Koodaava 6-vuotias
Kuusivuotiaani haluaisi oppia koodaamaan. Onko hassu idea maksaa koodaustunneista? Siis, että joku tulisi kotiimme antamaan yksityistunteja koodauksesta.
Voisin samalla itsekin oppia vähän koodaamaan.
Nyt on avuton olo, kun koitan auttaa lasta, mutta en tiedä koodaamisesta mitään.
Koodauskerhot ovat koululaisille.
Haluaisin tukea lapseni tietokoneharrastusta.
Kommentit (38)
siksakk kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako se 6-vuotias lukea ja kirjoittaa?
monet kuusivuotiaat osaavat nykyisin,ei siinä ole mitään ihmeellistä
Tuntemani 6 v aloittanut koodari oppi alle 5 v lukemaan ja kirjoittamaan ihan omin päin. Eisiis ole mikään ihmelapsi kuitenkaan.
Tekee pelejä Blenderillä ja Amitylla(en ole varma oikeinkirjoituksestani🤗)
Itse opiskelin 1980-luvulla tuossa iässä. Isä osti kotiin Sinclair ZX81 tietokoneen ja opaskirjan, jossa neuvottiin miten sen Basic-ohjelmointikielellä ohjelmoidaan. Itse olin oppinut lukemaan 4-vuotiaana ja ahmin suorastaan sitä kirjaa ja tein kaikki harjoitukset siitä läpi. Ei varmaan ole yllättävää että tänä päivänä olen ammattikoodari ;)
Vierailija kirjoitti:
siksakk kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani 6 v aloittanut koodari oppi alle 5 v lukemaan ja kirjoittamaan ihan omin päin. Eisiis ole mikään ihmelapsi kuitenkaan.
Tekee pelejä Blenderillä ja Amitylla(en ole varma oikeinkirjoituksestani🤗)
Unity se toinen taisi olla🐷
ruuubii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linda Liukaksen kirja ”Hello Ruby” voisi olla hyvä hankinta 6-vuotiaalle koodauksesta kiinnostuneelle.
http://www.helloruby.com/fi tutustu täällä
Meillä on tuo, mutta mielestämme ei ollut kovin mielenkiintoinen. Halutaan oppia ihan koodaamista, miten esim. jonkun palikan saa liikkumaan ruudulla.
Vierailija kirjoitti:
Koodauskerhot on koululaisille. Robottikerhoja on 6-vuotiaille.
Robottikerho voisi olla hyvä. Jos yrittää liian vaikeita tai haastavia asioita liian aikaisin, voi tappaa innostuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkö sinun 6-vuotias loppupeleissä Besselin funktioista mitään?
Ei eikä sen tarvitsekaan ymmärtää. Ei alakouluikäiset ymmärrä derivaatoista eikä neliöjuuristakaan vielä yhtään mitään, mutta silti heille opetetaan matematiikkaa. Aloitetaan siis helposta ja edetään oppimisen ja kehityksen mukaan.
Aloittajalle: ehdottomasti, jos lapsi on kiinnostunut koodaamisesta. Yksityistunteja pitämään ei kuitenkaan kannata valita sellaista, joka ei osaa koodata eikä opettaa lasta koodaamisessa ilman koodimaailman mutkikkaita juttuja. Nörteissä on paljon guruja, jotka näkevät vain oman putkensa läpi ja lapsen osaamisen tasolle meneminen on mahdotona. Itse vaihdoin alaa nelikympisenä ja aloitin opiskelun ihan vaan siitä, että sain perinteisen "Hello worldin" aikaiseksi. Silti koodannut työkseni jo kohta 20 vuotta.
Tämä on hyvä huomio. Poikani opiskelee tietojenkäsittelyä ja on kai aika fiksu. Hän on kuitenkin maailman huonoin opettaja. Hän ei yksinkertaisesti ymmärrä toisten ajatuksenjuoksua. Selittäessään hän luulee selittävänsä, mutta jättää oleelliset asiat pois, koska "kaikkihan sen tietävät".
Vierailija kirjoitti:
siksakk kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kysynyt osaako moni, vaan osaako tämä kyseinen tapaus.
