Mirena-kierukan pito yli 5 vuotta
Soitin ehkäisyneuvolaan kun kierukalle tuli ikää 5-vuotta, sanoivat että voin pitää sitä ainakin kevääseen asti. Aikaisemmin tulleet kierukan kanssa niukat suht säännölliset kuukautiset kerran kuussa. Nyt viimeisimmät kuukautiset olivat paljon runsaammat sekä pidempikestoisemmat. Kierukalla nyt ikää 5v 4kk. Onkohan teho heikennyt?
Kommentit (15)
Hei sama kiinnostaa! Mistä sen tietää että kierukka täytyy vaihtaa? Kun vaihtoväli voi kuulemma olla paljon 5 v pidenpikin. Siitä et tulee raskaaks?!
Mulla oli kierukka jo tulossa itsekseen ulos kun menin sitä poistattamaan. Ihme ettei ollut käynyt mitään, siis raskautta. Gynellä sanottiin silloin että voi olla bähän yli aikaa, no, kenen syy se olisi ollut jos olisi pamahtanut paksuksi??
Itse pidin 10 vuotta muun syyn takia, mutta ehkäisytehoon ei kannata luottaa enää 7 vuoden jälkeen.
Jollakin oli otsaan tullut jälki kierukasta.
Mullekin sanottiin että 7 vuotta voi pitää.
Jos vuodot muuttuu, niin pitää vaihtaa, näin mulle on sanottu. Mulla oli kierukka vähän vajaan 7 vuotta, sitten alkoi tiputteluvuoto (miten sattuu ja milloin sattuu).
Taitaa valtio yrittää nostaa syntyvyyttä, kun kierukan käyttöikää on jatkettu, jos vaikka ehkäisyteho laskis. 🤣
Minullekin gyne sanoi, että voin pitää ainakin 7 vuotta Mirenaa, jos kuukautisia ei kuulu. Pidin sitä sitten 7 vuotta ja 5kk, kunnes vaihdoin uuteen. Ihan lopussakaan ei ollut mitään merkkejä tehon heikkenemisestä. Mutta jos sinulla on yhtäkkiä alkaneet kuukautiset runsastua/tulla takaisin, niin se on kyllä hälyttävä merkki.
Mulla oli Mirena 12v. Ei ollut edes ennätys gynen mukaan.
Olen pitänyt 3 kierukkaa. 5v., 7v. ja 6v. Kukin vaihdettu sitten vasta kun kk tulleet. Nyt sterilisaatio enkä enää koskaan huolisi hormoneja. Ne vei halut ja herkkyyden.
Kierukka itsessään estää raskauden. Eikös kuparikierukka toimi niin?
Hormoni tasoittaa vuodon määrää.
Minulle sanottu myös että 7v voi pitää.
Mulle sanottiin että voi pitää niin kauan kun vuodot alkaa. Nyt on ollu vähän reilut 9 vuotta.
Minullekin sanottiin, että hyvin voi pitää 7-8 vuotta. Kuukautiset kuitenkin palasivat, samoin migreeni jne. joten vaadin vaihtoa ja sain sen.