Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Venäjällä vauvaa nukutettiin parvekkeella vaunuissaan 20 pakkasasteessa 5 tuntia, vauva paleltui kuoliaaksi

Vierailija
07.01.2020 |

Voi hyvä luoja.

"Saksalaisen Bild-lehden mukaan lapsen äiti oli laittanut vauvan parvekkeelle vaunuissaan, koska tämä nukkui paremmin ulkoilmassa.

Seitsenkuinen vauva ehti maata vaunuissaan 20 asteen pakkasessa viiden tunnin ajan. Pienokainen oli kuollut, kun äiti meni hakemaan tätä. Lapsi ilmeisesti oli paleltunut kuoliaaksi.

Viranomaiset tutkivat nyt pienokaisen kuolemaa." https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/9703bbd5-71a9-4dec-a662-c38578c2535f

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että kätkytkuolema. Ei se aika ole ratkaiseva tuossa. Jos vauvalla on kylmä, kuolee paljon nopeammkin, jos on lämmin, kuten vaunuissa on jos lapsen pakkaa sinne oikein, lämmin on miten pitkään vaan.

Vierailija
2/36 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tuolla itärajan toisella puolella ymmärrys ja tilannetaju hieman heikonlaista, eli järki jäässä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kamalaa tuossa on se että mistään tuskin erottaa onko kyseessä kätkytkuolema vai paleltuminen. Kummastakaan ei jää mitään selkeää jälkeä.

Vierailija
4/36 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvoja nukutetaan noin kovassa pakkasessa tunti tai puolitoista. Käsittämätön ajatus pitää vauvaa viisi tuntia kovassa pakkasilmassa. 

Vierailija
5/36 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvoja nukutetaan noin kovassa pakkasessa tunti tai puolitoista. Käsittämätön ajatus pitää vauvaa viisi tuntia kovassa pakkasilmassa. 

Jep. Siinä saa olla kyllä melkoiset varusteet, että pitää noin pienen lapsen lämpimänä -20 asteessa viiden tunnin ajan. Etenkin kun lapsi ei juurikaan liiku, eikä pysty pitämään itseään lämpimänä sitä kautta. Vauva parka.

Vierailija
6/36 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että kätkytkuolema. Ei se aika ole ratkaiseva tuossa. Jos vauvalla on kylmä, kuolee paljon nopeammkin, jos on lämmin, kuten vaunuissa on jos lapsen pakkaa sinne oikein, lämmin on miten pitkään vaan.

No ei todellakaan ole mikään kätkytkuolema.

Vierailija
7/36 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkaan ei pitäisi antaa lapsen nukkua viiden tunnin päiväunia, saati jättää ulos kylmään niin pitkäksi aikaa. :/ Kamalaahan tuo silti on.

Vierailija
8/36 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä vaan kysyn kirjoitti:

Onkohan tuolla itärajan toisella puolella ymmärrys ja tilannetaju hieman heikonlaista, eli järki jäässä?

En usko, tuskin muuten olisivat onnistuneet lisääntymään 146 miljoonan kansaksi.

Vierailija
9/36 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai 5 tuntia on pitkä aika, mutta jos vaunuissa on lämmin tunnin siellä on lämmin viisikin tuntia. Miettikää itseänne nukkumassa kunnon untuvamakuupussissa teltassa. Ei siinä ole merkitystä kuinka kauan siinä nukkuu. Lämmin joko on tai ei ole. Ei se varusteiden lämmittävyys katoa mihinkään jonkin x tunnin jälkeen. Kaikki vaellusta harrastavat nyt ainakin ymmärtää tämän.

Vierailija
10/36 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, tuskin muuten olisivat onnistuneet lisääntymään 146 miljoonan kansaksi.

Vaatiiko joka suuntaan nussiminen ja lisääntyminen suuria älyllisiä lahjoja, kuten esim. Intiassa?

