Mistä rahat takuuvuokran erossa?
Jos eroan puolisostani, muutoin pärjään kyllä, mutta takuuvuokrarahat mietityttävät... Mistä sen kekkasen. Saattaa olla kuitenkin parin kk vuokra, yli tonnin. Hankintoja joka tapauksessa on siinä tilanteessa.
Kommentit (28)
Kierrätyskeskuksesta saa muutamalla kympillä välttämättömät huonekalut.
kaksin asuessa aina säästyy rahaa pakostakin koska elinkustannukset puolet siitä mitä yksin asuessa.
Muistaakseni Sato ei peri takuuvuokraa ja Lumo/Kojamollakin se oli joko 250 tai 0 asunnosta riippuen kun viimeksi olin heidän kanssaan tekemisissä. Kodistolla taitaa olla 1 kk takuuvuokra.
Huonekalut (mitä en ota täältä mukaan) meinasinkin (sänkyä lukuunottamatta) hommata käytettynä. Pakollinen on myös auto, nykyinen miehen. Siihen ja takuuvuokraan ei näin hoitovapaan lopuilla ole varaa kerralla. Säästöt miltei mennyt, ja kaikkea en mukaani vie. Yritämme jakaa suunnilleen puoliksi huonekalut, että molemmille jää kyllä jotain ostettavaksi. Tuo visan rajan nosto oli kyllä hyvä idea, sitähän voi sitten takaisin maksella kun taas töissä. Jos vaan suostuvat nostamaan, kun tulot tällä hetkellä niin huonot.
Kelan perustoimeentulotuesta. Jos maksat takuuvuokran säästöistä (jos niitä on) hae sänky täydentävästä toimeentulotuesta.
Laita perustoimeentulotuki vireille kuitenkin.
Alkuperäinen kirjoitti:
Huonekalut (mitä en ota täältä mukaan) meinasinkin (sänkyä lukuunottamatta) hommata käytettynä. Pakollinen on myös auto, nykyinen miehen. Siihen ja takuuvuokraan ei näin hoitovapaan lopuilla ole varaa kerralla. Säästöt miltei mennyt, ja kaikkea en mukaani vie. Yritämme jakaa suunnilleen puoliksi huonekalut, että molemmille jää kyllä jotain ostettavaksi. Tuo visan rajan nosto oli kyllä hyvä idea, sitähän voi sitten takaisin maksella kun taas töissä. Jos vaan suostuvat nostamaan, kun tulot tällä hetkellä niin huonot.
Kokeile pankin sivulta, pystytkö nostamaan luottorajaa. Mites joustoluotto? Senkin voi hoitaa pankin sivulta.
Vierailija kirjoitti:
Uskalsin erota joskus miehestäni, mikä oli paras päätös ikinä. Oltiin oltu yhdessä melkein 30 vuotta ja hän teki hienoa uraa - minä omasta halustani kotona. Sitten tuli kaikenlaista ja piti ajatella asioita uudelleen. Menin kertomaan tilanteeni sosiaalitoimeen ja sieltä auttoivat eteenpäin - myös takuuvuokran kanssa.
Sen jälkeen olen ollut töissä ja olen iloinen verojen maksaja.
Minä en saanut vuokravakuutta sossusta, koska hakiessani sitä asuimme (tietenkin!) vielä yhdessä. Ottivat siis molempien tulot huomioon. Ei auttanut selittää, että minulla ei opiskelijana, pitkän kotiäitiyden jälkeen, ollut vakuusrahoja, ja vakuus tuli MINUN asuntooni. En olisi päässyt muuttamaan ellei ex olisi lopulta maksanut vuokravakuuttani.
Kyllä mulle se parin kuukauden takuuvuokraa ja kuukauden normivuokra, eli kolmen kuukauden rahat olisivat ylipääsemätön paikka kerralla. Ymmärrän kyllä aloittajaa. Kelasta voi kysellä tilannetta.
Huonekaluista sun muista kuuluisi saada ottaa mukaan ainakin tarvittava jos eroaa. Tietysti sekin on vaikeaa jos ero on riitainen ja haluaa irrottautua miehestä joka tapauksessa vaikka ilman mitään tavaraa.
Jos ei ole lapsia mukana niin huonekaluja saa aika halvalla ja jopa ilmaiseksi.
Myös ystävillä ja kavereilla on usein heille turhaa kotitavaraa joita voi kysellä.
Sukulaiset, jos haluaa ja voi heiltä kysellä.