Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 45-v. lääketieteellisesti "fertiili-ikäinen" vai "vaihdevuosi-ikäinen"?

Vierailija
07.01.2020 |

.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fertiili-ikäinen niin kauan kun on kuukautiset eikä ole siis vaihdevuosissa. Ei ole kiinni iästä.

Todellisuudessa hedelmällinen ikä on paljon lyhyempi, mutta aina joskus joku viisikymppinenkin tulee raskaaksi.

Terv tk-lääkäri

Vierailija
2/23 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tietää milloin vaihdevuodet alkaa, kun on ollut vuosikausia hormonikierukka eikä kuukautisia ole lainkaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tietää milloin vaihdevuodet alkaa, kun on ollut vuosikausia hormonikierukka eikä kuukautisia ole lainkaan?

Samaa mietin

Vierailija
4/23 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fertiili-ikäinen niin kauan kun on kuukautiset eikä ole siis vaihdevuosissa. Ei ole kiinni iästä.

Todellisuudessa hedelmällinen ikä on paljon lyhyempi, mutta aina joskus joku viisikymppinenkin tulee raskaaksi.

Terv tk-lääkäri

Olenko minä siis näin 55-vuotiaana fertiili-ikäinen? Käytännössä en ole päässyt kokeilemaan fertiiliyttäni, koska olen ollut selibaatissa yli viisitoista vuotta ja parhaimmillaankin sukupuolielämäni oli olematonta, mutta onhan tämä teoriassakin aika hauska juttu. Tunnen itseni suorastaan nuorekkaaksi. :)

Vierailija
5/23 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä sain lapsen tuossa iässä. Mutta tiedän myös sellaisia joilla on vaihdevuodet samassa iässä.

Vierailija
6/23 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin raskauden mahdollisuus kysytään röntgenissä

45v

Vierailija
7/23 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiskierto lyhentynyt 28 vrk:sta 23-24:ään 2/3 kierroista ja loput 28 vrk. Vielä fertiili +45 vuotiaana?

Vierailija
8/23 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukautiskierto lyhentynyt 28 vrk:sta 23-24:ään 2/3 kierroista ja loput 28 vrk. Vielä fertiili +45 vuotiaana?

Jos on menkat, niin kyllä.

Vierailija
9/23 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terv tk-lääkäri

Olenko minä siis näin 55-vuotiaana fertiili-ikäinen? Käytännössä en ole päässyt kokeilemaan fertiiliyttäni, koska olen ollut selibaatissa yli viisitoista vuotta ja parhaimmillaankin sukupuolielämäni oli olematonta, mutta onhan tämä teoriassakin aika hauska juttu. Tunnen itseni suorastaan nuorekkaaksi. :)

Minä olin "fertiili-ikäinen" viime vuoteen asti. Olen nyt 57 vuotta. Viimeinen kierukka poistettiin viisi vuotta sitten enkä tullut raskaaksi aviomiehen toiveista ja kovasta yrityksestä huolimatta ;) Gynekologi sanoi raskauden olevan mahdollinen mutta varsin teoreettinen, tuohon uskottiin ja näytti pitävän paikkansa. Vaikka joku munasolu olisi hedelmöittynytkin (mies samanikäinen, ei ne siittiötkään mitään formuloita enää ole), olisi raskaus mennyt todennäköisimmin kesken hyvin nopeasti, en olisi edes huomannut sitä (tai en huomannut, voinut näin käydäkin). Mutta viime vuonna sitten jäi kukautiset pois, ensin pitkiä taukoja, nyt ei ole tullut puoleen vuoteen - ja kuumat aallot alkaneet. Toivottavasti tämä vaihe ei kauan kestä, tylsää hikoilla.

Vierailija
10/23 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimääräinen 51-vuotiaana päättyy fertiili-ikä, mutta suurinosa on ollut viimeiset vuodet enää n. 1-2 %:sesti fertiilejä jos näin voi kuvata...

Vierailija
11/23 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosia lähempänä. Jättäkää suosiolla lasten teko nuoremmille :)

Vierailija
12/23 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosioireethan voivat alkaa monta vuotta ennen menopaussia eli kuukautisten päättymistä. Onko silloin vielä fertiili-ikäinen?

Ja tosiaan, mistä voi tietää vaihdevuosien alkaneen jos on kierukka eikä kuukautisia?

Vierailija
13/23 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
14/23 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, koska kuukautiskiertoja edelleen tapahtuu. Eihän se raskauden saati sen kantaminen täysaikaiseksi ole kovin todennäköistä, mutta sen verran mahdollista vielä että ehkäisyä on syytä käyttää jos ei raskautta toivo.

Vierailija
15/23 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostaa mistä tietää vaihdevuosien alkaneen kun ei kuukautisia? Hikoilusta, kuumista aalloista?

Vierailija
16/23 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosioireethan voivat alkaa monta vuotta ennen menopaussia eli kuukautisten päättymistä. Onko silloin vielä fertiili-ikäinen?

Ja tosiaan, mistä voi tietää vaihdevuosien alkaneen jos on kierukka eikä kuukautisia?

Kyllä vaihdevuosioireiden kestäessä on fertiili-ikäinen. Täytyyhän silloin vielä käytttää ehkäisyäkin, jos ei raskaaksi halua. Menopaussin katsotaan tulleen kun kuukautiset on olleet 12 kk pois vaihdevuosi-ikäisellä. Tässä vaiheessa voidaan myös fertiili-iän katsoa päättyneen. 

Noita oireitahan on tosiaan kauan. Monella alkaa jo 40-42 v iässä ns. esivaihdevuosioireet eli kk-kierron lyhentyminen tai epäsäännöllistyminen, yleistyvät ovuloimttomat kierrot. Tästä voi mennä vielä 5-10 vuotta itse klassisiin vaihdevuosioireisiin kuten kuumat aallot ja unettomuus ja limakalvojen kuivuus, ja siitäkin vielä 1-3 vuotta että kuukautiset todella loppuu ja siis sen mukava fertiili-ikä.

Vierailija
17/23 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muakin kiinnostaa mistä tietää vaihdevuosien alkaneen kun ei kuukautisia? Hikoilusta, kuumista aalloista?

Gyne ainakin näkee onko munasarjat vielä toimintakunnossa.

Vierailija
18/23 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä yhtään mistään. Kaikille ei tule mitään muita oireita kuin kuukautisten loppuminen tai kuukautiskiertoon liittyvät häiriöt.

Vierailija
19/23 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munasarjat voivat toimia, mutta munasolut eivät ole enää kurantteja.

Vierailija
20/23 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin olen teini-ikäinen! Sanoo lääketiede mitä hyvänsä 😃