Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko syntymäpainoon mitenkään vaikuttaa?

Vierailija
06.01.2020 |

Tiedän ettei synnytyksen sujuvuus ole pelkästään vauvan koosta kiinni, mutta mua hirvittää silti ajatus ison vauvan synnytyksestä. Löytyy ristiriitaista tietoa siitä, vaikuttaako terveen äidin (eli ei diabetesta) syömiset vauvan kasvuun. Osa lääkäreistä ilmeisesti väittää että vauva voi kasvaa isoksi jos äiti syö liikaa sokeria/hiilaria kun taas osa väittää että näin on vaan jos on raskausdiabetes. Myös liikunnan suhteen on ristiriitaista tietoa

Ja joo olen elänyt suht terveellisesti nyt raskauden ajan ja liikkunut parhaani mukaan mutta nyt rv 34 alkaa liitoskivut olla jo sitä luokkaa ettei lenkkeily paljoa houkuttele. Koko ajan joudun taistelemaan herkutteluhimoja vastaan mutta yritän ajatella että tää on vauvan parhaaksi.

Taustaa vielä että mun eka lapsi oli 2900g mutta tarjontavirheen takia jäi jumiin ja kiireelliseen sektioon mentiin. Syntyi jo rv 36 joten jos olisi saanut olla laskettuun asti mahassa niin olisi varmaan sen 4kg ollut. Mua oikeasti pelottaa lähteä synnyttämään yhtään isompaa vauvaa. Ekassa raskaudessa söin karkkia varmaan joka päivä. Nyt oon onnistunut rajoittamaan sitä.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla syntyi pienin lapsi juuri siitä raskaudesta jossa liikuin eniten ja söin vähiten. Toki ero muihin ei ollut kovin iso. Luulen että joskus vauvat voi olla vaan geneettisesti isoja jolloin ei auta mikään nälkädietti. Toisaalta miksei voisi kokeilla kevyttä ruokavaliota ja liikuntaa kun ei siitä haittaakaan ole ja jos se vaikuttaa vauvankin painoon niin hyvä juttu

Vierailija
2/18 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä söin sikana karkkia ja suklaata vikalla kolmanneksella ja lapsi painoi 40+6 syntyessään 3900g eli oli aika iso. Jos tuun vielä raskaaksi niin jätän kyllä herkut väliin ihan varmuuden vuoksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sattui niin, että ekassa raskaudessa söin paljon herkkuja ja vauva oli syntyessään 4200g. Seuraavassa raskaudessa oli raskausdiabetes, jonka vuoksi en syönyt herkkuja kuin hyvin rajoitetusti. Vauva painoi 3600g. Syntyivät samoilla raskausviikoilla. Voisikohan niillä syömisillä olla kuitenkin vaikutusta?

Vierailija
4/18 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin karkit maistuneet ja lapset olleet välillä 2,7-3,7kg (kolme lasta on). Ehkä tästä isoimmasta elin eniten epäterveellisesti, kova olen ollut liikkumaan aina. Itse olen ollut äitiysneuvolassa terveydenhoitajana ja kyllähän sielläkin suositellaan sokerin vähentämistä. Lasten syntymäpaino on kokoajan noisusuuntainen, toki myös radin yleistymisen myötä, mutta myös äitien ruokavaliolla varmasti merkitys moiseen. Yleensä sanotaankin, että etenkin raskausaikana tulisi syödä kahta terveellisemmin.

Vierailija
5/18 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
6/18 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ihme jos on iso lapsi jos äiti mässyttää karkkia jokanpäivä. Jätä herkut pois, ei se lapsikaan niitä tartte.

Vierailija
7/18 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söit karkkia joka päivä. Siinäpä se. Kyllä karkkilakolla ja terveellisellä ruokavaliolla voi vaikuttaa. Kaikkien naisten insuliinintuotanto muuttuu raskausaikana vaikkei olisi raskausdiabetesta ja sokerit voivat olla myös koholla vaikkei olisi varsinaista diabetesta. Kyllä suoraan sanoen ainakin omassa tuttavapiirissäni ja suvussani syntyneet isot vauvat ovat syntyneet 100 % herkuttelijaäideille.

Vierailija
8/18 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin karkkia ja herkkuja koko raskauden, lihoin valtavasti ja vauva oli keskipainoinen (3710g.) En saanut raskausdiabetestä ja synnytys oli helpohko.

