Laparoskopia/vatsan tähystysleikkaus kokemuksia!!
Huomenna, tasan viikko sitten makasin leikkauspöydällä, jossa minulle tehtiin laparoskopia eli vatsan tähystysleikkaus. Leikkaus suoritettiin yö aikaan ja olin nukutettuna kunnes heräämössä heräilin parin tunnin unien jälkeen leikkauksesta.
Syy leikkaukseeni oli kohdunulkoinen raskaus ja tarkemmin alkion räjähtäminen vasemmassa munanjohtimessani. Tästä johtuen munanjohtimeni täytyi poistaa vasemmalta puolelta kokonaan. Raskaus oli edennyt sen verran pitkälle että tämä räjähdys tapahtui ja vatsaontelooni pääsi syntymään seurauksena sisäinen verenvuoto. Olin siis erittäin kriittisessä pisteessä tuolloin.
Olihan se aikamoinen shokki, olen aina ollut täysin terve fyysisesti sen suuremmitta vaivoitta.
Olen iältäni 23 vuotias ja haluan tulevaisuudessa lapsia, joten senkin takia poistoleikkaus oli kova kolaus.
Toki, lääkärit vakuuttelivat että yhdellä munanjohtimella pärjätään ja vastaisuudessa jos raskaaksi tulee, pääsee tarkempaan seurantaan ongelmien välttämiseksi ja uuden ulkoisen raskauden ehkäisemiseksi.
Ikinä ei voi tietää miten vaikeaa tulevaisuudessa tuo lastenteko on kenenkään ihmisen kohdalla, vaikka terve olisikin, mutta tottakai tämä oli ikävä asia...
Kivut olivat ennen leikkausta eli Uuden vuoden päivänä sanoinkuvaamattomat. Muita oireita minulla oli kuukauden jatkuneet ”menkat”, jotka sitten liittyivätkin kyseiseen raskauteen.
Leikkaushaavat ovat pienet ja nyt melkein viikon jälkeen ihan hyvässä kunnossa ollaan! Alkupäivät leikkauksen jälkeen menivät sängyssä ja kolme kertaa päivässä söin määrättyjä kipulääkkeitä. Edelleen syön lääkkeitä ja otan rauhallisesti liikehdinnän.
Jos kaipaatte tietoa aiheesta niin vastailen mielellään ja kuuntelisin mielellään jos joillain omia kokemuksia kertoa :)!
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Mulla laparoskopiaan oli toinen syy eli umpilisäkkeen tulehdus, joka ehti puhjeta ennenkuin pääsin leikkauspöydälle. Tämä tapahtui kuukausi sitten. 5 päivää jouduin olemaan sairaalassa antibioottitiputuksessa, sitten pääsin kotiin. Kotona söin 10 päivää kahta suun kautta otettavaa antibioottia umpparin puhkeamisen aiheuttaman vatsakalvon tulehduksen vuoksi. En käyttänyt sairaalassa kipulääkkeitä kuin leikkausyötä seuraavana päivänä. Haavat on tosiaan pienet, ompeleet sulivat itsestään. Viikko tuli sairaslomaa.
Kauan sulla kesti parantua täysin? Vai onko vielä esim jotain oireilua leikkauksen jälkeen? Kiitos vastauksesta ja tsemppiä jatkoon:)!
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla laparoskopiaan oli toinen syy eli umpilisäkkeen tulehdus, joka ehti puhjeta ennenkuin pääsin leikkauspöydälle. Tämä tapahtui kuukausi sitten. 5 päivää jouduin olemaan sairaalassa antibioottitiputuksessa, sitten pääsin kotiin. Kotona söin 10 päivää kahta suun kautta otettavaa antibioottia umpparin puhkeamisen aiheuttaman vatsakalvon tulehduksen vuoksi. En käyttänyt sairaalassa kipulääkkeitä kuin leikkausyötä seuraavana päivänä. Haavat on tosiaan pienet, ompeleet sulivat itsestään. Viikko tuli sairaslomaa.
Kauan sulla kesti parantua täysin? Vai onko vielä esim jotain oireilua leikkauksen jälkeen? Kiitos vastauksesta ja tsemppiä jatkoon:)!
AP
Ilman antibioottikuuria olisin varmaan ollut viikon päästä leikkauksesta (eli 2 päivää kotiuduttuani) jo ihan kunnossa. Antibiootit kuitenkin pistivät vatsan sekaisin ja aiheuttivat pahoinvointia, joten sen vuoksi viikon sairasloma oli ihan hyvä juttu.
Sairaalassa hoitajat ihmettelivät, kun lähdin heti leikkausyön jälkeisenä päivänä reippaasti tippatelineen kanssa sairaalan kahvioon. Tähän on kuitenkin syy. Olen reilun vuoden sisällä ollut kaksi kertaa polven tekonivelleikkauksessa. Leikkauspäivän iltana pitää lähteä jo kävelemään, seuraavana päivänä harjoitellaan portaissa kulkemista ja seuraavana päivänä kotiin. Ja leikatulla jalalla nimenomaan pitää astua. Rehellisesti sanottuna kipulääkkeistä huolimatta kipu on helvetillinen. Silti on vain käveltävä ja jumpattava polvea, vaikka sattuu niin, että kyyneleet valuu silmistä ja ärräpäitä pääsee suusta. Ilman noita kahta kokemusta olisin varmasti kokenut umpparileikkauksen jälkeisen kivun kovemmaksi ja ollut varovaisempi kaikessa, mitä teen. Polvileikkausten jälkeinen kipu oli kuitenkin ainakin sata kertaa kovempi, joten umpparileikkauksen kipu oli siihen verrattuna kuin hyttysen pisto.
Kiitos kun jaoit kokemuksesi! Kiinnostavaa, vaikkakin kamala kokemus. Onneksi henkesi säästyi, toivon kaikkea hyvää sinulle jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kun jaoit kokemuksesi! Kiinnostavaa, vaikkakin kamala kokemus. Onneksi henkesi säästyi, toivon kaikkea hyvää sinulle jatkoon.
Kiitos samoin!
Haavat paranevat nopeasti, tikit poistetaan viikon kuluttua leikkauksesta.