Lue keskustelun säännöt.
Äiti puhuu pahaa lapsestaan
05.01.2020 |
Onko muilla äitiä tai isää, joka puhuisi teistä koko ajan pahaa? Minun äitini on lapsuudestani asti toiminut niin, että haukkuu minua toisille. Jos satuin lapsena kysymään jotain tyhmää tai ”epäonnistuin” koulussa (eli sain 8), äiti juoksi helmat paukkuen puhelimeen ja ilkkui, miten tyhmä olen. Usein kuulin kaiken. Äiti ei koskaan pyytänyt anteeksi.
Oletan, että tämä on myös aikuisuudessa jatkunut. En ole läheinen äitini kanssa.
Mikä saa ihmisen toimimaan näin?
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Raskasta on, tiedän kokemuksesta. Pari kertaa olen saanut äitini kiinni puhumasta minusta pahaa isälle. Mietin vaan, että kuinka paljon sitä pahanpuhumista seläntakana on sitten ollut. Äiti on esimerkiksi sanonut isälle, että minä syytän häntä keksityistä jutuista, ja että yritän saada hänet lytättyä täysin maanrakoon, että hän ei mitään enää jaksaisi, provosoin ja kiusaan tahallaan ja leimaan häntä turhista. Joskus aiemmin äiti sai isän mukaansa syyttämään minua jutuista, jotka olivat tapahtuneet äidin työpaikalla. Äiti on syyllistänyt minua siitä, jos on sukulaisten kanssa mennyt huonosti, ja myös siitä, että hän itse sairastui fyysisesti. Viimeisin raju juttu oli minun syyllistäminen siitä, että pikkuveljeni sairastui ja kuoli.