Booking.com
Onko ihan luotettava sivusto? Meinaa kun yhdestä loma asunnosta on kuvia jotka ei kyllä oikein täsmää...
Kommentit (41)
Tosi usein olen varannut bookingin kautta. Hyvin on aina toiminut. Sehän on vain välittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Kallis ainakin. Kun varaa suoraan kohteesta, saa reilusti halvemmalla.
Ei välttämättä aina näin. Viime talvena yksi kotimaan kohde oli Booking.comissa 250 € halvempi kuin suoraan kohteesta varattuna.
Lähtökohtaisesti on hyvä ja luotettava sivusto, itse olen käyttänyt vuosia säännöllisesti. Mutta toki järki käteen: jos sivustolla vaikuttaa olevan jokin epäilyksiä herättävä kohde, jätä varaamatta. Ainahan seulan läpi joku huijari pujahtaa. Kohde kannattaa aina googlettaa joka tapauksessa, siten välttyy todennäköisemmin pahalta mieleltä.
Itse selaan kohteet booking.comista ja sitten varaan suoraan kohteesta, KOSKA booking.com ottaa hirmuisen provision hotellilta. Tuen mieluummin hotelli/majataloyrittäjää kuin jättiyritystä.
Eli bookingista bongaat Hotelli Sejasen, joka vaikuttaa hyvältä. Sen jälkeen googletat Hotelli Sejasen ja jos siitä löytyy netistä muuta infoa kuten omat sivut, hienoa. Ja sen jälkeen etsit vielä Hoteli Sejasen arvostelut Tripadvisor-sivustolta.
Jos tämän kaiken jälkeen toteat, että hotelli vaikuttaa hyvältä ja se ylipäätään on olemassa, todennäköisesti todellisuus paikan päällä vastaa suunnilleen mielikuvaasi.
Näin teen aina itse.
Vierailija kirjoitti:
Itse selaan kohteet booking.comista ja sitten varaan suoraan kohteesta, KOSKA booking.com ottaa hirmuisen provision hotellilta. Tuen mieluummin hotelli/majataloyrittäjää kuin jättiyritystä.
Miten booking pystyy sitten tarjoamaan hotelleja halvemmalla? Itse varaan 50-50 suoraan hotellin sivuilta ja bookingista, vähän riippuen miten on etuja ja mikä on hinta. Vaikea kuvitella että booking voi ottaa hirveän provision jos hinta on vaikkapa 200-400€ halvempi kuin hotellin sivujen kautta. Eikö hotelleille olisi sitten järkevämpää tarjota halvempaa hintaa kuin bookingilla eikä kalliimpaa? Itse en tosin harrasta majataloja, joten niissä voi olla eri asia.
Miksi joku sitten lähteeTUI:n lomamatkalle, kun kerran itse varatut matkat ja hotellit on halvempia.
VASTAUS: Siksi kun eivät osaa, viitsi tai uskalla.
Booking ei päätä mitään hintoja, vaan majapaikka itse syöttää hintansa sivustolle. Usein bookingiin laitetaan tarjouksia, koska niillä erotutaan kilpailijoista. Jos on ensimmäisten hakutulosten joukossa, saa enemmän asiakkaita, vaikka sitten halvemmalla hinnalla.
Me ollaan vuosien ajan varattu Bookingin kautta hotellit ja on toiminut kuin junan vessa. Toki aina tehdään noin kuin joku aiemmin, että tutkitaan myös hotellin omat sivut ja Tripadvisor.
Tripadvisorissa on aina se riski, että jotkut kilpailijat haukkuvat toisiaan.
Bookingin arvostelut ovat luotettavia, sillä kyselylomake hotellin palveluista ja asiakkaan tyytyväisyydestä tulee sähköpostiin jokaisen reissun jälkeen eli sinne ei voi kuka tahansa arvostella mitään. Tripadvisoriin taas voi kuka tahansa feikki kirjautua ja kirjoittaa potaskaa, vaikkei olisi käynyt edes kyseisessä maassa :P Tämä kuriositeettina vain.
