Onko kallista vai normaalia, jos sähkölasku kaksiosta on 20 e/kk?
Kommentit (38)
Minusta tuo on aika vähän tai normaalia. Itselläni on yksiössä 40-45 euroa kuukaudessa.
Halpa, jos on siis sekä sähkö ett siirto. Jos pelkkä sähkö niin sitteh ehkä kalliin puolella.
Mullakin on kaksion sähkölasku siirtoineen n. 20e/kk.
Kaksio, yksin asun ja ei saunaa ~20€/kk sähkö+siirto
Mulla on kolmion sähkölasku n. 30e/2 kk (asun yksin) mutta siirto 70e/2 kk 🙄
Asun yksin, ~13,5e/kk. Enkä koskaan säästele sähköä.
Meitä kaksiossa kaksi, sauna lämpiää pari kertaa viikossa, sähkölasku (energia + siirto) on noin 40 eur / kk.
Pelkkä sähkö vai myös siirtomaksu? Onko pyykinpesukone ja/tai kuivausrumpu? Tiskikone, teetkö paljon ruokaa uunissa? Onko saunaa? Pöytätietokone tai tv? Vanha jääkaappi/pakastin? Ei ne asunnon neliöt kerro mitään.
Itselläni sähkön osuus kaksiossa kympin luokkaa.
M 45
Keskimääräistä vähemmän. Eikö teillä.tile tilastoja sähkölaskun mukana? Meille tulee kaikkea mielenkiintoista. Näkee mihin itse kulutuksessa sijoittui ja näkee milloin on kulutuspiikit yms.
Sähköt Lokakuu 4,58, Marraskuu 4,20 Joulukuu samaa luokkaa, viimeksi siirtomaksu ollu näköjään 1.8-29.9. 14,08€. Yksin asuvan 60 neliöinen 70-luvun kerrostalokaksio.
40 m2 yksiössä, yksin asun, ei saunaa: sähkö siirtoineen reilu 20€/kk. Eli 3 kk:n lasku tyypillisesti n. 65-70 euroa. (Talvella vessan lattialämmitys nostaa laskua vähän ja tietty valoja käytän enemmän.)
Täytyy olla vitsi, teillähän on sähkö lähes ilmaista.
Kulutukseen vaikuttaa se, onko esim. pakastimia ja minkä verran käyttää hellaa ja uunia yms. Mutta aika vähältä 20 euroa vaikuttaa, ja sisältyykö siihen se koko maksu.
20€/kk? Minulle tulee sähkölasku joka 4. kk ja 45€ siirtoineen. Asun yksiössä.
Vierailija kirjoitti:
Sähköt Lokakuu 4,58, Marraskuu 4,20 Joulukuu samaa luokkaa, viimeksi siirtomaksu ollu näköjään 1.8-29.9. 14,08€. Yksin asuvan 60 neliöinen 70-luvun kerrostalokaksio.
Kokkaan viikottain aika paljon uuniruokia, pyykinpesukone ja tiskikone hurisevat aika puolityhjinäkin. Läppäri + tv päällä paljon. Jääkaappipakastin. Ei saunaa. Lattialämmitystä ne ole kokenut tarvitsevani kylppärissä, niin ei ole päällä.
Kerrostalohuoneiston koko ei oikeastaan ole oleellinen asia sähkönkulutuksessa vaan sähkölaitteet. Olipa yksiö, kaksio tai kolme huonetta ja keittiö niissä yleensä on samat kodinkoneet ja muut härpäkkeet.
Oleellista on, onko kylppärissä lattialämmitys, onko kuivausrumpu, sähkö- vai kaasu-uuni. Nämä syövät sähköä ehkä eniten. Joku hehkulamppu - tai siis nykyään energiansäästölamppu - ei paljon kuluta. Ja vaikka olisikin kaksio, ei siellä makuuhuoneessa valo pala kun ollaan olohuoneessa.
Juu, ja 20 euroa ei ole paljon. En nyt muista omaani mutta on se enemmän (kaksiossa, kaasu-uuni!)
Mikä lämmitys?
Minulla rivarikolmioni sähkölasku oli kahdelta kuukaudelta (siis kulutus) 14 €, kaukolämpö, en sauno. Yksin asun.
No ei ole kallista, entäs siirto?