Montako tuntia teidän tokaluokkalainen nukkuu yössä?
Meidän lapset herätetään n. 7.40. Eskarilaiset nukahtavat jo kahdeksalta, olen nykyään antanut tokaluokkalaisen lukea tai piirtää huoneessaan n.21 asti ja sitten pitää alkaa nukkumaan. Ei nykyään kuitenkaan saa unta ja valvoo monesti sängyssään vielä 22 jälkeen. Ei ole päivällä mitenkään väsynyt ja koulu menee hyvin. Tuntuu vaan aika myöhäiseltä tuo nukahtamisaika....
Kommentit (20)
Meillä nukkuu 11 h, talvella pimeään aikaan jopa 12 h viikonloppuna, kun ei herätetä. Silloin vasta oikeasti virkeä. Meillä lapsemme ovat aina nukkuneet tosi pitkiä yöunia ja olen ajatellut, että siksi varmaan eivät ole flunssassakaan juuri koskaan, parikin vuotta voi mennä ilman tauteja. Eli annamme nukkua, kunnes itse heräävät, tietenkin kouluun pitää mennä ajoissa , mutta lapset menevät niin aikaisin nukkumaan, että saavat tarvitsemansa unen.
Tajusin juuri tässä sen, että lapsena jaksoi hyvin nähdä kavereita vielä koulupäivän jälkeenkin, kun meni illalla kahdeksalta nukkumaan. Aikuisena nukkumaanmeno tapahtuu joskus klo 1 yöllä, ja herätys aamulla klo 7 koulun takia. Koulupäivän jälkeen kaadun väsyneenä sänkyyn, enkä jaksa mitään. Kyllähän tuo myöhäinen nukkumaanmenoaika sekä stressi laskuista, toimeentulosta, terveydestä, tulevaisuudesta ym. väsyttää.
Meillä tokaluokkalainen menee nukkumaan 23-01 välillä. Tuo 01 on raja, jos kuulen että pelaa vielä niin käyn pyytämässä, että alkaa nukkua. Herää sitten 7.30-8, menee kouluun isänsä kyydillä. Viikonloppuna saa nukkua niin paljon kun haluaa.
Meillä toppu nukahtaa klo 23, nelkki valvoo joskus yli ½yön.
Kaikkien vastauksien pitää alkaa sanalla "Meillä".
Noin 2 tuntia. Ehkä ensi vuonna sitten enemmän
9 - 10 tuntia nukkuu.
Ps. Hyi, mikä ihmeen toppu ja nelkki, vastaaja numero 5?!
No, joillekin ihmisille lyhyt uni sopii paremmin. Minulla ei ole lapsia, mutta kun olin itse toisella, nukahdin yleensä klo. 23 maissa, ja heräsin ilman herätystä tai muuta ihan itsekseni puoli seitsemän. Pikkusiskoni taas saman ikäisenä nukkui keskimäärin 11½ tuntia yössä, ja pikkuveljeni normaalisti kahdeksasta neljään (aamuvirkku vieläkin)
Teillä joiden lapset nukkuu sen 11-12 tuntia, onko liikuntaharrastuksia tai ulkoilevatko paljon jne? Meidän tokaluokkalaisella siis mieluisia tietyt sisätouhut jotka eivät ole fyysisesti rasittavia... mietin että vaikuttaako unentarpeeseen. Lähellä ei asu kavereita kenen kanssa ulkoilla joten ei viihdy pihalla iltaisin enkä viitsi pakottaakaan jos en ole itse menossa.
Ap
Meillä kolkki kyllä eikä toppu, mutta nukkuu 22-7.
Nyppi nukkuu yleensä 7,5 tuntia. Mulkki puolestaan 8
Ei ole vielä tokaluokkalaista, mutta meidän eskarilainen nukkuu saman verran kuin ap:n tokaluokkalainen – monesti iltanukahtaminen menee jopa klo 22.30:een. On vain ihan käsittämättömän iltavirkku, on ollut vauvasta asti. Ollaan joskus kokeiltu herättää hänet aiemmin aamulla, että nukahtaisi aiemmin illalla, mutta ei siitä ollut oikeastaan mitään apua, kokonaisuniaika jäi vain lyhyemmäksi. Hän on vähäisestä unimäärästään huolimatta todella energinen tyyppi.
Meillä eppu nukkuu 22-7 ja viikko 0-7. Saisi mennä vanhempi kyllä aikasemmin nukkumaan. Käyvät norssia.
Viikki on kyllä luvannut mennä aikasemmin nukkumaan.
(15)
'Tokaluokkalainen'? Tarkoitit kai tooki? Vai onko se toikki?
On varmasti yleensä unessa siinä klo 21 aikoihin ja herää joskus klo 7 ja 7.30 välillä.
Siis mitä nämä sanat on, joita tässä ketjussa käytetään? Eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki? Siis puhuuko vanhemmat oikeasti noin?
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä nämä sanat on, joita tässä ketjussa käytetään? Eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki? Siis puhuuko vanhemmat oikeasti noin?
Jos vittu vaikka googlaisit.
Meillä menee tokaluokkalainen nukkumaan kasin maissa ja nukahtaa heti. Herää sit 7-7.30 välillä yleensä.