Vierailija
9/18 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellekään ei ole haittaa siitä, että jättää sokerin ja höttöhiilarit pois. Näyttöä näistä voi olla vaikea löytää. Raskaana olevilla naisilla ei varmaan ole tehty juuri tutkimusta.

Mä kuuluin monella tapaa lääketieteen näkemyksen mukaan riskiryhmään, ikää 37 raskautuessa ja viisi kiloa ylipainoa. Söin varmaan aika reilusti (etomisalun jälkeen) mutta en ollenkaan sokerimakeita, valk viljoja, tärkkelyslisäkkeitä jne. En oo onneksi ollut koskaan niin hirveän perso makealle. Hedelmiä ja maustamatonta jogurttia oli mun makein herkku raskauden aikana, useammin tuokin marjoilla.

Koko raskausajan painon nousu alle kymmenen kiloa (oisko ollut yhdeksän?) ja vauva kolmekiloinen.

Tavallaan siis söin sellaista maltillista vähempihiilarista. Monipuolista, paljon kasviksia. Oikeaa ruokaa usein, välipaloja harvoin.

Oma tuntuma on, että voin paremmin tuolla (ja vauvakin voi) kuin ihan suositusruokavalion sallimilla viljoilla, potuilla ja makeilla.

Vierailija
10/18 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eka lapsi oli 3,4kg, toinen 4,3kg. Söin ihan samalla tavalla, ja jälkimmäisessä tutkittiin omasta pyynnöstäni raskausdiabetes, koska suvussani on 1-tyypin diabeetikkoja (periaatteessa siis eri sairaus, mutta kumminkin) ja koska tunsin verensokerini olevan kakkosraskaudessa välillä turhan matalalla . Halusin vain varmistaa, ettei se ole. Ei ollut, mutta ei myöskäön liian korkealla.

En edes käytä paljon makeaa. Mutta tykkäsin kyllä rasvaisista ja suolaisista herkuista.

Se oli jännä, että 4,3 kg painaneella vauvalla on 1-2 vrk ikäisenä liian matalat sokerit (hoitaja havaitsi ärtyisyydestä ja mittautti). Se korjaantui kyllä hyvin lisämaidolla, eikä ole sittemmin lasta vaivannut.

Vierailija
11/18 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun eka lapsi oli 3,4kg, toinen 4,3kg. Söin ihan samalla tavalla, ja jälkimmäisessä tutkittiin omasta pyynnöstäni raskausdiabetes, koska suvussani on 1-tyypin diabeetikkoja (periaatteessa siis eri sairaus, mutta kumminkin) ja koska tunsin verensokerini olevan kakkosraskaudessa välillä turhan matalalla . Halusin vain varmistaa, ettei se ole. Ei ollut, mutta ei myöskäön liian korkealla.

En edes käytä paljon makeaa. Mutta tykkäsin kyllä rasvaisista ja suolaisista herkuista.

Se oli jännä, että 4,3 kg painaneella vauvalla on 1-2 vrk ikäisenä liian matalat sokerit (hoitaja havaitsi ärtyisyydestä ja mittautti). Se korjaantui kyllä hyvin lisämaidolla, eikä ole sittemmin lasta vaivannut.

Yleensä raskausdiabeetikoiden lapsilla on matalat sokerit vastasyntyneenä.

Vierailija
12/18 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenellekään ei ole haittaa siitä, että jättää sokerin ja höttöhiilarit pois. Näyttöä näistä voi olla vaikea löytää. Raskaana olevilla naisilla ei varmaan ole tehty juuri tutkimusta.

Mä kuuluin monella tapaa lääketieteen näkemyksen mukaan riskiryhmään, ikää 37 raskautuessa ja viisi kiloa ylipainoa. Söin varmaan aika reilusti (etomisalun jälkeen) mutta en ollenkaan sokerimakeita, valk viljoja, tärkkelyslisäkkeitä jne. En oo onneksi ollut koskaan niin hirveän perso makealle. Hedelmiä ja maustamatonta jogurttia oli mun makein herkku raskauden aikana, useammin tuokin marjoilla.

Koko raskausajan painon nousu alle kymmenen kiloa (oisko ollut yhdeksän?) ja vauva kolmekiloinen.