Vierailija
11/36 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella on kyllä lasitus parvekkeella, niin ei siellä ole sama lämpötila kun ulkona.

Vierailija
12/36 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatiiko joka suuntaan nussiminen ja lisääntyminen suuria älyllisiä lahjoja, kuten esim. Intiassa?

Kyllä.

Vierailija
13/36 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Intialaisten älyssä tiettävästi ole mitään vikaa.

Vierailija
14/36 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi tuntia on liian pitkä aika jättää vauvaa yhtään mihinkään. Yksikin tunti on liian pitkä aika.

Vierailija
15/36 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa ois ilmaston muutos tullut eikä ois niin kylmä. Vaarallista tää kylmä ilmasto.

Vierailija
16/36 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan vauva ollut vähillä vaatteilla? Itse oon nukuttanut vauvaa ulkona pakkasessa niin pitkään kuin nukkuu, joskus neljäkin tuntia. Kai se on ookoo? Välillä toki käyny tarkistaan onko kylmä tai kuuma.

17/36 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nukuttanut kaikkia viittä lastani  reilusti yli -20 asteen pakkasessa useita tunteja ulkona kun olivat vauvoja. Vaunujen pohjalla lampaantalja, makuupussina norjalainen Voksipussi https://www.voksi.no/produkt/voksi-classic-pluss/ jonka sisus on villaa. Vauvalla tietysti villavaatteet toppahaalarin alla, vaunujen kuomun edessä hengittävä iso villahuivi. Pohjoisessa Lapissa asutaan ja terveitä lapsia ovat kaikki. Olisikohan tässä syynä ollut liian kevyt vaatetus.

Vierailija
18/36 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan vauva ollut vähillä vaatteilla? Itse oon nukuttanut vauvaa ulkona pakkasessa niin pitkään kuin nukkuu, joskus neljäkin tuntia. Kai se on ookoo? Välillä toki käyny tarkistaan onko kylmä tai kuuma.

Eivätkö noin pitkät päiväunet todella vaikuta teillä yöuniin mitenkään? Nukkuuko vauva useammat tuonpituiset? Juuri luin asiantuntija-artikkelin, jonka mukaan vauvan päiväunien pitäisi olla keskimäärin 1.5-2 tunnin pituiset ja näitä voisi olla sitten useampi (en nyt löytänyt sitä tähän hätään, harmi kyllä). Toki vauvat ovat yksilöitä ja suosituksetkin siten vähän kyseenalaisia, kun eivät kaikille sovi, mutta kyllä 4-5 tuntia kuulostaa tosi pitkältä päiväuniksi.

Vierailija
19/36 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa kyllä, mutta positiivisesti. Jos on pitkät päiväunet takana niin yleensä nukkuu yönkin paremmin. Monesti illemmalla nukkuu vielä tunnin päiväunet. Jos illemmalla nukutut päiväunet venähtää pariin tuntiin niin sitten saattaa nukkua yön huonommin.

Vierailija
20/36 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen itsekin nukuttanut vauvojani ulkona just niin kauan kuin vain nukkuvat. Myös yli 20 asteen pakkasilla. Vauvan lämpötilaa käydään välillä kokeilemassa niskasta. Jos on lämmin, vauvan on lämmin. Jos viileä, on syytä siirrellä sisälle. Jos hikinen, jotain on liikaa. Pakkasessa ei saa riisua hikiseltä vauvalta liikoja pois, vaan silloinkin siirretään sisätiloihin. Pakkasessa oleminen ja eläminen on vaatetuskysymys. Huomautan, että on olemassa ihmisiä, jotka asuvat siellä säiden armoilla ja osaavat suojella vaatteilla lapsia säitä vastaan, esim. Inuiitit. Pakkanen ei ole se missä on vika, vaan varustus. Kylmä ilma tekee ihmiselle lähtökohtaisesti hyvää ja on terveellistä nukkua ulkona.