Välivuotoa(ko)?
Olen täällä aina välillä taustaillut ja ajattelin nyt kysellä, josko teillä täällä olisi aavistusta mitä mun kehossani tapahtuu. Esikoinen on nyt 1v2kk ja toinen lapsi olisi tervetullut. Olisi itse asiassa ollut jo reilu puoli vuotta.
Menkat alkoivat synnytyksen (huhtikuu/05) jälkeen lokakuussa 05. Ensimmäinen kierto oli tosi pitkä, yli 40 päivää, sen jälkeen yksi " normaali" 28 pv:n kierto, jonka jälkeen huidellut taas 34-37 päivässä. Ennen synnytystä kierrot olivat siis poikkeuksetta 28-30 päivää. Viime kierrossa sitten vähän yli puolessa välissä, ehkä ovulaation aikoihin tuli pari päivää rusehtavan punaista vuotoa ja ajattelinkin, että nytkö näin lyhyt kierto. taisi olla 22-24 päivän paikkeilla. No, vuoto ei alkanut kunnolla ja venyikin taas 37 päivään, jolloin kunnon menkat alkoivat. Nyt sitten taas tässä kierrossa kp 15 alkoi pieni vuoto, joka vähän yltyi, ei kuitenkaan varsinaisesti verta vaan lähes mustaa " töhnää" , jossa kuitenkin pikkuisen verta seassa. Aluksi ajattelin, että jos ovulaatio, mutta vuoto on jatkunut nyt viikon, joskin on hiipunut loppua kohden. Menkoiksi en vuotoa sanoisi, mutta mitähän se sitten on? Koskaan aikaisemmin ei mitään välivuotoja ole ollut ja menkatkin on jo aika kauan olleet synnytyksen jälkeen...
Kysymys siis kuuluu, onko jollakin kokemusta vastaavasta? Tuli vähän pitkä sepustus, mutta olisin kiitollinen kaikista kommenteista.
Kommentit (2)
Nyt vasta huomasin sinun viestisi. Itse olen vähän saman tapaisessa tilanteessa. Oviksen aikoihin on nyt ollut jotain pientä epämääräistä vuotoa ja ihme kipuja alavatsalla. Mä ihan samaa pohdin. Mun kakkonen on nyt reilut 1,5 vuotta ja imetyksen lopettamisesta on jo aikaa. Mullakaan ei tälläisia välivuotoja ole aiemmin ollut. En siis pysty vastaamaan sun kysymykseen, mutta voin kertoa et täällä on kohtalotoveri:) Rasittavia nämä tällaiset!! Kaikesta tulee niin epämääräistä eikä tiedä milloin on ovis ja missä vaiheessa kiertoa mennään. Tsemppiä!
t.elisabeth
Ei ihan vastaavasta ole kokemusta, mutta raskauden ja imetyksen jälkeen voi lääkärin mukaan kestää vuodenkin ennen kuin menkat tasaantuu ns. normaaleiksi (eivät kyllä välttämättä samanlaisiksi kuin ennen raskautta), joten tuo voi olla vain ihan siitä johtuvaa, mikäli olet esim. lopettanut imettämisen viimeisen puolen vuoden sisään.
Toisaalta kärsin itse tällä hetkellä vuotohäiriöistä (lähinnä piiiiitkä tiputteluvuoto ennen menkkoja. Imetyksen lopetin joulukuun lopussa.) ja mua rassaa tuo kovasti. Siksipä hainkin gyneltä terolut-kuurin, jonka pitäisi tasata kuukautiset muutaman kuukauden kuluessa.
Jos siis imetyksenkin lopetuksesta on jo aikaa, voisit mielestäni kääntyä gynen puoleen ja keskustella ongelmasta hänen kanssaan. Epäsäännölliset ja erityisesti jatkuvasti tiputtelevat menkat on tosi ärsyttävät mun mielestäni. Ja sitten vielä: ennen gynelle menoa voisit ehkä tekaista raskaustestin, jos kerran yritystä siihen suuntaan on. Raskaushan teettää mitä kummallisempia juttuja keholle ja välivuodotkin on kai normaaleja. Veikkaisin ehkä kuitenkin jotain muuta syytä.
A.A.