Tavallaan siis söin sellaista maltillista vähempihiilarista. Monipuolista, paljon kasviksia. Oikeaa ruokaa usein, välipaloja harvoin.

Oma tuntuma on, että voin paremmin tuolla (ja vauvakin voi) kuin ihan suositusruokavalion sallimilla viljoilla, potuilla ja makeilla.

Ai niin, pakollisessa sokerirasituskokeessa olin niin kaukana diabeteksesta kuin olla voi. Raskaus ei ollut mulle mieluisin olotila, mutta en olis ikinä uskonut, miten hyvin jaksaminen vauvavuonna yms. meni näin toimien. Ja ettei itselle jäänyt ylim painoa, eikä vaivoja. Vauvan ekat kolme kuukautta pudottivat painoni vähän raskautumispainoa alemmas, ja sen jälkeen ei ole ollut noita viittä ylipainokiloa, vaan tasainen normaalipaino nyt kymmenen vuotta. Keski-ikäiseksi naiseksi oon kuntooni ja terveyteeni tosi tyytyväinen. Ennen kaikkea se pysyy omalla painollaan, mulle normaalilla syömisellä ja ilman tavoitteellista treenaamista. Aktiivista hyötyliikuntaa paljon.

Johtuuko kokonaisuus missä määrin ruokavaliosta, on tietysti mahdotonta varmuudella sanoa. Mutta oma tuntuma on, et suurelta osin.

Vierailija
13/18 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden aikana jos laihduttaa, tuottaa ehkä pienemmän lapsen, mutta hänestä tulee erittäin sairas https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/ruoka_saataa_geenejasi

Eli ei kannata kituilla ja pohtia lapsen kokoa.

Vierailija
14/18 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän herkuttelu varmasti vaikuttaa, mutta myös geenit määräävät paljon.

Itse en herkutellut oikeastaan lainkaan, söin terveellisesti ja kävin lenkillä päivittäin synnytyspäivään asti. Yhtään ylimääräistä ei tullut, vain nesteturvotusta viimeisinä päivinä. Jo oman kokoni puolesta sekä oman syntymäkokoni puolesta ennustelivat pientä lasta, mutta peri isänsä geenit ja oli yli iso vauva.

Vierailija
15/18 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskauden aikana jos laihduttaa, tuottaa ehkä pienemmän lapsen, mutta hänestä tulee erittäin sairas https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/ruoka_saataa_geenejasi

Eli ei kannata kituilla ja pohtia lapsen kokoa.

No kyllä ap:n kannattaa piilottaa ne karkit raskausajaksi ja syödä monipuolista terveellistä ruokaa. Sen verran kannattaa miettiä mm. lapsen kokoa ja muutakin terveyttä.

Vierailija
16/18 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista

Oikeassa olette ettei niistä karkeista ainakaan mitään hyötyä ole joten joutaakin jättää pois. Olenkin aika hyvin tässä onnistunut. Toki joulun pyhinä tuli vähän lipsuttua mutta nyt taas terveellisemmin. Voihan se tosiaan olla että loppuraskaudesta sokerin sieto jotenkin heikkenee vaikkei radia olisikaan. Ja eikös sokeri nosta verensokeria ihan terveilläkin? Ainakin hetkellisesti.

Ekassa raskaudessa mulla nousi paino 16kg ja nyt on noussut tähän mennessä 8kg joten sekin jo kertoo jotain omista syömisistä. Normaalipainoinen olen lähtöpainoltani.

Ap

Vierailija
17/18 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pomppas maha yläkäyrälle viimeisinä viikkoina, kun olin syönyt suklaata ja karkkeja sekä alkanut juoda mehuja joka päivä. Vauva oli 4,5kg! Kätilön mukaan ei olisi pitänyt vaikuttaa, mutten varmasti syö sokeria seuraavassa raskaudessa.

Vierailija
18/18 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että syömiset vaikuttaa. Kyllähän ravinnon puutteesta kärsivät naisetkin synnyttää usein laihan vauvan. Joka ei tietty oo hyvä sekään ettei vauva saa tarpeeksi ravintoa. Mutta eiköhän sama toimi toisinkin päin eli vauva kasvaa isommaksi jos saa turhan paljon ravintoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi