Miten lisätä turvallisuudentunnetta?
Takana raskas ja epävakaa lapsuus. Aikuisiällä tullut lisäksi paljon huolia, kuten sairastumisia. Sisäinen turvallusuudentunne on erittäin huono, vaikka terapiassa on tullut oltua jo vuosia. Miten te muut, vaikean lapsuuden eläneet, olette saaneet rakennettua sisäistä turvaa aikuisiällä?
Kommentit (11)
Rupea terveellä tavalla rakastamaan itseäsi ja pidä itseäsi parhaana ystävänäsi. Helli itseäsi niin mikä tuntuu itsestäsi hyvältä. Oletko taiteellinen? Maalaa, kirjoita runoja, tarinoita? Että pääset kosketuksiin syvimpiin tietoihisi. Kävele luonnossa, ota termariin lämmintä mukaan.
Minulle rauhallinen, läsnäoleva luontoliikunta ja psykoterapia ovat auttaneet selvästi, vaikka vieläkin olen säikky ja on vaikea luottaa siihen että elämässä voisi tapahtua hyviä asioita. Vuosien varrella on myös koettu pari turvallisentuntuista ystävyyssuhdetta, nekin jotenkin tervehdyttävät.
Olen myös yrittänyt puhua itselleni järkeä: ei minulle pahaa haluta, useimmat maan asukit eivät välitä minusta millään tasolla ja ystävät taas haluavat hyvää.
Toivotan voimia ja valoa!
Huono terapeutti? Koetko muuten edistyneesi terapiassa? Kaikki terapeutit eivät ole tarpeeksi osaavia.
Olet selvinnyt tähän asti. Selviät tästä eteenkin päin.
Terveet ihmissuhteet, joissa minua kohdellaan hyvin.
Kiitos vastanneille! Tosiaan terapeutteja minulla on ollut jopa kaksikin (toiselle paikkakunnalle muuttamisen vuoksi). Paljon on mennyt terapiassa aikaa aina kulloisenkin akuutin kriisin käsittelyyn, joten lapsuuden kaltoinkohtelujen läpikäyminen on ollut välillä tauolla.
Turvattomuus näkyy ainakin jatkuvassa huolestuneisuudessa, vaikeuksena luottaa tulevaisuudessa olevan hyviä asioita sekä monina ihmissuhdepulmina. Läheisissäkään suhteissa on vaikeaa päästä töistä lähelle, asettaa rajoja tai olla itse tarvitseva. Lisäksi alitajuntainen pelko siitä, että jos näytän epätäydellisyyteni, toinen lähtee välittömästi.
Miten olette sitten aikuisiällä oppineet rakastamaan itseänne ja miten olette rakkautta itsellenne osoittaneet?
T. Ap
Auttaisikohan kahden tuolin tekniikka (https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tyhj%C3%A4n_tuolin_tekniikka) jossa tyhjällä tuolilla olisi "lapsisinä"? Siinä voisi osoittaa ymmärrystä ja myötätuntoa lapsen turvattomuudelle ja huolenpidosta vaille jäämiselle. Lisäksi sille lapselle voisi kertoa, miten hyvin nyt aikuisena pärjää, miten nyt on turvassa jne.
Haluatko kertoa, miten tuo turvattomuuden tunne ilmenee sinulla käytännössä?