Vauva paleltui kuoliaaksi vaunuissa -20 asteen pakkasella Venäjällä.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/9703bbd5-71a9-4dec-a662-c38578c2535f
Itse muistelen reilussa 20 asteessakin nukuttaneeni vauvaa ulkona useamman tunnin. Toppapuku, makuupussi ja vaunujen suuaukon suojana paksu pyyhe. Lämpimänä pysyi, välillä kävin toki tarkkailemassa.
Kommentit (32)
Minunkin vauva saattoi nukkua viiden tunnin unia ulkona. Ulkona on hyvä nukkua raittiissa ilmassa.
[/quote]
Olikohan Arvo Ylppö aikoinaan, joka opasti lasten nukuttamiseen ulkona. Ennen ei ollut niin hyvä sisäilma (hellansavua, tupakointia) ja ihmisillä oli kaikenlaisia kulkutauteja.
Jos et ole koskaan nukkunut itse ulkona, niin suosittelen. Viileä, raikas ilma nukuttaa mukavasti, kun keholla on lämmin.
Vauva kyllä itkee, jos on liian kylmä tai kuuma.[/quote]
Arvo Ylppöhän se ja juuri mainitsemistasi syistä.
Meillä myös lapset (nykyiset teinit) nukkuneet ulkona pakkasessa ja pysyneet lämpiminä. Ja hyvin nukkuivatkin! Kun kolme tuntia tuli täyteen, en osannut enää nauttia unistaan, vaan tsekkailin vähän väliä, onko kaikki kunnossa. Silmät sirkeinä ja posket rusoittavina ulkounilta aina heräsivät. :)
Olisikohan tuossa syynä esim.kätkytkuolema?
Vierailija kirjoitti:
20 asteen pakkasessa ei laiteta vauvaa ulos nukkumaan, ei ainakaan viideksi tunniksi. Itse laitoin ulos nukkumaan alle 10 asteen pakkasissa.
Vaunun pohjalle laitoin lampaantaljan, sitten kantokassi, jossa vauva oli makuupussissa kerrosvaatetuksessa ja ulkoilupuvussa.
Vauva oli aina lämmin, kun otin sisälle. Ei yhtään hikinen vaan sopivan lämmin ja tyytyväinen. Nukkui äärettömän hyvin ulkona raikkaassa ilmassa.
Äitini kertoman mukaan myös minä ja sisarukseni olemme nukkuneet ulkona parhaiten.
Mutta joo, joku tolkku pitää olla siinäkin hommassa.
No kuule kun nuo pakkasrajat on ihan kulttuurikohtaisia ja vaihtelee myös eri aikoina. Useimmissa maissa ei voitaisi edes ajatella vauvojen nukuttamista ulkona edes kun lämpötila olisi vielä plussan puolella mutta lähestyisi nollaa. Meillä se raja _sun_ mielestäsi on -10 astetta, mulla neuvolassa mulle suositeltiin -15 astetta.
Siperiassa se raja - jos sellaista edes on - on takuulla jotain muuta kuin -10.
Jos ovat antaneet vauvan olla 5 tuntia parvekkeella, eivätkä ole kertaakaan käyneet edes katsomassa, kuinka pienokainen siellä voi, on kyseessä jonkinasteinen heitteillejättö. Vaikka normaalisti nukkuisikin 5 tunnin päiväunia, niin tuollaisella pakkasella normaali vanhempi kävisi kyllä välillä tarkistamassa tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole lapsia joten haluaisin tietää että mihin tuo tapa Suomessa perustuu? Onko siitä jotain näyttöä että se vahvistaa vastustuskykyä tms.? Onko se ihan neuvolan ohjeistama tapa?
Ja mistä voi tietää onko pienellä vauvalla kylmä kun sitä pitää pakkasessa?
Ulkona nukuttamisesta ei ole mitään hyötyä. Asiaa on tutkittu, mutten muista koska ja kuka. Hesarissa oli juttua muutama vuosi sitten.
Ulkona lapsi on kymyyden, eläinten ja pulsujen mahdollinen uhri.
Vierailija kirjoitti:
Ikävää tää kylmä ilmasto. Jos olisi ollut Afrikassa ei olisi kuollut.
Aivan ja sitten nämä haluavat vapaaehtoisesti tulla Suomeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole lapsia joten haluaisin tietää että mihin tuo tapa Suomessa perustuu? Onko siitä jotain näyttöä että se vahvistaa vastustuskykyä tms.? Onko se ihan neuvolan ohjeistama tapa?
Ja mistä voi tietää onko pienellä vauvalla kylmä kun sitä pitää pakkasessa?
Ulkona nukuttamisesta ei ole mitään hyötyä. Asiaa on tutkittu, mutten muista koska ja kuka. Hesarissa oli juttua muutama vuosi sitten.
Ulkona lapsi on kymyyden, eläinten ja pulsujen mahdollinen uhri.
Pulsujen vai pulujen?
Juttu kerti, ett oletus on paleltumiskuilema. Tutkinta vasta alkoi
Venäjällä paleltuu aikuisiakin kuoliaaksi pakkasiss, koska osalla on niin kurjat olot
BBC:n sivuilla lukee että asteita oli -7. Päivittelevät facessa kuinka hullua moinen ulkonanukuttaminen on.
Epäilen kätkytkuolemaa, ei 5 tuntia niin pitkä aika ole ulkona nukkua!
"Ulkona limakalvojen verenkierto kiihtyy, immuunisolujen määrä lisääntyy ja värekarvojen toiminta tehostuu."
Tästä syystä ulkoilu parantaa vastustuskykyä.
Numero 10 jatkaa vielä:
Parhaiten lapsen lämmön saa selville kokeilemalla niskasta. Jos niska on lämmin, niin vauvalla on sopivan lämmin. Ei siis saa olla hikinen vaan lämmin.