Kotikaupungistani on tullut paikka, jossa 12 v ei ole voi viikoloppuisin alkuillasta pyöriä kauppakeskusessa :(
Asun keskustan liepeillä ja tytrö menee monesti mielellään ihan hypistelemään vaatteita ja kuluttamaan aikaa. Joskus käy hampurilaisella. Ja alkuillalla tarkoitan kuutta, seitsemää. Aikaa jonka pitäisi olla turvallinen. Mutta ei, siellä pyörii ihmisiä jotka ovat selvästi nauttineet muutakin kuin koffia ja kahvia sekä miehiä, jotka huutelevat tytöille ja seuraavat heitä.
Tämä on pieni kaupunki, ei mikään Helsinki. Luulin täällä lasten olevan turvallista kasvaa.
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Sellasta oli jo 80-luvulla, mutta silloin huutelut piti vain kestää ja miettiä oliko itse antanut aihetta sellaiseen.
Silloin juotiin vain alkoa ja jätettiin lapset rauhaan! Kyllä maailma on nykyään paljon turvattomampi ihan kiltin näköisille tytöillekin. Nark karit vetää aineita vessassa ja tummat miehet huutelee perään love, sex sex!
Tytölle kannattaa keksiä joku muu harrastus vaikka olisi turvallinenkin kaupunki.
En minä kyllä silloin 90-luvullakaan uskaltanut lapsena pyöriä viikonloppuiltana missään ostoskeskuksissa. Aina siellä on ollut jos jotakin alkoholista, huumekäyttäjää tai itsensäpaljastelijaa. Ja ihan keskikokoinen kaupunki kyseessä.
Ei kannata päästää poikiakaan kovin paljoa pyörimään missään. Huumeita kaupataan nykyään jo vaikka 10 vuotiaalle. Kellä nyt sattuu olemaan rahaa. Ja nuo ulkomaiset ja kotimaisetkin hullut painostavat ja uhkailevat tyttöjä antamaan sometiedot ja alkavat painostaa ties mihin. Uhkaillaan että jos ei tulla tapaamaan niin poltetaan koti tai uhataan perheenjäseniä. Tämä on nykyään tätä.
Mikkeli? Omat 12 ja 11-vuotiaat tytöt olivat yhtenä lauantaina kauppakeskus Akselissa keskenään shoppailemassa ja oli sovittu että haen heidät klo 20, kännykkäni soi klo 19 ja esikoinen selitti että äiti joku tyyppi seuraa koko ajan. Oli kuulemma roikkunut perässä puoli kauppakeskusta ja ottanut kuvia! Olin poliisin yhteydessä mutta kuulemma eivät voineet tehdä mitään. Myöhemmin sitten kuulin että tuollainen on nykyään normimeininkiä kotikaupungissani joka oli joskus lintukoto :( .
Surullista. Lapset pitäisi jättää rauhaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata päästää poikiakaan kovin paljoa pyörimään missään. Huumeita kaupataan nykyään jo vaikka 10 vuotiaalle. Kellä nyt sattuu olemaan rahaa. Ja nuo ulkomaiset ja kotimaisetkin hullut painostavat ja uhkailevat tyttöjä antamaan sometiedot ja alkavat painostaa ties mihin. Uhkaillaan että jos ei tulla tapaamaan niin poltetaan koti tai uhataan perheenjäseniä. Tämä on nykyään tätä.
Pitää súvaíta tai on rasístï nátsï
Noin 12-vuotiaasta alkaen sitä huutelua ja ehdotuksia sai kuulla jo 70-luvulla. Erona vain se, ettei siitä kukaan tehnyt numeroa. Suorastaan oltiin sitä mieltä, että se piti ottaa kohteliaisuutena. Siinä (kin) suhteessa maailma on nykyisin parempi. Tänään edellytetään, tytöt ja naiset saavat olla rauhassa.
Asun ison ostoskeskuksen vieressä ja vkl-iltaisin tuossa ulkona pyörii kauhea härdelli joka alkaa jo alkuillasta, en uskalla laskea kuudesluokkalaista poikaani ulos viiden jälkeen vaikka asutaan ihan ydinkeskustassa, en itsekään astu tuonne kauppakeskukseen ellei ole pakko vaan pyrin hoitamaan asiat päivisin.