Käyttänyt myös vuosia ja hyvä ja kätevä on. Huoneen saa todellakin paljon halvemmalla kuin hotellista varaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku sitten lähteeTUI:n lomamatkalle, kun kerran itse varatut matkat ja hotellit on halvempia.
VASTAUS: Siksi kun eivät osaa, viitsi tai uskalla.
Ei se aina noin mene. Just varattiin messuarjousmatka Aurinkomatkoilta Italiaan 1vko 2h edullisesti bussikuljetuksineen. Itse varaamalla lennot + hotelli olisi tullut paljon kalliimmaksi.
Käytän paljon ja on hyvä sivusto. Tarkistan hinnan myös useimmiten suoraan hotellista. Joskus hotellin/huoneiston sivulla on jopa ollut pyyntö, että varaukset on keskitetty booking.comiin, varaa sen kautta.
Käytän säännöllisesti. Varaus ja peruutukset onnistuu muutamalla klikkauksella. Ja onhan se tosi kätevää. Jos olen menossa tuntemattomaan kaupunkiin, esim. Prahaan, bookingin kautta löydän hotellit, huoneistot jne kartan avulla, näen kuvat ja luen käyttäjien arviot ja heidän omat kuvansa ilman mitään silottelua. Käyttäjien varoituksiakin on usein. "Ihan hirveä hotelli meluisalla baarikadulla!", ok, ei siis sinne!
Vierailija kirjoitti:
Ei kun päin vastoin: Booking.comin kaltaiset varaussivustot ovat hyödyllisiä nimenomaan pienyrittäjille, joilla ei ikimaailmassa olisi varaa sijoittaa vastaavaan markkinointiin puhtaasti omin voimin - et edes löytäisi näitä paikkoja ilman tällaisia sivustoja. Sen sijaan suuret kansainväliset hotelliketjut inhoavat näitä sivustoja, sillä ne joutuvat käyttämään niitä oman markkinointinsa ja asiakasohjelmiensa lisäksi.
Pari kertaa on varaus peruttu ihan vain paria päivää ennen kohteeseen lähtöä, mutta booking on auttanut löytämään uuden vastaavan majoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun päin vastoin: Booking.comin kaltaiset varaussivustot ovat hyödyllisiä nimenomaan pienyrittäjille, joilla ei ikimaailmassa olisi varaa sijoittaa vastaavaan markkinointiin puhtaasti omin voimin - et edes löytäisi näitä paikkoja ilman tällaisia sivustoja. Sen sijaan suuret kansainväliset hotelliketjut inhoavat näitä sivustoja, sillä ne joutuvat käyttämään niitä oman markkinointinsa ja asiakasohjelmiensa lisäksi.
Juuri näin, pienet hotellit hyötyvät varaussivustoista kovasti. Muuten joku pikkuhotelli jäisi täysin vaille huomiota, vain harva löytäisi sen, edes huomaisi sen olemassaoloa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttänyt myös vuosia ja hyvä ja kätevä on. Huoneen saa todellakin paljon halvemmalla kuin hotellista varaamalla.
Riippuu kohteesta. Esim. Scandicin ja monen muun ison ketjun huoneet saa reilusti halvemmalla ainakin jos liittyy kanta-asiakkaaksi (ei maksa mitään) ja tuolloin voi saada ilmaisia bonusöitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kohteesta. Esim. Scandicin ja monen muun ison ketjun huoneet saa reilusti halvemmalla ainakin jos liittyy kanta-asiakkaaksi (ei maksa mitään) ja tuolloin voi saada ilmaisia bonusöitäkin.
Siis halvemmalla suoraan Scandicilta, esim. juuri olin Helsingissä ja bookingin kautta huone olisi maksanut 50-60 euroa enemmän.
Tyhmä on jos ei vertaa. Mun kokemuksen mukaan menee n. 50-50, onko kalliimpi vai halvempi. Joskus booking.com on huimasti kalliimpi tai näyttää ettei tilaa ole, vaikka onkin.
Kallis ainakin. Kun varaa suoraan kohteesta, saa reilusti halvemmalla.