - oltava kaikkeen toisen huoltajan kirjallinen lupa tai sit paikalla mukana. Vaikeuttaa lapsenkin elämää ja on tosi outoa hänelle hiukan isompana jos ihan vieraalla ihmisellä pääsy hänen terveystietoihin ym. Toki jos koet ettei mitään ongelmaa ole ja kaikki ok niin hyvä juttu.
Mies ei ole saapunut lastenvalvojalle. Olen ilmoittanut hänelle, että haluan yksinhuoltajuuden, mutta mies ei saavu paikalle. En haluaisi mennä oikeuteen, kun tuntuu niin äärimmäiseltä, mutta eipä minulla ole vaihtoehtoa, jos asia jatkuu. Ap
Kysyin tänään lasten tarhasta ja siellä sanoivat, että vaikka eivät ehkä saisikaan olla antamatta lasta, niin suoraan eivät anna, vaikka listalla olisi, ellen minä ole etukäteen ilmoittanut. Jos sellainen tilanne sattuisi, niin soittaisivat ensin minulle ja kysyisivät olenko tietoinen tilanteesta.
Minusta tämä on ihan järkevää. Miten niin monet tuntuvat olevan niin äärimmäisiä tämän kanssa tässä ketjussa. Eikö se lapsen hyvinvointi pitäisi olla etusijalla? Eikö tee lapsellekin pahaa, jos etävanhempi yhtäkkiä ilmestyy tarhalla ja lapselle i ole sanottu mitään. Ikävä on voinut olla kova, jos isää ei esim ole nähnyt aikoihin ja sitten isää voidaan odottaa joka päivä. Lähivanhempi ei saa tehdä kiusaa, mutta ei saa etäkään! Lapsen etu pitäisi pistää etusijalle ja minusta tarhan tehtävä on tehdä juuri niin ja tällaisessa tilanteessa parasta varmasti olisi se, että jokainen osapuoli on samalla linjalla siitä kuka on tulossa hakemaan ja milloin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se muuten poistettiin se etävanhempi-päiväkoti keskustelu? Seurasin siitä jotakin juttua, mutta menikö siinä jotenkin törkeäksi? Täältä välillä poistuu ihmeellisesti ihan asiallisena pysyneitä ketjuja, mahtaako olla moden itsensä aloittamia?
Minä jäin siinä miettimään ihmisten hyökkäystä äitiä kohtaan ja täyttä ymmärtämättömyyttä. Olin ihan häkeltynyt. Siinä apn exä ja exän äiti syyllistyivät sopimusrikkomukseen ja silti kaikki hyökkäsivät ap:n kimppuun. Äiti oli sopinut isän kanssa, että isä ilmoittaa monelta pääsee töistä ja hakee lapsen. Äiti oli sopinut lapsen mummon kanssa, että mummo tuo lapsen päivällä kotiin. Kaksi sopimusta ja täysin pitäviä vaikka suullisia. Isä ja mummo molemmat rikkoivat sopimuksia ja sen jälkeen molemmat hyökkäsivät äidin kimppuun ja syyllistivät häntä. Ja tähän sen toisen keskustelun äiti haki minusta apua, koska lapsen isä käytti huoltajuutta jonkinlaisena oikeutuksena toimilleen, vaikka kyseessä oli elvä sopimusrikkomus. Jos olisi ollut mustaa valkoisella ketjun ap olisi voinut viedä isän ja mummon oikeuteen.
Jotenkin en vaan ymmärtänyt miksi ihmiset hyökkäsivät apn kimppuun siinä ketjussa. Mitä jos kyseessä olisi oma lapsi ja hän ei saapuisikaan kotiin sovittuna aikana ja kukaan ei edes ilmoittaisi missä lapsi menee. Minäkin räjähtäisin.
Vanhempien pitäisi ymmärtää että kyse ei ole heistä ja heidän tarpeistaan vaan lapsista ja mikä heille on parasta.
Jos teillä ei ole yhteishuoltajuutta tai tapaamissopimusta, missä mies saisi hakea lapsen hoidosta, niin ei muuta, kuin nimi pois listasta. Ja pitääkö niitä lapsia tehdä kaiken maailman Egyptin prinssien kanssa? Olisi heti yksi huoli vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa sillä, onko lapsen isän nimi hakulistassa, ei ole edes merkitystä. Jos teillä on yhteishuoltajuus, päiväkodin henkilökunnalla ei ole mitään oikeutta olla antamatta lasta isälleen. Toki haastavissa tilanteissa kannattaa etukäteen sopia pk:n henkilökunnan kanssa, että he soittavat sinulle mikäli isä yhtäkkiä tuleekin lasta hakemaan. Mutta yhteishuomtajuudessa isällä on ihan yhtälaiset oikeudet kuin äidillä.
Hyvät päiväkotien työntekijät:
Yhteishuoltajuus ei oikeuta etävanhempaa tapaamaan lastaan ilman lähivanhemman suostumusta. Vain viranomaisen vahvistama lapsen tapaamisoikeus oikeuttaa etävanhempaa tapaamisiin. Niiden turvaamiseksi voidaan käyttää jopa pakkokeinoja lähivanhempaa vastaan.
Teivainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa sillä, onko lapsen isän nimi hakulistassa, ei ole edes merkitystä. Jos teillä on yhteishuoltajuus, päiväkodin henkilökunnalla ei ole mitään oikeutta olla antamatta lasta isälleen. Toki haastavissa tilanteissa kannattaa etukäteen sopia pk:n henkilökunnan kanssa, että he soittavat sinulle mikäli isä yhtäkkiä tuleekin lasta hakemaan. Mutta yhteishuomtajuudessa isällä on ihan yhtälaiset oikeudet kuin äidillä.
Yhteishuoltajuus ei oikeuta etävanhempaa tapaamaan lastaan ilman lähivanhemman suostumusta. Vain viranomaisen vahvistama lapsen tapaamisoikeus oikeuttaa etävanhempaa tapaamisiin. Niiden turvaamiseksi voidaan käyttää jopa pakkokeinoja lähivanhempaa vastaan.
Pitikö lopussa lukea etävanhempaa vastaan?
Mistä tämä on? Nimenomaan ymmärrän, että LAPSELLA OIKEUS nähdä etävanhempaa, mutta etävanhemmalla ei ja siksi asioista sovitaan
Vauva -lehti on asiantuntija -lehti. Voisiko näissä some-keskusteluissa lakimies oikaista virheelliset käsitykset, ettei ne jää elämään.
Vierailija kirjoitti:
Teivainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitikö lopussa lukea etävanhempaa vastaan?
Mistä tämä on? Nimenomaan ymmärrän, että LAPSELLA OIKEUS nähdä etävanhempaa, mutta etävanhemmalla ei ja siksi asioista sovitaan
Lapsella on oikeus tavata, mutta pakkokeinot kohdistuvat vain lähivanhempaan. Jos etävanhempi ei halua käyttää tapaamisoikeuttaan, hänen ei tarvitse käyttää eikä häntä myöskään siihen voi pakkokeinoin pakottaa. Voisi olla loogista muuttaa pakkokeinot oikeuksien mukana, mutta niin ei kuitenkaan tehty.
Voit varmaan erikseen pyytää, että näin tehdään jos teillä on nyt tuollainen tilanne? Ei siellä päiväkodissa kukaan ole ajatustenlukija.