Eikä poliisi tee näille tapauksille mitään. EI MITÄÄN. Tyttöjä, melkein lapsia on seurattu, kuvattu, kysytty puhelinnumeroita ja sosiaalisen median tilejä. Jopa keskellä päivää! Ystäväni vasta neljäsluokkalaista tytärtä seurattiin Hm:tä kirjastoon jossa lukkiutui vessaan ja soitti paniikissa isälleen. Ja minua itseäni joku "beautiful!" -huutelija seurasi pyörällä 3 km kotiin ja lähti karkuun kun mieheni oli kotipihassa suuren koiran kanssa. En ole mikään nuori enkä kovin kaunis mutta näköjään tälläinenkin kelpaa, liekö tiukat farkkuni ja huulipunani olleet vastustamaton seireenikutsu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellasta oli jo 80-luvulla, mutta silloin huutelut piti vain kestää ja miettiä oliko itse antanut aihetta sellaiseen.
Silloin juotiin vain alkoa ja jätettiin lapset rauhaan! Kyllä maailma on nykyään paljon turvattomampi ihan kiltin näköisille tytöillekin. Nark karit vetää aineita vessassa ja tummat miehet huutelee perään love, sex sex!
No ei ainakaan täällä Helsingissä. Ihan just tuota se oli jo 80-luvulla. Meillä 12v ei hengailee kauppakeskuksissa ja ”hypistele” vaatteita. On sitä ala-asteikäiselle fiksumpaakin tekemistä iltaisin.
Olin joulun alla 10-vuotiaan tyttäreni kanssa ostoksilla keskustan isossa kauppakeskuksessa ja kahvilan pöydästä tuijotti aikuinen mies tytärtäni kun kuljimme ohi. Lapsi ei sitä huomannut mutta itselleni tuli yököttävä olo.
Ei tulisi mieleenkään päästää tyttöä yksin liikkeelle.
No, sitten menette sinne paikan päälle sanomaan sioille suorat sanat ja suojelemaan lapsianne! Samoin, jos näette tätä tapahtuvan muiden lapsille kauppakeskuksissa, puututte siihen.
Vierailija kirjoitti:
Eikä poliisi tee näille tapauksille mitään. EI MITÄÄN. Tyttöjä, melkein lapsia on seurattu, kuvattu, kysytty puhelinnumeroita ja sosiaalisen median tilejä. Jopa keskellä päivää! Ystäväni vasta neljäsluokkalaista tytärtä seurattiin Hm:tä kirjastoon jossa lukkiutui vessaan ja soitti paniikissa isälleen. Ja minua itseäni joku "beautiful!" -huutelija seurasi pyörällä 3 km kotiin ja lähti karkuun kun mieheni oli kotipihassa suuren koiran kanssa. En ole mikään nuori enkä kovin kaunis mutta näköjään tälläinenkin kelpaa, liekö tiukat farkkuni ja huulipunani olleet vastustamaton seireenikutsu!
Lasten pitää ottaa niistä kuvia takaisin ja sitten ne vanhemmille kiertoon, että tämännäköiset vaanii teidän lapsianne.
Mielestäni on hyvä että tummat miehet menevät tutustumaan lapsiin eikä vaan jurota niinkuin suomalainen tuppisuu ukko. Miksi he eivät voisi ystävystyä, mitä pahaa siinä on?
Nykyään antajat ei voi antaa ottajille(ottajat ei viitsi edes turvata kaupankäyntiä)
Vierailija kirjoitti:
Mitä poliisin sitten pitäisi tehdä? Puhelinnumeron kysyminen ei tietääkseni ole Suomessa laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten pitää ottaa niistä kuvia takaisin ja sitten ne vanhemmille kiertoon, että tämännäköiset vaanii teidän lapsianne.
Ei taida olla ihan laillista puuhaa, eikös odineitakin tästä ojennettu.
Orpon, Niinistön, Nergin, Sipilän + kuinka monen muun sanoin:"Ei anneta valtaa pelolle"
Minulla on 11v kaksoset, jotka eivät uskalla kävellä Lahden keskustan kauppakeskuksen läpi päästyään koulusta. Koulumatka lyhenisi merkittävästi, mutta huumekaupan ja huutelijoiden takia eivät halua sitä kautta kulkea. Lahti on GreenCity ja se merkitsee vapaata kaupankäyntiä myös lapsille.