Ihminen laihtuu, jos HALUAA laihtua. Tämä on asian ydin!
Jos mikä tahansa muu asia kuin laihtuminen motivoi enemmän (esim. herkuttelu, tunnesyöminen) niin laihtuminen ei onnistu.
Jos taas haluaa riittävän paljon laihtua, niin silloin motivaatio suuntautuu laihtumiseen ja laihtumisen esteitä pystyy hallitsemaan.
Kommentit (27)
Haluamisesta ei ole hyötyä, jos sitä ei saa kanavoitua tahdonvoimaksi.
Ei laihdu. Esim. keskitysleireillä toisen maailmansodan aikaan oli paljon lihavia vankeja, koska heidän kehonsa oli säästöliekillä tai oli jotain ongelmia kortisolin kanssa, tai ihan mitä tahansa. (Sarkasmivaroitus)
Kyllä paksut jaksavat valehdella. Jos syö enemmän kuin kuluttaa > lihoaa.
Kaikki muu on huuhaata.
Mitä enemmän ihminen haluaa laihtua, sitä enemmän hän ajattelee ruokaa > syö ja lihoo. Ihminen, joka ei erityisesti välitä ruuasta eikä ajattele sitä, ei yleensä liho. Itse olen ollut hyvin hoikka silloin, kun en ole ehtinyt syödä kunnolla tai huolet ovat vieneet ruokahalun.
Jos asia olisi niin yksinkertainen kuin ap esittää, maailmassa ei olisi ainuttakaan syömishäiriöistä.
Vierailija kirjoitti:
On haluamista ja haluamista. Ihminen voi kyllä haluta laihtua, mutta jos hän haluaa herkutella vielä enemmän, ei laihtuminen onnistu.
Arvioikaa omaa motivaatiotanne vaikka asteikolla 1-10. Eli miten priorisoitte asioita, käsi sydämelle?
1) Kuinka paljon haluat laihtua? (Kun 10=laihtuminen on ehdoton ykkösprioriteettini)
2) Kuinka paljon haluat syödä suklaata, kun suklaanhimo iskee?
3) Kuinka paljon haluat ahmia, jos sinua ketuttaa tai surettaa?
JneJos vastaus mihin tahansa kysymykseen on suurempi luku kuin kysymykseen 1, ei laihtuminen onnistu.
Kaikki eivät ole edes kiinnostuneita makeasta. Kaikki eivät saa mitään elämystä suklaasta. Minun suussani se maistuu lähinnä rasvalle ja sokerille. Ahmiminen ei ole koskaan kiinnostanut minua.
Olen siitä huolimatta ylipainoinen. Olen liian kiltti koska en uskalla pahoittaa ihmisten mieltä kun he tarjoavat jotain. Nykyään tuohon tarjoiluun törmää joka päivä. Onneksi joulukuu on ohi!
Oletteko katsoneet tanskalaista tv-sarjaa Paksut pariskunnat? Eilen tuli kaksi jaksoa. Siinä haastateltiin tutkijaa, joka jertoi suolistobakteerien merkityksestä. Oli kaksi eri bakteeria, joita ihmisillä on. Jos kuuluu siihen toiseen ryhmään - en muista suolistobakteerien nimiä - on huomattavasti helpompaa laihduttaa sekaruokaa syömällä kuin sen toisen ryhmän. Erot on oikeasti todettu. ’Syö vähemmän kuin kulutat’ ei olekaan tepsivä neuvo.