Vielä hän ei lue, mutta ehkä keväällä. Me ollaan viimeinen vuosi luettu iltalukemisiksi pelien käyttöohjeita. Kaikki lapsen piirustukset ovat kaaviomaisia ja esittävät lähinnä robotteja. Lapsen leikit ovat sitä, että suunnittelee jotain pelejä tai peliratoja. Nyt on alkanut inttämään tuosta koodaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siksakk kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä hän ei lue, mutta ehkä keväällä. Me ollaan viimeinen vuosi luettu iltalukemisiksi pelien käyttöohjeita. Kaikki lapsen piirustukset ovat kaaviomaisia ja esittävät lähinnä robotteja. Lapsen leikit ovat sitä, että suunnittelee jotain pelejä tai peliratoja. Nyt on alkanut inttämään tuosta koodaamisesta.
Autistinen.
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelin 1980-luvulla tuossa iässä. Isä osti kotiin Sinclair ZX81 tietokoneen ja opaskirjan, jossa neuvottiin miten sen Basic-ohjelmointikielellä ohjelmoidaan. Itse olin oppinut lukemaan 4-vuotiaana ja ahmin suorastaan sitä kirjaa ja tein kaikki harjoitukset siitä läpi. Ei varmaan ole yllättävää että tänä päivänä olen ammattikoodari ;)
Minä olin 5-vuotias kun veljeni opettivat minua koodaamaan comodore 64:lla. Ammattikoodaria minusta ei tullut, mutta pelejä olen harrastusmielessä koodaillut ja kaikenlaisia tarvitsemiani pieniä hyötyöohjelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siksakk kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autistinen.
Ei ole. Tunnetaidoiltaan edistynyt. Ymmärtää käytöksen syy- ja seuraussuhteita paremmin, kuin jotkut aikuiset.
Siksi olenkin uskaltanut antaa lapsen puuhailla niin paljon pelien ja älylaitteiden parissa.
Vierailija kirjoitti:
Linda Liukaksen kirja ”Hello Ruby” voisi olla hyvä hankinta 6-vuotiaalle koodauksesta kiinnostuneelle.
Linda Liukas, siinä on iskä katsonut redtubea nimeä miettiessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin 5-vuotias kun veljeni opettivat minua koodaamaan comodore 64:lla. Ammattikoodaria minusta ei tullut, mutta pelejä olen harrastusmielessä koodaillut ja kaikenlaisia tarvitsemiani pieniä hyötyöohjelmia.
Saattaa johtua siitä, ettet oppinut kirjoittamaan commodorea oikein?
Vierailija kirjoitti:
Ihan tosissani kirjoitan. Lapsi oli 6 viikkoa vanha, kun kiinnostui kännyköistä.
Jotain tällaista epäilinkin aloituksen taustalta.
Espoolaisessa alakoulussa ohjelmoidaan lego-robotteja ja ainakin oma lapseni pääsi jo koulun eskarissa kokeilemaan. Innostui kovasti ja oli koulun joukkueen kanssa SM-kisoissakin. Samoja roboja on varmaan monissa muissakin Suomen kouluissa käytössä, ehkä teidänkin kotipaikkakunnalla?
Ennemmin kannustaisin kehittämään käsien motoriikkaa ja kappaleiden hahmotusta vaikka Legoilla tai vastaavilla. Koodaajia on ja tulee olemaan maailma täynnä, mutta sellaisia jotka osaa tehdä jotain käsillään on yhä harvemmassa.
Itse aloin koodaamaan yli kolmekymppisenä, joten sen kyllä ehtii oppimaan ja hankkimaan burnoutin.
No, et kumminkaan usko, joten ole hyvä:
Ei eikä sen tarvitsekaan ymmärtää. Ei alakouluikäiset ymmärrä derivaatoista eikä neliöjuuristakaan vielä yhtään mitään, mutta silti heille opetetaan matematiikkaa. Aloitetaan siis helposta ja edetään oppimisen ja kehityksen mukaan.
Aloittajalle: ehdottomasti, jos lapsi on kiinnostunut koodaamisesta. Yksityistunteja pitämään ei kuitenkaan kannata valita sellaista, joka ei osaa koodata eikä opettaa lasta koodaamisessa ilman koodimaailman mutkikkaita juttuja. Nörteissä on paljon guruja, jotka näkevät vain oman putkensa läpi ja lapsen osaamisen tasolle meneminen on mahdotona. Itse vaihdoin alaa nelikympisenä ja aloitin opiskelun ihan vaan siitä, että sain perinteisen "Hello worldin" aikaiseksi. Silti koodannut työkseni jo kohta 20 vuotta.