Onko kukaan täällä kirjoittanut väitöskirjaa?
Oliko sinun mielestäsi työlästä ja vaikeaa? Kauanko kirjoitit? Millaista väitöskirjan kirjoittaminen oli verrattuna graduun?
Kommentit (18)
Gradu oli sellainen parin kuukauden helppo harjoitus. Väikkärissä meni pari vuotta. Vaati enemmän luovuutta ja itsenäisyyttä. Riippuu tietysti miten tekee.
Pahinta on jos kyllästyy aiheeseen kesken
Väitöskirjathan on nykyisin suurimmaksi osaksi ns.nippuväitöksiä, eli samaa asiaa käsitteleviä julkaistuja tutkimuksia alan mukaan neljästä kuuteen ja niistä kirjoitettu yhteenveto.
Jokainen julkaisu itsenäisenä vastaa about gradun työmäärää ja vaatimukset ovat korkeammat, eli tehdyn tutkimuksen pitää olla laadukas, julkaisukynnys pitää ylittyä ja lisäksi hyvinkin tehtyyn tutkimusselostukseen tulee tarkastajilta korjaus- ja tarkennusehdotuksia.
Menihän siinä aikaa, kuutisen vuotta, mutta suuren osan ajasta tein samalla muitakin asioita, ihan palkkatöitä.
Minustakin on tosi tärkeää, että aihe kiinnostaa ja vielä mukanaan. Olet kiinnostunut siitä, millaisia johtopäätöksiä tutkimus tuo. Silloin työ on "helppoa". Muuten on yhtä pakkopullaa. Siinä tapauksessa on parempi odottaa, kunnes löydät kiinnostavamman aiheen.
Vierailija kirjoitti:
Gradu oli sellainen parin kuukauden helppo harjoitus. Väikkärissä meni pari vuotta. Vaati enemmän luovuutta ja itsenäisyyttä. Riippuu tietysti miten tekee.
Miten tuo on edes mahdollista?
Väitöskirjan tehneitä Vauva av-palstalla? Hi hihii, nyt murjaistiin viikon...ei vaan vuoden vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Väitöskirjathan on nykyisin suurimmaksi osaksi ns.nippuväitöksiä, eli samaa asiaa käsitteleviä julkaistuja tutkimuksia alan mukaan neljästä kuuteen ja niistä kirjoitettu yhteenveto.
Jokainen julkaisu itsenäisenä vastaa about gradun työmäärää ja vaatimukset ovat korkeammat, eli tehdyn tutkimuksen pitää olla laadukas, julkaisukynnys pitää ylittyä ja lisäksi hyvinkin tehtyyn tutkimusselostukseen tulee tarkastajilta korjaus- ja tarkennusehdotuksia.
Niin joo, noita on helppo tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo on edes mahdollista?
Miten niin? Sain apurahat niin pystyin tuon pari vuotta tehdä täyspäiväisesti.
Vierailija kirjoitti:
Väitöskirjan tehneitä Vauva av-palstalla? Hi hihii, nyt murjaistiin viikon...ei vaan vuoden vitsi.
Aivan. Väitöskirjan tehneethän tunnetusti lukevat vain tieteellistä kirjallisuutta.
Riippuu erittäin paljon tiedekunnasta ja tutkimusalasta. Mielestäni tähän kysymykseen on mahdoton vastata tietämättä enemmän.
Olen väitellyt. Ja muuten yllättynyt siitä että niin on moni muukin av:lla. Kannattaa miettiä kiinnostaako tutkimustyö. Sitähän se väitöskirja on. Olen itse tutkija ja koska pidän työstäni, myös väitöskirjan teko oli enimmäkseen mukavaa. Tutkimusrahoituksen tila Suomessa on melko heikko.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen täällä mutta... Hei! Nyt tajuan miksi väitöstilaisuus oli pehmustetussa huoneessa, ja miksi kustoksella ja vastaväittäjällä oli valkoiset takit!
Täällä myös yksi väitellyt. Olihan se tietysti tavallaan työlästä, mutta koska tutkimustyö on itselleni intohimo ja aihe kiinnostava, niin pääsääntöisesti nautin tuosta ajasta.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu erittäin paljon tiedekunnasta ja tutkimusalasta. Mielestäni tähän kysymykseen on mahdoton vastata tietämättä enemmän.
Itse asiassa on yksi (pseudo)tieteenala, joka on poliittisista syistä otettu yliopistoihin melko läheisessä menneisyydessä. Koska ala ei täytä tieteen kriteereitä, väitöskirjat ovat aika heppoisia, lähinnä omaan terminologiaansa käpertynyttä sananpyöritystä. Ei laboeatoriokokeita, ei monimutkaisia tilastoanalyysejä, ei massiivisia aineistonkeruita, hyvin valikoiva aineiston valinta ja sen pöyristyttävän subjektiivinen tulkinta, ei...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa on yksi (pseudo)tieteenala, joka on poliittisista syistä otettu yliopistoihin melko läheisessä menneisyydessä. Koska ala ei täytä tieteen kriteereitä, väitöskirjat ovat aika heppoisia, lähinnä omaan terminologiaansa käpertynyttä sananpyöritystä. Ei laboeatoriokokeita, ei monimutkaisia tilastoanalyysejä, ei massiivisia aineistonkeruita, hyvin valikoiva aineiston valinta ja sen pöyristyttävän subjektiivinen tulkinta, ei...
Sukupuolentutkimus?
Vaatii ainakin 5 kertaa enemmän istumista ja kirjoittamista.. ei vaikeaa mutta vaatii aikaa ja paljon. Yhden sivun kirjoittaminen väitöskirjaan vaatii valtavasti enemmän työtä kuin yhden sivun kirjoittaminen graduun.